ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 13 شهريور 1391     |     کد : 42198

راهكارهاي اجلاس تهران براي تقويت صلح و امنيت جهاني

بيانيه نهايي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در 11 بند كه در آن به مسايل متنوعي از جمله بحران‌هاي سياسي و اقتصادي، موضوع فلسطين، حق دارا بودن انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و صلح پايدار جهاني اشاره شده است، منتشر شد.

در بيانيه پاياني شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد اعلام شد
راهكارهاي اجلاس تهران براي تقويت صلح و امنيت جهاني

بيانيه نهايي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در 11 بند كه در آن به مسايل متنوعي از جمله بحران‌هاي سياسي و اقتصادي، موضوع فلسطين، حق دارا بودن انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و صلح پايدار جهاني اشاره شده است، منتشر شد.

به گزارش ايرنا متن بيانيه نهايي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به اين شرح است:

ما سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در شانزدهمين نشست خود در نهم و دهم شهريور 1391 در تهران، جمهوري اسلامي ايران، گرد هم آمده‌ايم و شرايط بين‌المللي را با هدف كمك مؤثر به حل مشكلات عمده‌اي كه موجب نگراني همه كشورهاي عضو جنبش و كل بشريت است، مرور كرديم و با الهام از بينش، اصول و اهداف جنبش عدم تعهد كه در كنفرانس‌هاي باندونگ (1955) و بلگراد (1961) مورد تأكيد قرار گرفته‌اند و مبناي تلاش‌هايمان براي دستيابي به جهاني توام با صلح، برابري، همكاري و رفاه براي ملت‌ها هستند و نيز با تمسك به تجارب جنبش در گذشته و توان بالقوه كنوني آن، با تأكيد مجدد بر اين‌كه جنبش، اصول و اهداف جنبش عدم تعهد و شرايط كنوني بين‌المللي همچنان معتبرند، با تكيه بر دستاوردهاي گذشته جنبش در مبارزه برعليه امپرياليسم، استعمار، استعمار نو، نژادپرستي، آپارتايد، استكبار و تمامي اشكال مداخله خارجي، تجاوز، اشغال، سلطه جويي و تأكيد بر لزوم كنارماندن از ائتلاف‌هاي معطوف به قدرت و رويارويي‌ها كه همچنان محورهاي اصلي در سياست‌هاي جنبش خواهند بود، با تجديد عهد با اصول و اهداف جنبش عدم تعهد و نيز تعهد به تلاش در جهت كمك سازنده براي افكندن طرحي نو در روابط بين‌المللي بر مبناي اصولي همچون همزيستي مسالمت آميز،

همكاري منصفانه بين ملت‌ها و حق برابري كشورها، با تأكيد بر اصول شامل: حاكميت ملي كشورها برابري دولت‌ها، تماميت ارضي كشورها و عدم دخالت در امور آنها؛ با اتخاذ تدابير لازم براي جلوگيري ازاقدامات تجاوزكارانه و دفع اين اقدامات يا ديگر انواع نقض صلح، تشويق و ترغيب همگان به حل و فصل اختلافات بين‌المللي به طرق صلح‌آميز يا به هر طريقي كه صلح و امنيت بين‌المللي و عدالت به خطر نيفتد؛ ضمن خودداري از تهديد و يا استفاده از زور بر عليه تماميت ارضي يا استقلال سياسي هر كشور به هر طريقي كه مغاير اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد باشد، با توجه به نكات فوق اعلام مي‌كنيم:

1- شكل‌گيري نظامي منصفانه، جامع، شفاف و مؤثر براي مديريت مشترك جهاني، بر مبناي عدالت و انصاف و مشاركت همه كشورها، جهت مواجهه با چالش‌ها و مخاطرات كنوني كه از تهديدات امنيتي، خطرات زيست محيطي، تغيير آب و هوا، مهاجرت، بيماري‌هاي واگيردار، اقدامات اقتصادي بين‌المللي و غيره ناشي مي‌شود، ضروري است. براي برپايي چنين نظامي اعضاي جنبش عدم تعهد مي‌بايست مواضع خود را هماهنگ و نيروهاي خود را بسيج نموده و در جهت تامين منافع كشورهاي در حال توسعه گام بردارند.

در اين رابطه، اولويت‌هايي بايد به شرح زير بايد در نظر باشد:

الف- حوزه مديريت مشترك جهاني بسيار گسترده بوده و علاوه بر موضوعات مربوط به توسعه، بسياري از ديگر مسائل و موضوعات مورد توجه و نگراني كشورها را نيز شامل مي‌شود.

جهان با چالش‌هايي در زمينه‌هاي امنيتي، اجتماعي، زيست محيطي، بهداشتي، پناهندگان، مواد مخدر، جرائم سازمان يافته فراملي، حملات سايبري و تروريسم، مواجه است.

حفظ صلح و امنيت بين‌المللي همچنان در صدر دستور كار بسياري از كشورها قرار دارد.

ساختار كنوني تصميم‌گيري بين‌المللي در زمينه صلح و امنيت ناكارآمد است و در برابر تغيير از خود مقاومت بيشتري نشان مي‌دهد.

ب- سازمان ملل متحد به عنوان نهادي جهانشمول بايد نقشي اساسي در شكل دهي به چارچوب حقوقي و اساسي مديريت جهاني ايفا نمايد لذا، اين سازمان مي‌تواند و بايد نقشي مهم در تلاش براي يافتن راه حل‌هاي مشترك براي مسائل مشترك مانند ايجاد هماهنگي بين تمامي سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ديگر داشته باشد.

براي اين‌كه سازمان ملل متحد در خط مباحث مربوط به مديريت جهاني قرار گيرد، تقويت و اصلاح آن بايد در مركز توجه باشد. براي دستيابي به چنين هدفي، احياء و تقويت نقش مجمع عمومي سازمان ملل، از جمله در زمينه حفظ صلح و امنيت بين‌المللي تجديد ساختار شوراي امنيت با اين هدف كه اين دو نهاد منعكس‌كننده واقعيت‌هاي جهان امروز باشند، ضروري است.

ج - اهميت و جايگاه فزاينده كشورهاي در حال توسعه از نظر اقتصادي بايد در ساختارهاي مديريتي نهادهاي كليدي بين‌المللي انعكاس يابد.

تصميمات كليدي مربوط به موضوع مديريت جهاني ديگر نمي‌توانند در انحصار گروه كوچكي از كشورهاي توسعه يافته بمانند.

با توجه به اين‌كه سياستگذاري در قبال شمار كثيري از موضوعاتي انجام مي‌شود كه همه كشورها را تحت تأثير قرار مي‌دهند، ضروري است كه كشورهاي در حال توسعه حضور و نقش بيشتري در نهادهاي مهمي كه در صدد هماهنگي سياست‌ها در سطح بين‌المللي هستند، داشته باشند.

د - بحران‌هاي چند سال اخير عدم كفايت‌ و نارسايي‌هاي نهادهاي مالي و اقتصادي بين‌المللي را كه تأثير سويي بر توانايي‌هاي آنها براي پرداختن به بحران‌ها و حركت در جهت ايجاد هماهنگي‌هاي لازم در سطح كلان دارند، عيان ساخته است.

از آنجا كه اين نهادها طي دوره بعد از جنگ دوم ايجاد شده‌اند، قادر به حل و فصل چالش‌هاي جهان كنوني نيستند و اين امر تأثيرات سويي در كشورهاي در حال توسعه دارد.

ه - در جامعه بين‌المللي هر ملتي داراي ارزش‌ها و نظرات خاص خود است. زندگي صلح‌آميز و توام با همكاري در صورتي ميسر است كه تنوع در جامعه جهاني به رسميت شناخته شده و مورد احترام باشد لذا تلاش براي تحميل ارزش‌ها بر ساير اعضاي جامعه بين‌المللي بايد پرهيز شود.

2- اشغال سرزمين فلسطين و جنايات مستمر رژيم صهيونيستي بر اراضي اشغالي همواره علت اصلي وضعيت بحراني در خاورميانه بوده است. هر راه حلي براي اين بحران مستلزم پايان بخشيدن به اشغال، اعاده حق لاينفك مردم فلسطين در خصوص حق تعيين سرنوشت آنها و ايجاد كشوري پايدار و مستقل در فلسطين با پايتختي قدس شريف است. اعاده حقوق ملي مردم فلسطين، تنها راه برقراري صلح پايدار و منصفانه در منطقه است.

3- نژادپرستي و تبعيض نژادي توهين آشكاري به كرامت و برابري انسان‌هاست. اشكال جديد نژادپرستي و جنايات مرتبط با آن در قسمت‌هاي مختلف جهان موجب نگراني بسيار است لذا، ضروري است كه با اتخاذ تصميمات قاطع و داشتن اراده سياسي به تمامي اشكال و نمادهاي نژادپرستي و تبعيض نژادي، بيگانه هراسي، اسلام هراسي و مانند آن و نيز بردگي تحت اشكال جديد و قاچاق انسان در هر جايي كه اتفاق افتد، پرداخته شود.

4- تمامي انواع حقوق بشر غير قابل تفكيك و مرتبط با هم هستند. مسائل حقوق بشري بايد بر اساس همكاري و رويكردي سازنده، غير تقابلي، غير گزينشي، عادلانه، منصفانه، بي‌طرفانه، متوازن، عيني و دور از ملاحظات سياسي مد نظر قرار گيرند. احترام به تنوع فرهنگي، حاكميت ملي و تماميت ارضي، عدم مداخله در امور داخلي كشورها، با مد نظر قرار دادن ويژگي‌هاي فرهنگي، مذهبي، اجتماعي، تاريخي و سياسي هر كشور از ديگر اصولي است كه بايد مبناي پرداختن به موضوعات حقوق بشري باشد. توجه ويژه به حقوق و ظرفيت‌هاي زنان و جوانان و مشاركت آنان در فرآيندهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي ضرورت دارد.

5- تسليحات هسته‌اي غير انساني‌ترين سلاح‌هايي هستند كه تاكنون ساخته شده‌اند. حفظ و نگهداري توان هسته‌اي تاكتيكي و راهبردي و مدرن سازي مستمر آنها و دكترين‌هاي نظامي نوين كه توجيه‌گر استفاده از آنها، خصوصاً بر عليه كشورهاي فاقد سلاح هسته‌اي هستند، بزرگترين تهديد عليه افراد بشراند.

پيمان منع اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي حقي را براي كشورهاي دارنده تسليحات هسته‌اي جهت حفظ زرادخانه‌هاي خود به‌طور نامحدود بوجود نمي‌آورد.

كشورهاي ياد شده بايد به تعهدات خود در چارچوب ماده 6 پيمان منع اشاعه براي نابودي كليه سلاح‌هاي هسته‌اي خود در يك چارچوب زماني مشخص عمل كنند و در اين راستا تدوين كنوانسيون جامع امحاء سلاح‌هاي هسته‌اي ضرورت دارد.

6- تمامي كشورها بايد بتوانند از حق مسلم و انكار ناپذير خود براي توسعه، تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح جويانه، بدون تبعيض و منطبق با تعهدات حقوقي مربوطه بهره‌مند گردند.

بنابراين، هيچ چيزي نبايد به نحوي تفسير گردد كه حق كشورها براي توسعه انرژي اتمي براي مقاصد صلح‌آميز را منع نموده و يا محدود نمايد.

تصميمات و انتخاب كشورها، از جمله جمهوري اسلامي ايران در زمينه استفاده صلح‌آميز از فناوري هسته‌اي و سياست‌هايشان در زمينه چرخه سوخت بايد محترم شمرده شود.

7- مصونيت فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي بايد محترم شمرده شود و هرگونه حمله و يا تهديد به حمله برعليه تأسيسات صلح‌آميز هسته‌اي فعال يا درحال ساخت به منزله خطري جدي عليه انسانها و محيط زيست بوده و نقض جدي حقوق بين‌الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شمار مي‌آيد لذا، تدوين سندي جامع و بين‌المللي كه حمله و يا تهديد به حمله عليه تأسيسات هسته‌اي مورد استفاده براي توليد انرژي را منع كند، مورد نياز مبرم است.

8- كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد توافق مي‌نمايند كه از شناسايي، تصويب يا اجراي اقدامات يا قوانين قهرآميز يكجانبه يا فرامرزي، شامل تحريم‌هاي يكجانبه اقتصادي و ديگر اقدامات تهديد‌آميز عليه كشورها و اعمال محدوديت‌هاي خودسرانه عليه سفر اشخاص كه هدفشان اعمال فشار به كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد - از طريق اعمال تهديد بر عليه حاكميت و استقلال و آزادي در تجارت و سرمايه گذاري - است خودداري كنند.

كشورهاي عضو جنبش همچنين توافق دارند كه مانع از تهديد حق كشورها براي تصميم‌گيري بر مبناي اراده آزاد خود و در چارچوب نظام‌هاي اجتماعي، اقتصادي، سياسي خود شوند چرا كه چنين اقدامات و يا قوانيني به منزله نقض آشكار منشور ملل متحد، قوانين بين‌الملل، نظام تجاري چند جانبه و هنجارها و اصول حاكم بر روابط دوستانه ميان كشورها است.

در همين راستا كشورها توافق كرده‌اند با چنين اقدامات و قوانين و كاربرد آنها مخالفت نموده و آنها را محكوم نمايند و به نحوي مجدانه در صدد خنثي كردن چنين تلاش‌هايي باشند. همچون مجمع عمومي و ديگر نهادهاي سازمان ملل متحد، اعضاي جنبش عدم تعهد نيز از كشورها مي‌خواهند در همين راستا عمل نمايند.

اعضاي جنبش همچنين خواستار آن هستند كه كشورهايي كه چنين اقداماتي اتخاذ مي‌كنند يا چنين قوانيني را وضع مي‌كنند بخواهند كه بلافاصله و به طور كامل اقدامات ياد شده را لغو نمايند.

9- تمامي اقدام‌هاي تروريستي از جمله تروريسم دولتي، بايد بدون هرگونه ابهامي محكوم شود.

همه دولت‌ها بايد در رابطه با تهديد تروريزم كه بر صلح، امنيت، ثبات و توسعه بسياري از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تأثير منفي مي‌گذارد، به تعهدات بين‌المللي خود پايبند باشند و در جهت تحقق جهاني عاري از تروريسم بكوشند. تمامي قربانيان تروريسم از جمله دانشمندان و محققين ايراني كه قرباني اقدام‌هاي تروريستي ضد بشري شده‌اند شايسته عميق‌ترين ابراز همدردي هستند.

10- ضروري است كه با تلاش‌هاي معطوف به تحميل تك فرهنگي يا تحميل مدل‌هاي خاص، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، حقوقي يا فرهنگي مخالفت شود و گفت‌وگوي ميان اديان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها كه مي‌توان به تقويت صلح، امنيت، ثبات و توسعه، احترام به تنوع‌گرايي بر اساس عدالت، اخوت و برابري و كاهش تقابل كمك كند، ارتقاء يابد.

11- جنبش عدم تعهد بايد تمامي امكانات خود و اعضا را براي اجراي تصميمات و اراده سران كشورهاي عضو كه در اسناد جنبش منعكس مي‌شوند به كار گيرند.

بر همين اساس جنبش مي‌بايد در صدد ايجاد سازوكاري مستحكم براي پيگيري اهداف و اجراي مصوبات خود باشد.

سخنان رئيس جمهوري در مراسم اختتاميه

دكتر محمود احمدي‌نژاد شامگاه جمعه در اختتاميه شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، اين اجلاس را به لحاظ سطح مشاركت و كيفيت بي‌نظير دانست و گفت: در تمام سخنراني‌ها براصول اصلي جنبش عدم تعهد مجدداً تأكيد شد و معلوم گرديد همه اعضا همچنان و بيش از گذشته به اهداف جنبش متعهد هستند.

رئيس جمهوري افزود: فصل مشترك سخنان و نظرهاي اعضا ضرورت اصلاح مديريت جهاني بود و همه اعضا بر ضرورت تحول بنيادين در مديريت جهان و مناسبات جهاني تأكيد داشتند.

دكتر احمدي نژاد با بيان اين‌كه همه اعضا بر مشاركت همگاني در مديريت جهاني براساس عدالت و محبت به عنوان پايه صلح پايدار تأكيد كردند، خاطرنشان كرد: همه اعضاء در سخنراني‌هاي خود بر لزوم صيانت از كرامت انساني، حقوق انساني، ارزش‌هاي الهي و عدالت و پاكي تأكيد داشتند.وي با اشاره به تصويب اسناد نهايي اجلاس اظهار داشت: به اين وسيله پيام مهم سياسي را براي مواجهه با چالش‌هاي فراروي صلح و امنيت به جامعه بين‌المللي مخابره كرديم كه براساس احترام و كرامت انساني و گفت‌وگوي متقابل، استوار است و اين پيام داراي اهميت بسيار زيادي است.

احمدي‌نژاد همچنين خاطرنشان كرد: ما بايد عزم خود را براي همكاري‌هاي دوجانبه و چندجانبه ميان ملت‌ها ايجاد كنيم؛ همكاري‌هاي ميان ما اين امكان را مي‌دهد كه بر تحولات بين‌المللي به نفع ملت‌ها تأثير بيشتري داشته باشيم و من براي آينده جنبش عدم تعهد نقش افتخارآميزي را پيش‌بيني مي‌كنم.

رئيس جمهوري همچنين با تشكر از همكاري رسانه‌ها اظهار داشت: از رسانه‌هاي داخلي و خارجي كه به خوبي فعاليت‌هاي اين اجلاس را به دنيا مخابره كردند هم تشكر مي‌كنم.

اظهارات مقام‌هاي بلندپايه در اجلاس

دومين روز اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد صبح جمعه هم به رياست رئيس جمهوري كشورمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، وي با تقدير و تشكر از استقبال خوب كشورهاي عضو از برگزاري اين اجلاس، گفت: در طول اجلاس با توجه به وقايعي كه در جهان مي‌گذرد، دوستان نظرات خود را بيان مي‌كنند تا در سند نهايي اجلاس ثبت شود.

رئيس جمهوري سودان

عمرالبشير، رئيس جمهوري سودان نخستين سخنران جلسه صبح جمعه اجلاس سران بود. وي در سخنانش بر ضرورت اصلاح ساختار سازمان ملل متحد تأكيد كرد و گفت: ما به دنبال برقراري يك سيستم بين‌المللي متوازن و عادلانه هستيم تا حاكميت بين‌المللي در آن لحاظ شود.

وي دخالت در امور كشورها تحت هر بهانه و به‌كارگيري زور و تهديد در روابط را داراي اشكال دانست و گفت: سودان نگران اقدام‌هايي است كه خارج از توافقات و اقدامات بين‌المللي صورت مي‌گيرد.

عمرالبشير تغيير آب و هوا، امنيت انرژي و غذا و مسأله تروريسم را مشكلات اساسي جهان برشمرد و گفت: بايد همكاري‌هاي بين‌المللي براي مقابله با تغييرات آب و هوايي را تقويت كنيم.

رئيس جمهوري سودان از حقوق قانوني ملت فلسطين عليه اشغالگري و همچنين تشكيل دولت مستقل فلسطين حمايت كرد.

وي همچنين با اشاره به بحران سوريه، گفت: افزايش خشونت راه مناسبي براي حل درگيري‌ها نيست و موجب كشتار و نابودي بيشتر مي‌شود.

وي از طرف‌هاي درگيري خواست خشونت و درگيري‌هاي نظامي را متوقف كنند.

نخست‌وزير نپال

نخست‌وزير نپال با تأكيد بر ضرورت اتحاد و انسجام ميان كشورهاي عضو نم براي مقابله با استعمار و امپرياليسم تأكيد كرد و گفت: ما بايد به نيازهاي فعلي جهان پاسخ بگوييم.

وي با اشاره به اين‌كه جنبش عدم تعهد در زماني بوجود آمد كه كشورها به دنبال استقلال از قدرت‌ها بودند و صلح، عدالت و برابري را دنبال مي‌كردند، گفت: كشورهاي عضو نم همچنان بايد به دنبال تحقق صلح و عدالت باشند.

نخست‌وزير نپال با بيان اين‌كه بايد به جهاني شدن چهره انساني بدهيم، گفت: بايد يك نظم جهاني براساس توزيع برابر انواع توانايي‌ها و منابع داشته باشيم.

نخست‌وزير سوازيلند

نخست‌وزير سوازيلند هم در سخنان خود با بيان اين‌كه بايد رويكرد منسجمي نسبت به چالش‌هايي كه با آن روبرو هستيم، داشته باشيم، گفت: راه دشواري براي تغيير در ساختار سازمان ملل داريم.

وي با بيان اين‌كه نظم كنوني جهان نمي‌تواند منعكس‌كننده عدالت باشد و با اشاره به فاصله زياد ميان كشورها در سازمان ملل، گفت: همه بايد به اصلاح ساختار سازمان ملل بپردازيم.

معاون نخست‌وزير نيجريه

معاون نخست‌وزير نيجريه با اشاره به تحولات جهاني، گفت: تروريسم و جرايم سازمان يافته و نزاع‌هاي منطقه‌اي ما را تهديد مي‌كند و باعث شده است كه تروريسم به نزاع‌ها راه يابد.

وي با بيان اين‌كه تحولات جهاني نياز به درايت دارد، گفت: بايد راهي براي ايستادن در مقابل تروريسم با كارآيي بيشتر پيدا كنيم.

وي بر ضرورت خلع سلاح و از ميان بردن كامل سلاح‌هاي كشتار جمعي تأكيد كرد.

وي همچنين گفت: فلسطين هرچه زودتر بايد يكي از اعضاي سازمان ملل شود تا بتواند نقش خود را در صلح و امنيت بين‌المللي بازي كند.

معاون رئيس جمهوري فيليپين

معاون رئيس جمهوري فيليپين هم با اعلام حمايت كامل خود از ايران در دوران رياست، گفت: انتخاب شعار صلح پايدار در سايه مديريت مشترك جهاني نشان مي‌دهد كه ما در جهاني زندگي مي‌كنيم كه همواره نيازمند صلح و امنيت است لذا بايد بتوانيم با كمك يكديگر با نبود امنيت مقابله كنيم و جهان را متحول سازيم.

عضو شوراي عالي حكام امارات متحده عربي

شيخ سعود الرشيد، عضو شوراي عالي حكام امارات متحده عربي شعار صلح دائم را كه اجلاس به دنبال آن است يك مسأله حساس و مهم ارزيابي كرد و گفت: جنبش عدم تعهد بايد در صلح جهاني سهيم باشد.

وي با بيان اين‌كه امارات متحده عربي به اصول و اهداف جنبش كه منافع همه كشورها در آن نهفته است و رعايت قوانين و تعهدات بين‌المللي پايبند است، گفت: ما خواهان موفقيت ايران در تحقق اهداف جنبش هستيم.

رئيس جمهوري زيمبابوه

رابرت موگابه، رئيس جمهوري زيمبابوه با بيان اين‌كه جنبش عدم تعهد پس از سازمان ملل بزرگترين و متنوع‌ترين سازمان بين‌المللي است، گفت: نم مي‌تواند از نيروي جمعي خود براي ايجاد نظام جديدي در جهان براساس عدالت و برابري، حق حاكميت كشورها، احترام متقابل و هم‌زيستي مسالمت‌آميز و دخالت نكردن در امور داخلي يكديگر، استفاده كند.

وي تأكيد كرد: جنبش عدم تعهد بايد هميشه به دنبال صلح جهاني، پيشرفت اقتصادي و اجتماعي در جهان باشد.

وي اقدامات يكجانبه تحت پوشش مداخلات انساندوستانه و مسئوليت براي حفاظت را محكوم، و برحق استفاده ايران از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي تأكيد كرد.

موگابه با بيان اين‌كه تهديد و تنبيه ايران براي استفاده از انرژي هسته‌اي ناعادلانه است، گفت: مسأله خنده‌دار اين است كه كشورهايي كه خود سلاح هسته‌اي دارند بيشترين اعتراض را نسبت به برنامه اتمي ايران دارند.

معاون رئيس جمهوري زامبيا

معاون رئيس جمهوري زامبيا در آغاز سخنرانيش از نزديكي تاريخي با كشور زيمباوه سخن گفت.

وي تأكيد كرد: بايد با قدرت تلاش و كار كنيم تا صلح در جهان به وجود آيد. وي همچنين خواستار پيوستن برخي كشورهاي ناظر از جمله اجزاء كشور يوگسلاوي سابق شد.

معاون رئيس جمهوري اندونزي

معاون رئيس جمهوري اندونزي از تلاش‌هاي ايران براي پيشبرد اهداف نم حمايت كرد.

وي مسأله اصلي جهان را توسعه ذكر كرد و گفت: جنبش عدم تعهد بايد پيشگام صلح و عدالت و حاكميت مطلوب و برابري در جهان باشد تا توسعه متوازني براي كشورهاي جهان محقق شود.

رئيس جمهوري پاكستان

رئيس جمهوري پاكستان با اشاره به تغيير و تحولات جهاني، گفت: ما نياز داريم كه بار ديگر تعهد خود را به اصول بنيادين سازمان ملل و اصل چندجانبه‌گرايي نشان دهيم.

وي با تأكيد بر ضرورت اتحاد با يكديگر براي رسيدن به اهداف جنبش، گفت: با اتحاد مي‌توانيم موفق شويم همچنان كه بر استبداد و آپارتايد فايق آمديم.

زرداري بر احترام به عقايد و فرهنگ‌هاي مختلف تأكيد كرد و گفت: بر اين باوريم كه در روابط بين‌الملل مي‌توانيم همكاري‌هاي اقتصادي داشته و به راه‌حل‌هاي صلح‌آميز دست يابيم.

رئيس جمهوري پاكستان همچنين بر توقف كشتار در سوريه تأكيد كرد.

رئيس تشكيلات خودگردان از سوي ديگر، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با يادآوري تبعات و خطرات سلاح‌هاي هسته‌اي تأكيد كرد: منطقه خاورميانه بايد عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي و كشتار جمعي شود.

او ادامه داد: تشكيل اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، در زماني تاريخي و پر از تحولات در منطقه، مي‌تواند فرصت‌ خوبي براي ارائه راهكارهاي مناسب براي حل مسائل منطقه باشد.

عباس با بيان اين‌كه جنبش عدم تعهد از زمان تشكيل تاكنون هميشه به موضوع فلسطين اهتمام داشته است، افزود: اين اهتمام نشان‌دهنده اصول اساسي اين جنبش و اراده جدي آن براي مبارزه با اشغالگري، نژادپرستي و ظلم است.

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين همچنين اظهار داشت: فلسطين و ملت آن امروز به ديده اعتماد و اطمينان به جنبش عدم تعهد نگاه مي‌كند و اميدواريم اين جنبش به تلاش‌هاي خود براي به رسميت شناخته شدن فلسطين در سازمان ملل ادامه دهد.

عباس از ناآرامي‌هاي سوريه اظهار نگراني كرد و ادامه داد: از اوضاع جاري در سوريه نگرانيم و مي‌خواهيم اين كشور هرچه زودتر از بحران و ناآرامي خارج شود؛ سرنوشت سوريه بايد به دور از خشونت و ناآرامي به دست مردم اين كشور رقم بخورد.

او با تشكر از جمهوري اسلامي ايران به دليل ميزباني شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد؛ جان باختن شماري از مردم شمال غرب كشورمان بر اثر سانحه زلزله را تسليت گفت.

نخست‌وزير عراق

همچنين نوري مالكي نخست‌وزير عراق با بيان اينكه جهان امروز به مصوبات شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها چشم دوخته است تأكيد كرد: اعضاي جنبش غيرمتعهدها بايد براي جلوگيري از رشد اختلافات طايفه‌اي و قومي تدابيري اتخاذ كنند.

او ادامه داد: اعضاي غيرمتعهدها بايد به منظور جلوگيري از رشد اختلافات طايفه‌اي و قومي كه هر لحظه با ديكتاتوري‌هاي وابسته به رژيم‌هاي غربي در ارتباط هستند اقدام‌هاي فوري انجام دهند.

مالكي با اشاره به اينكه كشورهاي اين جنبش به دنبال امنيت، عزت و كرامت انساني هستند افزود: كشور عراق به عنوان يكي از مؤسسين جنبش عدم تعهد توانسته است اهداف‌ها و آرمان‌هاي جنبش غير متعهدها را دنبال كند؛ اكنون هم با توجه به تحولات منطقه خاورميانه اعضاي اين جنبش بايد نسبت به گذشته در تقويت تحقق اهداف آن بر مبناي عدالت و دموكراسي گام‌هاي مستحكمي بردارند.

رئيس جمهوري افغانستان

حامد كرزي رئيس جمهوري افغانستان در اين نشست از تروريسم به عنوان يكي از مشكلات جدي پيش‌روي كشورش ياد كرد و ادامه داد: تروريسم هنوز هم به عنوان مانعي جدي در برابر تحقق صلح در افغانستان قرار دارد و مبارزه با اين پديده شوم نيازمند همكاري‌هاي منطقه‌اي و جهاني است.

نخست‌وزير سوريه

«نادر وائل الحلقي» نخست‌وزير سوريه تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان ميزبان شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها مي‌تواند با مديريت قوي با چالش‌هاي پيش‌روي جنبش غيرمتعهدها مقابله كند.

او افزود: بيش از نيم قرن از فعاليت اين جنبش مي‌گذرد و تاكنون جنبش عدم تعهد توانسته است بر اهدافش جامه عمل بپوشاند.

او ادامه داد: تروريسم يكي از پديده‌هاي خطرناكي است كه به امنيت كشورهاي عضو عدم تعهد در ابعاد سياسي و اقتصادي و فرهنگي ضربه وارد مي‌كند، بنابراين اعضاي اين جنبش بايد براي مقابله با آن راهكارهاي مؤثري ارائه كنند.

نخست‌وزير تركيه همچنين تأكيد كرد: آنچه اعضاي جنبش غيرمتعهدها در اصول اوليه خود بايد به آن اهتمام داشته باشند حفظ احترام به حاكميت كشورها است لذا اعضاي اين جنبش به كارگيري هرگونه مداخله در امور داخلي كشورها را محكوم مي‌كنند.

پيام رئيس جمهوري روسيه

رئيس جمهوري روسيه در پيامي به اجلاس سران جنبش عدم تعهد با تأكيد بر اين‌كه اين جنبش مي‌تواند ايده‌هاي جديدي به سياست‌هاي جهاني ارائه دهد، آمادگي كشورش را براي توسعه همكاري با «نم» اعلام كرد.

كنستانتين شوواتوف فرستاده ويژه فدراسيون روسيه‌ كه پيام رئيس جمهوري كشورش را در اين نشست قرائت مي‌كرد به نقل از وي افزود: جنبش عدم تعهد بيش از نيمي از كشورهاي جهان را در بر مي‌گيرد و بسياري از آنان از كشورهاي در حال توسعه هستند كه اين كشورها مي‌توانند نقش خوبي را در ايجاد ثبات در جهان ايفا كنند.

زمانه نشان داده است اهدافي كه جنبش عدم تعهد دارد مي‌تواند ايده‌هاي جديدي به سياست‌هاي جهاني بدهد و اين موضوع مي‌تواند پايه خوبي براي روابط بين‌الملل باشد؛ به‌طوري كه حقوق همه ملل حفظ و به ويژگي‌‌هاي فرهنگي و تاريخي كشورها احترام گذاشته شود.

قائم‌مقام وزير خارجه عربستان

عبدالعزيز بن عبدالله آل سعود فرستاده ويژه پادشاه عربستان با بيان اينكه 120 كشور دنيا عضو جنبش غيرمتعهدها (نم) هستند تأكيد كرد: اگر همه كشورهاي عضو نم كشور فلسطين را به رسميت بشناسند كمك بزرگي به اين كشور خواهد كرد.

قائم‌مقام وزير خارجه عربستان افزود: بايد با همكاري و اعتدال با چالش‌هاي پيش‌رو مقابله كنيم و اقدام‌هايي براساس گفت‌وگوهاي دوجانبه در سايه عدل بين‌المللي انجام شود.

وزير خارجه الجزاير

وزير امور خارجه الجزاير به نمايندگي از اتحاديه آفريقا اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: اطمينان داريم تعهد ايران به اصول و اهداف جنبش باعث كارآمدي و كارآيي اين اجلاس و جنبش خواهد شد.

به گزارش مهر، مراد مدلسي با تشكر از رهبر معظم انقلاب به خاطر بياناتشان در جلسه افتتاحيه گفت: جلسه مهمي كه در تهران برگزار شد، نقطه عطفي براي جنبش است تا بتواند در شرايط كنوني بين‌المللي نائل شود.

ديدارهاي رئيس جمهوري

گزارش‌هاي رسيده حاكي است: به دنبال حضور سران و مقام‌هاي كشورها در تهران، رئيس جمهوري كشورمان ديدارهاي دوجانبه‌اي با اين مقام‌ها از جمله رئيس مجمع عالي خلق دموكراتيك كره انجام داد و پس از آن با حضور روساي جمهوري ايران و رئيس مجمع عالي خلق دموكراتيك كره، يادداشت تفاهم همكاري‌هاي علمي، دانشگاهي و فناوري از سوي وزير علوم ايران و وزير امور خارجه كره‌شمالي امضا شد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري كشورمان به همراه وزير امور خارجه كره‌شمالي اين يادداشت تفاهم را در حضور دكتر محمود احمدي‌نژاد و «كيم‌يونگ نام» امضا كردند.

ديدار با رئيس جمهوري پاكستان

احمــدي‌نـژاد در حاشــيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ديدار آصف‌علي زرداري رئيس جمهوري پاكستان با اشاره به اهميت جنبش عدم تعهد در عرصه بين‌المللي اظهار داشت: بايد همه كشورهاي عضو با همكاري و مشاركت يكديگر از ظرفيت‌هاي اجلاس شانزدهم و جنبش عدم تعهد براي انجام اقدام‌هاي بزرگ و تاثيرگذار در جامعه جهاني استفاده كنند.

رئيس جمهور پاكستان هم در اين ديدار برگزاري اجلاس شانزدهم غيرمتعهدها در تهران را موفقيت بزرگ براي جمهوري اسلامي دانست و گفت: شركت‌كنندگان در اين اجلاس مي‌توانند تصميمات مهمي براي انجام كارهاي بزرگ اتخاذ كنند.

ديدار با محمود عباس

احمدي نژاد همچنين در ديدار محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد، مسأله فلسطين را مهمترين و پيچيده‌ترين مسأله پيش روي كشورهاي منطقه اعلام كرد و گفت: فلسطين امروز مهمترين مسأله منطقه است كه اين اهميت حتي جنبه بين‌المللي هم پيدا كرده و تمامي دنيا به نوعي با موضوع درگير هستند.

رئيس جمهوري با بيان اين كه ديدگاه جمهوري اسلامي درباره مسأله فلسطين از 34 سال پيش به اين سو همواره به صورت روشن و شفاف و بدون تغيير اعلام شده است، افزود: ما تنها كشوري هستيم كه هرگز رژيم صهيونيستي را به رسميت نشناختيم و معتقد بوده و هستيم كه آنان اشغالگراني هستند كه با زور در منطقه حضور يافته و فلسطينيان را مي‌كشند.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه صهيونيست‌ها در منطقه ريشه ندارند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام كرده است كه فلسطين را متعلق به همه فلسطينيان مي‌داند و معتقد است خود مردم اين كشور بايد سرنوشت‌شان را تعيين كنند و از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا امروز همين فكر و ديدگاه را اعلام و از آن دفاع كرده است.

رئيس جمهوري با تأكيد بر اين كه ما همه فلسطينيان را دوست داريم و هيچ اختلافي بين گروه‌هاي مختلف فلسطيني را مطلوب ندانسته و قبول نداريم، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به اين اصل متعهد و پايبند است كه همه گروه‌هاي فلسطيني بايد با هم متحد باشند؛ چرا كه در اين صورت فرصت‌هاي آنان براي آزادسازي سرزمين‌شان بسيار بيشتر خواهد بود.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: هرگاه شما و ديگر برادران فلسطيني ما در گروه‌هاي مختلف‌ آمادگي داشته باشيد، در ايران از شما به گرمي استقبال خواهيم كرد تا با يكديگر به گفت‌وگو نشسته و مقدمات تفاهم و وحدت بين همه فلسطينيان را فراهم كنيم.

رئيس جمهور تصريح كرد: معتقدم، مي‌شود شرايط امروز عرصه بين‌المللي را كه عليه فلسطينيان و كشورهاي مستقل است، به نفع آنان تغيير داد؛ ما همه فلسطينيان را دوست داريم و خواهان پيروزي و موفقيت آن‌ها هستيم. وي افزود: همه فشارها و بداخلاقي‌هاي دشمنان با جمهوري اسلامي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا به حال صرفاً به دليل حمايت قاطع ايران از آرمان فلسطين و فلسطينيان است.

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين هم در اين ديدار با بيان اين كه بسيار خوشحالم از اين كه به ايران سفر كرده‌ام، خطاب به احمدي‌نژاد گفت: خوشحالي بنده از آن جهت است كه فرصتي فراهم شده تا با شما بي‌واسطه و رودر رو به گفت‌وگو بنشينم.

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين افزود: با توجه به شرايط منطقه و عرصه بين‌المللي نهايت

تلاش خود را مي‌كنيم تا م وجوديت فلسطيني خود و سرزمين‌مان را حفظ و تثبيت كنيم و در اين راستا با برادران خود در غزه مشغول گفت‌وگو و مذاكره براي رسيدن به يك طرح سياسي به منظور تفاهم جمعي و وحدت هستيم.

وي با اشاره به اين كه متاسفانه امروز حتي بسياري از كساني كه تصورش را نمي‌كرديم، دست از حمايت از فلسطين برداشته‌اند، گفت: باور داريم كه ايرانيان مردم و ملت فلسطين را عميقاً و خالصانه دوست دارند و مجدانه خواهان تداوم روابط با جمهوري اسلامي ايران هستيم.

ديدار با رئيس جمهوري لبنان

احمدي‌نژاد همچنين در ديدار ميشل سليمان رئيس جمهوري لبنان در حاشيه شانزدهمين اجلاس سران جنبش عدم تعهد ضمن تأكيد بر لزوم كمك كشورهاي منطقه براي حل و فصل مسأله سوريه و با اشاره به شرايط حاكم بر اين كشور اظهار داشت: بايد يك راه‌حل سياسي براي حل بحران اين كشور ارائه شود و ايران در اين راستا با كشورهاي مختلف در حال گفت‌وگو و مذاكره است.

ميشل سليمان هم با اشاره به زمينه‌هاي مستعد تسري درگيري‌ها در سوريه به كشورهاي همسايه اظهار داشت: بايد هرچه سريع‌تر و قبل از آن كه درگيري‌هاي سوريه به خارج از اين كشور سرايت كند، بحران در اين كشور را مهار كرد.

ديدار با فرستاده ويژه پادشاه عربستان

احمدي‌نژاد در ديدار «عبدالعزيز بن عبدالله» فرستاده ويژه پادشاه عربستان با تأكيد بر اهميت وجود روابط حسنه بين كشورهاي منطقه اظهار داشت: حفظ و ارتقاي روابط با كشورهاي منطقه و به ويژه ملل اسلامي جزو سياست‌هاي اصولي جمهوري اسلامي است.

رئيس جمهوري افزود: يگانه راه‌حل مشكلات منطقه و برخي اختلافات جزئي بين كشورهاي منطقه، گفت‌وگو و تفاهم است.

فرستاده ويژه پادشاه عربستان هم در اين ديدار با تأكيد بر ضرورت حفظ ارتباطات بين كشورهاي منطقه و ارتقاء دوستي بين ملت‌ها اظهار داشت: هرجا بين كشورهاي منطقه فاصله‌اي ايجاد شده است، دشمنان از آن نهايت استفاده را برده‌اند.

ديدار با فرستاده ويژه پادشاه اردن

احمدي نژاد در ديدار«حسن بن طلال» فرستاده ويژه پادشاه اردن هم اظهار داشت: دشمنان دوست ندارند هيچكدام از كشورهاي ما پيشرفت كرده و بر منابع و ثروت‌هاي خود تسلط داشته باشند، چرا كه اساساً از منابع و ثروت‌هاي ما ارتزاق كرده و چاره‌اي ندارند جز آن‌كه با ايجاد درگيري‌هاي مصنوعي بين ما تسلط خود را در منطقه تداوم بخشند.

وي خاطر نشان كرد: اگر همه ملت‌هاي منطقه با هم متحد شوند در همان روز اول عمده مشكلات آنها بر طرف شده و به عنوان مثال بلافاصله مشكل فلسطين مرتفع خواهد شد.

فرستاده ويژه پادشاه اردن هم با تقدير از سخنان حكيمانه مقام معظم رهبري در افتتاحيه اجلاس گفت: اردن مجدانه از برقراري روند گفتگوها بين كشورهاي اسلامي براي تقريب مذاهب اسلامي حمايت مي‌كند و خواهان تداوم گفتگوهايي است كه از زمان آيت‌الله بروجردي و شيخ شلتوت جريان داشته است تا ملل اسلامي بتوانند اختلافات بين خود را مهار كرده و به سوي آينده‌اي روشن‌تر گام بردارند.

فرستاده ويژه پادشاه اردن با سياسي ارزيابي كردن مواجهه كشورهاي غربي با موضوع پرونده هسته‌اي ايران تصريح كرد: اگر بنا به حل و فصل مسايل هسته‌اي كشورهاي مختلف است بايد به اين مسأله به طور يكسان و با نگاهي جامع پرداخته شود و در كنار ديگراني كه در منطقه، انرژي هسته‌اي استفاده مي‌كنند، فقط موضوع ايران برجسته نشود.

ديــدار با معـاون اول

رئيس جمهوري كوبا

احمدي‌نژاد در ديدار معاون رئيس جمهوري كوبا به برگزاري شانزدهمين اجلاس سران عضو جنبش عدم تعهد در تهران اشاره و تصريح كرد: ساختارهاي سازمان ملل را كساني ايجاد كردند كه مي‌خواستند اقدامات سلطه طلبانه گذشته خود را كه از راه‌هاي نظامي انجام مي‌دادند، از طريق سازو كارهاي سياسي و بين‌المللي دنبال كنند. وي گفت: اساس تشكيل سازمان ملل براي استمرار سلطه و ظلم در جهان است.

معاون رئيس جمهوري كوبا هم در اين ديدار با تقدير از جمهوري اسلامي ايران به خاطر برگزاري شايسته و موفقيت آميز اجلاس شانزدهم غيرمتعهدها گفت: رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش عدم تعهد، مايه اميد و دلگرمي ملت‌ها خواهد بود و امروز با توجه به رياست ايران بر جنبش بايد فرصت را مغتنم شمرده و بر مبناي آنچه كه در اين اجلاس در سند نهايي منتشر مي‌شود روابط خود را گسترش دهيم.

ديدار با نخست وزير سوريه

احمدي نژاد در ديدار نادر وائل الحلقي نخست وزير سوريه هم حضور نمايندگان اين كشور را در اجلاس در پيگيري اهداف و موفقيت آن بسيار مؤثر ارزيابي كرد و اظهار داشت: در جريان تدوين اسناد نهايي شانزدهمين اجلاس سران جنبش

عدم تعهد توافقات بسيار سازنده و مفيدي صورت گرفته كه بخشي از عصبانيت و ناراحتي بدخواهان ملت‌هاي عضو جنبش ناشي از همين توافقات است.

رئيس جمهوري با تأكيد بر لزوم رعايت حقوق مردم تصريح كرد: خشونت‌ها بايد هرچه سريعتر متوقف شود. هيچ كس حق ندارد تشويق به خشونت كند، چرا كه اين راه حل مناسبي براي حل مسايل نيست.

نخست وزير سوريه هم گفت: سوريه نتايج اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد را با اميدواري دنبال مي‌كند و يقين دارد اين نتايج در آينده تحولات سوريه مؤثر خواهد بود.

بنا بر همين گزارش رئيس جمهوري در حاشيه اجلاس سران جنبش عدم تعهد همچنين با روساي جمهوري بنين، بوركينافاسو، سودان، آفريقاي مركزي و سريلانكا و وزير مشاور در امور خارجه عمان، رئيس مجلس الجزاير، معاونان روساي جمهوري اندونزي،كومور، فيليپين، زامبيا و نيجريه، فرستادگان ويژه روساي جمهوري كنگو، ونزوئلا و ساحل عاج، نخست وزير نپال، و وزير امور خارجه غنا و بروندي ديدار و گفتگو كرد.

دفاع بان‌كي‌مون از سفر به ايران

دبيركل سازمان ملل متحد براي دفاع از سفر خود به تهران، گفت كه به قدرت ديپلماسي و مذاكره باور دارد.

به گزارش فارس، «بان‌كي‌مون» در گفت‌وگو با «رويترز» در پاسخ به انتقاداتي كه از سفر وي به تهران شده اظهار داشت: من به قدرت ديپلماسي، مذاكره و تعامل اعتقاد دارم و اين دقيقا كاري بود كه در ديدار خود از تهران انجام دادم.بان‌كي‌مون با رد اتهامات آمريكا و اسرائيل مبني بر اين‌كه او با حضور در نشست جنبش عدم تعهد، بازيچه دست ايران قرار گرفته است، گفت: فكر مي‌كنم اين موضوع نبايد بحث برانگيز باشد. من به عنوان دبير كل سازمان ملل، وظيفه دارم با تمامي اعضاي سازمان ملل تعامل داشته باشم.گفت: به مقامات ايراني گفتم وظيفه دارند براي اطمينان خاطر دادن به جهان درباره اهداف صلح آميز برنامه هسته‌اي خود، اقدامات بيشتري انجام دهند. البته آنها در موضوع هسته‌اي، در برخي موارد مواضع خود را بيان كردند و پاسخ قاطعي به من ندادند.

ديدارهاي رئيس مجلس

رئيس مجلس شوراي اسلامي هم ديدارهايي را با مقام‌هاي شركت‌كننده در اجلاس تهران انجام داد.

علي لاريجاني در ديدار نماينده پوتين با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران و روسيه ديدگاه‌ها و منافع مشترك فراواني در عرصه‌هاي بين‌المللي و جهاني دارند؛ گفت: گسترش و توسعه روابط دو كشور در تحكيم و تقويت صلح و ثبات در منطقه و جهان كمك مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در ديدار دستيار وزير امور خارجه چين هم با اشاره به تحولات سوريه، ارسال گسترده سلاح به داخل اين‌كشور را عامل تشديد نا امني و درگيري‌ها دانست.

رئيس مجلس شوراي اسلامي روابط ايران و الجزاير را هم خوب و رو به گسترش توصيف كرد و گفت: ظرفيت‌هاي مناسبي در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان دو كشور وجود دارد كه گسترش روابط پارلماني مي‌تواند بسترهاي قانوني آن را فراهم كند.

لاريجاني در ديدار با عبدالقادر بن صالح رئيس مجلس ملي الجزاير، برگزاري اجلاس سران كشورهاي عدم تعهد در تهران را فرصتي براي هم انديشي پيرامون مهمترين مسائل و تحولات جهان دانست.

رئيس مجلس در ديدار وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان هم روابط دو كشور مناسباتي ناگسستني، قلبي و فراتر از همسايگي خواند و گفت: راهبرد جمهوري اسلامي ايران كمك به حفظ استقلال و توسعه و پيشرفت جمهوري‌ آذربايجان است.

رئيس مجلس در ديدار با رئيس جمهوري سودان، بر ضرورت حل مسالمت‌آميز بحران سوريه و جلوگيري از سلاح به اين كشور تأكيد كرد كه مورد تأييد البشير قرارگرفت.

علي لاريجاني در اين ديدار كه در محل مجلس شوراي‌اسلامي برگزار شد. با اشاره به بحران اخير سوريه و حمايت‌ غربي‌ها از تروريست‌هاي فعال در اين كشور تصريح كرد: تضعيف سوريه به نفع ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍رژيم صهيونيستي خواهد بود و مردم سوريه و جهان اسلام بيشترين زيان را از آن خواهند ديد. دو طرف همچنين بر آمادگي خود براي همكاري جهت يافتن راه حلي منطقه‌اي در اين بحران تأكيد كردند.

ديدارهاي دكتر صالحي

دكترعلي اكبر صالحي وزير امور خارجه هم با مهمانان عالي‌رتبه اجلاس سران عدم تعهد ديدار و گفت‌وگو كرد.

او در ديدار با بان كي‌مون دبيركل سازمان ملل متحد درخواست كرد كه آزادي ايرانيان دستگير شده در آمريكا را پيگيري كند.

وي تاكيد‌كرد: مقوله حقوق بشر تبديل به ابزاري سياسي درچارچوب يك معيار دوگانه شده است.

وزير امور خارجه و بان‌كي‌مون همچنين درباره مهم‌ترين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي، ارتقاي همكاري ميان ايران و سازمان ملل رايزني و تبادل نظركردند.

دبيركل سازمان ملل هم ديدار و مذاكره با مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران را در تهران فرصت‌، ويژه توصيف‌كرد.

بان‌كي‌مون رياست جمهوري اسلامي ايران برجنبش عدم‌تعهد را فرصتي براي ارتقاي جايگاه سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشورمان و افزايش نقش ايران در عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي خواند و بر اهميت همكاري ميان جنبش عدم تعهد، سازمان ملل و گروه 77 تاكيد كرد.

او با تاكيد بر اين كه هركشوري حق استفاده از انرژي هسته‌اي صلح‌آميز را دارد اعتماد سازي ميان طرفين و حسن نيت متقابل را ضروري خواند و ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات خوبي بين ايران و 1+5 انجام شود.

ديدار با فرستاده پادشاه عربستان

وزير امور خارجه و عبدالعزيز بن عبدالله آل سعود فرستاده ويژه پادشاه عربستان هم در ديدار با يكديگر؛ درباره روابط دوجانبه؛ راه‌هاي گسترش همكاري‌‌هاي زمينه‌هاي مختلف؛ برطرف ساختن سوء تفاهم‌ها و زمينه سازي براي ارتقاي روابط تأكيد كردند.

فرستاده ويژه پادشاه عربستان سعودي در اين ديدار با تشكر از ميهمان نوازي جمهوري اسلامي ايران براي موفقيت كشورمان در رهبري جنبش عدم تعهد در دوره رياست بر اين جنبش ابراز اميدواري كرد. دكتر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزير امور خارجه سوريه هم با يكديگر ديدار كردند و راه حل بحران سوريه را توقف خشونت و انجام گفتگو‌هاي ملي دانستند. در اين ديدار، جليلي با اشاره به روند تحولات سوريه اظهار داشت: امروز به وضوح روشن شده است كه اقدام‌هاي تروريستي و خشونت آميز در سوريه چاره ساز نيست.

او افزود: كشورهايي چون آمريكا با حمايت از تروريست‌ها، جزئي از مشكل سوريه هستند و نمي‌توانند بخشي از راه حل مشكل اين كشور باشند.

«وليد‌المعلم» وزير امور خارجه سوريه هم با تاكيد بر دسيسه بيگانگان با محوريت آمريكا بر ضد ملت و دولت سوريه از بازي برخي دولت‌هاي منطقه در طرح‌ آنها ابراز تاسف كرد و ادامه داد، مردم سوريه همواره به جمهوري اسلامي ايران اعتماد داشته‌اند و از راهكارهاي پيشنهادي آنان استقبال مي‌كنند.


نوشته شده در   دوشنبه 13 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode