ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 شهريور 1391     |     کد : 42553

واكنش ايران به رفتار غير ديپلماتيك دولت كانادا

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در خصوص اقدام دولت کانادا مبني بر بستن سفارتخانه‌هاي دو کشور بيانيه‌اي صادر کرد.دراين بيانيه آمده است.

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در خصوص اقدام دولت کانادا مبني بر بستن سفارتخانه‌هاي دو کشور بيانيه‌اي صادر کرد.دراين بيانيه آمده است:

دولت کانادا روز جمعه 17/6/91 در اقدامي غيرحرفه‌اي، نامتعارف و غيرموجه و با سوء استفاده از مفاهيم حقوق بين‌المللي اعلام کرد سفارت خود در تهران را به دليل موهوم تعطيل كرده و متقابلاً خواستار آن شد که سفارت جمهوري اسلامي ايران در کانادا نيز طي مدت نامعقولي تعطيل شود.

رژيم محافظه کار کانادا به رهبري آقاي‌هارپر با اتخاذ رويکردهاي افراطي و پيروي از سياست‌هاي منسوخ و شکست خورده نومحافظه کاران شناخته شده است و انتقادات گسترده داخلي نسبت به تحميل هزينه‌هاي هنگفت اين رويکردها بر ملت کانادا مويد اين امر است.

سياست انزواگرايي بين‌المللي و محدود كردن روابط خارجي کانادا بر محور چند کشور خاص، از جمله اقدامات دولت فعلي کانادا در راستاي اين سياست بوده است. دولت کانادا که از جمله به استناد گزارشگر حقوق بوميان سازمان ملل يکي از بدترين سوابق نقض حقوق بشر در جهان را دارد، با اين رفتارهاي افراطي و اقداماتي مانند کمک مالي به نيروهاي خشونت طلب و افراطي در منطقه و حمايت همه جانبه و کورکورانه از رژيم صهيونيستي به عنوان رژيم نژادپرست، سياست‌هايي اتخاذ كرده که نه فقط کمکي به صلح نمي‌كند بلکه به يکي از منابع تهديد ثبات و امنيت بين‌المللي تبديل شده است.بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران با رصد دقيق رفتار مخرب دولت کانادا به ويژه در 2 سال گذشته و تبيين استراتژي روابط دوجانبه بر اساس مفهوم «تعامل مشروط »، تلاش كرد روابط دو کشور به تامين حقوق جامعه ايراني مقيم کانادا و حفظ روابط دو ملت محدود شده و حداقل ارتباط ممکن را با دولت کانادا داشته باشد. در اين راستا، نيروي انساني سفارت کشورمان در اتاوا کاهش يافت و روابط اقتصادي با اين کشور نيز به حوزه‌هاي ديگر هدايت شد.

دولت کانادا برخلاف همه اصول انساني، در اين دوره حداکثر تلاش خود را براي تشديد فشار به هموطنان مقيم کانادا انجام داد. اقدامات متعدد دولت ‌هارپر عليه ملت ايران مانند بستن بخش کنسولي سفارت کانادا در تهران، بستن حساب‌هاي بانکي شمار زيادي از هموطنان مقيم کانادا، منع انتقال پول براي دانشجويان ايراني مقيم اين کشور و... از جمله همين اقدامات است.

رژيم افراط گراي‌هارپر در ادامه اين سياست‌ها تلاش گسترده‌اي را براي پيشگيري از برگزاري اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران يا عدم موفقيت آن انجام داد که با بي‌اعتنايي کشورها و شخصيت‌هاي بين‌المللي، شکست آشکار ديگري را در پرونده اين رژيم ثبت كرد، لذا به نظر مي‌رسد ناچار شده است در اقدامي عجولانه براي انحراف افکار عمومي از موفقيت دولت جمهوري اسلامي ايران و شکست خود، به اين اقدام سخيف متوسل شود.

وزارت امور خارجه در راستاي وظيفه ذاتي و هدف گذاري مشخص خود در روابط با کانادا، با استفاده از همه ابزارهاي ممکن تلاش خواهد كرد تا در اسرع وقت تمهيدات لازم براي تداوم خدمات کنسولي به هموطنان فرهيخته مقيم کانادا به بهترين شکل ممکن فراهم شود. همچنين با توجه به سوء سابقه دولت کانادا در حفاظت از اماکن و پرسنل ديپلماتيک در اين کشور و به ويژه ناتواني در پيشگيري از تعرضات متعدد به سفارت جمهوري اسلامي ايران در اتاوا، دولت جمهوري اسلامي ايران مسئوليت سلامت پرسنل سفارت و رعايت مصونيت اماکن ديپلماتيک خود در اين کشور را متوجه دولت کانادا مي‌داند.‏ رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به اظهارات وزير امور خارجه كانادا اعلام كرد: دولت فعلي كانادا به رهبري استفان هارپر با سياست‌هاي افراطي در حوزه سياست خارجي شناخته مي‌شود. اقدامات متعدد و خصمانه اين دولت عليه ملت ايران و جامعه ايراني مقيم كانادا مانند بستن بخش رواديد سفارت كانادا در تهران، مسدود نمودن حساب‌هاي ايرانيان مقيم اين كشور و منع انتقال پول براي دانشجويان ايراني در كانادا از جمله اين سياست‌ها بوده است.

وي افزود: رفتارهاي خصمانه دولت‌ نژادپرست فعلي در كانادا در حقيقت دنباله‌روي از سياست‌هاي ديكته شده صهيونيستي و انگليسي است. دولت كانادا در اين چارچوب تلاش گسترده‌اي براي برگزار نشدن اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران انجام داد كه با بي‌اعتنايي كشورها و شخصيت‌هاي بين‌المللي با شكست روبرو شد.به گفته سخنگوي وزارت خارجه تعطيلي سفارت كانادا در تهران در ادامه سياست‌هاي ضدايراني «هارپر، واكنش شتابزده» نسبت به شكست آشكار آن دولت در قبال برگزاري موفق اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران ارزيابي مي‌‌شود.

واكنش نمايندگان مجلس به تعطيلي سفارت كانادا در تهران

به دنبال تعليق روابط ديپلماتيك كانادا با جمهوري اسلامي ايران، شماري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، در مقابل اين حركت كانادا واكنش نشان دادند و آن را عكس‌العمل دربرابر موفقيت كشورمان در برگزاري شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد دانستند.

دراين‌باره دبير كل جامعه اسلامي مهندسين گفت: جمهوري اسلامي ايران در شرايط فعلي از نظر سياسي و اقتصادي در بهترين وضع خود قرار دارد، از اين رو قطع روابط ديپلماتيك با كانادا هيچگونه ضرري براي كشورمان در پي نخواهد داشت.

محمدرضا باهنر در گفتگو با فارس افزود: كانادا در سالهاي گذشته هم به عنوان يكي از كشورهاي حافظ منافع رژيم غاصب صهيونيستي مطرح بوده است، از اين رو تعطيلي سفارتخانه اين كشور در تهران به طور حتم تحت فشار مقام‌هاي اين رژيم صورت گرفته است.

حركتي انفعالي در برابر موفقيت ايران

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم اقدام كانادا را براي تعطيلي سفارت خود در ايران و تعيين ضرب‌الاجل براي خروج كاركنان سفارت ايران در كانادا حركتي انفعالي در برابر موفقيت جمهوري اسلامي ايران در برگزاري شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران دانست.

علاء‌الدين بروجردي در گفت‌گو با ايسنا، اظهارداشت: با توجه به اين‌كه رئيس كشور كانادا به عنوان فرمانداري كل از سوي ملكه انگليس منصوب مي‌شود، قطع روابط ديپلماتيك اين كشور با ايران در راستاي سياست‌هاي شيطنت آميز انگليس عليه ايران ارزيابي مي‌شود.

وي با اشاره به مصوبه سال گذشته مجلس شوراي اسلامي مبني بركاهش روابط با انگلستان، افزود: بعد از اين تصميم انقلابي مجلس، انگلستان در تلاش است كاهش يا قطع روابط ديپلماتيك با ايران را به كشورهاي ديگر هم تعميم دهد.

بروجردي با تأكيد بر لزوم واكنش وزارت خارجه ايران به اين تصميم كانادا، تصريح كرد: وزارت خارجه بايد براساس اصل عمل متقابل، همانگونه كه آنها پنج روز براي خروج ديپلمات‌هاي ايران مهلت داده‌اند، ضرب‌الاجلي پنج روزه براي ديپلمات‌هاي كانادايي تعيين كند تا آنها به عنوان عناصر نامطلوب خاك كشور را ترك كنند.

انتحار ديپلماتيك

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم اقدام يكجانبه دولت كانادا را يك انتحار ديپلماتيك ناميد.

سيدحسين نقوي حسيني گفت: اين اقدام دولت كانادا نشاندهنده موفقيت جمهوري اسلامي در مديريت يكي از مجامع مهم بين‌المللي يعني برگزاري اجلاس جنبش غيرمتعهدها درتهران است.

منصور حقيقت پور نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس هم با اشاره به اقدام يكجانبه كانادا در تعطيلي سفارت ايران گفت: جمهوري اسلامي نيازي به ارتباط با كشورهاي عضو سلطه ندارد و در همين راستا كانادا را كشور گوشواره‌اي كه به بريتانيا متصل است، مي‌داند.

گزارش ديگري حاكي است: يك عضو ديگر هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي هم اقدام كانادا را در چارجوب سياست خصمانه دنياي غرب نسبت به جمهوري اسلامي ايران بيان كرد.حجت‌الاسلام و المسلمين حسين سبحاني‌نيا اظهار داشت: اقدام دولت كانادا مي‌تواند از نگاه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد، اما برداشت من اين است كه با توجه به برگزاري موفق اجلاس جنبش غيرمتعهدها در تهران و آثار و تبعاتي كه مي‌تواند در سياست خارجي ايران داشته باشد، اين موضوع باعث نگراني غرب، آمريكا، اسرائيل و همپيمانانش شده است.همچنين رئيس شوراي اجرايي بين‌المجالس ايران با اشاره به سفر قريب‌الوقوع هيات پارلماني كشورمان به «كبك‌كانادا» براي شركت در اجلاس بين‌المجالس جهاني گفت كه قطع رابطه ديپلماتيك كانادا با ايران مانعي براي اين سفر نيست.يك عضو هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از بررسي نتايج اجلاس غير متعهدها و اقدام يكجانبه ‌گرانه دولت كانادا در تعطيلي سفارت ايران در اين كشور در جلسه امروز اين كميسيون خبرداد.

سيدباقرحسيني در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: با وجودي كه سفارت ايران در كانادا همچون برخي از سفارت‌هاي ديگر در اين كشور به صورت نيمه تعطيل بود اما كانادا با بهانه‌جويي از اين فرصت بهره‌برداري و اين سفارت را به صورت رسمي تعطيل كرد.همچنين معاونت بين‌الملل سازمان بسيج مستضعفين در بيانيه‌اي با اشاره به تعطيلي سفارت كانادا در تهران تأكيد كرد: اين اقدام خصمانه بايد به صورت صريح و قاطع توسط وزارت امور خارجه كشورمان پاسخ درخوري داده شود.


نوشته شده در   دوشنبه 20 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode