ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 ارديبهشت 1391     |     کد : 36235

همایش ملی مبانی تفسیری علامه طباطبایی

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین اضافه کرد: برای فهمیدن روش تفسیری علامه طباطبایی از شواهد مقامی و جو بیان کلام وی فهمیده می‌شود که تفسیر آیات را بوسیله روایات انجام می‌داده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین اضافه کرد: برای فهمیدن روش تفسیری علامه طباطبایی از شواهد مقامی و جو بیان کلام وی فهمیده می‌شود که تفسیر آیات را بوسیله روایات انجام می‌داده است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این مطلب که قرآن بنای کلی‌گویی ندارد و به حواشی مسائل نمی‌پردازد، اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد بود که قرآن مقدمه‌ای دارد که با همین الفاظ آنرا بیان می‌کند و حواشی را با امور دیگری از جمله روایات و شواهد دیگر به دست می‌آورد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در بسیاری از آیات مفرداتی وجود دارد که باید به متخصص آن رجوع کرد، گفت: این طور نیست که برای تفسیر قرآن نیازی به فراگیری لغت عرب و قواعد ادبی آن نباشد و این از ضروریات هر علمی است.
وی به مسائل ظنی علوم مختلف اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی وقتی می‌گوید قرآن را جز با قرآن نباید تفسیر کرد، منظورش این نیست که همه آنچه من می‌گویم قطعی و کامل است و نظریه بهتری وجود ندارد، زیرا علم همین گونه است و نظرات مختلفی در آن مطرح می‌شود.
آیت‌الله استادی:
روش تفسیری علامه بی سابقه است
آیت‌الله رضا استادی امام جمعه قم، در اين
همایش، تفسیر المیزان را خدمتی بزرگ از سوی علامه طباطبایی دانست و گفت: روش تفسیری علامه و توجه به روایات در تفاسیر شیعه و سنی بی سابقه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ با بیان اینکه امروز شبهات فراوانی درباره قرآن مطرح می‌شود و علامه جواب همه آنها را از قبل داده است، افزود: تا زمان علامه روایات تفسیری مانند فقهی مورد اجتهاد قرار نگرفته بود و امتیاز کار علامه اجتهاد در روایات تفسیری است.
امام جمعه قم از کسانی که روش تفسیری علامه را بی‌نیاز از روایات می‌دانند انتقاد کرد و ابراز داشت: یکی از هدف‌های اصلی علامه بررسی روایات تفسیری و غیر تفسیری در ذیل آیات است، به گونه‌ای که بحارالانوار را مطالعه کرده و برخی از روایات آن را از جهت صحیح بودن متن مشخص کرده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه هیچ مفسری تمام روایات تفسیری را مشاهده نکرده و عده‌ای هم فقط به روایات شیعه توجه می‌کنند، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی تمامی روایات تفسیری شیعه و اهل سنت را مشاهده و از آنها استفاده کرده است.
وی اضافه کرد: علامه طباطبایی قبل از تفسیر المیزان تفسیر دیگری نوشته که مقدمه المیزان است و در شش جلد چاپ شده و در آن تفسیر ذیل آیه روایات مربوط به آن را نیز آورده و این امر نشان دهنده توجه عمیق وی به روایات است.
امام جمعه قم یکی از امتیازات تفسیر المیزان را جدا سازی روایات از تفسیر عنوان کرد و اظهار داشت: هیچ مفسری قبل از علامه این چنین عمل نکرده و علامه نخستین کسی است که روایات را از تفسیر جدا کرده است، تا زمان علامه روایات تفسیری مانند فقهی مورد اجتهاد قرار نگرفته بود و امتیاز کار علامه اجتهاد در روایات تفسیری است.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی به بهترین شکل ارتباط آیه و روایت را بیان کرده است، افزود:
علامه در ذیل آیات، روایات را مورد بحث قرار داده و اگر روایاتی که وی در تفسیر به کار برده جمع آوری شود یک تفسیر کامل اهل بیت(ع) به وجود خواهد آمد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تفسیر علامه طباطبایی را پاسخگوی شبهات قرآنی خواند و عنوان کرد: امروز شبهات فراوانی درباره قرآن مطرح می‌شود و علامه جواب همه آنها را از قبل داده است.
آیت‌الله استادی، یکی از خدمات ارزشمند علامه طباطبایی را تفسیر آیات ولایت عنوان کرد و ابراز داشت: در هیچ تفسیری این گونه که علامه به بحث ولایت توجه کرده، پرداخته نشده است.
وی از کسانی که در کتاب‌های خود روش تفسیری علامه طباطبایی را مورد نکوهش قرار داده و آن را با روش ابن تیمیه مقایسه می‌کنند انتقاد کرد و گفت: باید در کارها انصاف را مراعات کنیم و اگر کتابی می‌نویسیم آنرا به افراد آگاه ارائه کنیم تا از روی جهالت خدمات کسی را خیانت ندانیم.
آیت‌الله استادی در پایان تفسیر علامه طباطبایی را بهترین تفسیر شیعه توصیف کرد و با بیان اینکه باید قدر علمای دین را بدانیم، عنوان کرد: اگر هر سال چند همایش برای علامه برگزار شود باز هم کم است، یکی از ثمرات این همایش‌ها این است که انسان بدون چشم‌داشت به دنیا در پی خدمت به دین و اهل بیت(ع) باشد.
دبیرعلمی همایش ملی مبانی و روش تفسیری : به شهادت بسیاری از علمای جهان اسلام، تفسیر المیزان بهترین تفسیر قرآن است .
دبیرعلمی همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی، گفت: هدف از برگزاری این همایش، تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن است که از سوی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به کار گرفته شده است.
حجت الاسلام امیررضا اشرفی در اين همایش عنوان کرد: تفسیر المیزان به شهادت بسیاری از علمای جهان اسلام، بهترین تفسیر ارائه شده از قرآن است.
وی در ادامه به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و ابراز داشت: هدف از برگزاری این همایش، تبیین روش تفسیر قرآن به قرآن است که از سوی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به کار گرفته شده است.
دبیر علمی همایش مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی، با بیان اینکه این همایش مورد استقبال طلاب و دانشجویان قرار گرفته است گفت: نزدیک به 100 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که 45 مقاله به مرحله ارزیابی فنی راه یافت و 12 مقاله نیز به تایید نهایی رسید، هفت عنوان از آنها در این همایش ارائه می شوند و در کنار آن، پنج مقاله نیز در مجله «قرآن پژوه» منتشر شده است.
وی با اشاره به برگزاری دو پیش نشست ویژه همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی عنوان داشت: نخستین پیش نشست‌ این همایش با عنوان «استقلال قرآن در بیان و نقش آن در تفسیرالمیزان » در اسفندماه سال گذشته و با حضور حجج اسلام مهدی رستم‌نژاد عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة و اسعدی برگزار شده است.
حجت‌الاسلام اشرفی، اضافه کرد: نشست بعدی نیز با عنوان «قلمرو قرآن و نقش آن در تفسیر علامه طباطبایی » برگزار شد.
در این نشست حجج اسلام محمدعلی رضایی اصفهانی عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة، حمید آریان و مصطفی کریمی از اعضای هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در تالار جامعة المصطفی حضور داشتند.
وی یادآور شد: هفت مصاحبه و گفت‌و‌گو نیز با صاحب نظران در این زمینه انجام شده که دربردارنده سه مصاحبه تخصصی با آیت الله مصباح یزدی و سه گفت‌و‌گو با حجت الاسلام والمسلمین رجبی بوده است ضمن اینکه یک مورد پرسش و پاسخ مکتوب نیز با آیت الله سبحانی انجام شده و در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
دبیر علمی همایش مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی با بیان اینکه پیام تصویری آیت الله جوادی آملی نیز در این همایش پخش خواهد شد گفت: میزگرد علمی با حضور اساتید حوزوی از دیگر برنامه‌های همایش خواهد بود و مجموعه گفت‌و‌گوها و مباحث مطرح شده در میزگردها نیز به صورت مستقل منتشر خواهد شد.
حجت‌الاسلام اشرفی، بر بهره گیری طلاب و محققان حوزوی و دانشگاهی از این همایش تاکید و عنوان کرد: امیدواریم سلسله نشست‌ها و میزگردهای علمی مطرح شده در همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی سبب آشنایی هرچه بیشتر پژوهشگران با شیوه تفسیری این دانشمند بزرگ شود.



نوشته شده در   شنبه 16 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode