ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 بهمن 1390     |     کد : 32899

مخالفت سازمان همكاري اسلامي با هرگونه مداخله نظامي در سوريه

سازمان همكاري اسلامي اعلام كرد مخالف هر گونه مداخله نظامي در سوريه است زيرا اين امر باعث زيان ديدن بيشتر مردم اين كشور مي‌شود.

 سازمان همكاري اسلامي اعلام كرد مخالف هر گونه مداخله نظامي در سوريه است زيرا اين امر باعث زيان ديدن بيشتر مردم اين كشور مي‌شود.

«اكمل‌الدي احسان اوغلو» دبيركل اين سازمان گفت: تجربه در عراق، سوريه و سومالي نشان داده كه مداخله نظامي به جاي اينكه مشكلي را حل كند، اوضاع را بسيار بدتر مي‌كند.

وزير امور خارجه روسيه نيز با انتقاد از برخورد يك جانبه برخي اعضاي جامعه بين‌الملل نسبت به حل و فصل بحران در سويه، آنها را به تلاش براي تكرار سناريوي ليبي در اين كشور متهم كرد.

به گزارش فارس، سرگئي لاوروف از امكان تكرار سناريوي ليبي در سوريه خبر داد و يادآور شد برخي اعضاي جامعه بين‌المل تلاش زيادي را بكار بسته‌اند تا مخالفان در سوريه پاي ميز مذاكره با مقامات دمشق ننشينند.

لاوروف تاكيد كرد: به همين دليل كه ما مي‌گوييم راه حل برون رفت از بحران سوريه تنها گفت و گوي ملي است، ولي جامعه بين‌الملل يا بهتر است بگويم بخشي از آن كه به حل و فصل مسائل مربوط به سوريه مشغول هستند، بايد مخالفان در سوريه را تشويق كنند تا پشت ميز مذاكره با دولت بنشينند.

به عقيده وزير خارجه روسيه، اوضاع در سوريه رو به وخامت گذاشته است، چرا كه مخالفان سياسي در اين كشور كه تا چندي پيش آماده گفت و گو با معاون رئيس جمهوري سوريه بودند، اكنون ديگر حاضر به مذاكره نيستند.از سويي «كوي نيانكاي» معاون وزير خارجه چين نيز اعلام كرد هر اشتباهي از جانب شوراي امنيت در خصوص سوريه به حمام خون در اين كشور تبديل خواهد شد.

اين مقام چيني با هشدار به شوراي امنيت، از اين شورا خواست در خصوص سوريه بشدت محتاطانه رفتار كند.اين در حالي است كه صدراعظم آلمان در ديدار با دبيركل اتحاديه عرب گفت حمله نظامي شبيه به آنچه در ليبي رخ داد، در سوريه تكرار نخواهد شد.

در تحولي ديگر ژنرال «جيمز ماتيس» فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا به طور غير منتظره وارد آنكارا شد و با رئيس ستاد ارتش تركيه ديدار و گفت و گو كرد.

به گزارش ايرنا، در ديدار جيمز ماتيس با نجدت اوزال تحولات منطقه و سوريه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.از سويي وزير خارجه تركيه از توافق جديد آنكارا با واشنگتن براي كمك به مخالفان در سوريه به بهانه ارائه كمك‌هاي انساندوستانه به اين كشور خبر داد.

قطعنامه جديد

به دنبال وتوي قطعنامه ضد سوري در شوراي امنيت توسط روسيه و چين، مجمع عمومي سازمان ملل امروز پيش نويس قطعنامه‌اي جديد از سوي قطر و عربستان سعودي درباره سوريه را به راي خواهد گذاشت.

به گزارش فارس، مجمع عمومي سازمان ملل درباره پيش نويس قطعنامه جديدي عليه دمشق رأي‌گيري خواهد كرد كه در آن از بشار اسد رئيس جمهوري سوريه خواسته شده آنچه حملات عليه شهروندان سوريه،‌خوانده شده است را متوقف كند.در اين پيش نويس قطعنامه كه سه‌شنبه از سوي عربستان سعودي و قطر ارائه شد از طرح اتحاديه عرب براي پايان سركوب‌هاي 11 ماهه در سوريه حمايت و درخواست تعيين يك نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه مطرح شده است.

در اين حال سخنگوي دولت عراق اعلام كرد بغداد از دمشق براي حضور در نشست سران كشورهاي عربي در عراق دعوت نخواهد كرد.

تظاهرات حمايتي

ساكنان بلندي‌هاي جولان با برگزاري تظاهراتي با رد تصميم اعطاي تابعيت رژيم صهيونيستي، بر حمايت از دولت بشار اسد تاكيد كردند.

تظاهركنندگان شعار مي‌دادند، «ما دوستت داريم بشار... ما با ارتش سوريه هستيم.»

مردم شهر بندري لاذقيه در غرب سوريه نيز در محكوميت اقدامات تروريستي اخير در شهر حلب تظاهرات كردند.

در اين تظاهرات مردم لاذقيه همچنين حمايت خود را از اصلاحات به رهبري بشار اسد اعلام و نقش كشورهاي عربي در توطئه عليه سوريه را محكوم كردند.

تاريخ همه‌پرسي

در راستاي اصلاحات اعلام شده سوريه، رئيس جمهوري اين كشور روز 26 فوريه (هفتم اسفند) را براي برگزاري همه‌پرسي در خصوص قانون اساسي اين كشور اعلام كرد.

قانون اساسي سوريه كه توسط كميته بازنگري قانون اساسي اصلاح شده بود، بيشتر براي تائيد به بشار اسد تحويل داده شده بود.

كميته بازنگري قانون اساسي به منظور اجراي اصلاحات در قانون اساسي و پاسخ به درخواست‌هاي مردم تشكيل شده بود.در اين حال تلويزيون سوريه اعلام كرد؛ انتخابات پارلماني اين كشور طي 90 روز پس از تصويب پيش‌نويس قانون اساسي جديد برگزار خواهد شد.

حمله ارتش

حملات ارتش سوريه به شهر حمص وارد سيزدهمين روز شد. همچنين به گفته مخالفان حكومت بشار اسد، ارتش سوريه به مناطق مسكوني شهر حما حمله كرده و جريان برق و ارتباطات در اين شهر قطع است.بنا بر برخي گزارش‌ها، نيروهاي نظامي شمار زيادي سلاح در حما كشف كردند.

گزارش‌هايي نيز از يورش نيروهاي امنيتي به همراه لباس شخصي‌هاي مسلح به مناطقي در دمشق منتشر شده است.خبر ديگر اينكه گروه‌هاي مسلح در سوريه خط لوله نفت شهر حمص را كه نياز دمشق و جنوب اين كشور را تامين مي‌كند، بار ديگر منفجر كردند. 


نوشته شده در   شنبه 29 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode