ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 تير 1391     |     کد : 39622

اعلان آمادگي وزير ارشاد براي انجام فعاليت‌های قرآنی در همه كشورها

ديروز، 25 تيرماه، سالن همايش‌های فتح‌المبين تهران، ميزبان همايش سراسری مديران مؤسسات قرآنی كشور بود كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف هم‌انديشی و انسجام بين مؤسسات قرآنی سراسر كشور، آغاز ‌شد و تا فردا، دوشنبه، 26 تيرماه نيز ادامه خواهد داشت.


اعتدال: ديروز، 25 تيرماه، سالن همايش‌های فتح‌المبين تهران، ميزبان همايش سراسری مديران مؤسسات قرآنی كشور بود كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف هم‌انديشی و انسجام بين مؤسسات قرآنی سراسر كشور، آغاز ‌شد و تا فردا، دوشنبه، 26 تيرماه نيز ادامه خواهد داشت.
سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين همايش، طی سخنانی گفت: در آستانه ماه مبارك و حضور در ضيافت الهی قرار داريم و بايد همه سعی كنيم تا از اين ماه بيشترين بهره را ببريم، همچنين امروز بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم افتتاح می‌شود و برگزاری نمايشگاه قرآن گفتمان قرآنی را در كشور حاكم می‌كند.
وی در ادامه افزود: اگر می‌خواهيم در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان ايستادگی كنيم بايد حركت‌های بزرگ فرهنگی و قرآنی انجام دهيم و اين حركت‌ها نبايد مقطعی باشد، بلكه بايد به طور دائم و مستمر ادامه پيدا كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: بايد فضای قرآنی در كشور ايجاد كنيم و با برگزاری نمايشگاه و جشنواره‌های قرآنی در سراسر كشور جوان‌ها با قرآن كريم انس خواهند گرفت، البته فعاليت‌های قرآنی جنبه بسيار گسترده‌ای دارد و بايد در جنبه‌های ديگر نيز فعاليت كرد و اين مهم در نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم انجام می‌شود.
حسينی تصريح كرد: ما بر اين عقيده هستيم كه نتايج فعاليت‌های قرآنی فرهنگ‌سازی قرآنی در سطح جامعه است و اين فرهنگ‌سازی بر جذب افراد جامعه به ويژه جوانان و خانواده‌ها مؤثر است، همچنين در تلاش هستيم كه نمايشگاه‌ها و جشنواره‌های قرآنی منحصر در تهران نباشد و در شهرستان‌های ديگر نيز اين‌گونه فعاليت‌ها انجام شود، همچنين آمادگی داريم كه در هر كشوری اين فعاليت‌های قرآنی را انجام دهيم.
فعاليت‌های قرآنی در رأس امور
وزارت ارشاد قرار دارد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين همايش اظهار كرد: در گذشته فعاليت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود به برنامه‌های هنری و سينمايی می‌شد، اما در حال حاضر فعاليت‌های قرآنی در رأس كارهای اين وزارتخانه قرار دارد.
وی در ادامه افزود: اگر می‌خواهيم در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان ايستادگی كنيم بايد حركت‌های بزرگ فرهنگی و قرآنی انجام دهيم و اين حركت‌ها نبايد مقطعی باشد، بلكه بايد به طور دائم و مستمر ادامه پيدا كند.
وی گفت: غالب مردم آمادگی اين را دارند كه پذيرای پيام حق باشند، اما افرادی كه با خداوند دشمنی دارند با قرآن كريم و حقيقت دشمنی می‌كنند، قرآن كريم ذكر مبارك است و بركت دارد و بركت چيزی است كه ادامه دارد و هيچ‌گاه تمام نمی‌شود، مانند چشمه آبی كه هر چه از آن استفاده می‌شود، پايان‌ناپذير است و هر چه از آن بهر می‌بريم، به اين حقيقت دست می‌يابيم كه از آن كمتر می‌دانيم.
وي با بيان اين‌كه «نتيجه فرهنگ سازي كه در اثر فعاليت‌هاي فرهنگي ما بايد صورت گيرد جذب افراد است» گفت: فعاليت‌هاي قرآني ما هر سال با كميت و كيفيت بهتري برگزار مي‌شود، ولي نبايد آن‌ها منحصر به شهر تهران باشند بلكه بايد حتما در سراسر كشور برنامه‌هاي مختلفي داشته و آمادگي حضور در نقاط مختلف جهان نيز دارا باشيم.
راه مهجوريت زدائي از قرآن، فعاليت‌هاي قوي قرآني است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه «بايد قرآن را از مهجوريت خارج كرد و اين امر با حركت‌ها و فعاليت‌هاي قوي قابل انجام است و نمي‌توان با فعاليت‌هاي معمولي در برابر هجمه‌هايي كه پيرامون قرآن صورت مي‌گيرد مقاومت كرد‌» گفت: قرآن چشمه‌ جوشاني است كه هرچه از آن برداشت كنيم پاياني ندارد و تا ابد بايد تمامي افراد در‌ آن تدبر كنند و اين به دليل آن است كه خطاب قرآن به عموم مردم جهان است.
وي اظهار كرد: در طول سال‌هاي اخير در انجام فعاليت‌هاي قرآني بيشتر تلاش شده و بيشتر نيز به قرآن بها داده شده و مي‌شود و اين در حالي است كه شايد در گذشته تنها از عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پرداختن به مباحث مرتبط با سينما و ... منظور مي‌شد ولي در حال حاضر اين گونه نيست.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: يكي از وزراي ارشاد دولت‌هاي گذشته كه در حال حاضر فراري شده است زماني به خود من گفت كه كارهاي ديني بايد از محدوده مسئوليت‌هاي وزارت ارشاد خارج شود و در حال حاضر نيز ديديم كه به «مرسي» رييس‌جمهور مصر گفته است كه شما به حجاب و ... كاري نداشته باشيد، در حالي كه ما تلاش كرده‌ايم در عرصه‌ فعاليت‌هاي مختلف قرآني تأكيد و حضور داشته باشيم.
فعاليت‌هايي قرآني در دست انجام، در وزارت ارشاد
حسيني در ادامه به فعاليت‌هايي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در راستاي فعاليت‌هاي قرآني در دست انجام دارد، اشاره كرد و مباحثي چون ايجاد همگرايي و هم افزايي در عرصه‌ فعاليت‌هاي قرآني كشور، تلاش در جهت اصلاح ساختار فعاليت‌هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تشكيل معاونت قرآن و عترت در آن، ساماندهي 1200موسسه و اعطاي مجوز به آنها و ديگر موسسات كه به احتمال زياد تا پايان سال تعداد آن‌ها به 2 هزار مورد مي‌رسد را از جمله اين فعاليت‌ها برشمرد.
وي همچنين به ضرورت استفاده از ظرفيت‌هاي هنر در فعاليت‌هاي قرآني اشاره كرد و گفت: ما در مواجهه با تهديدات و هجمه‌هاي فرهنگي كه عليه جوانان و جامعه ما صورت مي‌گيرد، با استفاده از همان ابزار با آن‌ها مقابله كنيم.
طراحي 32 جشنواره
در عرصه‌ فعاليت‌هاي قرآني
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: در سال جاري ما 32 جشنواره در عرصه‌ فعاليت‌هاي قرآني طراحي كرديم كه عمده آن‌ها تا ماه‌هاي مهر و آبان برگزار خواهند شد.
حسيني، ساماندهي خانه‌هاي نور و جلسات قرآني، بازآموزي استادان، تقدير از خادمان و فعالان قرآني و اهداء نشان دولتي براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب اسلامي و ايجاد ساختاري جهت جلوگيري از پراكندگي فعاليت‌هاي قرآني در سطح استان‌هاي كشور را از جمله اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ماه‌هاي اخير دانست و گفت: بسياري از اين فعاليت‌ها همچنان ادامه دارند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان كرد: قرآن كريم دارای مضامين سنگينی است، اما هر كس قرآن را بخواند و در آن تدبر كند، می‌تواند به اندازه درك و فهم خود از آن استفاده كند و در دسترس بودن قرآن كريم نعمت و لطف بزرگی از سوی خداوند محسوب می‌شود.
عالم واقعی كسي است كه با قرآن كريم آشنا، مأنوس و به آن عامل باشد
حسينی بيان كرد: علم، دانش و معرفت به تنهای كافی نيست، زيرا دانشی مؤثر است كه دائم در ذهن انسان باشد، البته علم حقيقی در قرآن كريم وجود دارد و بسياری از علما ممكن است كه غافل باشند و عالم واقعی كسی است كه با قرآن كريم آشنا، مأنوس و به آن عامل باشد.
وی اظهار كرد: دشمنان اسلام و قرآن كريم سرمايه‌گذاری‌های بسياری بر مقابله با دين و كلام خداوند انجام می‌دهند و ما نيز بايد با فعاليت‌های وسيع و حساب شده در مقابل و حركت‌ها و فعاليت‌های دشمن بايستيم و مطمئن باشيم كه به فضل خداوند در اين مسير پيروز خواهيم شد.
معاونت قرآن و عترت
به تصويب دولت رسيد
حسينی گفت: خوشبختانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هئيت دولت تصويب شد و با اين كار فعاليت‌های قرآنی ساماندهی بهتری خواهد شد و اميدواريم در آينده در ديگر وزارتخانه‌ها نيز اين معاونت ايجاد شود.
2000 مؤسسه دارای مجوز
در كشور وجود دارد
وی عنوان كرد: فعاليت‌های قرآنی چشمگيری در چند سال اخير انجام شده است از جمله تصويب بودجه نيم درصدی فعاليت‌های قرآنی، تغيير ساختار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساماندهی مؤسسات قرآنی و اعطای مجوز به اين مؤسسات به گونه‌ای كه تاكنون 1200 مؤسسه دارای مجوز در كشور وجود دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی بيان كرد: تقدير از خادمان و فعالان قرآنی و تشكيل شورای فرهنگ عمومی كه دارای كميته تخصصی قرآنی است از ديگر فعاليت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اميدواريم اين فعاليت‌ها تأثير مثبتی بر روند فعاليت‌های قرآنی گذارد.
بايد فعالان قرآنی كشور الگو و نمونه ديگران باشند
حسينی در پايان افزود: بايد فعالان قرآنی كشور الگو و نمونه ديگران باشند و در اين راه بايد فعالان قرآنی با هم همبستگی داشته باشند و از كارهای موازی بپرهيزند، برای نمونه اتحاديه‌های قرآنی می‌توانند با هم ادغام شوند تا كارها بهتر انجام شود.
رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور:
هيچ خانه‌ای در جمهوری اسلامی ايران نبايد باشد كه در آسمان ندرخشد
در ادامه اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدی، رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور ضمن بيان خير مقدم به حاضران در اين مراسم طی سخنانی گفت: خداوند متعال در سوره مباركه «الرحمن» فرموده كه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، الرَّحْمَنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَیَانَ»، يعنی «به نام خداوند بخشنده و مهربان، [خداى] رحمان، قرآن را ياد داد، انسان را آفريد، به او بيان آموخت»، پس به اين نتيجه می‌رسيم كه ابتدا قرآن كريم به انسان آموخته شده، سپس خلقت ابدانی انسان شكل گرفته است.
وی در ادامه افزود: تمام آموزه‌های قرآن كريم فطری است و اگر اين آموزه‌ها با فطرت انسانی سازگار نبود، آن فطرت مشكل دارد و به طور يقين دست‌كاری شده است، زيرا فطرت انسان كه خداوند متعال آفريده با قرآنی كه خود او برای ما فرستاده است، سازگاری و هماهنگی دارد.
رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور اظهار كرد: قرآن كريم سخن خداوند منان است و وقتی قرآن كريم را به ديگران منتقل می‌كنيم، توفيق بزرگی از سوی پروردگار نصيب ما شده و بايد قدر اين نعمت بزرگ را بدانيم.


نوشته شده در   دوشنبه 26 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode