ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 اسفند 1390     |     کد : 34338

اعتراف نماينده ويژه سازمان ملل به نقش مؤثر ايران در مبارزه با مواد مخدر

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با نماينده ويژه سازمان ملل در افغانستان ديدار كرد.

 قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با نماينده ويژه سازمان ملل در افغانستان ديدار كرد.

مهندس طه طاهري در اين ديدار گفت: كشورهايي كه با ادعاي كمك وارد افغانستان شده‌اند هدفشان از بين بردن مواد مخدر نيست، بلكه در تلاش براي افزايش كشت مواد مخدر در آن كشور هستند.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران شراكت جدي و راهبردي با دفتر مقابله با مواد مخدر وجرم سازمان ملل (UNODC) دارد و به همين خاطر هم برنامه‌هاي حوزه مقابله با مواد مخدر به خصوص مسائل افغانستان را با همكاري سازمان ملل و اين دفتر پيگيري مي‌كند، در واقع ايران بيشترين ارتباطات را براي ايجاد هماهنگي بيشتر با UNODC و افغانستان دارد.

به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، قائم مقام دبيركل اين ستاد ناتواني در سيستم دولتي افغانستان را يكي از عوامل مهم توسعه كشت مواد مخدر در آن كشور دانست و يادآور شد: كشورهايي كه ادعا مي‌كنند براي كمك وارد افغانستان شده‌اند، هدفشان از بين بردن مواد مخدر و تروريسم نيست، بلكه آنان در تلاشند تا ناامني و كشت مواد مخدر در منطقه افزايش پيداكند و در دو سال گذشته در افغانستان، هيچ عمليات مؤثري نه از سوي حاكميت و نه از سوي كشورهايي كه مسئول امنيتي برخي استان‌ها هستند در جهت از بين بردن آزمايشگاه‌ها و سران وتاجران خريد مواد مخدر كه بر سر زمين‌هاي زراعتي كشت حاضر مي‌شوند و مواد جا به جا مي‌كنند، صورت نگرفته است.

طاهري در ادامه، بررسي چرايي تبديل لابراتوارهاي سنتي به تكنولوژي مدرن و فن‌آوري‌هاي جديد، بررسي چگونگي تامين پيش‌سازهاي توليد مواد مخدر در افغانستان و شناسايي راه‌هاي ورودي آن‌ها به آن كشور، شناسايي و افشاي نام شركت‌ها و كمپاني‌هاي دخيل در توليد پيش‌سازها به مجامع جهاني را از ديگر برنامه‌هاي مهم در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پيش‌ سازها برشمرد كه نماينده سازمان ملل مي‌تواند در افغانستان پيگيري كند.

وي گفت: حدود 10 روز پيش يكي از بزرگ‌ترين قاچاقچيان مواد مخدر به نام «عبدالله پاكوتاه» كه سال‌هاي متمادي در ترانزيت قاچاق مواد مخدر به اروپا دست داشت و جنايت‌هاي بي‌شماري را مرتكب شده بود، به رغم مجهز بودن به پيشرفته‌ترين تكنولوژي‌هاي دنيا، در عملياتي از سوي نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي كشورمان، در محل ترددش در استان سيستان و بلوچستان ايران شناسايي شد و در يك درگيري سخت به هلاكت رسيد.

مهندس طاهري افزود: اين قاچاقچي فردي بود كه در انجام معاملات مواد مخدر در افغانستان به راحتي از كنار انگليسي‌ها رفت و آمد مي‌كرد وخانه، شركت و حساب‌هاي زيادي را از طريق پولشويي در امارات متحده عربي و دبي به ثبت رسانده بود و مطمئناً امثالي مثل او در افغانستان هستند كه به راحتي قابل شناسايي هستند اما ضربه‌اي نمي‌خورند و به اعمال پست خود ادامه مي‌دهند.

وي افزود: متاسفانه مبارزه با مواد مخدر فداي تحريمات كشورمان شده است و برخي كشورها به دليل تحريم ايران، اهميتي به تعمير يا تأمين تجهيزات كنترلي كشورمان نمي‌دهند كه بايد فكري كرد و البته در اين خصوص پيشنهاد مي‌شود توزيع كمك‌ها و حمايت‌هاي بين‌المللي از مؤثرترين عرصه مبارزه صورت بگيرد. طاهري از پيشنهاد طرف خود در خصوص راه‌اندازي روابط سه‌‌جانبه ميان تهران، كابل و وين استقبال كرد و گفت: ما همچون گذشته آماده هرگونه همكاري سازمان ملل هستيم و اميدواريم در آينده تعاملات خوب و سازنده‌اي با يكديگر داشته باشيم.

همچنين يان كوبيس، نماينده ويژه سازمان ملل در امور افغانستان در اين ديدار حمايت از اجراي برنامه‌هاي مبارزه با جرائم به خصوص مواد مخدر را بخشي از وظايف سازمان ملل و دفتر UNODC برشمرد و گفت: ما در اين ميان حتي از افرادي كه در اين مبارزه متولي هستند، حمايت خواهيم كرد.

وي با اشاره به سومين اجلاس جهاني مبارزه با مواد مخدر (معاهده پاريس) كه فوريه 2012 در وين برگزار شد، تاكيد كرد: در اين اجلاس برنقش و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در حوزه مبارزه با مواد مخدر وجرائم مرتبط با آن تاكيد و اهميت و ارزش فوق‌العاده‌اي براي ايران قائل شد. به راستي كه كشور شما نقش مهمي را در اين مبارزه ايفا كرده است. نماينده ويژه سازمان ملل در امور افغانستان يادآور شد: من بر نقشي كه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در حفظ ثبات،

امنيت و اهميت افغانستان در منطقه ايفاد كند، كاملاً معترف هستم، ايران كشوري است كه مي‌تواند در پيشبرد توسعه افغانستان مؤثر باشد تا آن كشور به محل امن مواد مخدر تبديل نشود.


نوشته شده در   يکشنبه 28 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode