ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 خرداد 1391     |     کد : 38113

اعطاي کمک بلاعوض به مراکز فرهنگي و قرآنى غير دولتى

با تصويب آيين نامه اجرايي بند(الف) ماده(9) قانون برنامه پنجم توسعه، دولت تا سقف حداکثر پنجاه درصد به صورت کمک بلاعوض براي تکميل مراکز فرهنگى، هنرى، دينى و قرآنى غير دولتى اعطا مي کند.

با تصويب آيين نامه اجرايي بند(الف) ماده(9) قانون برنامه پنجم توسعه، دولت تا سقف حداکثر پنجاه درصد به صورت کمک بلاعوض براي تکميل مراکز فرهنگى، هنرى، دينى و قرآنى غير دولتى اعطا مي کند.
هيئت وزيران بنا به پيشنهاد مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و به استناد بند(الف) ماده(9)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه – مصوب 1389-آيين نامه اجرايي بند ياد شده را تصويب کرد.
بر اين اساس، اشخاص حقيقي و حقوقي متقاضي دريافت کمک بلاعوض دولت به مراکز فرهنگى، هنرى، دينى و قرآنى غير دولتى تا سقف پنجاه درصد هزينه تکميل آنها و احداث اماکن، موظفند تقاضاي خود را همراه با گزارش وضعيت پروژه، شامل پيشرفت فيزيکي، هزينه انجام شده، کمک مورد نياز براي بهره برداري و موضوع فعاليت، حداکثر تا پايان آذرماه هر سال براي بررسي به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها تسليم کنند.
در هر استان کارگروهي با ترکيب؛ استاندار(رئيس کارگروه)، رئيس واحد استاني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي(دبير کارگروه)، معاون برنامه ريزي استاندار، رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان، رئيس واحد استاني وزارت راه و شهرسازي، رئيس واحد استاني وزارت ورزش و جوانان براي تصميم گيري در خصوص تقاضاهاي موضوع ماده(2) اين آيين نامه تشکيل مي شود.
بر اساس اين مصوبه، ميزان کمک بر اساس نياز استان و اولويتهايي شامل؛ اماکن، ساختمانها و فضاهاي ورزشي همجوار و متعلق به مساجد و کانونهاي فرهنگي و ورزشي جوانان بسيج که مورد استفاده عموم قرار مي گيرند و مراکز نيمه تمام، ساختمانها و فضاهاي نيمه تمام فرهنگى، هنرى، دينى و قرآنى غير دولتى و مورد استفاده عموم نظير کتابخانه هاي عمومي، کتابخانه هاي مساجد، مجتمع هاي فرهنگي و هنري، سالنهاي سينما و پرديسهاي سينمايي، تالارهاي نمايش، نگارخانه ها، کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد، کانونهاي قرآني و فرهنگسراها که داراي حداقل پنجاه درصد پيشرفت فيزيکي باشند، در مناطق محروم، روستايي و مناطق مرزي، اماکن و مراکزي که بيش از هفتاد درصدپيشرفت فيزيکي دارند و مراکز متعلق به ايثارگران، تعيين مي شود.
کمکهاي موضوع اين آيين نامه متناسب با پيشرفت فيزيکي پروژه و منوط به رعايت استانداردهاي فضاي مرتبط بر اساس ضوابط دستگاه هاي مربوط پرداخت مي شود.
بر اين اساس، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها موظفند؛ با همکاري واحدهاي استاني وزارتخانه هاي راه و شهرسازي و ورزش و جوانان (حسب مورد) بر هزينه کرد کمکها تا مرحله بهره برداري، نظارت کرده و گزارش آن را به کارگروه استاني و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه کنند.
اماکن و مراکزي که از کمکهاي موضوع اين آيين نامه استفاده مي کنند، حق تغيير کاربري و تغيير استفاده از عمومي به خصوصي را ندارند.
همچنين در صورت اعمال هر گونه تغيير کاربري، معادل ارزش کمکهاي اعطايي به قيمت روز از دريافت کنندگان بازپس گرفته خواهد شد. چنانچه مراکز و اماکن حداکثر تا شش ماه پس از تکميل به تشخيص ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استانها، مورد استفاده عمومي قرار نگيرند، دريافت کنندگان موظفند ظرف سه ماه کمکهاي دريافتي را عيناً مسترد کنند.
بر اساس اين مصوبه، اعطاي کمکهاي موضوع اين آيين نامه در قالب قراردادي است که امکان اجراي تعهدات دريافت کننده کمک، از نظر تکميل، بهره برداري و عدم تغيير کاربري پروژه در آن قيد شده باشد.
شوراي برنامه ريزي و توسعه استان موظف است؛ اعتبار مورد درخواست کارگروه هاي استاني براي اعطاي کمک به مراکز و اماکن را در طول سالهاي اجرايي برنامه پنجساله پنجم توسعه در رديف خاصي پيش بيني کنند.
بر اين اساس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئول نظارت بر حسن اجراي اين آيين نامه است.
اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
ماده(9)قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه
ماده 9ـ به دولت اجازه داده مي‌شود به منظور افزايش سرانه بهره‌مندي اقشار مختلف مردم از فضاهاي فرهنگي، هنري و ورزشي و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي توسعه فعاليت فرهنگي و هنري اقدامهاي زير را انجام دهد:
الف- حداکثر پنجاه درصد هزينه تکميل مراکز فرهنگي، هنري، ديني و قرآني داراي پيشرفت فيزيکي حداقل پنجاه درصد بخش غيردولتي و همچنين احداث اماکن ورزشي همجوار و متعلق به مساجد و کانونهاي فرهنگي ورزشي جوانان بسيج را که تکميل و بهره‌برداري از آنها براي استفاده عمومي ضروري است بر اساس آيين‌نامه مصوب هيئت وزيران به صورت کمک بلاعوض تأمين کند.


نوشته شده در   پنجشنبه 25 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode