ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 اسفند 1390     |     کد : 33462

حضورگسترده مردم سوريه در همه‌پرسي قانون اساسي جديد

هزاران نفر از مردم سوريه ديروز همزمان با برگزاري همه‌پرسي قانون اساسي اين كشور، در حمايت از اصلاحات در ميدان «سبع‌ بحرات» دمشق تظاهرات كردند.

 هزاران نفر از مردم سوريه ديروز همزمان با برگزاري همه‌پرسي قانون اساسي اين كشور، در حمايت از اصلاحات در ميدان «سبع‌ بحرات» دمشق تظاهرات كردند.

به گزارش ايرنا، در اين تظاهرات كه مردم پرچم‌هاي سوريه، ايران، روسيه، حزب‌الله، چين و عكس‌هايي از بشار اسد رئيس جمهوري سوريه را همراه داشتند، شعارهايي در حمايت از اصلاحات و ضرورت مقابله با تروريسم و اقدامات خرابكارانه در اين كشور سرداده شد.

شهرهاي ديگر سوريه نيز شاهد راهپيمايي‌هايي در حمايت از قانون اساسي جديد و اصلاحات در اين كشور بود.

قانون اساسي جديد سوريه پس از اصلاح در 157ماده تنظيم شده كه مهم‌ترين تغيير آن حذف حاكميت حزب بعث بر مردم و كشور سوريه و حضور احزاب متعدد در روند سياسي كشور است.

رئيس جمهوري سوريه نيز با حضور در ساختمان راديو و تلويزيون اين كشور در همه‌پرسي قانون اساسي شركت كرد.

به گزارش رسانه‌هاي سوريه، اسد با حضور در ساختمان راديو و تلويزيون سوريه در ميدان امويين دمشق، رأي خود را در صندوق انداخت. بشار اسد تاکيد کرد:جنگ امروز عليه اين کشور تبليغاتي و رسانه اي است.

وي افزود: مقابله ما با چنين جنگي بر روي زمين است و با توجه به اين که ما بر روي زمين قوي تر هستيم، چنين جنگي عليه ما نمي تواند نتيجه اي در پي داشته باشد.همچنين معاون وزير كشور سوريه گفت همه‌پرسي قانون اساسي جديد در 14هزار و 185 صندوق اخذ رأي در سراسر سوريه انجام شد.

«حسن جلالي» افزود: افراد سوري اعم از زن و مرد كه داراي 18 سال تمام بودند، توانستند در اين همه‌پرسي شركت كنند.بر اساس اعلام وزارت كشور سوريه 14ميليون و 500هزار نفر واجد شرايط براي شركت در همه‌پرسي بودند.سوريه داراي 23ميليون نفر جمعيت و 14استان با 185هزار كيلومتر مربع مساحت است.

در اين حال وزير مطبوعات و رسانه‌هاي سوريه نيز اعلام كرد علاوه بر 100 خبرنگار و رسانه قبل، 90 خبرنگار و رسانه ديگر براي پوشش خبر همه‌پرسي سوريه فعال بودند.

از سويي وزير خارجه سوريه در جريان مشاركت در همه‌پرسي پيش‌نويس قانون اساسي جديد اين كشور اعلام داشت: اين قانون، كشور را وارد مرحله‌ جديدي مي‌كند.

وليد المعلم اظهار داشت: ملت سوريه مستحق داشتن اين قانون اساسي است كه كشور را به مرحله مشاركت احزاب مختلف سياسي و مرحله دموكراسي منتقل مي‌كند.

وي افزود: سوريه با اين قانون اساسي جديد قدرتمند‌تر از گذشته عمل مي‌كند.

خبر ديگر اين كه اعضاي حزب المستقبل لبنان به رياست سعد حريري از بازگشت سوري‌هاي مقيم لبنان براي شركت در همه‌پرسي جلوگيري كردند.

به گزارش ايرنا، بيش از 500هزار كارگر سوري در لبنان مشغول به كار هستند و بخشي از اين افراد قصد بازگشت به كشورشان براي شركت در همه‌پرسي را داشتند كه متوجه شدند جاده‌هاي منتهي به مرز سوريه در شمال لبنان مسدود شده است.

واكنش به كنفرانس تونس

يك منبع سوري تمامي بيانيه‌ها و مطالب مطرح شده در كنفرانس «دوستان سوريه» را محكوم كرد و آن را در راستاي دخالت آشكار در امور داخلي اين كشور و حمايت از تروريست‌ها براي تخريب سوريه دانست.

اين منبع به نمايندگي از دولت سوريه موارد صادر شده در اين نشست را دخالت آشكار در امور داخلي سوريه دانست و از تظاهرات گسترده ملت تونس كه در راستاي ابراز خشم خود از برگزاري اين نشست در خاك اين كشور به خيابان‌ها ريخته و توطئه عليه سوريه را محكوم كردند، تشكر كرد.

در اين حال احزاب، گروه‌ها و فعالان سياسي لبنان با برگزاري همايشي ضمن اعلام همبستگي با دولت سوريه، كنفرانس «دوستان سوريه»‌ در تونس و تصميمات ضدانساني آن را محكوم كرده و آن را توطئه‌اي عليه دمشق دانستند.

از سويي به دنبال برگزاري نشست گروه به اصطلاح دوستان سوريه در تونس، كنفرانسي تحت عنوان «ميانجي‌گري در سوريه» به ميزباني وزارت امور خارجه تركيه در استانبول برگزار شد.در اين كنفرانس كه به ميزباني وزارت امور خارجه تركيه و با حضور عبدالعزيز الناصر رئيس مجمع عمومي سازمان ملل و نيز وزيران امور خارجه برزيل و فنلاند برگزار شد، احمد داوداوغلو وزير امور خارجه تركيه گفت سوريه ملك شخصي هيچ‌كس نيست و تركيه انتظار دارد دولت دمشق هرچه سريعتر طرح اتحاديه عرب را كه از سوي مجامع بين‌المللي نيز مورد قبول واقع شده پذيرفته و در چارچوب اين طرح گام‌هاي لازم را بردارد.

عبدالعزيز الناصر رئيس مجمع عمومي سازمان ملل نيز اظهار داشت اعمال فشار بر دولت سوريه بايد ادامه يابد.خبر ديگر اين كه در پي اظهارات دو پهلوي نخست‌وزير منتخب فلسطين در قبال تحولات سوريه، خبرگزاري رويترز با گزارش‌ها و تحليل‌هاي متعدد سعي كرد آن را در راستاي انزواي بيشتر سوريه و جدا شدن حماس از اين كشور قلمداد كند.

به گزارش فارس، اسماعيل هنيه در همايشي كه تحت عنوان «نجات‌ الاقصي و حمايت از ملت سوريه» در مسجد الازهر قاهره برگزار شد، در اظهاراتي دوپهلو تأكيد كرد: به شما و همه ملت‌هاي بهار عربي و بلكه زمستان اسلامي تبريك مي‌گويم. من به ملت قهرمان سوريه كه براي رسيدن به آزادي و دموكراسي و اصلاح تلاش مي‌كند، تبريك مي‌گويم.

رويترز پس از موضع‌ دوپهلوي نخست‌وزير دولت فلسطين درباره سوريه، در اقدامي شيطنت‌آميز اظهارات هنيه را بيانگر چرخش رويكرد حماس از نظام سوريه در نتيجه اختلافات و قطب‌بندي‌هاي شيعي ـ سني در منطقه دانست!

نگراني آلمان

وزير خارجه آلمان ضمن هشدار درباره هرگونه مداخله نظامي در سوريه اعلام كرد چنين اقدامي مي‌تواند به تنشي بسيار بزرگ در منطقه منجر شود.

«گيدو وستروله» گفت: ما بايد در سياست خود در قبال سوريه از هر اقدامي كه به جنگ دولت اين كشور با جبهه مخالفان در منطقه منجر شود، جلوگيري كنيم.وي افزود: مداخله نظامي در سوريه مي‌تواند منطقه را به آتش بكشد و دامنه‌هاي اين تنش تا مسكو و پكن نيز كشيده خواهد شد.

از سويي سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد: اعتبار گروه ناظران حقوق‌بشر سوري مستقر در لندن به عنوان مرجع اطلاعات رسانه‌هاي خبري غربي درباره تحولات سوريه زير سؤال است.

«الكساندر لوكاشويچ» افزود: بر اساس اطلاعات موثقي كه در دست داريم، در اين گروه تنها دو نفر متشكل از يك رئيس و يك منشي فعاليت مي‌كنند.در اين حال منابع آگاه در دمشق اعلام كردند بازگشت سفير فرانسه به دمشق با هدف رايزني براي آزادي نظاميان فرانسوي در سوريه صورت گرفته است.

«اريك شواليه» سفير فرانسه در سوريه كه پيش از اين دمشق را ترك كرده بود، به دمشق بازگشت.

در روزهاي اخير برخي منابع از دستگيري 120 نفر از نظاميان فرانسوي در شهر زبداني در شمال‌غرب دمشق خبر دادند كه بسياري از آنان از نيروهاي مخابراتي، اطلاعاتي و متخصص در امر فركانس هستند.

اظهارات شاهزاده

شاهزاده «طلال بن‌عبدالعزيز» برادر «عبدالله بن عبدالعزيز» شاه عربستان تصريح كرد قطري‌ها با همكاري صهيونيست‌ها طرح‌هايي براي تجزيه عربستان و ضربه زدن به سوريه دارند.

به گزارش ايرنا، طلال بن عبدالعزيز در ديدار با برخي شخصيت‌هاي عربي در قاهره همچنين گفت درگيري‌هايي در داخل خاندان پادشاهي عربستان براي كسب قدرت وجود دارد و طرف‌هاي خارجي نيز سعي مي‌كنند از اين فرصت به نفع خود استفاده كنند.


نوشته شده در   سه شنبه 9 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode