ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 شهريور 1391     |     کد : 41858

جنبش عدم تعهد با تحريم‌هاي يكجانبه عليه كشورها مقابله‌كند

شانزدهمين اجلاس كارشناسان ارشدكشورهاي عضو جنبش عدم تعهد روز گذشته با حضور نمايندگان بيش از 120 كشورجهان درمركزهمايش‌هاي صدا و سيما آغاز به كار كرد.

شانزدهمين اجلاس كارشناسان ارشدكشورهاي عضو جنبش عدم تعهد روز گذشته با حضور نمايندگان بيش از 120 كشورجهان درمركزهمايش‌هاي صدا و سيما آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار ما، دكترعلي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه كشورمان در سخناني در اين مراسم با اشاره به تحميل قوانين داخلي و اعمال فرامرزي آن و اقدامات اقتصادي و تحميلي مالي توسط برخي كشورها عليه كشورهاي عضو غيرمتعهدها، تاكيد كرد: جنبش عدم‌تعهد بايد با تحريم‌هاي يكجانبه اقتصادي عليه كشورهاي عضو مقابله جدي نمايد.

وي با اشاره به ميزباني اجلاس توسط ايران، گفت: ما در اين برهه تمامي مساعي خود را براي ارتقاء اهداف كلي جنبش، از جمله از طريق تحكيم همبستگي ميان اعضاي آن ـ كه لازمه اصلي يك جنبش متنفذ و كارآمد است، به كار بسته‌ايم. جمهوري اسلامي ايران در دوره رياست خود درصدد تقويت جنبش و كمك به تجديد حيات آن خواهد بود تا جنبش بتواند به وظايف تاريخي خود جامه عمل بپوشاند. در اين مسير كار ما به واسطه اهتمام رؤساي قبلي و به ويژه مصر در خلال سه سال گذشته در زمينه رهبري و هماهنگي كه صورت داده‌اند، به واقع تسهيل شده است. بر اين اساس مي‌بايستي از دولت و مردم مصر به واسطه هدايت عالي فعاليت‌هاي جنبش در دوره دشوار و پراهميتي كه رياست آن را بر عهده داشته‌اند،صميمانه قدرداني كنم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بسيار خرسنديم كه به عنوان اعضاي جنبش عدم تعهد، يك بار ديگر در جريان اجلاس مقام‌‌هاي ارشد گرد هم آمده‌ايم تا درباره تحولات جديدي كه جهان ما را تحت تأثير قرار داده است مشورت و بررسي كنيم. اين نشانه آشكاري از عزم ما براي حمايت و تقويت جنبش و تبديل آن به ابزاري كارآمدتر براي حفاظت از منافع كشورهاي عضو است. رجاء واثق داريم كه به رغم تحولات عظيم دهه‌‌هاي گذشته، جنبش همچنان كاملاً موضوعيت داشته و نهادي بسيار ارزنده است. لذا بر ماست جنبشي را كه بنيانگذاران دورانديش و مقاوم آن در مقابل چالش‌هاي پنج دهه گذشته، براي مابه ارث گذاشته‌اند تقويت كنيم. ما در مقابله با چالش‌هاي سهمناك موجود و پيش‌رو بايستي ظرفيت‌هاي كامل جنبش را براي كمك به استقرار صلح وعدالت در سراسر جهان به كار گيريم.

صالحي گفت: در چنين برهه حساسي كه روابط بين‌المللي از ذهنيت مخرب و غيرسازنده‌اي برخوردار شده و مي‌خواهد بر همه جهان تسلط پيدا كند، ما بيش از هر زمان ديگري نيازمند آنيم كه اقدامات دسته‌جمعي و قاطعانه‌اي را براي آن كه جهان، مكاني براي ارتقاء تنوع فرهنگي و احترام به همه حقوق پذيرفته شده بين‌المللي به خصوص حق تعيين سرنوشت و داشتن دولت‌هاي دموكراتيك و منتخب شود، در پيش گيريم. اكنون همچون هميشه نيازمند آن هستيم كه جنبش خود را،براساس شرايط امروز جهان احيا نماييم. علي‌رغم پيشرفتي كه تاكنون در اين زمينه به دست آورده‌ايم هنوز نياز داريم كه به هوش باشيم زيرا سياست‌هاي خودخواهانه و دخالت‌جويانه، همچنان در روابط بين‌المللي به كار مي‌روند. بدون ترديد تلاش‌هاي جمعي ما در شرايط كنوني جهان، كمك مؤثري به همه ما براي يافتن راه حل صلح‌آميز و مبتني بر گفت‌وگو براي كشمكش‌ها و همچنين براي باقي‌ماندن جوامع بر مدار طبيعي خود خواهد كرد.

وزير امور خارجه در ادامه سخنان خود گفت: اكنون مايلم به طور خلاصه به موضوعاتي بپردازم كه به صورت سنتي از اهميت فراواني براي جنبش برخوردار بوده و بايستي مورد بررسي دقيق‌تر قرار گيرند.

وي افزود: درجامعه جهاني ارزش‌ها وعقايد همه يكسان نيست. براي زندگي در صلح و آرامش، تنوع ميان جوامع بايستي شناسايي و مورداحترام قرار گيرند. بنابراين تلاش براي تحميل برداشت ها بر ساير اعضاي جامعه جهاني بايستي متوقف شود. جنبش عدم تعهد در حال حاضر نقش فعالي در زمينه گفت‌و‌گوي تمدن‌ها، مذاهب و فرهنگ‌ها ايفا مي‌نمايد. با اين ديدگاه كه همكاري براي ارتقاء صلح و رفع تبعيض تقويت شود.

وي همچنين تاكيد كرد:‌ ما همراه با بسياري ديگر ازكشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته، سازمان ملل را بزرگترين سازمان جهاني مي‌دانيم كه از خاكسترهاي جنگ جهاني دوم برآمده است. مابه عنوان اعضاي جنبش ضمن هماهنگي باهمه اعضاء با آثار منفي نظم حاضر جهاني ازجمله هر شكلي از بي‌عدالتي و تبعيض، درگيري‌هاي مسلحانه، سوء استفاده از قدرت و اعمال خودسرانه در روابط جهاني، خشونت همه اشكال استعمار و اشكال خارجي، مخالفيم. وي با تاكيد بر اين كه سازمان ملل متحد پس از شش دهه از آغاز به كار خود، نيازمند اصلاحات اساسي براي تطبيق با تحولات نوين جهاني است، گفت: اگر بپذيريم كه چند جانبه گرايي محور سازمان ملل است. اين سازمان بايستي سازماني بين‌الدولي تلقي شود كه توسط همه اعضاي آن هدايت و رهبري شود كه اين موضوع به خوبي در روش كار مجمع عمومي منعكس است. از اين گذشته ما اعتقاد داريم كه مجمع عمومي به عنوان ارگان اصلي و دموكراتيك سازمان ملل بايستي وظايف خود در رسيدگي به موضوعات مربوط به صلح و امنيت بين‌المللي را به انجام برساند. ما در نگراني بسياري از اعضا در ارتباط با افزايش قدرت در شوراي امنيت در قبال كاهش توانايي‌ها و وظايف مجمع عمومي شريك هستيم. مجمع عمومي سازمان ملل براساس منشور، نقش تثبيت شده‌اي در حفظ صلح و امنيت جهاني دارد. درعين حال اين اعتقاد در ميان بسياري از كشورها وجود دارد كه ايجاد شوراي امنيت دموكراتيك‌تر بايستي به عنوان بخش مهمي از اصلاحات سازمان ملل مدنظر قرار گيرد.

وي افزود: با توجه به روند ناتمام اصلاح سازمان، هيچ رويكرد خودمدارانه‌اي در اين رابطه نمي‌بايست تحمل شود. اصلاحات بايد همسو با اين سه اصل دنبال شود. فراگير بودن (شموليت)، شفافيت و كارآمدي، اين سه اصل مرتبط، نقش اساسي در تحقق اصلاحات هدايت شده توسط اعضاءايفا كرده و از تقدم يكي به زيان ديگري جلوگيري مي‌كند.

صالحي با اشاره به جنبش هاي بيداري اسلامي در يك سال گذشته گفت: اكنون بيش از هر زمان ديگر براين باوريم كه گفت‌وگو، احترام به حقوق بنيادين بشر و برآوردن نيازهاي اساسي مردم، تنها راه حل غلبه بر چالش‌هاي ناشي از حكومت‌هاي استبدادي است. در عين حال، پيامدهاي اين قيام‌هاي مردمي و تحولات سياسي مرتبط،هرماه با تاثيرات آشكار آن بر روابط منطقه‌اي و بين‌المللي در منطقه خاورميانه و فراسوي آن، به روشني در حال درك است. از اين رو، وارد شدن نيروهاي حقيقي و مستقل سياسي به گفت‌وگويي فراگير براي نيل به اهداف آشتي ملي و پيشرفت در فضايي امن و مناسب و دور از تهديد و دخالت خارجي، نيازمند روندي سياسي است كه مبتني بر ديدگاه‌هاي داخلي و ويژه هر كشور باشد. وي تاكيد كرد: مداخله خارجي و سوء استفاده از امواج ناآرامي‌هايي كه منطقه ما را در بر گرفته غيرقابل قبول بوده، زيرا كه روندهاي حقيقي و ناب مردم‌سالارانه آنها را در تعيين سرنوشت خود با مانع روبرو مي‌كند.

وي با اشاره به تراژدي فلسطين به عنوان منبع اصلي خشم و نوميدي كه در كانون درگيري خاورميانه قرار دارد، گفت: ما به همراه بخش اصلي جامعه بين‌المللي ازجمله اعضاي جنبش عدم تعهد، حامي سياستي منصفانه و عادلانه درباره فلسطين، بر مبناي حق فلسطينيان براي تعيين سرنوشت خود و مخالفت با رژيم نامشروع اشغالگر هستيم. هم‌اكنون اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان و ساير مردم منطقه بزرگترين تهديد عليه منطقه و صلح و امنيت بين‌المللي است. به گفته وي صلح در خاورميانه از طريق پيشبرد سياست‌هاي تبعيض آميز و حمايتي كوركورانه از تروريسم دولتي اسرائيل، اشغال، شكنجه، نابودي، تهديد و تجاوز تامين نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: صلح پايدار در فلسطين، و خاورميانه‌ تنها از طريق عدالت، پايان بخشيدن به تبعيض، ختم اشغال سرزمين‌هاي فلسطين، سوريه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطيني و ايجاد سازوكاري دمكراتيك كه از طريق آن ساكنان فلسطين، فلسطينيان رانده شده از زادگاه خويش كه امكان تصميم‌گيري براي آينده به شيوه‌اي دمكراتيك و مسالمت آميز را داشته باشند، قابل تحقق است.

وزير امور خارجه در ادامه گفت: بسياري از ما قرباني اقدامات زشت تروريستي هستيم. ما ضمن باور عميق به لزوم مبارزه قاطع با تروريسم، تاكيد مي‌كنيم كه اين رويكرد نيازمند همكاري همه جانبه و منصفانه بين‌المللي و خودداري از برخورد گزينشي و توجه به علل ريشه‌اي تروريسم كه عمدتاً محصول اشتباهات استعمارگران غربي و ابرقدرت‌ها است، مي‌باشد. به گفته وي رژيم صهيونيستي يكي از منابع تروريسم است و تلاش‌هاي دولت آمريكا در سوء استفاده از حادثه تروريستي 11/9 سبب نبود امنيت بيشتر براي منطقه خاورميانه و زمينه جديدي براي توجيه اهداف سلطه جويانه آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم بوده است. وي با بيان اين كه ما براي ايفاي نقشي سازنده و كارآمد به عنوان عضو مسئول جامعه بين‌الملل، به ويژه عدم تعهد از هيچ تلاشي فروگذار نكرده‌ايم گفت: حال زمان بسيار مناسبي براي برداشتن گام‌هاي مؤثر براي خاتمه دادن به همه اشكال تروريسم من جمله تروريسم دولتي مورد حمايت قدرت‌هاي غربي كه به طور فزاينده‌اي رواج يافته و آخرين آن ترور دانشمندان مظلوم هسته‌اي كشورمان بوده است، مي‌باشد ما در انتظار جهاني عاري از تروريسم هستيم.

صالحي تاكيد كرد: ما مصراً در انتظار اجراي ماده 6 معاهده عدم اشاعه ان‌پي‌تي درباره نابودي سلاح‌هاي هسته‌اي هستيم بر همين اساس هيچ‌چيزي نبايد ما را از توجه به تهديد اصلي نيروهاي استراتژيكي و تاكتيكي و همچنين تداوم مدرن‌سازي آن‌ها عليه انسانيت و همينطور دكترين‌هاي نظامي در زمينه كاربرد احتمالي در مقابل كشورهاي فاقد سلاح‌هاي هسته‌اي به امر ديگري معطوف دارد. وي افزود: ما معتقديم زمان بندي براي حذف نهايي سلاح‌هاي هسته‌اي تا 2025 كه توسط عدم تعهد پيشنهاد شده است تنها در صورتي مي‌تواند تحقق يابد كه با قاطعيت اجراي آن را دنبال نماييم. تن ندادن رژيم صهيونيستي به الحاق معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي مانع اصلي در مسير جهانشمولي معاهده عدم اشاعه سلاح‌هاي هسته‌اي است. وي با يادآوري اين كه در سال 1974 ايران در سطح منطقه‌اي پيشنهاد ايجاد منطقه‌اي عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي در خاورميانه را مطرح نمود كه تاكنون محقق نشده است گفت: ما قوياً بر اين اعتقاد هستيم كه هرگونه تلاشي بايد در جهت الزام رژيم صهيونيستي براي رعايت دست‌آوردها و الزامات اين اهداف باشد. صالحي افزود: در مورد برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران ما با اطمينان از ماهيت صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌مان همواره بر تعامل و همكاري در اين‌باره اصرار ورزيده‌ايم. به هنگام در نظر گرفتن حقوق و تعهدات، ما بطور مداوم بر اين موضع بوده‌ايم كه ايران نه در پي تقابل و نه خواستار چيزي بيش از حقوق مشروع خود است آنچه ما در پي آن هستيم عدالت و نپذيرفتن رهيافت مبتني بر استانداردهاي دوگانه در آژانس انرژي اتمي و ديگر نهادهاي وابسته به سازمان ملل متحد است.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: عدم تعهد بايستي با تحميل قوانين داخلي و اعمال فرامرزي آن واقدامات اقتصادي و تحميلي مالي شامل تحريم‌هاي يكجانبه اقتصادي كه توسط كشورهاي مشخصي عليه كشورهاي عدم تعهد اتخاذ شده است مقابله جدي نمايد. البته عدم تعهد همواره و بدون شرط با يك چنين اقداماتي مخالفت نموده است و اين گونه شيوه‌ها را كه در تضاد با منشور سازمان ملل و مغاير با حقوق بين‌المللي و همچنين به عنوان ضربه شديد بر تجارت و سرمايه‌گذاري است، محكوم كرده است.

صالحي در ادامه با بيان اين‌كه حقوق بشر منعكس كننده عالي‌ترين خواسته‌هاي بشريت است و نبايست به مثابه ابزاري در انحصار كشورهاي مشخصي قرار گيرد كه برخي از آنان داراي بيشترين سوابق هولناك در زمينه نقض حقوق بشر و حقوق انساندوستانه در تاريخ معاصر هستند، گفت: حقوق بشر نبايستي بطور گزينشي و سياسي و اعمال استاندارد دوگانه باشد و هرگونه سوء استفاده از سازوكارهاي حقوق‌بشري براي صلاحديدهاي سياسي غير عادلانه موجب كاهش مفهوم ارزش‌هاي عالي به ابزار بي‌ارزش و ناچيز اعمال سياست خارجي كشورهاي مشخصي مي‌شود.

به گفته وي ترديدي وجود ندارد كه هرگونه تلاشي در جهت سوء استفاده از حقوق بشر بي‌نتيجه است و تدريجاً عليه ناقض آن عمل خواهد كرد. ما به طور كامل مي‌پذيريم كه همه ابعاد حقوق بشر به ويژه حق توسعه امري غير قابل تفكيك و مرتبط به هم است و موضوعات حقوق بشري مي‌بايست از طريق رهيافتي سازنده، غير تقابلي و مبتني بر گفت‌و‌گو و نيز بر اساس احترام به حاكميت ملي، تماميت ارضي، عدم مداخله در امور داخلي، بي‌طرفانه و با در نظر داشتن ويژگي‌هاي فرهنگي، مذهبي، اجتماعي، تاريخي و سياسي كشورها مورد بررسي قرار گيرد.

وزير امور خارجه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موضوع محوري اجلاس، گفت: سه موضوع توسعه، پيشرفت و صلح از ابتداي تأسيس از جمله اهداف اصلي جنبش بوده و همچنان نيز از چالش‌هاي اصلي آن به حساب مي‌آيند. صلح و توسعه لازم و ملزوم يكديگرند و يكي بدون ديگري به مقصد نمي‌رسد. در شرايط فعلي و به دليل وابستگي متقابل و فزاينده، سياستگذاري در سطح جهاني براي مواجهه با چالش‌هاي مشترك كه همه ملت‌ها در سرتاسر جهان را تهديد مي‌كند، يك بحث توسعه‌اي است كه به‌ويژه كشورهاي در حال توسعه در آن ذينفع هستند. هماهنگي و همكاري در زمينه سياستگذاري در حوزه‌هاي مورد علاقه يا نگراني‌هاي مشترك جهاني كه بعضاً تحت عنوان مديريت جهاني از آنها ياد مي‌شود در چندين سال گذشته در دستور كار جامعه بين‌المللي قرار داشته و سازمان ملل توجه فزاينده‌اي بدان معطوف داشته است. اما حوزه مديريت جهاني شمول گسترده‌تري نيز دارد و شامل بسياري از ديگر موضوعات مورد علاقه و يانگراني‌هاي جهاني است و صرفاً محدود به مسائل اقتصادي نيست. وي افزود: فارغ از چالش‌هاي اقتصادي، ما با چالش‌هايي در حوزه‌هاي اجتماعي، امنيتي و محيط زيستي مواجه هستيم.

صلح وامنيت بين‌المللي همچنان اولويت اصلي بسياري از كشورها است. ساختار فعلي تصميم‌گيري بين‌المللي در حوزه صلح و امنيت در مقايسه با ساختار تصميم‌سازي در حوزه اقتصاد جهاني بسيار عقب‌‌مانده‌تر بوده و در برابر هرگونه تغييري مقاوم است و بدين ترتيب از پاسخ‌گويي به چالش‌هاي نوين جهاني قاصر است.

صالحي با اشاره به منازعات داخلي و بين‌المللي، مخاطرات محيط زيستي، بحران‌هاي اقتصادي و بيماري‌هاي مسري، جرائم سازمان يافته و مهاجرت گفت: مسائلي از اين قبيل را نمي‌توان در محدوده مرزهاي ملي محصور نمود، مواجهه با اين چالش‌ها نيازمند تدابير قاطع در سطح جهاني است. بر اين اساس جهان كنوني نيازمند همكاري موثر همه اعضاي جامعه بين‌المللي بر مبناي عدالت و برابري براي مواجهه مؤثر با چالش‌ها و مسائل عمده‌اي است كه نوع بشر با آن‌ها درگير است. بنابراين ما نيازمند يك نظام عادلانه، شفاف و كارآمد مديريت جهاني براي مواجهه با چالش‌ها و مخاطرات ناشي از مشكلات اقتصادي بين‌المللي، تهديدهاي امنيتي جهاني، آسيب‌هاي زيست محيطي، تغييرات آب و هوا، مهاجرت، بيماري‌هاي مسري و امثالهم هستيم. وي افزود: براي ايجاد چنين نظامي ما اعضاي جنبش عدم تعهد مي‌بايست مواضع خود را هماهنگ نموده و براي پيشبرد علايق و منافع خود همه تلاش را بكار گيريم.

* محمود عباس تنها نماينده فلسطين در اجلاس تهران

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين‌كه محمود عباس، تنها فردي است كه از فلسطين به اجلاس سران غيرمتعهد در تهران دعوت شده است، گفت: هيچ فردي غير از ابومازن به تهران دعوت نشده است.

رامين مهمانپرست در حاشيه اجلاس كارشناسان ارشد كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد همچنين گفت: هر فرد ديگري كه به عنوان ميهمان به اجلاس دعوت شده است مي‌بايست به تأييد دفتر هماهنگي جنبش در نيويورك برسد.

وي درباره ورود بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل گفت: بان‌كي‌مون طبق برنامه چهارشنبه براي حضور در اجلاس سران وارد تهران مي‌شود.

وي حضور كشورهاي مختلف در اجلاس را تقويت مناسبات سياسي و اقتصادي آنها ذكر كرد و گفت: يكي از اهداف جنبش نزديك كردن كشورهاي عضو به يكديگر است.

مهمانپرست حضور محمد مرسي در اجلاس تهران را مؤثر خواند و گفت: در حاشيه برگزاري اجلاس موضوعات مهمي با حضور رئيس جمهوري مصر بررسي مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه يكي از موضوعات اصلي مطروحه در اجلاس را موضوع فلسطين ذكر كرد و گفت: به دليل اهميت موضوع فلسطين هميشه در كنار اجلاس كشورهاي عضو، كميته‌اي پيش‌بيني شده كه 10 عضو دارد و موضوعات را پيگيري مي‌كند.وي افزود: در اجلاس تهران نيز اين كميته تشكيل جلسه خواهد داد و فعاليت‌هاي آن در سند اجلاس قيد مي‌شود.

صدور 3 بيانيه در پايان اجلاس عدم تعهد

مسئول ميز جنبش عدم تعهد در وزارت خارجه با اشاره به 3 بيانيه پاياني اين جنبش در تهران كه قرار است صادر شود گفت: بيانيه فلسطين يكي از آنها است.

محمودعبداللهي در گفت‌وگو با فارس در مورد برگزاري نشست فلسطين هم گفت: در حاشيه اجلاس وزاري امور خارجه، طبق قاعده جاري در همه اجلاس‌هاي اين جنبش، جلسه كميته فلسطين برگزار و در پايان بيانيه‌اي صادر مي‌شود.

وي كشورهاي عضو اين كميته را الجزاير، بنگلادش، گامبيا، مصر، هند، اندونزي، مالزي، فلسطين، سنگال، آفريقاي جنوبي، زامبيا و زيمبابوه خواند و اظهار داشت: ايران به عنوان ميزبان در اين اجلاس و كميته‌اي كه متشكل از 13 كشور فوق است شركت مي‌كند.

مسئول ميز جنبش عدم تعهد در وزارت خارجه با اشاره به بيانيه‌هاي صادر شده در اين جنبش در روزهاي آينده گفت: بيانيه‌ تهران يكي از آنها است كه هر دوره در اجلاس‌هاي عدم تعهد به نام كشور ميزبان صادر مي‌شود.

وي بيانيه فلسطين را دومين اين بيانيه‌ها خوانده و يادآور شد: در پايان اين نشست هم سند نهايي كه شامل 697 بند است به عنوان بيانيه پاياني نشست از سوي سران شركت كننده مورد تصويب و صادر خواهد شد.

وزير اطلاعات: تهران از امنيت خوبي برخوردار است

وزير اطلاعات گفت: با وجود فتنه‌هاي دشمنان كشور، پيش بيني‌ها و تقسيم كار لازم ميان دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي انجام شده است و تهران براي برگزاري اجلاس غير‌متعهدها امنيت خوبي دارد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين حيدر مصلحي در حاشيه مراسم تجديد ميثاق اعضاي دولت با آرمان‌هاي بنيانگذاركبير انقلاب اسلامي در هفته دولت در جمع خبرنگاران، تبليغات برخي دشمنان در شبكه‌هاي اجتماعي و برخي سايت‌ها براي برهم زدن امنيت و نظم تهران در زمان برگزاري اجلاس را اقداماتي مذبوحانه دانست و تصريح كرد: از ابتداي انقلاب، سلطنت طلبان و فتنه‌گران وقتي اميدشان قطع مي‌شد، با همراهي برخي از حاميشان در خارج از كشور تلاش مي‌كردند تا با توسل به چنين اقدامات مذبوحانه‌اي بگويند ما زنده هستيم.

وزير دفاع: اجلاس تهران با امنيت كامل برگزار مي‌شود

وزير دفاع با اشاره به اهميت برگزاري اجلاس غير متعدها در تهران و حضور سران كشورهاي مختلف در تهران، گفت: برگزاري اين اجلاس در اين سطح بيانگر اين موضوع است كه ايران قدرتي شكوفا شده در عرصه بين‌الملي است.

به گزارش ايسنا،‌ سردار وحيدي، درحاشيه تجديد بيعت رئيس جمهوري و اعضاي دولت با آرمان‌هاي بنيانگذاركبير انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه برگزاري اين اجلاس درحقيقت برملا كردن تبليغات دروغين دشمنان براي منزوي شدن ايران است، ادامه داد: برگزاري اين اجلاس در اين سطح در ايران نشان دهنده ثبات، امنيت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين‌المللي و نمايشي از اين موضوع است.

وي با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران همواره سياست خارجي خود را در چارچوب عدالت، حمايت از حقوق انسان‌ها و ملت‌هاي مستقل قرارداده است، گفت: رياست ايران بر اين اجلاس به مدت سه سال فرصت خوبي است كه بتواند اين اهداف را پي‌گيري كندو در اين راستا به خوبي نقش ايفا كند و پيام‌رسان حق و حقيقت ملت‌هاي مستضعف و عدالت در سراسر جهان باشد.

وحيدي با بيان اين‌كه همه چيز براي برگزاري باشكوه اجلاس آماده است، اظهاركرد: ان شاءالله اين اجلاس در تهران با امنيت كامل برگزار مي‌شود.

بازديد رئيس جمهوري مصر از تاسيسات هسته‌اي بوشهر

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي بازديد رهبران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از تاسيسات هسته‌اي نطنز، اصفهان و بوشهر خبرداد و افزود: مرسي رئيس جمهوري مصر قرار است از تاسيسات هسته‌اي بوشهر بازديد به عمل آورد.

منصور حقيقت‌پور تاكيد كرد: اين بازديد براي مقابله با تبليغات دنيا عليه جمهوري اسلامي ايران و ادعاهاي واهي آنها مبني برتلاش ايران براي دستيابي به سلاح اتمي صورت مي‌گيرد؛ به يقين، وقتي سران كشورها از تاسيسات هسته‌اي ما بازديدكنند به اين نكته پي مي‌برند كه همه فعاليت‌هاي ما صلح آميز است.

پيام پوتين

فرستاده ويژه رئيس جمهوري روسيه با پيام ولاديمير پوتين به تهران خواهد آمد.

به گزارش مهر، كنستانتين شوالوف، ديپلمات ارشد روس قرار است به عنوان فرستاده ويژه ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه در اجلاس عدم تعهد در تهران شركت كند.

شوالوف در سفر به تهران حامل پيام پوتين خواهد بود.

اين پيام توسط نماينده روسيه در اجلاس عدم تعهد قرائت خواهد شد.

شوالوف نماينده كشور روسيه در سازمان همكاري اسلامي است.

احسان اوغلو براي شركت در اجلاس عدم تعهد به تهران مي‌آيد

براساس خبري ديگر، نماينده ايران در سازمان همكاري‌هاي اسلامي از حضور احسان اوغلو، دبير كل سازمان همكاري‌هاي اسلامي در شانزدهمين اجلاس سران غير متعهدها خبرداد.

به گزارش مهر، حميدرضا دهقاني با اشاره به اين‌كه زمان حضور احسان اوغلو در تهران هنوز مشخص نشده است، گفت: اوغلو ملاقات‌هايي نيز با مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران خواهد داشت.

دعوت مجمع جهاني صلح اسلامي

مجمع جهاني صلح اسلامي با صدور بيانيه‌اي، اجلاس سران جنبش غير متعهدها را به پيگيري صلح عادلانه فراخواند.

به‌گزارش روابط عمومي مجمع جهاني صلح اسلامي، اين‌مجمع همزمان با برگزاري اجلاس سران جنبش غير‌متعهدها درتهران، ضمن انتشار بيانيه‌اي خواستار تصويب‌ برگزاري همايش بين‌المللي الگوهاي مديريت جهاني درانديشه و فرهنگ ملل غير‌متعهد در ماه‌هاي باقيمانده سال 2012 شد.


در بخشي از بيانيه مجمع جهاني صلح اسلامي آمده است: امروزه وجود چالش‌ها و تهديدهاي فراوان فراروي صلح در‌جهان را اغلب ملتها و مجامع نخبگي و سازمان‌هاي مدني درك نموده و در مورد آن اتفاق نظر دارند. گستردگي آسيب‌ها و تهديدهاي صلح در دنياي امروز، مؤيد آن است كه الگو‌هاي مديريت امور جهاني قادر به صلح‌سازي همگاني نبوده و نتوانسته‌اند امنيت را براي بشريت به ارمغان آورند.

مجمع جهاني صلح اسلامي در اين بيانيه: برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران را رويدادي مهم درتاريخ روابط بين‌المللي و فرصتي مهم دانست كه دولت‌ها و ملل غيرمتعهد مي‌توانند با تحكيم برادري، همكاري و همفكري حول وضعيت روابط بين‌المللي حال و آينده، رسالت خود را در حاكميت استقلال و برابري درجهان و عدم تعهد نسبت به قدرت‌هاي استعمارگر محقق سازند.

مجمع جهاني صلح اسلامي به منظور ارزيابي دستاوردهاي اجلاس تهران از منظر توسعه و تعميق «صلح عادلانه، گفتمان مشترك جهاني، هم انديشي عدم تعهد و صلح عادلانه را در نيمه دوم شهريورماه 91 برگزار مي‌كند.

اجلاس تهران مي‌تواند روندي تحولي در جهان ايجاد كند

رئيس كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي حضور سران كشورهاي غيرمتعهد را در اجلاس تهران نشانه اقبال آنها به مواضع ايران دانست و گفت: اجلاس تهران و جمهوري اسلامي مي‌توانند روندي تحولي در جهان ايجاد كنند.

به گزارش خبرگزاري نم، محمدعلي پورمختار با اشاره به برگزاري اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران گفت: اجلاس تهران در فضاي سنگين تبليغات رواني غرب و تهديداتي كه عليه ايران و برخي كشورهاي شركت‌كننده در اين اجلاس از سوي رژيم صهيونيستي و آمريكا صورت گرفته برگزار مي‌شود و اين موضوع نشان دهنده اوج اقتدار جمهوري اسلامي و داشتن جايگاه ويژه نزد ملل مستضعف جهان است.

وي با بيان اين كه حضور سران كشورها در تهران نشانه اقبال جوامع بين‌المللي به شعارهاي جمهوري اسلامي است، تصريح كرد: در حاشيه اين اجلاس اهداف مشترك بسياري از كشورها تعيين و تدوين مي‌شود كه در شرايط معمولي اين مشتركات را ابراز نمي‌كنند، اما با حضور در چنين اجلاسي مواضع ايران را همچون حمايت از مستضعفين، مقابله با سياست‌هاي استكباري و اعتراض به نحوه اداره سازمان ملل مورد تاييد قرار خواهند داد.

پورمختار با اشاره به ضرورت توجه به مساله فلسطين و بيداري‌ اسلامي در منطقه گفت: حضور كشور بزرگ مصر در اين اجلاس كه با انقلاب خود حمايت از فلسطين را به اثبات رسانده است، اهميت ويژه‌اي دارد و با توجه به اظهارات وزير خارجه مصر كه نشان دهنده ديدگاهي مشابه ايران درباره مساله فلسطين است، قطعاً مي‌توان مساله فلسطين را در اجلاس تهران مطرح كرد.

وي افزود: يكي از دستاوردهاي اجلاس مي‌تواند تصويب قطعنامه‌اي عليه اقدامات ضدحقوق‌بشري اسرائيل باشد.

* فلسطين مهم‌ترين مساله براي جنبش غيرمتعهدهاست

رياض منصور، نماينده فلسطين در سازمان ملل متحد در حاشيه نشست كارشناسان اجلاس جنبش غيرمتعهدها در جمع خبرنگاران گفت: رابطه جمهوري اسلامي براي ما از اهميت به سزايي برخوردار است.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه انتظارات فلسطين از اجلاس سران غيرمتعهدها چيست، گفت: فلسطين مهم‌ترين مساله براي اين جنبش به شمار مي‌رود و اين مساله تا زماني كه مردم فلسطين به اهدافشان دست يابند مورد حمايت اعضاي جنبش خواهد بود.

اين مقام فلسطيني اجلاس سران غيرمتعهدها را قدرتمندترين جناح سياسي پس از سازمان ملل متحد براي حمايت از فلسطين قلمداد كرد و گفت: انتظار داريم در دوران رياست ايران در جنبش سران غيرمتعهدها رويه حمايت از فلسطين همچنان ادامه داشته باشد.


نوشته شده در   دوشنبه 6 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode