ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391     |     کد : 40964

800 هنرمندِ وحي نگار در شب قدر به صف شدند

آیین کتابت قرآن کریم برای پنجمین بار و در سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی شب بيست و يكم ماه رمضان و همزمان با شهادت مظلومانه حضرت علی (ع) در شیراز برگزار شد و تعداد 200 خوشنویس ممتاز و فوق ممتاز شيزازي و 800 هنرمند خوشنويس تبريزي تا هنگام سحر آیات مختلف قران کریم را به رشته تحریر درآوردند.

براي كتابت قرآن همزمان با شهادت مظلومانه حضرت علی (ع)؛ در تبريز و شيراز


آیین کتابت قرآن کریم برای پنجمین بار و در سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی شب بيست و يكم ماه رمضان و همزمان با شهادت مظلومانه حضرت علی (ع) در شیراز برگزار شد و تعداد 200 خوشنویس ممتاز و فوق ممتاز شيزازي و 800 هنرمند خوشنويس تبريزي تا هنگام سحر آیات مختلف قران کریم را به رشته تحریر درآوردند.
محمود عالیشوندی، شب بيست و يكم ماه رمضان در آیین کتابت قرآن کریم که به مناسبت شب‌های قدر در شیراز برگزار شد، بیان کرد: اگر چه کلام وحی خود به خود بر روی خواننده تأثیر می‌گذارد، اما این حقیقت را نمی توان پنهان داشت که از یک طرف خط نیکو بر روشنی این حقیقت می‌افزاید و از طرفی کتابت قران کریم به هنر خوشنویسی برتری خاصی بخشیده است.
وی افزود: از آغاز تاریخ اسلام، پیرآیه خوشنویسی و زیبا نویسی اهمیت بسیاری داشته است که پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) پیروان خویش را به خوشنویسی تشویق فرموده‌اند و حتی در مقاطعی امام علی(ع) درباره چگونگی خوشنویسی، تراشیدن قلم، لیقه گذاری در دوات و… سخنانی نقل شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: این ترغیب و تشویق‌ها به همراه انگیزه‌های معنوی و مادی دیگر عده‌ای را بر آن داشت تا به صورت حرفه‌ای به خوشنویسی آیات قرآنی بپردازند.
عالیشوندی اضافه کرد: در تاریخ اسلام برخی از خوشنویسان عمر و هنر خود را به نگارش قرآن اختصاص دادند؛ یعنی شغل دائمی و وسیله امرار معاش خود را نگارش و نسخه برداری از قرآن قرار دادند.
وی ادامه داد: این خوشنویسان در قبال نگارش نسخه‌ای از قرآن یا کتابی دیگر با توجه به زمان صرف شده و جنس کاغذ و مرکب و… مبالغی را از سفارش دهنده دریافت می‌کردند که بدیهی است که هر چه نویسنده و خطّاط قرآن معروفتر بود و خطش بهتر بود، مبلغ بیشتری را برای این استنساخ می‌طلبید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه در ابتدای جریان نگارش قرآن، تنها خط مورد استفاده، خط کوفی بوده است، افزود: به تدریج و با ورود اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و خط‌های متفاوت، تنوع مناسبی در تعداد و انواع خط قرآنی داده شد که امروزه قرآن کریم باخطوط «نسخ»، «نستعلیق»، «ثلث»، «ریحان»، «معلی» و… به نگارش در می‌آید.
این مقام فرهنگی در استان فارس با اشاره به اینکه امروزه آیات قرآن کریم به عنوان یکی از محورهای اصلی در خوشنویسی به کار می‌رود و در میان خوشنویسان کمتر کسی را می‌توان یافت که بخشی از قرآن کریم یا تمام آن را در قالبهای گوناگون ترسیم نکرده باشد، گفت: علاوه بر نگارش مرسوم قرآن بر روی کاغذ که به صورت کتاب و جزوه عرضه میشود، نگارش قرآن روی سنگ، چوب، شیشه و اشیای دیگر و نیز ساخت تابلوهای قرآنی با آمیزهائی از هنرهای گوناگون چون «معرّقکاری» و «منبتکاری» هم در جامعه هنری قرآنی ما مرسوم شده که در صدد حمایت از آنها هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه احکام نگارش قرآن نیز مسئله مهمی بوده که از گذشته به آن توجه ویژه‌ای شده است، افزود: از زمانی که موضوع نگارش قرآن مطرح شد، در پی آن پرسشهای بسیاری از سوی مردم مطرح گردید که حد و مرز، آداب، قواعد و احکام نگارش آیات قرآن کریم در آنها مورد سؤال بود.

عالیشوندی اضافه کرد: پاسخ به این پرسش‌ها از سوی پیشوایان معصوم(ع) و بعدها از طرف فقیهان و مجتهدان، مجموع‌هائی از احکام را تشکیل داد که به احکام نگارش قرآن نام گرفت.
وی گفت: بخشی از این احکام درباره جواز نگارش قرآن بر ظروف، جواز استخدام فردی برای نگارش (اجیر گرفتن برای کتابت قرآن) جواز نگارش قرآن با مواد و رنگهای گوناگون، جواز نگارش قرآن با طلا و تذهیب حواشی آن، جواز اخذ اجرت برای کتابت قرآن، طهارت هنگام نگارش قرآن، عدم جواز نگارش قرآن بر صفحه ناپاک و مشابه آن است که امروزه نیز باید بخوبی مورد توجه قرار گیرد.
با حضور بیش از 600 هنرمند خوشنویس
خوشنویسان تبریزی آیات قرآن را تحریر کردند

همچنين برنامه مشابهي براي کتابت آیات قرآن توسط خوشنویسان تبریزی همزمان با احیا شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در تبریز انجام شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در این مراسم که همزمان با شب قدر و با حضور بیش از 600 هنرمند خوشنویس در مصلای امام خمینی (ره) تبریز برگزار شد، هنرمندان خوشنویس، کل آیات قرآن کریم را با خودکار به شیوه نستعلیق تحریر کردند. همچنین همزمان با برگزاری این مراسم آیاتی از قرآن کریم توسط سه تن از قاریان و حافظان ممتاز بین‌المللی قرائت شد.
نگارش بیش از 42 هزار آرزو از آرزوهای کاتبان کلام وحی در قالب دل‌نوشته از ویژگی‌های برجسته این مراسم معنوی، هنری محسوب می‌شود.
اثر برجسته از آثار خلق شده توسط هنرمندان خوشنویس، پس از بررسی معرفی می‌شود.
بر اساس این گزارش، این برنامه برای نخستین بار و با حضور رده‌های سنی مختلف در سطح کشور اجرا شد.
برنامه یاد شده با همکاری دفتر هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و آموزشگاه خوشنویسی با خودکار «فتحی» در مصلای امام خمینی (ره) تبریز برگزار می‌شود.



نوشته شده در   شنبه 21 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode