ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 اسفند 1390     |     کد : 34067

آمانو: يگانه راه حل مساله هسته‌اي ايران مذاكره است

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با رد رويكردهاي تهديدآميز عليه ايران، گفت: بر اين باورم كه يگانه راه رسيدن به نتيجه مطلوب در ارتباط با موضوع هسته‌اي ايران، گفتگوي جدي و سازنده و همچنين همكاري همه‌جانبه است.‏

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با رد رويكردهاي تهديدآميز عليه ايران، گفت: بر اين باورم كه يگانه راه رسيدن به نتيجه مطلوب در ارتباط با موضوع هسته‌اي ايران، گفتگوي جدي و سازنده و همچنين همكاري همه‌جانبه است.‏

به گزارش ايرنا، «يوكيا آمانو» در گفتگو با «د.پ.آ» آلمان افزود: بايد در فضايي آرام، دور از تنش و درگيري براي اين موضوع مهم تصميم‌گيري و براي حل آن اقدام كنيم. ‏

وي با بيان اين كه به هيچ عنوان استفاده از زور و گزينه نظامي در اين مورد پذيرفتني نيست، ‏درباره اظهارات جنگ‌طلبانه اخير نخست وزير رژيم صهيونيستي،گفت: وظيفه من اين نيست كه بخواهم در مورد احتمال وقوع چنين سناريويي حدس بزنم و گمانه‌زني كنم. ‏

مديركل آژانس همچنين خاطرنشان كرد: با وجود افزايش تنش‌هاي سياسي، آژانس همچنان كوشش خواهد كرد در توافقي جامع و كامل با ايران، از مراكز مورد نظر ديدن كند.

مديركل آژانس ‎بين‌المللي انرژي اتمي همچنين در مصاحبه با رويترز در اظهاراتي غير‎ ‎مسئولانه گفت كه امكان تلاش ايران براي پاكسازي سايت پارچين را منتفي نمي‌داند. ‎

او بار ديگر مدعي شد: اطلاعاتي داريم مبني بر اين كه برخي فعاليت‌ها در آنجا‎ ‎در حال انجام است. ‎

آمانو در پاسخ به اين سوال هدفمند رويترز كه آيا نگران تلاش ايران براي‎ ‎پاكسازي پارچين نيست، گفت: اين امكان منتفي نيست. ما نمي‌توانيم اين را با اطمينان‎ ‎بگوييم، زيرا در آنجا نيستيم. ما بايد به آنجا برويم. ‎

اين در حالي است كه علي اصغر سلطانيه، نماينده دائم كشورمان در آژانس بين‌المللي‎ ‎انرژي اتمي در پاسخ به خبرنگاران در حاشيه نشست شوراي حكام ادعا‌ها درباره پارچين‎ ‎را «بچگانه» و «مضحك» خواند. ‎

براساس گزارش رويترز به نقل از يكي از حاضران، «هرمان ناكارتس»، معاون آمانو هم در‏‎ ‎نشست پشت درهاي بسته شوراي حكام گفت: به دليل اختلافات مهم ميان ايران و آژانس،‎ ‎توافقي حاصل نشده است. ‎

ناكارتس كه بازرس ارشد آژانس است، همچنين گفت: اطلاعاتي از طريق تصاوير‎ ‎ماهواره‌اي دريافت شده است كه مكان دقيق جايي را كه ما معتقديم يك اتاق انفجار در‎ ‎آن قرار دارد، نشان مي‌دهد. ‎

آمانو در پاسخ به اين سوال كه آيا نگران نيست اجازه بازرسي از اين سايت و زمان‎ ‎دادن اين مجوز از سوي ايران موقعي صورت گيرد كه ديگر چيزي كه آژانس خواستار بررسي‎ ‎آن بود در آنجا موجود نباشد، گفت: اين امكان وجود دارد و اين يكي از دلايل آن است‏‌ كه ‎چرا ما مي‌گوييم هرچه زودتر (به آنجا) برويم، بهتر است. ‎

سخنان آمانو مبني بر دريافت اجازه بازرسي در حالي مطرح شده است كه نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس در حاشيه نشست اخير شوراي حكام تاكيد كرد كه تهران در گذشته اجازه بازديد از بسياري اماكن را به بازرسان داد كه با هيچ مواد يا فعاليت غيرمجازي مواجه نشدند و اكنون نبايد بار ديگر خواستار بازديد از اين اماكن شوند. ‏

سلطانيه در عين حال با تاكيد بر آمادگي تهران براي ادامه همكاري با آژانس،گفت: پس از توافق درباره چارچوب و اقدامات لازم، به بازرسان آژانس اجازه داده خواهد شد از پارچين بازديد كنند. ‏

نامه تقدير همسران شهداي هسته‌اي

همسران شهداي هسته‌اي در نامه‌اي، از بيانيه کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد در آژانس‎ ‎بين‌المللي انرژي اتمي كه در ارتباط با ابراز همدردي اين جنبش در جلسه شوراي حکام قرائت ‎ و به عنوان سند آژانس ثبت شد، تقدير و تشكر كردند. ‎

به گزارش ايسنا در متن اين نامه كه توسط سفيركشورمان در وين تحويل سفير مصر به عنوان رئيس گروه جنبش عدم تعهد در آژانس شده آمده است: «شما به خوبي از حملات تروريستي به فريدون عباسي‎ ‎دواني، محمدعلي محمدي، مصطفي احمدي‌روشن و مجيد شهرياري که چهار نفر از آنان به‎ ‎شهادت رسيدند، آگاه هستيد. زماني که جامعه بين‌المللي يک موضع قوي در مورد اين‎ ‎حملات تروريستي به دانشمندان هسته‌‌‌اي که صلح و امنيت، رفاه و همچنين توسعه‎ ‎پايدار را در سراسر جهان به خطر مي‌اندازد مي‌گيرد، قطعا از تکرار اين گونه اعمال‎ ‎فجيع در آينده جلوگيري مي‌کند. با يادآوري نقش مهم جنبش غيرمتعهدها در ترويج آگاهي‎ ‎و هوشياري جامعه بين‌الملل در رابطه با اين موضوع ما قدرداني صميمانه خود را از‎ ‎طريق جنابعالي به تمام کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد براي صدور بيانيه در رابطه با‎ ‎شهادت همسرانمان و همه دانشمندان برجسته هسته‌اي اعلام مي‌داريم».‏‎ ‎

مذاكرات ايران و 1+5 اوايل آوريل‎ ‎

وزير امور خارجه تركيه هم اعلام كرد كه استانبول ميزبان مذاكرات ايران و گروه 1+5 در اوايل ماه آوريل (فروردين) خواهد بود.

به گزارش ايسنا روزنامه «حريت» به نقل از احمد داوود اوغلو كه‎ ‎با روزنامه «راديكال» گفت‌وگو كرد نوشت: هدف بايد متوقف كردن غني‌سازي اورانيوم‎ ‎در ايران باشد و در اين راستا بيانيه ماه‌ مه 2010 ميان تركيه، ايران و برزيل كه غرب آن‎ ‎را نپذيرفت، «فرصت از دست رفته» بزرگي بود.

وي افزود: اين توافق اجازه مي‌داد جامعه بين‌المللي‎ 1800 ‎كيلوگرم اورانيوم غني‌شده ايران را از اين كشور خارج كند. اگر آن توافق‌ پذيرفته مي‌شد، ايران اورانيوم مورد نيازش را از خارج‎ ‎تهيه و روند غني‌سازي را متوقف مي‌كرد.

دعوت كلينتون از‌ ايران براي مذاكره

هيلاري كلينتون هم ابراز اميدواري كرد كه ايران به «مذاكرات جدي و صادقانه» با 1+5‏‎ ‎درباره برنامه هسته‌اي وارد شود.

وزير امور خارجه آمريكا با ذكر اين‌كه تحريم‌هاي‎ ‎بين‌المللي عليه ايران «سخت‌ترين» تحريم‌‌هايي است كه تاكنون عليه اين كشور اعمال‎ ‎شده است، افزود كه آمريكا همچنان معتقد است كه براي ديپلماسي در قبال برنامه‎ ‎هسته‌اي ايران زمان باقي است.

وي كه در كنفرانس خبري مشترك با «عبدالرحمن الكيب»، نخست‌وزير ليبي‎ ‎صحبت مي‌كرد، گفت كه جامعه بين‌المللي براي جلوگيري از آنچه وي دسترسي ايران به‎ ‎سلاح هسته‌اي خواند، با يكديگر متحد است و افزود: ما در نگراني‌هايمان و محكوم‎ ‎كردن اقدامات ايران كه ناقض تعهدات بين‌المللي آن‌هاست و در تداوم اعمال فشار بر‎ ‎ايران براي وارد شدن به گفتگوي ديپلماتيكي كه 1+5 پيشنهاد مي‌كند، متحديم‏.

كلينتون گفت كه علاوه بر تحريم‌هاي موجود عليه تهران، جامعه بين‌المللي همچنان‎ ‎به دستيابي به راه ‌حلي از طريق ديپلماسي متعهد است و ما مي‌خواهيم مذاكرات با ايران آغاز شود.

وزير امور خارجه آمريكا گفت: آنها در ايران اصرار دارند كه برنامه هسته‌اي‌شان منحصراً صلح‌آميز است و اگر اين گونه است، پس شفافيت نه فقط در ارتباط با 1+5. بلكه با آژانس بين‏‎‌‎المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت سازمان ملل و جامعه بين‌المللي ضروري است.

وي با اشاره به بيانيه مشترك گروه 1+5 كه در شوراي حكام توسط نماينده چين قرائت‎ ‎شد، گفت كه توافقي گسترده در مورد لزوم دريافت دسترسي به سايت نظامي ايران در‎ ‎پارچين وجود دارد.

حق ايران براي غني‌سازي قابل مذاکره نيست

سفير ايران در فرانسه احتمال هرگونه کاهش يا توقف غني سازي اورانيوم از جانب ايران را رد کرد و گفت: حق ايران در غني سازي اورانيوم قابل مذاکره نيست.

به گزارش مهر، علي آهني سفير تهران در فرانسه در مصاحبه با رويترز اعلام کرد: ايران اين موضوع که اسرائيل تاسيسات هسته اي ايران را بمباران خواهد کرد را باور ندارد.

وي افزود: ما به حملات نظامي اصلا اعتقادي نداريم. مسلما ما براي هر سناريوي آمادگي دفاع از خود را داريم ولي فکر نمي کنيم که رژيم صهيونيستي در اين مسير حرکت کند زيرا بدترين عواقب غير قابل پيش بيني را ، نه فقط براي اين رژيم بلکه براي منطقه و جهان در پي خواهد داشت.

آهني با توضيح اين که برنامه غني سازي اورانيوم ايران منحصرا براي اهداف غيرنظامي است و ايران پيمان منع گسترش سلاح اتمي را بر خلاف آنچه قدرت هاي بزرگ مي گويند، رعايت مي کند، افزود : توجيهي براي اين حملات وجود ندارد.

وي در همين حال گفت که به رغم آن که تهران حاضر نيست فعاليت هاي غني سازي اورانيوم خود را متوقف سازد، نسبت به از سرگيري مذاکرات با کشورهاي 1+5 خوشبين است.

آهني گفت: اين مشکلات بايستي از طريق مذاکرات حل شود و اگر کشورهاي بزرگ واقع بين باشند مي توان به يک توافق دست يافت.

سفير ايران در فرانسه در ادامه مصاحبه با خبرنگار رويترز افزود: سايت پارچين قبلا دو مرتبه مورد بازديد بازرسان آژانس قرار گرفته و عدم فعاليت هسته اي در آن مورد تائيد آنها بوده است اما تحت فشارهاي آمريکا خواستار بازرسي هاي مجدد هستند.

وي گفت: ايران براي نشان دادن حسن نيت خود آماده است مجددا پس از توافق روي مداليته مورد نظر، به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه دهد که از پايگاه نظامي پارچين بازديد کنند.

همچنين سفير ايران ضمن تاکيد بر اين که حق ايران در غني سازي اورانيوم قابل مذاکره نيست افزود: در عين حال بايد از طريق مذاکره مسائل را حل کرده و به تفاهم برسيم و بهتر است در خصوص نتيجه مذاکرات پيشداوري نکنيم.

وي افزود: تمام طرف هاي مذاکره مي بايست در راهبرد مذاکراتي خود واقع بين بوده و از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران نگراني نداشته باشند. آنها بايد ايران را به عنوان کشوري مسئول و امضا کننده معاهده منع اشاعه هسته اي بپذيرند که بر حق خود براي استفاده از تکنولوژي هسته اي صلح آميز تاکيد داشته و غني سازي اورانيوم را صرفا با اهداف غير نظامي ادامه مي دهد. اين رويکرد مي تواند به برون رفت از شرايط حاضر کمک کند.

سفير کشورمان در ادامه احتمال هرگونه کاهش يا توقف غني سازي را رد کرد.

سفير ايران در فرانسه همچنين با اشاره به مواضع نيکولا سارکوزي که يکي از مدافعان سرسخت مجازات هايي است که ايران را هدف قرار داده، خاطرنشان کرد که وي در موضع خود تغييراتي ايجاد کرده است.

او با اشاره به مخالفت

رئيس جمهوري فرانسه با حمله اسراييل به ايران گفت: مي توانم بگويم که موضع سارکوزي از زمان شروع دوره رياست جمهوري اش ملايم تر شده است. او در قبال ايران واقع بين تر شده است. دليل اصلي او هم اين است که اين مجازات ها با هدف جلوگيري از يک وضعيت فاجعه بار در منطقه و آرام کردن رژيم صهيونيستي عليه ايران اعمال مي شوند البته ما نمي توانيم چنين استدلالي را بپذيريم اما او تصميمات خود را بر اساس اين ادله ها اتخاذ کرده است.

او گفت: اگر شما به موضع گيري سارکوزي در ابتدا و انتهاي دوره رياست جمهوري اش نگاهي بيندازيد مي توانيد مشاهده کنيد که موضع او سنجيده تر شده است.

آهني روي اين اصل که در آينده بايد روي همکاري هاي مهم دو کشور برنامه ريزي کرد، تاکيد مي کند.

سفير ايران در بخش ديگري از سخنان خود برخي کشورهاي عربي را متهم کرد که با اعزام مزدور به سوريه و برهم زدن اوضاع، هر گونه فرصت مذاکره دولت و مخالفين براي پايان دادن به اغتشاشات را از بين مي برند.

وي افزود:ما اطلاعاتي در خصوص ارسال پول، اسلحه و مزدور به سوريه براي به هم ريختن اوضاع اين کشور در دست داريم که اين نيروها توسط اسرائيل و آمريکا پشتيباني مالي مي شوند.

وي در خصوص اوضاع و تحولات سوريه گفت: نمي توان راه حلي را از بيرون براي حل مشکلات داخلي اين کشور تحميل کرد. اپوزيسيون و دولت بايد تشويق شوند تا خودشان مشکلاتشان را حل کنند. 



نوشته شده در   دوشنبه 22 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode