ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 شهريور 1391     |     کد : 42509

همه تلاش خود را به كار گيريم تا آيه‌ شريفه 28 سوره حج براي حجاج محقق شود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با با بيان ضرورت به‌كار گيری همه تلاش دست‌اندركاران برگزاری حج برای استحصال بيشترين منافع از بابت انجام حج، به آيه‌ شريفه 28 سوره حج اشاره كرد

همه تلاش خود را به كار گيريم تا آيه‌ شريفه 28 سوره حج براي حجاج محقق شود

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با با بيان ضرورت به‌كار گيری همه تلاش دست‌اندركاران برگزاری حج برای استحصال بيشترين منافع از بابت انجام حج، به آيه‌ شريفه 28 سوره حج اشاره كرد و گفت: در اين آيه خداوند می‌فرمايد: «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُم؛ تا شاهد منافع خويش باشند» در نتيجه بايد همه تلاش خود را برای استحصال منافع سياسی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی به كار گيريم و اينكه فقط جمهوری اسلامی يا برخی كشورها در اين زمينه تلاش كنند كافی نيست و بايد همه كشورهای مسلمان تلاش كنند.
سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين مطلب، به ايكنا گفت: مسئله تأمين سلامت زائران خانه خدا، امری نيست كه با جزئی‌نگری تحقق يابد بلكه همه بايد نسبت به اين امر اهتمام ورزند، به‌ويژه كشور ميزبان بيش از گذشته بايد نسبت به اين مسئله توجه كند كه البته آنها هم زحماتی كشيده‌اند و بيمارستان‌هايی به اين منظور در عربستان تأسيس كرده‌اند.
وی با اشاره به تجمع ميليونی مسلمانان در ايام حج تمتع، عنوان كرد: در كشور عربستان، اقدامات خوبی در راستای سلامت زائران انجام شده است اما عظمت حج و مناسك آن می‌طلبد كه دولت‌ها به‌ويژه در امر پاكيزگی محيط و رعايت مسائل بهداشتی ــ كه نقش بسزايی در حفظ سلامت زائران دارد ــ دست به دست همديگر دهند.
حسينی ادامه داد: محيط پاكيزه از انتقال بيماری‌ها جلوگيری می‌كند و حجاج می‌توانند با فراغ بال بيشتری به وظايف عبادی خود بپردازند تا اينطور نباشد كه يكی از سوغات‌هاي آنان پس از پايان حج در هنگام بازگشت بيماری باشد.
وی با اشاره به اينكه افراد سالم‌تر بهتر می‌توانند اعمال و مناسك حج را به‌جای آورند، بيان كرد: احراز استطاعت جسمی، امری است كه نيازمند سلامت جسم و روان است چنانكه فرد مجنون، تكليفی در انجام حج ندارد و مراتب ديگر استطاعت نيز با تشخيص پزشك مشخص می‌شود؛ بايد نهايت دقت در اين امر بشود تا هريك از زائران بتوانند از آثار و بركات اين سفر معنوی بيشترين زاد و توشه را برگيرند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آثار و بركات حج، تصريح كرد: در اين سفر معنوی، اسراری نهفته است و آثاری در ابعاد فردی و اجتماعی دارد كه هر قدر فرد با نشاط‌تر و شاداب‌تر باشد بيشتر و بهتر می‌تواند از اين آثار بهره‌مند شود و البته اگر نشاط و سلامت اجتماعی محقق شود فهم و معرفت بيشتری نصيب جامعه مسلمانان می‌شود.
وی با با بيان ضرورت به‌كار گيری همه تلاش دست‌اندركاران برگزاری حج برای استحصال بيشترين منافع از بابت انجام حج، به آيه‌ شريفه 28 سوره حج اشاره كرد و گفت: در اين آيه خداوند می‌فرمايد: «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُم؛ تا شاهد منافع خويش باشند» در نتيجه بايد همه تلاش خود را برای استحصال منافع سياسی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی به كار گيريم و اينكه فقط جمهوری اسلامی يا برخی كشورها در اين زمينه تلاش كنند كافی نيست و بايد همه كشورهای مسلمان تلاش كنند.
****** ضرورت احساس تعهد همه كشورهای اسلامی برای تامين سلامت و نشاط حجاج
حسينی با اشاره به ضرورت احساس تعهد همه كشورهای اسلامی برای تامين سلامت و نشاط حجاج، عنوان كرد: نخستين همايش بين‌المللی پزشكی حج و زيارت كشورهای اسلامی در ايران آغاز خوبی است تا ديگر كشورها هم نسبت به مسئله ارتقای بهداشت و سلامت زائران ترغيب شوند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ايران در زمينه پزشكی حج و زيارت سازماندهی منظم و تجربيات موفقی دارد ولی برخی از كشورها اصلا دارای چنين سازماندهی نيستند و اين برای حجاج مشكلاتی ايجاد می‌كند.
حسينی با اشاره به ابعاد مختلف حج، گفت: گام‌های خوبی برای نماياندن ابعاد اجتماعی، معنوی، سياسی و حتی اقتصادی حج برداشته شده است و نقش آن در وحدت و انسجام مسلمانان بر كسی پوشيده نيست به ويژه اين مناسك توانسته موضوعات اساسی جهان اسلام همچون فلسطين را مطرح كند.
وی با اشاره به ضرورت توجه هر چه بيشتر به سلامت حجاج، اظهار كرد: دغدغه تأمين سلامت حجاج، امری است كه از زمان پيامبر(ص) هم مطرح بوده و در روايات و نقل‌های تاريخی نيز به آن اشاره شده است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ايران، تجربيات موفقی در اين زمينه داشته و سرمايه‌گذاری خوبی كرده است به طوری كه در هر كاروان يك پزشك كاروان برای خدمات رسانی به زائران وجود دارد.
حسينی با اشاره به ضرورت انتقال تجربيات پزشكی ايران در زمينه سلامت حجاج، گفت: بايد اين تجربيات به ديگر كشورهای اسلامی منتقل شود و با استمرار نخستين همايش بين‌المللی پزشكی حج و زيارت، هماهنگی‌های شايسته‌ای انجام شود تا شاهد برگزاری مناسك حج در بالاترين سطح ممكن باشيم.
وی با اشاره به لزوم همكاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دست‌اندركاران حج در كشورمان، تصريح كرد: چون ما در بحث حج دستگاه‌های متنوعی داريم كه نسبت به خدمات‌رسانی به حجاج تلاش می‌كنند بايد هماهنگی خوبی داشته باشند تا بتوانيم خدمات رسانی به حجاج را افزايش دهيم و البته چون حج امری معنوی است همه با دل و جان و مشتاقانه در اين مسئله همكاری می‌كنند.
حسينی افزود: رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب هم همواره مؤيد كار بوده و مسير ما را مشخص می‌كند و اميدواريم در سال جاری هم شاهد برگزاری حج با شكوه ابراهيمی باشيم.


نوشته شده در   يکشنبه 19 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode