ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 اسفند 1390     |     کد : 33007

مخالفت آنكارا با استفاده اسرائيل از امكانات ناتو در تركيه

احمد داوداوغلو، وزير امور خارجه تركيه گفت: اجازه استفاده از تأسيسات و امكانات پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در تركيه از سوي كشورهاي غيرعضو به ويژه اسرائيل را نخواهيم داد.

 احمد داوداوغلو، وزير امور خارجه تركيه گفت: اجازه استفاده از تأسيسات و امكانات پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در تركيه از سوي كشورهاي غيرعضو به ويژه اسرائيل را نخواهيم داد.

وزير امور خارجه تركيه اين مطلب را پس از ديدار با «آندرس فوگ راسموسن»، دبيركل ناتو در كنفرانس مطبوعاتي مشترك بيان كرد.

داود اوغلو گفت: اگر طرف ما اسرائيل باشد موضع تركيه در اين زمينه روشن‌تر و واضح‌تر است.وي با اشاره به انتشار برخي مطالب در مطبوعات و پايگاه‌هاي خبري اينترنتي مبني بر اينكه اطلاعات سامانه رادار دفاع سپر موشكي ناتو در تركيه در اختيار اسرائيل قرار مي‌گيرد، گفت: اين‌گونه اخبار كذب و بدون هيچ‌گونه پايه و اساس است.به گفته داود اوغلو، امكانات و تأسيسات ناتو فقط از سوي كشورهاي عضو و در چارچوب برنامه‌هاي اين سازمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دبيركل سازمان ناتو نيز در اين زمينه با ابراز خرسندي از قبول استقرار سامانه راداري ناتو در خاك تركيه گفت: اطلاعات اين سامانه راداري در اختيار طرف سوم قرار داده نخواهد شد و اين اطلاعات فقط در اختيار كشورهاي عضو ناتو قرار مي‌گيرد.وي طرح سامانه راداري سپر دفاع موشكي را يك طرح دفاعي با هدف تأمين امنيت كشورهاي عضو ناتو دانست.

از سويي، نخست وزير ترکيه در پيامي به مناسبت شصتمين سالگرد عضويت اين کشور در پيمان آتلانتيک شمالي حمايت ترکيه از سياست درهاي باز ناتو را اعلام کرد.‏

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه به مناسبت شصتمين سالگرد عضويت اين کشور در پيمان آتلانتيک شمالي ناتو پيامي منتشر کرد.‏

اردوغان در اين پيام تصريح کرد ترکيه به عنوان کشوري که معتقد به يکپارچگي کشورهاي حوزه بالکان با نهادهاي اروپايي آتلانتيکي و نهادينه شدن صلح و ثبات در منطقه است، از بدو تاسيس ناتو از سياست درهاي باز اين پيمان حمايت کرده است. ‏

وي خاطرنشان کرد که امروز که شصتمين سالگرد عضويت ترکيه در ناتو جشن گرفته مي‌شود، به منزله شصتمين سالگرد يکپارچگي ترکيه با حوزه اروپايي آتلانتيکي است.در اين حال، آندرس فوگ راسموسن تركيه را از لحاظ ژئواستراتژيك، سياسي و نظامي كشوري مهم در اين سازمان دانست.

راسموسن اين مطلب را در ديدار با عبدالله گل، رئيس جمهوري تركيه عنوان كرد.وي با اشاره به اينكه به مناسبت شصتمين سالگرد عضويت تركيه در ناتو به اين كشور سفر كرده است، گفت: تركيه در عمليات‌هاي مختلف ناتو از كوزوو تا افغانستان در كنار ديگر اعضاي ناتو قرار داشته و از عمليات‌هاي اين سازمان عملاً حمايت كرده است كه اميدواريم اين حمايت‌ها در آينده نيز ادامه داشته باشد.

از طرفي گروهي از مردم تركيه با برگزاري تظاهراتي عليه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در استانبول خواستار خروج آنكارا از اين پيمان و تعطيل شدن پايگاه‌هاي ناتو در كشورشان شدند .


نوشته شده در   دوشنبه 1 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode