ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 25 مرداد 1391     |     کد : 41213

نخست وزير هند در راس يك هيات 250 نفره در اجلاس تهران شركت مي‌كند

معاون تشريفات ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد از قطعي شدن حضور 42 كشور جهان در سطح سران در تهران خبر داد.

سران 42 كشور در راه تهران
نخست وزير هند در راس يك هيات 250 نفره در اجلاس تهران شركت مي‌كند

معاون تشريفات ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد از قطعي شدن حضور 42 كشور جهان در سطح سران در تهران خبر داد.

مجتبي سروش‌پور، معاون تشريفات ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به استقبال سران كشورهاي عضو براي حضور در اين اجلاس گفت: حضور امير كويت از ميان سران كشورهاي عربي هم تاكنون قطعي شده است.

معاون تشريفات ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهد گفت:‌از ميان ساير كشورهاي اسلامي حضور يكي از شاهزادگان كشور اردن و رئيس مجلس عمان هم قطعي شده است.

سروش پور گفت: نخست وزير كشور هند هم به عنوان نماينده يكي از كشورهاي پايه‌گذار اين اجلاس با 250 مهمان در تهران حضور پيدا مي‌كند.

وي اظهار داشت: به طور حتم تعداد كشورهاي حاضر در اجلاس سران افزايش پيدا خواهد كرد

* بـازنگـري در ساختـار شـوراي امنيـت

سعيدلو برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ايران را گامي مهم در سياست بين‌المللي جمهوري اسلامي ذكر كرد و گفت: در خواست براي ارتقاي نقش جهاني جنبش در عرصه بين‌الملل با هدف تحقق تساوي حقوق در عرصه بين‌‌الملل،‌لزوم تقويت هويت جنبش براساس صلح و شناسايي ظرفيت‌هاي بالاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي اعضاي جنبش از جمله اهداف برگزاري اين اجلاس است.

به گزارش مهر، معاون رئيس جمهوري در امور بين‌الملل و رئيس ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي غير متعهد، افزود: بازنگري كلي در اهداف و ساختار شوراي امنيت سازمان ملل و تحقق عضويت دايم جنبش با امتياز كاملا برابر با ساير اعضاء در شوراي امنيت بر مبناي گفتمان عدالتخواهي از رويكردهاي اصلي اجلاس جنبش عدم تعهد است.سعيدلو با اشاره به نخستين كنفرانس علمي بين‌المللي درباره جنبش عدم تعهد گفت: در آن كنفرانس راهبردهاي علمي براي دستيابي به اهداف پيش روي جنبش بررسي شد كه از طريق كار گروه‌هاي تخصصي در دستور كار اجلاس سران قرار مي‌گيرد.

وي بر تداوم فعاليت كار گروه‌هاي نخستين كنفرانس علمي جنبش عدم تعهد تاكيد كرد و اظهار داشت: تشكيل دبيرخانه دايمي اين كنفرانس مي‌تواند پيوندي ميان اهداف علمي و نظري كشورهاي عضو با اقدام‌هاي كاربردي و اجرايي برقرار كند.

رئيس ستاد برگزاري شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد همچنين با اشاره به اهميت برگزاري نخستين كنفرانس علمي جنبش عدم تعهد در ايران، گفت: دستاوردهاي اين كنفرانس مي‌تواند چراغ راه اجلاس سران باشد.

سعيدلو با اشاره به تاريخچه شكل‌گيري جنبش عدم تعهد گفت: اين جنبش در سال 1961 و در اوج جنگ سرد با هدف وحدت ميان كشورهايي كه نه در اردوگاه كمونيسم و نه در اردوگاه، سرمايه‌داري قرار داشتند، تشكيل شد.

وي به اهميت و جايگاه اجلاس سران جنبش عدم تعهد اشاره كرد و اظهار داشت: در حال حاضر 53 كشور آفريقايي، 40 كشور آسيايي، 26 كشور آمريكاي لاتين و حوزه كارائيب و يك كشور اروپايي، 120 عضوي هستند كه جنبش عدم تعهد را شكل مي‌دهند و 18 كشور و 10 سازمان از جمله سازمان ملل، اعضاي ناظر آن به شمار مي‌روند.

سعيدلو دكترين«نه‌شرقي» در گفتمان جمهوري اسلامي را دليل همگرايي كشورمان با جنبش عدم تعهد ذكر كردو افزود: سازمان‌ها و نهادهاي بين المللي در واقع ابزارهايي هستند كه مي‌توان از آنها براي ارتقاي كيفيت حضور در تعاملات و معادلات جهاني استفاده كرد.

معاون رئيس جمهوري با بيان اين‌كه جنبش عدم تعهد محدود به كاركردهاي سياسي نيست، گفت: اين جنبش در مراحل گوناگون به صورت يك جنبش اقتصادي دسته‌جمعي ميان كشورهاي جهان سوم، توسعه پيدا كرده است.

رئيس ستاد برگزاري اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد افزود: در نخستين كنفرانس علمي بين‌المللي درباره جنبش عدم تعهد با تشكيل كارگروه‌هاي مختلف نظير«فرهنگ، جامعه و تمدن»،تشكل‌هاي مردم نهاد و «رشد و توسعه اقتصادي» به ديگر كاركردهاي اين جنبش پرداخته شد.

* حضور ايران در متن تحولات سياسي جهان

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي گفت: اجلاس سران كشورهاي عدم تعهد ثابت مي‌كند ايران در متن تحولات سياسي جهان است.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي جنبش عدم تعهد، نايب‌منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با قدس اظهار داشت: در اجلاس غيرمتعدها به طور حتم همكاري دسته‌جمعي براي خنثي كردن اين نوع رفتارها طلب مي‌شود لذا اين اجلاس در اين مقطع حساس حاكي از اهميت موقعيت سياسي جمهوري اسلامي ايران در دنياست.

وي تصريح كرد: برگزاري اجلاس در اين مقطع در تهران بسيار مهم است چرا كه نشان مي‌دهد نه تنها ايران در انزواي سياسي نيست بلكه در متن تحولات سياسي و بين‌المللي قرار دارد.

نماينده سرعين، نمين و اردبيل در ادامه افزود: اجلاس مذكور با محوريت ايران، خود فلسفه ضد استكباري و ضد صهيونيستي دارد وتوسعه ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران به معناي انزواي رژيم صهيونيستي است.

حقيقت‌پور ابراز اميدواري كرد در اجلاس پيش رو تفاهم و ادبيات سياسي مثبتي در ميان اعضا ايجاد شود.

* تحقق اهداف جنبش در گرو اتحاد اعضا

وزير سابق دولت فدرال پاكستان تحقق اهداف جنبش عدم‌تعهدرا درگرو اتحاد اعضاء دانست. وزير سابق دولت فدرال ويكي از رهبران پشتون‌هاي پاكستان با اشاره به برگزاري اجلاس سران كشورهاي عدم تعهد در ايران و لزوم اتحاد اين اعضا با يكديگر، تصريح كرد: رياست ايران در سه سال آينده بر اين اجلاس مي‌تواند تأثير فراواني بر كارآمدي اين گروه داشته باشد.

«افضل‌خان لالا» در گفت‌وگو با خبرنگار «نم» با اشاره به زورگويي و سلطه‌جويي‌هاي آمريكا، بر اهميت اتحاد و انسجام كشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد در مقابله با اقدام‌هاي قدرت‌هاي استعماري تاكيد كرد.

افضل‌خان لالا با ابراز تأسف نسبت به اين كه جنبش عدم‌تعهد نتوانسته است تاكنون خواست مستمندان و ضعفاي جهان را كه همان رهايي از استحصال و استيصال است را مرتفع كند، تصريح كرد: چون بيشتر اعضاي اين جنبش از كشورهاي در حال توسعه‌ بوده‌اند، در عمل به يكي از بلوك‌هاي شرق يا غرب وابسته ماندند، پس اين جنبش ضعيف ماند و نتوانست انتظارات مردم را برآورده كند.

اين وزير سابق دولت فدرال پاكستان با تاكيد بر اين كه امروز جهان به جنبش عدم‌تعهد نياز دارد، تصريح كرد: جنبش عدم‌تعهد بايد مستقل باشد و صداي خودرا به گوش جهانيان برساند.

وي خاطرنشان كرد: جنبش عدم‌تعهد اگر با اخلاص و حسن‌نيت در اين راستا گام بردارد، به زودي جلو قدرت‌هاي زورگو و استعمارگر را خواهدگرفت و با منفعت طلبي بعضي قدرت‌ها مقابله خواهد كرد.

* مراحل نهايي ساخت سالن جديد اجلاس

وزير راه و شهرسازي گفت:‌ طرح جديد سالن اجلاس سران همزمان با افزايش سالن اصلي و احداث 36 هزار متر مربع ساختمان تشريفات، پشتيباني، پاركينگ طبقاتي و محوطه‌سازي معادل ساخت بيش از 200 هزار متر مربع ساختمان معمولي است كه مراحل نهايي خود را طي مي‌كند.

به گزارش مهر، علي نيك‌زاد با اشاره به اين كه عمليات اجرايي توسعه و ساخت ساختمان‌هاي سالن اجلاس سران از طرف رئيس‌جمهوري به اين وزارتخانه واگذار شده بود، تصريح كرد: عمليات اجرايي توسعه و ساخت سالن اجلاس سران به علت ويژگي‌هاي خاص آن از جمله ارتفاع زياد طبقات و غيره، معادل ساخت بيش از 200 هزار متر مربع ساختمان معمولي است.

وي افزود:‌عمليات اجرايي طرح جديد مركز همايش‌هاي بين‌المللي ايران معروف به سالن اجلاس سران در 15 بهمن ماه 1390 با كارفرمايي سازمان مجري ساختمان‌ها و تاسيسات دولتي و عمومي وزارت راه و شهرسازي آغاز شده است كه در شهريور، نشست سران در اين مركز برگزار خواهد شد.

وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در كنار پروژه‌هاي سالن اجلاس براي استقبال در يك رو از 120 هيأت عالي‌رتبه در فرودگاه مهرآباد ساختمان تشريفات (پاويون) دراين فرودگاه ساخته مي‌شود كه در نهم اسفندگذشته زمين تحويل پيمانكار شده است كه شامل 2300 متر مربع پاويون، 800 متر مربع يگان حفاظت و سه هزار متر مربع محوطه‌سازي است.

وي اضافه كرد: درسالن جديد مركز همايش‌هاي بين‌المللي (سالن اجلاس) ظرفيت 142 هيأت با چينش دو به علاوه سه (دو نفر اصلي و سه نفر همراه) و 120 نفر ناظر درسالن اصلي پيش بيني شده است. همچنين حدود 700 صندلي در بالكن سالن اصلي پيش بيني و نصب شده است و 380 متر مربع هم براي خبرنگاران در مركز همايش‌هاي بين‌المللي ايران در نظر گرفته شده است.

* مصوبه دولت براي تعطيلي تهران

به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي برگزاري اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد، همه دستگاه‌هاي دولتي، نهادهاي عمومي (غير از اورژانس‌ و نهادهاي امدادي) از هفتم تا يازدهم شهريور در شهر تهران تعطيل هستند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، براين اساس، بانك‌ها موظفند در روزهاي ياد شده تعدادي از شعب خود را به صورت كشيك براي خدمت‌رساني به مردم اختصاص دهند.

اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس‌جمهوري براي اجرا ابلاغ شده است.

* فعاليت مراكز بهداشتي و حمل و نقل عمومي

در تعطيلي پنج روزه تهران فعاليت مراكز بهداشتي و حمل و نقل عمومي طبق روال خواهد بود.

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهوري با اشاره به اين كه تعطيلي پنج روزه تهران مربوط به دستگاه‌هاي اجرايي است، گفت: قطعا تعطيلي باعث كاهش تردد در سطح شهر مي‌شود.

عبدالعلي تاجي در گفت‌وگو با ايسنا درباره فعاليت مراكز بهداشتي و درماني، اظهار داشت: اطلاعات دقيق از روند فعاليت اين مركز بايد از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گرفته شود اما آن طور كه اعلام شده، تعطيلي مختص دستگاه‌هاي اجرايي است.

معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهوري در ادامه درباره روند ارائه خدمات حمل و نقل عمومي، گفت: خدمات طبق روال به مردم ارائه مي‌شود اما با توجه به تعطيلي دستگاه‌هاي اجرايي و كارمندان دولت، تردد در سطح شهر براي دريافت خدمات از اين دستگاه‌ها كاهش مي‌يابد و در نتيجه فعاليت ساير بخش‌ها هم تحت تأثير قرار مي‌گيرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 25 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode