ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 فروردين 1391     |     کد : 35495

آب خزر2سال ديگر در فلات مركزي

تامين آب آشاميدني و صنعتي حاشيه فلات مركزي، رشد اشتغال و توسعه كشاورزي از اهداف اين طرح است.

رئيس جمهوري وعده داد
آب خزر2سال ديگر در فلات مركزي
تامين آب آشاميدني و صنعتي حاشيه فلات مركزي، رشد اشتغال و توسعه كشاورزي از اهداف اين طرح است. 

رئيس‌جمهوري كشورمان صبح ديروز با رمز يازهرا(س) و يا‌مهدي(عج) دستور آغاز عمليات اجرايي طرح شيرين‌سازي و انتقال آب درياي خزر به حوزه فلات مركزي ايران را در منطقه گوهرباران ساري صادر كرد.

دكتر محمود احمدي‌نژاد هنگام آغاز عمليات اجرايي اين طرح، در سخناني با ابراز خرسندي از انجام اين پروژه و اين كه پروژه به دست متخصصان، كارگران و مهندسان توانمند ايراني و جوانان انقلابي كشور انجام مي‌شود، گفت: اين طرح در راستاي عمران و آباداني و حيات صورت مي‌گيرد.

رئيـس‌جمهــوري گفت:‌ دولت براي مهار تمام آب‌هاي مرزي برنامه‌هايي در حال اجرا دارد و سال گذشته نيز براي اين منظور 2200 ميليارد تومان بودجه اختصاص‌يافت.

‎ ‎دكتر محمود احمدي‌نژاد با اشاره به اين كه بزرگ‌ترين كار انقلابي در حال‎ ‎حاضر ساختن ايران است، گفت: هر چه ايران بيشتر ساخته شود، پرچم توحيد و عدالت‎ ‎برافراشته‌تر مي‌شود و ملت ايران بايد در بالاترين طرازها زندگي كند‎.

رئيس‌جمهوري در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به پروژه‌هاي عمراني كه در‎ ‎اين منطقه در حال اجراست، گفت: يكي از مهمترين طرح‌ها، طرح‌هاي آبي و سدهاي بزرگ‏‎ ‎از جمله سد هراز است كه عمليات اجرايي آن تازه شروع شده و دولت بودجه لازم را براي‎ ‎حمايت از آن اختصاص خواهد داد‎.

احمدي‌نژاد با اشاره به اهميت سد هراز ابراز اميدواري كرد كه سد گلورد نيز تا‎ ‎پايان دولت دهم تكميل شود‎.

رئيس‌جمهوري با اشاره به آغاز عمليات اجرايي طرح انتقال آب از درياي خزر به حوزه‎ ‎فلات مركزي ايران و اهميت اين طرح، گفت: بارش‌ها در حال كاهش است و كوير در حال پيشروي است و‎ ‎بايد اين موضوع كنترل شود و كارهاي زيربنايي در اين زمينه انجام شود كه يكي از اين‎ ‎كارها، تامين آب و انتقال آن به اين مناطق است.‎

وي افزود: در حال حاضر 250 هزار كيلومتر مربع از وسعت سرزمين ما خشك و كويري است‎ ‎و اين در حال اضافه شدن نيز است و بايد اين موضوع كنترل و مهار شود و با كشاورزي،‎ ‎آباداني، كشت گياه و انتقال آب اين موضوع امكان‌پذير است‎.

رئيس‌جمهوري ادامه داد: كمبود آب در مناطق مركزي و شرقي كشور باعث مهاجرت جمعيت‎ ‎مي‌شود و اين مهاجرت نيز خلأ جمعيتي را به همراه دارد و در اين خلأ جمعيتي‎ ‎ناامني‌هايي نيز ايجاد مي‌شود‎.

رئيس‌جمهوري با اشاره به طرح‌هاي دولت براي انتقال آب به نقاط كويري گفت: طرح‎ ‎انتقال آب از درياي مازندران به حوزه فلات مركزي ايران شش، هفت استان از جمله‎ ‎جنوب خراسان رضوي، خراسان جنوبي و چندين استان ديگر را كه نيازمند آب هستند در بر‎ ‎مي‌گيرد و اين كار بزرگي است. البته به نحوي برنامه‌ريزي شده است كه در مسير اين‎ ‎انتقال آب هر جا احتياج به آب بود، آب آن تامين شود و در واقع اين طرح نه‎ ‎فقط به منابع آبي استان مازندران ان‌شاءالله لطمه نمي‌زند، بلكه در راستاي تكميل‎ ‎و پشتيباني نيز خواهد بود‎.

احمدي‌نژاد در ادامه سخنان خود با تاكيد مجدد بر اين‌كه همه جاي ايران‎ ‎بايد آباد شود، گفت: دولت تقريباً براي مهار تمام آب‌هاي مرزي برنامه‌هايي در دست‎ ‎اجرا دارد و براي اين موضوع بودجه مناسب اختصاص داده شده است‎.

وي با تاكيد بر اين‌كه در همه جاي دنيا سرمايه‌گذاري وسيعي روي آب در حال انجام‎ ‎است، گفت: دولت همچنين براي استفاده درست و مناسب از آب نيز طرح‌هاي گسترده‌اي دارد و‎ ‎بايد در كشور از آب به نحو مناسب استفاده شود.

در ادامه اين مراسم، وزير نيرو با اشاره به اين كه قول كلنگ‌زني سه پروژه مهم و استراتژيك توسط رئيس‌جمهوري را گرفته‌ايم گفت: طرح بزرگترين سد بتني دنيا با 315 متر ارتفاع به نام «سد بختياري» امسال كلنگ‌زني مي‌شود.

مجيد نامجو گفت: در بخش آب در سال 90 ميزان 5/12 ميليارد متر مكعب به حجم سدها اضافه شد. وي به عملكرد وزارت نيرو اشاره كرد و گفت: پروژه ساخت 50 سد در دست اقدام است و در بخش آب، برق و فاضلاب بسيار خوب عمل كرده‌ايم و نمونه بارز آن مسكن مهر است.

وي با اشاره به اجراي مرحله نخست هدفمندي يارانه‌ها، ‌آمادگي اين وزارتخانه را براي اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها اعلام كرد.

وي به پروژه طرح شيرين‌سازي و انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي ايران اشاره كرد و افزود: كار مطالعاتي اين پروژه از سال 89 شروع شد و 40 هزار نفر ساعت وقت براي آن صرف شد.

براساس اين گزارش، اعتبار اوليه براي اجراي طرح انتقال آب درياي خزر به كوير مركزي كه از سوي قرارگاه خاتم الانبياء(ص) اجرا مي‌شود، نزديك به 20 هزار ميليارد ريال برآورد شده است.

حلقه مفقوده توسعه فلات مركزي ايران كمبود آب است و توسعه معادن غني‌ در اين منطقه نيز نيازمند اين نعمت الهي است.

از سال‌ها قبل، مطالعات انتقال آب انجام شده است و ديروز كلنگ اجراي فاز اول اين پروژه كه قرار است تا دو سال ديگر تكميل شود، با حضور رئيس جمهوري در نزديكي شهر ساري در استان مازندران بر زمين زده شد.

تامين آب آشاميدني و صنعتي حاشيه فلات مركزي، توسعه صنايع و معادن، رشد اشتغال، توسعه كشاورزي، و صنعت با استفاده از پساب‌هاي حاصل از اجراي طرح و تعادل بخشي به سفره‌هاي زيرزميني از اهداف اجراي اين طرح اعلام شده است.

به گفته عطارزاده معاون وزير نيرو، طرح انتقال آب شيرين به مناطق مركزي ايران در سه بخش اجرا مي‌شود كه بر اين اساس، نخستين پروژه از ساري شروع شده و به شهرهاي سمنان، قم، كاشان و اصفهان متصل مي‌شود.

با اجراي اين طرح، سالانه 500 ميليون مترمكعب آب از درياي خزر به مناطق مركزي كشور منتقل خواهد شد آبي كه از اين طريق به مناطق مركزي مي‌رسد، فقط به آب آشاميدني و بخش صنعت اختصاص خواهد داشت.

دكتر احمدي‌نژاد پس از حضور در مراسم آغاز عمليات اجرايي طرح انتقال آب درياي خزر به حوزه فلات مركزي ايران مقارن ظهر ديروز ساري را به مقصد تهران ترك كرد.

براساس اين گزارش، قرار است براي انتقال آب درياي خزر به حوزه فلات مركزي كشور 3500 كيلومتر شبكه گذاري شود.

بررسي‌هاي اوليه اين طرح شامل مطالعات مكان‌يابي و تعيين مسير بهينه آب از سواحل جنوبي درياي خزر به نواحي منطقه مركزي كشور است.

براساس طرح‌هاي اوليه، با احداث كارخانه‌هاي آب شيرين كن با ظرفيت حدود 200 ميليون متر مكعب در سال به همراه سازه‌هايي براي استحصال آب از درياي خزر به وسيله خطوط لوله و با انتخاب بهترين مسير كه كمترين مشكلات زيست‌محيطي و بالاترين بهره‌وري و هزينه اجرايي بهينه را به همراه دارد، امكان انتقال آب به نواحي مساعد مركزي كشور فراهم مي‌شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 30 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode