ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 ارديبهشت 1391     |     کد : 35765

تبيين سياست‌های نظارت بر چاپ و نشر قرآن در جمهوری اسلامی

«سياست‌های نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم در جمهوری اسلامی» طی نشست مسئولان مركز طبع و نشر قرآن با خبرگزاری ايكنا، از سوی مسئولان اين مركز تشريح و موارد اين آئين‌نامه برای ناشران تبيين شد.

«سياست‌های نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم در جمهوری اسلامی» طی نشست مسئولان مركز طبع و نشر قرآن با خبرگزاری ايكنا، از سوی مسئولان اين مركز تشريح و موارد اين آئين‌نامه برای ناشران تبيين شد.
در نشست مسئولان مركز طبع و نشر قرآن كريم كه 3 ارديبهشت‌ماه در مركز طبع و نشر برگزار شد، مسئولان اين مركز به تبيين سياست‌های نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم مركز طبع و نشر قرآن كريم جمهوری اسلامی با تأكيد بر تشريح «سياست‌های كتابت، چاپ و نشر قرآن كريم در جمهوری اسلامی» پرداختند.
در اين نشست كه با حضور سيدعلی سرابی، قائم‌مقام مركز طبع و نشر قرآن كريم و سيدمهدی سيف، عضو شورای تحقيق اين مركز برگزار شد، سياست‌های ابلاغ شده از سوی مركز طبع و نشر قرآن كريم در راستای التزام ناشران به رعايت رسم‌المصحف تشريح و تبيين شد.
در ابتدای اين نشست، سرابی با اشاره به «سياست‌های ابلاغی كتابت، چاپ و نشر قرآن كريم در جمهوری اسلامی»، گفت:
مركز طبع و نشر قرآن كريم در راستای دست‌يابی به چند اصل اساسی سياست‌های نظارت بر كتابت، چاپ و نشر قرآن كريم در جمهوری اسلامی را ابلاغ كرد. نخستين دليل تدوين و ابلاغ چنين آئين‌نامه‌‌ای رعايت كتابت و چاپ قرآن كريم بر مبنای رسم‌المصحف است. اين موضوع مهمترين و كليدی‌ترين مسئله در پردازش و تدوين اين سياست‌ها است.
وی به شيوه علامت‌گذاری مصحف شريف در اين سياست‌ها اشاره كرد و ادامه داد: در اين سياست‌ها تلاش شده تا با رويكرد آسان‌تری به اين مقوله پرداخته شود. در اين راستا، علامت‌گذاری‌های متقن و جامع با روش‌های مختلف از نظر مركز طبع و نشر پذيرفته شده است كه از اين موارد می‌توان به علامت‌گذاری نيريزی، طاهر خوشنويس، مصری و مركز طبع و نشر قرآن كريم اشاره كرد. قرآن‌هايی كه براساس اين نوع علامت‌گذاری‌ها به چاپ می‌رسد از منظر سياست‌های ابلاغ شده مورد تأييد است.
قائم‌مقام مركز طبع و نشر قرآن كريم به اجرای سياست‌های ابلاغ شده و چاپ قرآن‌ها به شيوه گذشته از سوی ناشران اشاره و عنوان كرد: امكان دارد برخی از قرآن‌هايی كه در دست ناشران قرار دارد و تجديد چاپ می‌شود، با سياست‌های ابلاغ شده مغايرت داشته باشد يا رعايت رسم‌المصحف در آنها ديده نشود، در اين صورت به اين ناشران اجازه داده شده است تا در محدوده زمانی معين به چاپ اين قرآن‌ها بپردازند تا در اين فرصت اصلاح مصاحيف را داشته باشند.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود تمام ناشران برای چاپ قران از رسم‌المصحف پيروی كنند. مطابق سياست‌های تعيين شده، ناشرانی كه قصد دارند از فيلم و زينك قرآن‌های قبلی خود استفاده كنند، مجاز به اين كار هستند، البته به شرط اينكه سمت و سوی فعاليت‌های خود را به سمت التزام به رسم‌المصحف پيش برند.
قائم‌مقام شورای عالی قرآن با اشاره به ناشران دولتی و خصوصی و موارد التزام سياست‌های ابلاغ شده، يادآور شد: شرايط رعايت نهادهای دولتی با ناشران خصوصی در سياست‌های ابلاغ شده متفاوت است، به اين معنی كه در بند ششم اين سياست‌ها اعلام شده است كه نهادهای دولتی كه قصد چاپ قرآن در شمارگان بالا را دارند، ملتزم به رعايت رسم‌المصحف هستند؛ چرا كه سازمان‌های دولتی قرآن را در شمارگان بالا به نام جمهوری اسلامی چاپ يا به ديگر كشورها آن را اهداء می‌كنند، از اين رو بر رعايت رسم‌المصحف بعد از ابلاغ سياست‌ها تأكيد شده است. برخی از سازمان‌های دولتی مانند سازمان اوقاف و امور خيريه از سال‌ها پيش تمام مصاحف را براساس رسم‌المصحف به چاپ می‌رسانند. اميدواريم ديگر دستگاه‌های فرهنگی و غيرفرهنگی ملتزم به رعايت اين ضوابط شوند و اگر در اين راه نياز به كارشناس دارند، می‌توانند به مركز طبع و نشر قرآن كريم مراجعه كنند.
وی در رابطه با زمان تعيين شده برای التزام ناشران به سياست‌های كتابت، چاپ و نشر قرآن كريم جمهوری اسلامی، گفت: زمان دقيقی برای رعايت ناشرانی كه قرآن را به شيوه گذشته خود چاپ می‌كردند، اعلام نشده است، اما رعايت و انجام اين كار به سرعت قابل انجام است؛ به عنوان نمونه، برخی از مصاحفی كه از رسم‌المصحف پيروی نكرده بودند در برهه زمانی كوتاهی تصحيح كرديم.
به گفته سرابی، مجموع كلماتی كه رسم خاصی در قرآن دارند، بالغ بر شش هزار كلمه است كه اين تعداد كمتر از 10 درصد از كل كلمات قرآن كريم را تشكيل می‌دهد. در مصاحف رايج ايرانی، بسياری از اين تعداد رعايت شده است كه اصلاح بقيه واژگان، با توجه به امكانات رايانه‌ای، در مدت كوتاهی قابل انجام است.


نوشته شده در   سه شنبه 5 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode