ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 اسفند 1390     |     کد : 33409

بودجه نیم‌درصدی قرآن عملیاتی شد

با ابلاغ 218 میلیارد تومان توسط دولت،در 6 اسفند ماه ...

با ابلاغ 218 میلیارد تومان توسط دولت،در 6 اسفند ماه

اعتدال/مريم علئي:حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ديروز در نشست خبری تشریح آخرین رویدادهای این عرصه از تصویب نهایی بودجه نیم‌درصدی خبر داد و گفت: این بودجه که شامل 218 میلیارد تومان است با ابلاغ دولت در 6 اسفند ماه عملیاتی شد.
وی با بیان این مطلب که ابلاغ این بودجه به دستگاه‌ها در چهارچوب مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام می‌شود، اظهار کرد:
این بودجه به طور متمرکز به حساب شورای عالی انقلاب فرهنگی واریز می‌شود تا پس از آن بر اساس مصوبات شورای توسعه در چند مرحله به دستگاه‌های مرتبط تزریق شود.
حجت‌الاسلام محمدی درباره پیشینه تصویب این بودجه تصریح کرد: پس از آغاز دور جدید فعالیت‌ مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی در سال 88 و سنجش فعالیت‌ها با میزان بودجه‌های موجود دریافتیم که این اعتبارات پاسخگوی نیازها نیست، از این رو پیشنهاد تخصیص
نیم درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی به این عرصه را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کردیم.
قائم‌مقام رئيس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: پس از دفاع از این پیشنهاد و پذیرش حداکثری نمایندگان در نهایت مقرر شد که
این بودجه در سال 89 به طور اختیاری تخصیص یابد که البته جذب آن با موفقیت مواجه نشد.
در نتیجه در سال 90 به طور اجباری و با قید حداکثری با
امکان برداشت از سرجمع بودجه دستگاه‌های دولتی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهوری به تصویب رسید.
وی با اشاره به ورود جدی و با سرعت شورای توسعه به
مرحله برنامه‌ریزی برای جذب و تخصیص این بودجه بیان کرد: دستگاه‌های عضو این شورا بیش از سه هزار برنامه را به دبیرخانه ارائه کرده‌اند که در نهایت از میان 21 مورد کلان‌طرح مدون 18 مورد در حوزه‌های تخصصی به تصویب رسید.
حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: بنا بر این مصوبه مقرر شد
12 درصد از بودجه‌های قرآنی به حوزه آموزش و پژوهش تخصصی، 39 درصد به حوزه تبلیغ و ترویج و 49 درصد به حوزه آموزش عمومی تخصیص بیابد که البته هماهنگی و سامان‌دهی این طرح‌ها تقریباً تا اواخر مهر به طول انجامید که یکی از موارد تأخیر در عملیاتی‌کردن بودجه نیم‌درصدی همین مسئله بود.
وی با بیان این مطلب که پس از مذاکرات متعدد در نهایت این بودجه در 28 دی به تصویب هیئت دولت رسید، عنوان کرد: خوشبختانه با ابلاغ مورخه 3 اسفند این بودجه بالاخره به مرحله اجرا رسید و
به زودی سازوکار تخصیص آن به دستگاه‌های مختلف مشخص می‌شود تا از تأثیرات سوء چنین اعتباری که حتی ممکن است اصل فعالیت‌های قرآنی را تحت تأثیر قرار دهد، جلوگیری شود.
حجت‌الاسلام محمدی با بیان این مطلب که مجلس نیز سیاست‌گذاری در عرصه تخصیص بودجه‌های قرآنی را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی واگذار کرده است، افزود: البته ماده سوم مصوبه این شورا نیز به نظارت اختصاص دارد و این مهم را به دبیرخانه شورای توسعه واگذار کرده است.
قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی با اشاره به محاسن این بودجه نیم‌درصدی ابراز کرد: قابلیت جذب در سال آتی و تخصیص 100 درصدی از جمله امتیازات این بودجه است که می‌تواند نویدبخش آیند‌ه‌ای روشن باشد چرا که در تاریخ فعالیت‌های قرآنی عملیاتی‌کردن چنین رقمی از بودجه ملی به ساحت مقدس وحی بی‌سابقه است.
وی با تأکید بر لزوم بهره‌مندی سایر عرصه‌های دینی از سازوکار تخصیص این بودجه گفت: تلاش داریم تا طرح‌های ملی و کلان متوقف‌شده را نیز با این بودجه احیا کنیم، به ویژه مقرر است
تا حدود نیمی از این بودجه به اجرای طرح ملی حفظ قرآن به عنوان مطالبه جدی و به حق رهبر معظم انقلاب اختصاص یابد چرا که مایه تأسف است پس از گذشت سه دهه از انقلاب در خوشبینانه‌ترین حالت ما
بیش از 50 هزار حافظ هم نداریم.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به تشکیل دو شورای تخصصی در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن تصریح کرد: شورای علمی و شورای تبلیغ رسانه‌ای در این ستاد می‌کوشند تا اهداف مدنظر محقق شود، البته سه ستاد اجرائی آموزش عمومی ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان، دانشگاهیان ویژه دانشجویان و استادان و مردمی نیز ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که اختصاص نیمی از بودجه‌های قرآنی به طرح ملی حفظ، اجرای 18 کلان برنامه را متوقف می‌کند یا خیر، اظهار کرد: خوشبختانه این بودجه که از برآورد ابتدائی ما بالاتر است می‌تواند هم پاسخگوی اجرای طرح ملی حفظ باشد و هم دیگر طرح‌ها را اجرائی کند و به نظر می‌رسد حداقل تا چند ماه آینده ما مشکلی در حوزه
بودجه‌های قرآنی نداریم.
حجت‌الاسلام محمدی درباره احتمال اثر سوء تزریق
بودجه‌های بالای قرآنی به بدنه این عرصه اعلام کرد: بنا بر برآورد واقعی از نیاز مجموعه‌های مردمی، عمومی و دولتی ما به 3500 میلیارد تومان اعتبار
نیاز داریم که این 218 میلیارد تومان پاسخگوی قسم کوچکی از آن است و بیشتر آن هم به بدهی‌های دستگاه‌ها و نیز طرح‌های تابستانی
اختصاص می‌یابد.
رئيس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور ادامه داد: آموزش و پرورش خود برای اجرای طرح ملی حفظ به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به عنوان یکی از سه ستاد اجرایی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن هماهنگ عمل می‌کند.
وی با بیان این مطلب که قید حداکثری در تخصیص این بودجه
بنا بر رویه خاص و پیش‌بینی‌های دولت افزوده شده است، عنوان کرد: یکی از مشکلات عملیاتی‌کردن این بودجه در سال جاری نحوه محاسبه آن بود که البته رویه دولت هم‌اکنون در سه عرصه قرآن، ورزش و پژوهش با این قید همراه است، البته ما نیز همین میزان کنونی را پیش‌بینی می‌کردیم.
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به وجود اعتبار 560 میلیون تومانی برای فعالیت‌های قرآنی در ابتدای کار دولت نهم خاطرنشان کرد: اینکه این اعتبارات هم‌اکنون به 218 میلیارد تومان افزایش یافته یک اقدام بی‌سابقه است، البته جز بودجه در تلاش هستیم تا شرائط برخورداری نخبگان قرآنی از مزایای نخبگان غیرقرآنی را نیز فراهم کنیم.
راه‌اندازی معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد
وی همچنين با اشاره به برگزاری بالغ بر 50 جلسه در کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: اینها جدای از 14 جلسه رسمی خود شورا، 15 جلسه مجمع مشورتی، 10 جلسه کارگروه مجمع و نیز جلسات متعدد کارگروه‌ها ذیل کمیسیون‌های تخصصی است.
حجت‌الاسلام محمدی درباره نتایج حاصل از برگزاری این جلسات تصریح کرد: احیای مجدد اداره کل قرآن، نماز و عترت در وزارت آموزش و پرورش، راه‌اندازی کمیسیون توسعه آموزش و پژوهش عالی قرآن در وزارت علوم و ایجاد کمیسیون توسعه آموزش و پژوهش قرآنی در نظام بهداشت و سلامت در وزارت بهداشت مهم‌ترین این نتایج به شمار می‌رود.
قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی با اشاره به افزوده‌شدن دو عضو جدید به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: پیش از این، این شورا 19 عضو داشت اما هم‌اکنون در این شورا و نیز رئيس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به این شورا اضافه شده و آئين‌نامه شورای تخصصی را به تصویب رسانده‌اند.
وی ادامه داد: تصویب ماده واحده راه‌اندازی صندوق حمایت از فعالیت‌های قرآنی، تدوین طرح مقابله با اسلام‌هراسی، اسلام‌ستیزی و قرآن‌سوزی، تصویب آئين‌نامه ضوابط ارزیابی و سطح‌بندی قاریان و مدرسان قرآن و نظام‌نامه اسناد راهبری منشور توسعه فرهنگ قرآنی را می‌توان از دیگر نتایج فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی برشمرد.
حجت‌الاسلام محمدی از واگذاری مسئولیت امور پی‌گیری مصوبات شورای توسعه در استان‌ها به شورای فرهنگ عمومی خبر داد و عنوان کرد: این مهم بنا بر مصوبه آخرین جلسه شورای توسعه در 17 دی انجام می‌شود و مقرر است پس از این تمامی امور قرآنی استان‌ها توسط شورای فرهنگ عمومی به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان‌های مختلف پی‌گیری شود.
وی با بیان این مطلب که کمیته امور قرآنی نیز ذیل این شورا فعالیت می‌کند، ابراز کرد: این کمیته به عنوان مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با سه ابلاغ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئيس شورای فرهنگ عمومی و رئيس سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز می‌کند.
حجت‌الاسلام محمدی درباره اعضای این شورا بیان کرد: مدیر کل ارشاد اسلامی استان ریاست این شورا را عهده‌دار بوده و نمایندگان
امام جمعه استان، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیمای استان، آموزش و پرورش، حوزه علمیه اعم از خواهران و برادران، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، نیروی انتظامی و تشکل‌های مردمی قرآنی در آن عضویت دارند.
وی تأکید کرد: این مصوبه تمامی سازوکارهای لازم برای اجرای امور قرآنی در سطح استان‌ها را مشخص می‌کند و با نظارت ائمه جمعه و کمیته امور قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی استان‌ها همراه است.
حجت‌الاسلام محمدی درباره اولویت‌های کاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کرد: استقرار صندوق توسعه مشارکت‌های قرآنی، راه‌اندازی سامانه جامع دانش قرآنی کشور، اجرای طرح ارزیابی فعالیت‌های قرآنی که می‌تواند آمار دقیقی به ما دهد و نیز استقرار سامانه‌های اطلاعاتی و افکارسنجی نخبگان فعالان قرآنی از مهم‌ترین این اولویت‌ها به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: اجرای پیمایش‌های ملی سنجش
شاخص‌های فرهنگ قرآنی جامعه به منظور استفاده از نتایج پروژه‌ای که چند سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده بود،
حمایت از نشریات و پایان‌نامه‌های قرآنی و راه‌اندازی و تقویت سامانه‌های اطلاع‌رسانی نیز جزء این اولویت‌ها است.


نوشته شده در   دوشنبه 8 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode