ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 مرداد 1391     |     کد : 41043

دكتر صالحي: ايران با كشتار مردم و شهروندان غيرمسلح از سوي هر طرفي مخالف است

تأكيد اجلاس تهران بر گفتگوي ملي توقف خشونت‌ها و حمايت از مطالبات مردم سوريه ...

تأكيد اجلاس تهران بر گفتگوي ملي توقف خشونت‌ها و حمايت از مطالبات مردم سوريه
دكتر صالحي: ايران با كشتار مردم و شهروندان غيرمسلح از سوي هر طرفي مخالف است

رئيس‌جمهوري با بيان اين‌كه «روابط فعلي جهان بايد اصلاح شود»، شرط آن را در اراده ملت‌ها و دولت‌ها دانست و گفت: دولت‌ها و ملت‌ها با تلاش براي اصلاحات واقعي در مناسبات داخلي خود، بايد تصميم بگيرند در کنار يکديگر بر عدالت و حقوق اساسي ملت‌ها ايستادگي و در جهت ساختن دنيايي بهتر تلاش و کمک کنند.

به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد شامگاه پنجشنبه در ديدار شرکت‌کنندگان در اجلاس مشورتي تهران درباره سوريه، درباره مساله مهمي که امروز جامعه بشري را تحت تأثير سنگين عاطفي قرار داده است، اظهار اميدواري کرد که اين اجلاس به عنوان مقدمه و روندي مؤثر براي ايجاد صلح و امنيت باشد.

رئيس‌جمهوري با بيان اين‌كه «شرايط جهان بسيار اسف‌بار است»، اظهار داشت: امروز در دو سطح نيازمند اصلاحات هستيم که اولويت با اصلاحات در سطح بين‌الملل است.

رئيس‌جمهوري ادامه داد: اين‌كه قدرت و ثروت جهان در انحصار عده معدودي باشد، فسادآور است و راه حل آن است که همه در مديريت جهان فرصت مشارکت داشته باشند و هيچ تصميمي نبايد بر دولت‌ها و ملت‌ها تحميل شود.

وي با اشاره به اين‌كه اصلاحات در سطح ملي از ديگر اموري است که امروز نيازمند آن هستيم، گفت: بسياري کشورها وجود دارند که در آنها هنوز اراده مردم، عدالت و آزادي به طور کامل حاکم نبوده و حقوق ملت‌ها رعايت نمي‌شود که آمريکا از جمله اين کشورهاست.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين‌كه در اروپا هم اوضاع به همين شکل است، اظهار داشت: مردم اروپا بايد چگونه و با چه زباني اعلام کنند که از شرايط موجود ناراضي هستند و چه کسي سخن مردم را در آنجا پذيرفته و اجازه اعمال اراده به مردم مي‌دهد؟

رئيس‌جمهوري با بيان اين‌كه دولت‌ها بايد حقوق ملت‌ها را با صميميت تامين كنند و ملت‌ها هم بايد با تفاهم به کمک دولت‌ها آمده و کشورشان را در جهت پيشرفت و سازندگي جلو ببرند، خاطرنشان کرد: با جنگ و دخالت ناتو و کشورهاي استعماري هرگز چيزي درست نمي‌شود. اگر چه ممکن است در ظاهر نتايج کوتاه مدتي بدست بيايد، اما مطمئناً در درازمدت منافع ملت‌ها را نابود خواهد کرد.

وي با بيان اين‌كه امروز همه کشورهاي مستقل، دلسوز و طرفدار عدالت بايد دست در دست يکديگر بدهند و اصلاحات را در وهله اول در سطح بين‌المللي اعمال کنند، اظهار داشت: نبايد ساختار شوراي امنيت به گونه‌اي باشد که دولتي به خود اجازه دهد در همه امور دنيا دخالت کرده و مناسبات سياسي و اقتصادي دنيا را تحت تأثير قرار دهد.

وي با بيان اين‌كه همه ملت‌ها و انسان‌ها داراي احترام بوده و حقوقي دارند، گفت:‌ تا زماني که عدالت برپا نشده و حقوق ملت‌ها تاديه نشود، مشکلات، اختلافات و کينه‌ورزي‌ها در جهان وجود خواهند داشت.

راه حل بحران سوريه

وزير امور خارجه كشورمان هم در نشست مشورتي تهران درباره سوريه گفت: اعتقاد راسخ داريم که يگانه راهکار حل بحران سوريه، از طريق گفتگوي جدي و فراگير ملي مخالفانِ داراي پايگاه مردمي با دولت سوريه است که با پيش‌زمينه برقراري آرامش و ثبات در اين کشور امکان‌پذير خواهد بود.

دكتر علي اکبر صالحي در مراسم افتتاحيه نشست مشورتي تهران درباره سوريه با بيان اين‌كه اين نشست مشورتي براي کمک به مردم سوريه و يافتن راه‌حلي براي پايان خونريزي و خشونت و برون‌رفت آن کشور بحران‌زده است، اظهار داشت: جاي بسي خوشحالي است که اعلام کنيم حدود 30 کشور از مناطق مختلف جهان در اين اجلاس شرکت دارند.رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران سوريه بر اولويت راهکارها و اقدامات سياسي و مسالمت‌آميز براي بازگشت آرامش به منظور اجراي اصلاحات سياسي و تحقق خواست‌ها و مطالبات مردم فهيم و مقاوم سوريه در فضايي آکنده از همگرايي ملي تأكيد داشته و از هيچ کوششي در اين باره کوتاهي نکرده است.

وي با بيان اين‌كه ايران معتقد است که بايد به خواست‌ها و مطالبات مردم در فرآيند تحولات منطقه پاسخ داده شود و با کشتار مردم و شهروندان غيرمسلح از سوي هر طرفي مخالف است، تأكيد کرد: حمايت تهران از اقدام دبيرکل سازمان ملل متحد در تعيين کوفي‌عنان به عنوان نماينده ويژه خود و همچنين اعزام ناظران بين‌المللي مويد اين امر است.

نشست خبري صالحي

وزير امور خارجه كشورمان در نشست خبري پايان اجلاس تهران هم با اشاره به برگزاري اجلاس اضطراري مكه درباره بحران سوريه در روزهاي آينده، اظهار داشت: تلاش داريم شكاف‌ها را كمتر كنيم و بر مشتركات بيفزاييم.

وي در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اينكه با توجه به دعوت عربستان از رئيس‌جمهور براي شركت در اجلاس اضطراري مكه درباره سوريه، آيا فكر مي‌كنيد ديدگاه طرف‌هاي موثر در موضوع سوريه از جمله عربستان، تركيه، قطر، روسيه، آمريكا و ايران مي‌تواند به هم نزديك شود؟ گفت: در اجلاس اضطراري مكه شركت مي‌كنيم و نظراتمان را با كشورهايي كه از آنها نام برديد، در ميان مي‌گذاريم.

وي همچنين درباره به گروگان رفتن زائران ايراني در سوريه، با بيان اينكه بسياري از سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي اين اقدام را محكوم كرده‌اند، افزود: از كشورهايي كه نقش دارند درخواست شد تا براي آزادي اين افراد تلاش كنند و اميدواريم شاهد تكرار اين‌گونه اعمال توسط گروه‌هاي مسلح نباشيم.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه، با اعلام اينكه جمهوري اسلامي ايران از يكسال قبل با برخي گروه‌هاي اپوزيسيون سوريه در تماس است، بار ديگر بر آمادگي ايران براي ميزباني گفت‌وگوهاي احتمالي بين دولت سوريه و مخالفان تأكيد كرد و گفت: همان گونه كه قبلا گفتيم، ايران آمادگي دارد ميزبان گفتگوها بين معارضان و دولت سوريه باشد.

وي اضافه كرد: ما با دولت سوريه تماس گرفتيم و آنها وزير مربوطه را (علي حيدر) كه با معارضان در ارتباط است، معرفي كردند و ما از وي دعوت كرده‌ايم به ايران بيايد كه به زودي اين سفر انجام خواهد شد.

صالحي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران با گروه‌هاي معارض سوريه در تماس است؟ گفت: بله ما با اپوزيسيون سوريه از يك سال پيش در تماس بوديم. البته در سوريه فقط يك گروه مخالف وجود ندارد. ما با تعداد زيادي از گروه‌ها در ارتباط هستيم.

وي اضافه كرد: اگر فرآيند دموكراسي‌خواهي در سوريه مختل شود، نه فقط سوريه، بلكه در كشورهاي منطقه تنش به وجود مي‌آيد. هرگونه خلاء قدرت در سوريه به وضع فاجعه‌‌آميز در منطقه منجر مي‌شود، پس بايد اطمينان پيدا كنيم كه كشورهاي منطقه و جامعه بين‌الملل از روش مسالمت‌آميز بدون مداخلات خارجي وارد مي‌شوند.

وي به نتايج نشست تهران اشاره كرد و گفت: در اين نشست يكي از پيشنهاد مطرح، شكل‌گيري گروه تماس بود كه قرار است بررسي شود. بايد منتظر باشيم ببينيم كشورها علاقه‌مندي‌شان را براي حضور در اين گروه اعلام كنند. همچنين شركت‌كنندگان در نشست پيشنهاد آتش‌بس را مطرح كردند كه اجرايي شدن آن نياز به رايزني‌هاي بيشتر دارد.

وزير امور خارجه درباره آزادي گروگان‌هاي ايراني ربوده شده در سوريه و رايزني ايران با تركيه هم خاطرنشان كرد: رايزني‌هايي در ارتباط با آزادي هموطنانمان داشته‌ام و در اين راستا به تركيه رفتم. دوستان ترك ما در گذشته كمك زيادي به رهايي گروگان‌هاي قبلي ايراني از جمله 22 زائر، پنج مهندس و چند تن ديگر داشتند. درباره 48 نفر ايراني ربوده شده در سوريه هم با دوستانمان در تركيه و قطر صحبت كرديم و خواستيم از امكاناتشان استفاده كنند تا زمينه آزادي آنها فراهم شود.

وزير امور خارجه كشورمان با تأكيد بر اينكه تغييرات در جامعه محتاج زمان است و بايد اين زمان به دولت سوريه هم داده شود، افزود: همه بحث ما با معارضان اين است كه بنشينند و در امر حكومت‌داري مشاركت كنند و به اقدامات اصلاح‌طلبانه تسريع بخشند. در تماسي كه با معارضان داشتيم، اين موضوع را اعلام كرديم. موضوعات سياسي نيازمند صبر و تحمل است چون سياه و سفيد نيست. بايد با مذاكره بيشتر، مفاهمه و گفتگو مشتركات را بيشتر كرد و شكاف‌ها را به حداقل رساند.

وي اضافه كرد: بخش عمده‌اي از معارضان اعلام كرده‌اند كه آماده‌اند در نشستي در ايران بدون پيش‌شرط، با حكومت سوريه گفتگو كنند. ما هم در حال مذاكره با دولت سوريه هستيم.

پيام بان‌کي‌مون به اجلاس تهران

دبيرکل سازمان ملل متحد در بيانيه خود به اجلاس مشورتي سوريه بر توقف سريع خشونت‌ها، آدم ربايي و کشتار غيرنظاميان تأكيد کرد.

به گزارش مهر، نماينده دبيرکل سازمان ملل که در اجلاس مشورتي تهران پيام دبيرکل سازمان ملل را قرائت کرد.

بان‌کي مون همچنين در پيام خود با اشاره به اين‌كه ادامه خشونت‌ها در سوريه، بحران در اين کشور را وخيم‌تر خواهد کرد، يادآور شد: با وجود اين‌كه طرح 6 ماده‌اي کوفي عنان مورد پذيرش طرفين قرار گرفته، اما همچنان دولت و معارضين از سلاح استفاده مي‌کنند.

در پيام دبيركل سازمان ملل همچنين آماده است: سوريه ممکن است با جنگ بلندمدت داخلي روبرو شود که اين اتفاق ساختار و بافت آن را از بين خواهد برد و يک تهديدي براي منطقه است و آثار ناخوشايندي دارد.

در اين بيانيه همچنين بر حفاظت از جان غيرنظاميان در سوريه تأكيد و از جمهوري اسلامي ايران به دليل ميزباني اجلاس مشورتي سوريه در وضع خطير کنوني تقدير شده است.

بيانيه پاياني نشست

كشورهاي حاضر در نشست «مشورتي تهران پيرامون سوريه» در بيانيه پاياني خود بر ضرورت بررسي تشكيل گروه تماس از ميان كشورهاي شركت‌كننده در نشست تهران با هدف توقف خشونت‌ها و آغاز گفتگوهاي فراگير بين دولت سوريه و مخالفان تأكيد كردند.

به گزارش ايسنا در بيانيه آمده است:

نشست مشورتي تهران پيرامون سوريه با هدف تقويت تلاش‌هاي فراگير منطقه‌اي و بين‌المللي به منظور كمك به مردم سوريه جهت خروج از بحران كنوني و ايجاد بستر مناسب گفتگوي ملي در فضاي آرام در تاريخ 19/05/1391 ( مصادف با 9 آگوست 2012 ) به رياست جناب آقاي دكتر علي اكبرصالحي؛ وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و با حضور وزراي خارجه و هيأت‌هاي کشورهاي افغانستان؛ الجزائر؛ ارمنستان؛ بلاروس، بنين، چين، کوبا، اکوادور، گرجستان، هند، اندونزي، عراق، قرقيزستان، قزاقستان، مالديو، نيكاراگوئه، عمان، پاکستان، روسيه، سريلانکا، سودان، تاجيکستان، تونس، ترکمنستان، ونزوئلا، زيمباوه و سازمان ملل متحد برگزار شد و در پايان اين نشست بر موارد زير توافق كردند.

- ابراز نگراني شديد از تداوم درگيري‌ها و نقض حقوق بشر در سوريه و تلفات جاني و خسارات مالي گسترده که موجب آلام و مشكلات فراوان براي مردم سوريه شده و اعلام همدردي با بازماندگان قربانيان درگيري‌ها و حوادث تروريستي.

- تأكيد بر ضرورت پيگيري راهكارهاي سياسي مبتني بر گفت‌وگوي ملي به عنوان يگانه راه حل بحران كنوني سوريه با محوريت توقف كامل خشونت‌ها از جانب طرفين درگير و تشويق دو طرف براي ايجاد بستر مناسب جهت تحقق گفتگوي ملي.

- حمايت از مطالبات مشروع مردم سوريه براي اجراي اصلاحات سياسي و تقويت دموكراسي و مشاركت فراگير سياسي احزاب و گروه‌هاي مخالف در اداره كشور و تأكيد بر پيگيري اين مطالبات از راه‌هاي مسالمت‌آميز در فضايي آرام و بدون دخالت خارجي.

- حمايت از مساعي جميله كه با حسن نيت و رعايت اصل بي‌طرفي به منظور حل و فصل سياسي بحران سوريه به عمل آمده و ابراز تشکر شرکت‌کنندگان از تلاش‌هاي دبيرکل سازمان ملل متحد و کوفي عنان به عنوان نماينده ويژه وي در چارچوب طرح شش ماده‌اي و تأكيد بر لزوم تداوم فعاليت‌هاي ناظران بين‌المللي به منظور تقويت آرامش و ثبات در اين كشور.

- تأكيد بر ضرورت رعايت موازين و اصول حقوق بين‌الملل مبني بر مداخله نكردن در امور داخلي كشورها و ضرورت پايان دادن به هر گونه كمك تسليحاتي به گروه‌هاي مسلح و تلاش به منظور توقف خشونت‌ها از جانب طرفين و هشدار نسبت به تبعات خطرناك ناشي از رويكرد حمايتي از گروه‌هاي مسلح بر صلح و ثبات منطقه.

- تأكيد بر ضرورت ارائه كمك‌هاي انساندوستانه به مردم مصيبت ديده سوريه به منظور كاهش آلام مردم اين كشور با همكاري دولت سوريه.

- تأكيد بر ضرورت بررسي تشكيل گروه تماس از ميان كشورهاي شركت‌كننده در نشست تهران با هدف توقف خشونت‌ها و آغاز گفتگوهاي فراگير بين دولت سوريه و مخالفان.

- ابراز نگراني شديد از ورود گروه‌ها و فرقه‌هاي شناخته شده تروريستي به درگيري‌هاي داخلي سوريه و هشدار جدي نسبت به گسترش تروريسم و تبعات آن بر صلح و امنيت منطقه.

- استقبال از پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران مبني بر درخواست از طرف‌هاي درگير براي توقف درگيري‌ها و خشونت‌ها براي مدت سه ماه به منظور پيگيري گفتگو و راهكارهاي مسالمت‌آميز به مناسبت عيد فطر به‌عنوان يكي از مهمترين اعياد مسلمين.

ابتكار عمل براي حل بحران سوريه

وزير خارجه ايران در مقاله‌اي كه در روزنامه «واشنگتن‌پست» منتشر شد با تأكيد ضرورت استفاده از ابتكار عمل براي حل بحران سوريه، از برخي قدرت‌هاي جهاني و كشورهاي خاص منطقه خواست به تسويه حساب يا رقابت براي كسب نفوذ در اين كشور خاتمه دهند.

به گزارش ايرنا، علي‌اكبر صالحي در اين مقاله با يادآوري اين نكته كه يگانه راه خروج از بن‌بست اين است كه به مردم سوريه اين فرصت داده شود خودشان راه خروج را پيدا كنند، تصريح كرد: لازم است كه برخي از قدرت‌هاي جهاني و كشورهاي خاص منطقه به استفاده از سوريه به عنوان ميدان جنگي براي تسويه حساب يا رقابت براي كسب نفوذ پايان دهند.


نوشته شده در   يکشنبه 22 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode