ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 اسفند 1390     |     کد : 33696

حضور گسترده مردم در انتخابات

نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ديروز با حضور گسترده مردم برگزار شد و مردم كشورمان بار ديگر حماسه‌اي عظيم خلق كردند.

آيات عظام و شخصيت‌هاي سياسي، لشكري و كشوري در انتخابات حضور يافتند

نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي ديروز با حضور گسترده مردم برگزار شد و مردم كشورمان بار ديگر حماسه‌اي عظيم خلق كردند.

ديروز همچنين علاوه بر مردم، آيات عظام، علما و شخصيت‌هاي سياسي و لشگري هم در انتخابات حضوري فعال داشتند.

مشروح گزارش انتخابات نهمين دوره مجلس به اين شرح از نظر خوانندگان گرامي مي‌گذرد:

رأي آيت‌الله العظمي جوادي آملي

آيت‌الله العظمي عبدالله جوادي آملي رأي خود را در صندوق شماره 409 انتخابات مجلس شوراي اسلامي انداختند.

به گزارش مهر، اين مرجع تقليد در حاشيه شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام شد، اظهار داشتند: اميدوارم نامزدهايي كه توفيق راهيابي به مجلس شوراي اسلامي را كسب كردند، در مسير قرآن و عترت و نظام اسلامي خدمت كنند.استاد برجسته حوزه علميه قم تاكيد كردند: اميدوارم امت بيدار شده خاورميانه كه به بركت انقلاب اسلامي ظهور و بروز تازه‌اي پيدا كرده‌اند، كامياب شوند.

ايشان با اشاره به هتك حرمت به ساحت قرآن كريم در برخي كشورها اظهار داشتند: اگر اين دشمنان قابل هدايت هستند اميدوارم مشمول هدايت قرار گيرند و اگر نيستند اميدوارم خداوند همانند قذافي به حيات آنها خاتمه دهد.

اميدوارم ذات اقدس الهي مسئلت بفرمايد كه نظام اسلامي تا ظهور صاحب اصلي‌اش از هر آفت و افت محفوظ باشد و مسئولان عالي‌قدر مشمول ادعيه ذاكيه قرار گيرند.

رأي آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي

آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي هم پس از حضور در يكي از شعبه‌هاي اخذ رأي و انداختن راي خود به صندوق، در جمع خبرنگاران اظهار داشتند: در تاريخ ملت‌ها هميشه روزهاي سرنوشت‌سازي وجود داشته است و ملت‌ها بيدارند.

يكي از لحظات مهم و سرنوشت‌ساز، انتخابات است و با توجه به شرايط موجود،‌ملت ما بايد به وظيفه خود عمل كند.ممكن است گلايه‌ها و دلخوري‌هايي وجود داشته باشد، ولي اگر اين امر بخواهد مورد توجه قرار گيرد، موجب مي‌شود كه دشمن به سرنوشت ما حمله كند.

رأي آيت‌الله العظمي صافي

آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني پس از انداختن راي خود در صندوق سيار 409 ابراز اميدواري كردند كه اين اقدام مورد توجه عنايات حضرت بقيه‌الله الاعظم قرار گيرد.به گزارش ايسنا: اين مرجع تقليد تصريح كردند: افرادي كه براي نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي انتخاب مي‌شوند بايد معتقد به سياست‌هاي داخلي و خارجي و موجب عزت و شكوه مملكت و انقلاب باشند.

افرادي بايد براي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي انتخاب شوند كه متفكر باشند، ضمن اين‌كه بايد بدانند مسأله نمايندگي تكليف سنگيني است كه بر دوش آنان نهاده شده است و به فكر فقرا و رفع نقاط ضعفي همچون مشكلات اقتصادي و تورم باشند و در كنار آن به اسلام خدمت كنند.آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني اظهار داشتند: مجلس يكي از نهادهاي مقدس و اسلامي در ايران است، وقتي مي‌گوييم جمهوري اسلامي ايران يا مجلس شوراي اسلامي، نشاندهنده اين است كه اين نهادها، نهادهاي اصيل ديني هستند.

اين مرجع تقليد بر ضرورت حفظ سنت‌هاي اسلامي تاكيد و ابراز اميدواري كردند، كه كشور به سمتي پيش رود كه مورد توجه و عنايت امام زمان (عج) باشد و همه انتظارات مردم برآورده شود و مانند ديگر نهادها در آن برنامه‌هاي فرهنگي و اسلامي تصويب شود.

همچنين آيات عظام سبحاني و نوري همداني با حضور در حوزه رأي گيري در انتخابات شركت كردند.

رأي رئيس جمهوري

رئيس جمهوري مانند ديگر اقشار جامعه در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت كرد.

به گزارش ايسنا، دكتر محمود احمدي‌نژاد با حضور در مسجد مظهري در ميدان قزوين، رأي خود را به صندوق انداخت.

در اين حماسه حضور،‌برخي ديگر از اعضاي دولت هم رئيس جمهوري را همراهي كردند. ‏

در شهرستان‌ها

مردم موحد و ولايتمدار اقصي‌نقاط كشور ديروز از نخستين ساعات شروع اخذ رأي در حوزه‌هاي رأي‌گيري حاضر شدند و با انداختن آراي خود به صندوق‌ها، نمايندگان نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را انتخاب كردند. بر اساس گزارش خبرنگاران اطلاعات در نقاط مختلف كشور، برگزاري انتخابات ديروز در آرامش كامل برگزار شد و واجدين شرايط با حضور در صحنه انتخابات بار ديگر وظيفه ديني و ملي خود را نسبت به نظام جمهوري اسلامي ايران ادا كردند.

نمايش بصيرت مردم در انتخابات

سرويس خبر: رئيس قوه قضائيه با تأکيد بر اهتمام ويژه همه مردم براي شرکت در انتخابات گفت: حضور در انتخابات يک وظيفه شرعي و عقلي است و مردم کشور نيز بصيرت خود را در همه صحنه‌ها نشان داده‌اند.‏

آيت‌الله صادق آملي لاريجاني پس از اينکه راي خود را به صندوق سيار 408 حوزه انتخابيه قم انداخت، اظهار داشت: همانگونه که همه مي‌دانند انتخابات مجلس شوراي اسلامي يک واقعه تاريخي مهم براي کشور به شمار مي‌رود و در اين مقطع زماني حساس اين انتخابات آثار سياسي و اجتماعي زيادي در ابعاد داخلي و خارجي دارد.‏

وي با اشاره به شرايط امروز ايران در منطقه وجهان و جريان بيداري اسلامي تاکيد کرد: اين انتخابات مي‌تواند با توجه به تاثيري که در کشور ما دارد، در مسير آينده منطقه و سراسر جهان اثرگذار باشد.‏

رئيس دستگاه قضا افزود: هيچ کس ترديدي ندارد که شرکت با نشاط مردم در انتخابات، پشتوانه‌اي قوي و عظيم براي اقتدار فرهنگي، سياسي و علمي کشور است.‏

رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر اتحاد، همدلي و همگامي همه مردم در اين انتخابات گفت: شرکت با نشاط در اين دوره از انتخابات توانمندي کشور را افزايش داده و بسياري از تهديداتي را که کشورهاي سلطه‌گر عليه جمهوري اسلامي در سر مي‌پروراند بي‌اثر مي‌کند.

آيت‌الله آملي لاريجاني درباره فيلتر شدن برخي از سايت‌هاي اينترنتي اظهار داشت: همه افراد به اين نکته بايد توجه داشته باشند که هيچ کانديدايي نبايد عليه نامزدهاي ديگر عملياتي تخريبي داشته باشد و مطبوعات و رسانه‌ها نيز بايد اين مسئله را رعايت کنند زيرا اين امر نص صريح قانون انتخابات کشور است.وي افزود: دادگستري نيز موظف است اينگونه تخلفات را خارج از نوبت رسيدگي کند، بنا بر اين قوه قضائيه در اقدامي جديد از پنج ماه پيش ستاد ويژه‌اي را در اين خصوص تشکيل داده و از همه دستگاه‌هاي اجرايي نظير وزارت کشور و دستگاه‌هاي نظارتي دعوت کرده و آنها نيز استقبال خوبي از اين اقدام داشتند.

رئيس قوه قضائيه گفت: با تشکيل اين ستاد ويژه چندين هزار تصميم در سراسر کشور گرفته شده که يکي از آنها در جريان قرار دادن نامزدها و اصحاب رسانه در خصوص قوانين انتخاباتي کشور است تا از جرايم انتخاباتي پيشگيري شود زيرا اين امر نيز جزو وظايف دستگاه قضايي کشور

است.وي با اشاره به اينکه تخريب کانديداها خلاف قانون بوده و جرم تلقي مي‌شود، گفت: قوه قضائيه مسئول برخورد با تخريب کنندگان است و گرنه خود خلاف قانون رفتار کرده است.

نامزدها، بايد به رأي مردم احترام بگذارند

رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از انداختن رأي خود در صندوق شماره (1) مستقر در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، گفت: همه افرادي كه براي خدمت به اين نظام نامزد شده‌اند، بايد به اعتماد و رأي مردم احترام بگذارند.

علي لاريجاني افزود: اگر فردي رأي نياورد بايد ضمن رعايت آداب انتخابات، به كسي كه رأي آورده در خدمت‌رساني به مردم كمك كند.

وي گفت: در شرايطي كه دشمنان نگاه وسوسه‌آميزي به كشور اسلامي ايران دارند، بايد با رفتارهاي خود بفهمانيم كه همه ما در عصر صيانت از حقوق ايراني ملت و مسئولان نظام با اتحاد و هماهنگي با يكديگر در راستاي سازندگي كشور تلاش مي‌‌كنيم و كسي نمي‌تواند منكر اين موضوع شود.

او در ادامه سخنانش با اشاره به اين كه انتخابات ميدان دشمني نيست، بلكه ميداني براي رقابت به شمار مي‌آيد، افزود: برخي از نامزدها در اين مدت حرف‌هايي زده‌اند كه نبايد آن را به كينه تبديل كرد، البته كساني كه خلاف قانون انتخابات گام برداشته‌اند بايد بدانند كه با اين كارها به نظام لطمه مي‌زنند.

اظهارات آيت‌الله شاهرودي

آيت‌الله سيدمحمود‌هاشمي شاهرودي از استادان برجسته حوزه علميه قم گفت: مردم با حضور در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مشت محكمي به دهان ياوه‌گويان زدند.

به گزارش ايرنا، وي ديروز پس از انداختن رأي در صندوق سيار شماره 409 حوزه انتخاباتي قم در جمع خبرنگاران افزود: انتخابات مجلس امسال هم باشكوه برگزار شد.

انتخابات، نمادي از حضور در جنگ نرم است

رئيس سازمان بازرسي کل کشور گفت: به درستي صحنه‌انتخابات و حضور در عرصه انتخابات يکي از مصاديق و مثال‌هاي اصلي از حضور در جبهه جنگ نرم است.

حجت‌‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي در پاسخ به اين سؤال که به نظر شما اين حضور براي غربي‌ها چه نشانه و پيامي دارد، گفت: ملت ما هر روز در مبارزه و تلاش براي مبارزه با غربي‌ها بوده است.وي اضافه کرد: هر چند ما سال‌هايي را به جنگ رو دررو با غرب پرداختيم، اما پس از آن نيز پيوسته در حال جهاد بوده‌ايم و مصداق جنگ نرم همين حضور هر روزه مردم کشورمان در جنگ با غرب بوده است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: نگذاريم زحمات نيروهاي مجاهد انقلاب از دست برود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ديروز با حضور در حسينيه جماران، رأي خود را براي انتخابات مجلس به صندوق انداخت.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پس از انداختن رأي خود در صندوق ابراز اميدواري كرد كه با شركت مؤثر مردم در انتخابات، مجلس تبديل به مركزي شود كه در شرايط خاص كشور تاثيرگذار باشد، مشكلات كشور را حل كند و آينده‌ انقلاب را تضمين كند.

وي اظهار داشت: انشاءالله نتيجه انتخابات هماني كه مردم مي‌خواهند و رايي كه مردم به صندوق مي‌اندازند باشد و اگر همان باشد، مجلس خوبي خواهيم داشت.رئيس مجلس تشخيص مصحلت نظام با بيان اين كه مردم، دلسوز انقلاب، اسلام و ايران هستند، اهميت انتخاب مردم را مورد تأكيد قرار داد و گفت: براي من مهم همراهي و همدلي ملت و مسئولان است و جريان‌هاي سياسي هم مي‌توانند با نقادي و مطالب درست و راهگشا به بهتر شدن وضع كشور كمك كنند.هاشمي رفسنجاني همچنين گفت: خداوند به همه ما توفيق دهد كه راه انقلاب را در نظر داشته باشيم و حفظ كنيم و نگذاريم زحمات فراوان نيروهاي مجاهد انقلاب و فداكاري‌هاي خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و مفقودين از دست برود.

وي همچنين از عوامل برگزاري انتخابات تشكر كرد و به كساني كه در اين رابطه زحمت مي‌كشند و خبرنگاراني كه در صددند خبرهاي انتخابات را منتشر كنند و نمايندگاني كه نامزدي انتخابات را به عهده گرفتند، خسته نباشيد گفت.

رأي آيت‌الله مهدوي كني

رئيس مجلس خبرگان رهبري هم پس از انداختن رأي خود در صندوق شماره 151 مستقر در دانشگاه امام صادق(ع) در جمع خبرنگاران تأكيد كرد: حضور پرشور و بانشاط مردم در انتخابات مشت محكمي بر دهان دشمنان خواهد بود.

آيت‌الله احمد جنتي هم با انداختن رأي خود در صندوق سيار 1454 در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت كرد.

رأي سيدمحمد خاتمي

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي با انداختن رأي خود به صندوق در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت كرد.

به گزارش ايلنا، سيدمحمد خاتمي كه در دماوند به سر مي‌برد، بعداز ظهر ديروز با حضور در يكي از شعبه‌ها، رأي خود را به صندوق انداخت.

رأي حاج سيد حسن خميني

حجت الاسلام و المسلمين حاج سيد حسن خميني يادگار گرامي امام راحل ديروز با حضور در حسينيه جماران راي خود در نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به صندوق انداخت.

افزايش 9درصدي مشاركت مردم

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: ميزان مشاركت مردم در انتخابات نسبت به مجلس هشتم 8 تا 9درصد بيشتر شده است.

به گزارش مهر، عباسعلي كدخدايي در محل شوراي نگهبان در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اعلام كرد: طبق گزارش‌هايي كه ارائه شده، تخلفي در حوزه‌ها انجام نشده است.

سخنگوي شوراي نگهبان همچنين حضور مردم در انتخابات مجلس نهم را چشمگير ارزيابي كرد و افزود: تا آنجا كه در جريان هستيم در برخي از حوزه‌ها مردم از ساعت 4 صبح حاضر شده بودند تا در انتخابات شركت كنند، در صورتي كه زمان رأي‌گيري ساعت 8 اعلام شده بود.

انتخابات نمادي موفق از نظام مردم‌سالاري ديني

وزير كشور در جمع كثيري از رسانه‌هاي خارجي تأكيد كرد: بيش از 700هزار نفر در برگزاري انتخابات شركت كردند و اين مانور ملي نشان‌دهنده سلامت و اقتدار ايران و نمادي موفق از نظام مردمسالاري ديني است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور مصطفي محمد‌نجار در نشست خبري با نمايندگان خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني خارجي كه براي ثبت رويداد حماسي ملت ايران در 12اسفند ماه به كشورمان سفر كرده‌اند، در پاسخ به راديو راديكاله ايتاليا در مورد وقايع اخير در ايران و منطقه، اقدامات مستكبران را عليه ايران امري واهي و بي‌نتيجه خواند و اظهار داشت: توسعه همه‌جانبه كشور، خودكفايي و پيشرفت‌هاي روزافزون ايران اسلامي در زمينه‌هاي مختلف نتيجه تلاش 30 ساله استكبار براي انزواي ايران بوده است.

وزير كشور رمز اقتدار نظام جمهوري اسلامي ايران را در مردمي بودن آن دانست و تأكيد كرد: مردم ايران انتخابات را براي خود فرصت مي‌دانند و همه قوميت‌ها و اقليت‌هاي ديني با شور هرچه بيشتر در انتخابات شركت خواهند كرد.

استقبال مردم

استاندار تهران با حضور در جمع‌خبرنگاران مستقر در محل استانداري، استقبال مردم از انتخابات را در حوزه‌هاي انتخابيه فوق‌العاده توصيف كرد.

به گزارش ايسنا مستقر در استانداري تهران، مرتضي تمدن گفت: حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي در استان فوق‌العاده بوده و بازديدهايي كه از شعب اخذ راي داشتم، مردم به طرز فوق‌العاده‌اي در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شدند.

اعلام نتيجه انتخابات

سرويس سياسي ـ اجتماعي: رئيس ستاد انتخابات كشور ميزان مشاركت مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را بسيار مطلوب، چشمگير و دشمن‌شكن توصيف كرد و گفت: نتيجه انتخابات در 48 تا 72 ساعت پس از پايان راي‌گيري اعلام مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، سيد صولت مرتضوي در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات كشور همچنين به وجود 14 هزار صندوق اخذ راي سيار براي جمع‌آوري آراي راي‌دهندگان مناطق صعب‌العبور و مراكزي كه شهروندان در آنجا قادر به حضور در پاي صندوق‌هاي راي نبودند، اشاره كرد و گفت: از اين تعداد 12 هزار صندوق اخذ راي روستايي و مابقي صندوق‌هايي بود كه در بيمارستان‌ها، پادگان‌ها و فرودگاه‌ها آراي مردم را جمع‌آوري مي‌كردند.وي در اين باره، افزود: 21 فروند چرخبال براي انتقال صندوق‌هاي سيار به مناطق صعب‌العبور و بالعكس در نظر گرفته شده بود.

شمارش آرا

جانشين ستاد انتخابات كشور هم گفت: كار شمارش آرا بلافاصله پس از پايان راي‌گيري در شعب اخذ راي آغاز شد.

حسنعلي نوري، جانشين ستاد انتخابات كشور، در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات كشور، افزود: تجميع آرا انتخاباتي در حوزه‌هايي كه جمعيت كمتري دارند، سريعتر و در ساير حوزه‌ها به مرور انجام مي‌شود.

وي تاكيد كرد: نتايج انتخابات در برخي حوزه‌ها امروز و در حوزه‌هاي پر جمعيت و كلانشهرها 48 تا 72 ساعت آينده اعلام مي‌شود.

نوري استقبال از انتخابات را خوب توصيف كرد و گفت: براساس گزارش‌هايي كه از آغازين ساعات شروع راي‌گيري از 31 ستاد استاني كشور رسيد، در برخي شعب اخذ راي از پيش از شروع راي‌گيري صف‌هايي مقابل حوزه‌ها تشكيل و نخستين آرا از حدود ساعات 8:15 تا 8:20 صبح به صندوق‌ها ريخته شد.

وي سخنان كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان مبني بر افزايش حدود هشت درصدي مشاركت مردم را تاييد و گفت: مجموعه‌اي از صف‌ها كه معمولاً بعدازظهر مقابل حوزه‌هاي اخذ راي تشكيل مي‌شود ، از نخستين ساعات اخذ راي تشكيل شد.

جانشين رئيس ستاد انتخابات كشور درباره تخلفات انتخاباتي، گفت: تخلفاتي جسته و گريخته از سوي پاره‌اي از هواداران داوطلبان صورت گرفته كه عمده آن مربوط به تبليغات در اطراف شعب اخذ راي بوده كه جدي و قابل طرح نبوده است.

نوري درباره نحوه شكايت داوطلبان پس از اعلام نتايج انتخابات،‌گفت: آنچه در نظام انتخاباتي براساس قانون ترسيم شده، اين است كه فرصت طرح شكايت در همه مراحل انتخابات وجود دارد.

وي افزود: پس از اعلام نتايج، فرصت شكايت براي نامزدها وجود دارد و در صورتي كه شكايات مستند باشد هفت روز براي بررسي آن زمان خواهد بود.نوري در پاسخ به اين پرسش كه چرا براي نمايندگي ارامنه جنوب ايران فقط يك نفر در انتخابات حضور دارد، با اشاره به مصوبه مجمع تشخيص مصلحت مبني بر اين كه اگر پس از پايان تاريخ ثبت نام، يكي از نامزدها فوت يا استعفا كند، انتخابات براي افراد يا فرد باقي‌مانده برگزار مي‌شود، گفت: يكي از داوطلبان نمايندگي ارامنه جنوب ايران انصراف داد، در نتيجه انتخابات براي يك نفر در شش شعبه اخذ راي انجام شد.

آمادگي براي برگزاري دور دوم انتخابات

رئيس ستاد انتخابات استان تهران از آمادگي اين ستاد در صورت به دور دوم كشيده شدن انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي خبر داد.

به گزارش مهر، صفرعلي براتلو ديروز پس از بازديد از ستاد انتخابات پايتخت در نشست خبري اظهار داشت: مردم شريف ايران همواره در همه انتخابات گذشته با حضور خود پاي صندوق‌هاي راي تعيين‌ كننده و تاثيرگذار بودند و اميدواريم اين جشن دموكراسي باحضور پرشور مردم با موفقيت انجام

شود. براتلو در مورد احتمال به دور دوم كشيده شدن انتخابات گفت: به هر حال احتمال دارد كه انتخابات به دور دوم كشيده شود و ما اين آمادگي را داريم كه اقدام‌هاي لازم را انجام دهيم.

پوشش خبري انتخابات توسط 350 خبرنگار

بيش از 350 خبرنگار خارجي وابسته به 174 رسانه بين‌المللي ديروز شاهد حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي بودند.

به گزارش فارس، بيش از 350 خبرنگار خارجي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را پوشش خبري دادند.

مديركل رسانه‌هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه گفت: بيش از 80 رواديد مطبوعاتي براي 53 رسانه خارجي صادر شده وخبرنگاراني از آلمان، اتريش، اسپانيا، آمريكا، اوكراين، ايتاليا، برزيل، بلژيك، تركيه، جمهوري چك، روسيه، ژاپن، فرانسه، فنلاند، قطر، كانادا، كره جنوبي، كلمبيا، ونزوئلا و لبنان براي پوش خبري انتخابات مجلس در ايران حاضر شدند.

محمدجواد آقاجري گفت: با احتساب نمايندگان مقيم كشورمان بيش از 350 خبرنگار خارجي وابسته به 174 رسانه بين‌المللي شاهد حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي بودند.

انعكاس جهاني انتخابات

روزنامه گاردين با اشاره به انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي گزارش داد كه انتخابات روز جمعه تأثير زيادي در تغيير سياست‌هاي اصلي ايران از جمله موضوع هسته‌اي تهران نخواهد داشت، اما مي‌تواند فضاي سياسي را براي رئيس‌جمهوري آينده ايران شكل دهد. به گزارش ايسنا، روزنامه گاردين گزارش داد كه اين انتخابات يك رقابت مهم بين اصولگرايان به حساب مي‌آيد.

اين روزنامه در ادامه نوشت كه حضورگسترده مردم در انتخابات نشان دهنده حمايت مردمي از نظام حاكم خواهد بود و به ايران اجازه مي‌دهد در مناقشه با غرب درباره برنامه‌ هسته‌اي‌اش پابرجا بايستد.

شور ميهن پرستانه در ميان مردم ايران

روزنامه لس‌آنجلس تايمز با اشاره به انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي در ايران گزارش داد كه انتخابات روز جمعه اهميت زيادي براي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2013 در ايران دارد.

به گزارش ايسنا، روزنامه لس‌آنجلس تايمز گزارش داد كه در ايران راي‌ انتخابات مجلس شوراي اسلامي براي دور بعدي انتخابات رياست‌جمهوري، زماني كه دور دوم رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد به پايان مي‌رسد، بسيار حياتي تلقي مي‌شود.

به گزارش لس‌آنجلس تايمز، گفت‌و‌گوهايي كه در تهران صورت گرفت حاكي از اين است كه قدرت‌نمايي‌هاي بين‌المللي و تشديد تحريم‌ها شور ميهن‌پرستانه‌اي را در ميان مردم ايران به راه انداخته و دورنماي موفقيت برخي نامزدها را افزايش داده است.

يكي از راي دهندگان به اين روزنامه گفته است: من به نامزدهايي راي مي‌دهم كه بيشتر از سايرين ضدآمريكايي باشند.

انتظار مشاركت 60 درصدي

شبكه تي‌آر‌تي در گزارشي انتخابات پارلماني در ايران را مورد بررسي قرار داد و افزود: در اين انتخابات رقابت بين اصولگرايان بوده است. در ادامه اين گزارش «هاكان چليلك» خبرنگار اين شبكه در تهران به ارائه گزارش خود مي‌پردازد و مي‌گويد: انتظارها حاكي از مشاركت 50 تا 60 درصدي مردم درانتخابات است. وي مي‌گويد: نكته جالب در اين انتخابات نسبت به دوره‌هاي قبل اين است كه اين بار بيشتر از آنكه درباره نامزدها صحبت شود، بيشتر درباره «مشاركت مردمي» صحبت مي‌شود.

ميزان مشاركت در انتخابات ايران

يك رسانه عرب زبان، انعكاس بخش‌هايي از سخنان مقام معظم رهبري درباره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را اعلام كرد: براساس پيش‌بيني‌ها، ميزان مشاركت مردمي در انتخابات ايران بيش از 60 درصد خواهد بود.

به گزارش مهر، پايگاه خبري ميدل ايست آنلاين در گزارشي با تأكيد بر اين‌كه اصولگرايان مانند انتخابات دوره گذشته، اكثريت كرسي‌هاي مجلس را به دست خواهند گرفت، به اظهارات مقام معظم رهبري اشاره و اعلام كرد: آيت‌الله خامنه‌اي رهبر جمهوري اسلامي ايران تأكيد كردند مشاركت مردم در انتخابات، سيلي قوي به چهره استكبار است.

مردم مركز و جنوب تهران براي رأي دادن صف كشيده‌اند

بنگاه خبرپراكني رژيم سلطنتي انگليس و رسانه‌هاي آمريكايي سكوت خود را شكسته و نوشتند: مردم مركز و جنوب تهران براي رأي دادن صف كشيدند.

به گزارش فارس، در حالي كه بي‌بي‌سي ـ بنگاه خبرپراكني رژيم سلطنتي انگليس ـ براي كاهش مشاركت مردم در انتخابات از ماه‌ها پيش تمام تلاش خود را به كار گرفته بود، بعد از حضور پرشور مردم در انتخابات، سكوت رسانه‌اي اختيار كرده و فقط به خبر آغاز رأي‌گيري بسنده كرد.

اما حضور پرشور مردم، گارد سانسور رسانه‌هاي رژيم سلطنتي انگليس و آمريكايي را شكست و اين رسانه به نقل از رويترز نوشت: در مركز و جنوب شهر (تهران) رأي‌دهندگان در شعبه‌ها صف كشيدند.

حضور غيرمنتظره مردم

يك روزنامه كويتي هم در گزارشي از انتخابات پارلماني ايران اعلام كرد كه يكي از ويژگي‌هاي مردم ايران غيرقابل پيش‌بيني بودن است و برخلاف انتقادهايي كه دارند، ناگهان حضوري غيرمنتظره از خود نشان مي‌دهند.

به گزارش فارس، روزنامه الرأي با اشاره به برخي مشكلات اقتصادي مردم ايران نوشت: مردم ايران مردمي هستند كه مدت زيادي ناخرسندي خود را از اوضاع اقتصادي يا اوضاع خدماتي نشان مي‌دهند و درخصوص فضاي آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي انتقاد مي‌كنند تا جايي كه تصويري ترسيم مي‌كنند كه گويي محبت مردم و نظام كاهش يافته است، اما ناگهان مردم در مقابل چالش‌هايي كه نظام با آن روبه‌روست [به صحنه] مي‌آيندو معادلات را كاملاً تغيير مي‌دهند و حضوري غيرمنتظره از خود نشان مي‌دهند.

انتخابات پاسخي به اتهامات غرب

شبكه فرانس 24 در گزارشي از انتخابات مجلس شوراي اسلامي ايران تأكيد كرد كه اين انتخابات پاسخ ايران به اتهامات در باره غيردموكراتيك بودن نظام ايران است.

اين شبكه در گزارشي از تهران با انعكاس بيانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات تصريح كرد كه رهبري بر مقاومت مردم ايران مقابل دشمنان تأكيد دارند.

فرانس 24 با اشاره به اهميت انتخابات براي نظام جمهوري اسلامي ايران، اين انتخابات را فرصتي براي جذب مشاركت، مشروعيت مردمي و پاسخ ايران به اتهامات غرب درباره غيردموكراتيك بودن نظام جمهوري اسلامي دانست.

انتخابات ايران در صدر اخبار در رسانه‌هاي روسيه

خبرگزاري‌هاي رسمي روسيه هم انتخابات سراسري نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در ايران را پوشش دادند و به تحليل‌هايي در اين رابطه پرداختند.

بـه گــزارش فــارس، خبرگزاري‌هاي رسمي روسيه (خبرگزاري‌هاي نووستي، ايتارتاس و اينترفكس) و پايگاه‌هاي خبري ـ اينترنتي اين كشور در صدر اخبار خويش از آغاز انتخابات سراسري نهمين دور مجلس شوراي اسلامي در ايران خبر دادند.

براساس اين گزارش‌ها بيش از 48ميليون نفر از مردم ايران شرايط را براي رأي دادن در اين انتخابات دارند و از ساعت 8 صبح پاي صندوق‌هاي رأي در 47 هزار حوزه انتخاباتي حضور يافتند و نمايندگان مورد نظر خود را براي پارلمان انتخاب كردند.

صفهاي طولاني در تهران براي رأي دادن

برخلاف جوسازي دشمنان نظام مقدس اسلامي، يك رسانه عربي از تشكيل شدن صف‌هاي طولاني در تهران براي شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي خبر داد.

به گزارش مهر، پايگاه خبري العرب اعلام كرد: ايراني‌ها از صبح به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند تا نمايندگان خود در مجلس شوراي اسلامي را انتخاب كنند.

اين پايگاه خبري با انعكاس بخش‌هايي از سخنان مقام معظم رهبري در مورد انتخابات گزارش داد: آيت‌الله خامنه‌اي رهبر عالي جمهوري اسلامي ايران بر اهميت حضور مردم در انتخابات تأكيد كردند.برخلاف جوسازي برخي رسانه‌هاي بيگانه، العرب تصريح كرد: صف هاي طولاني از مردم در مركز تهران براي دادن رأي تشكيل شده است.اين پايگاه خبري نوشت: محبوبه اسماعيلي 28 ساله كه كودك خود را در آغوش گرفته و در صف طولاني براي انداختن رأي خود در صندوق ايستاده بود، گفت: آمده‌ام تا رأي دهم و از نظام خود در مقابل توطئه‌هاي دشمنان حمايت كنم.


نوشته شده در   يکشنبه 14 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode