ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 بهمن 1390     |     کد : 32683

رسانه‌ها، نه تنها به اندازه كافی، بلكه به قدر ضرورت هم به اخبار قرآنی نمی‌پردازند

مدير مسئول روزنامه اعتدال ضمن بيان عملكرد روزنامه‌ها و نشريات قرآنی در جامعه، تأكيد كرد: در رسانه‌های كشور نه تنها به اندازه ‏كافی، بلكه به اندازه ضرورت هم به موضوعات و اخبار قرآنی پرداخته نمی‌شود.‏

 صابری‌، مدير مسئول روزنامه اعتدال:‏
مدير مسئول روزنامه اعتدال ضمن بيان عملكرد روزنامه‌ها و نشريات قرآنی در جامعه، تأكيد كرد: در رسانه‌های كشور نه تنها به اندازه ‏كافی، بلكه به اندازه ضرورت هم به موضوعات و اخبار قرآنی پرداخته نمی‌شود.‏
حجت‌الاسلام والمسلمين «صابری‌خورزوقی»، مدير مسئول روزنامه اعتدال، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در خصوص ‏وضعيت روزنامه‌ها و نشريات قرآنی كشور، اظهار كرد: در اين خصوص بايد علت نپرداختن روزنامه‌های كشور به اخبار قرآنی را ‏ريشه‌يابی كرد. جامعه امروز مسائل فرهنگی و وقايع آن را به چشم خبر مشاهده نمی‌كند. اين نيز خود معلول اين است كه در گزارش‌های ‏بيلانی، نگاه به فرهنگ اين‌گونه است كه مقوله فرهنگ فقط محل مصرف بودجه است و درآمدزايی و توليد ندارد.‏
وی افزود: اين مسئله باعث می‌شود كه رسانه‌ها به سمت موضوعات فرهنگی و به صورت خاص اخبار دينی و قرآنی نيايند. دليل ديگر در ‏نپرداختن رسانه‌ها به اين اخبار اين است كه بين روزنامه‌های قرآنی و غير آن تفاوت گذاشته می‌شود و اين امر در محل‌هايی مانند ‏نمايشگاه‌های رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها كاملاً مشهود است.‏
حجت‌الاسلام صابری خاطرنشان كرد: خود اين تفاوت‌ها بيانگر اين است كه آن چه را كه ما در روزنامه قرآنی منعكس می‌‌كنيم، مردم آن را ‏خبر تلقی نمی‌كنند و نهادها نيز در حمايت‌های مختلف مادی و معنوی به اين مسئله توجه ندارند. خبرگزاری‌هايی كه محل درآمد دارند نيز ‏نيازی به اين حمايت‌ها ندارند زيرا هزينه آن‌ها بيشتر از روزنامه‌ها نيست.‏
‏قدم اول درآمدزايی و حمايت از روزنامه‌های قرآنی
وی بيان كرد: اينكه انتظار داشته باشيم كه يك شركت خصوصی بخواهد آگهی و تبليغات خود را در روزنامه قرآنی چاپ كند، توقع بيجايی ‏است. قدم اول برای درآمدزايی و حمايت از روزنامه‌های قرآنی اين است كه دولت بتواند بخشی از آگهی‌های خود را به سمت روزنامه‌های ‏قرآنی هدايت كند.‏
وی گفت: در قدم دوم بايد دو قشر صاحبان آگهی و تبليغات و افراد جويای آگهی به اين روزنامه‌ها جذب شوند. وقتی كه صاحبان آگهی و ‏تبليغات به دنبال آگهی چاپ شده خود می‌گردند، ناخودآگاه با ساير اخبار قرآنی نيز آشنا می‌شوند. متأسفانه به اين مسئله كه «از طريق آگهی ‏می‌توان دو قشر را متوجه روزنامه‌های قرآنی كرد» توجه نمی‌شود.‏
مدير مسئول روزنامه اعتدال تصريح كرد: در صورت تأمين منابع مالی قطعاً امكان ارتقای سطح كيفی مطالب نيز وجود خواهد داشت و ‏خود من هم امروز معترف هستم كه اگر از من بپرسند كه از 100 چه نمره‌ای به عمل‌كرد روزنامه اعتدال می‌دهی پاسخ می‌دهم نمره 10. ‏زيرا بيشتر از اين امكانات و توان نيست.‏
وی ضمن اشاره به اينكه صاحبان آگهی مايل هستند در روزنامه‌های پرتيراژ تبليغات كنند، خاطرنشان كرد: روزنامه‌های قرآنی اين توانايی ‏را دارند كه تيراژ خود را به ميزان بالايی برسانند زيرا همه مساجد، مراكز دينی، مراكز فرهنگی حتی برخی از مراكز تفريحی جزء ‏مخاطبان اين روزنامه‌ها هستند و ظرفيت بالايی در اين زمينه وجود دارد.‏
اين نظام است كه می‌تواند افكار مردم را مهندسی كند
وی عنوان كرد: اگر وضعيت مالی روزنامه ضعيف باشد، می‌تواند به گونه‌ای عمل كند كه مخاطب را جذب كند. در كنار اين، نگاه خبری ‏به وقايع قرآنی را بايد نظام و سيستم كلان كشور ايجاد كند. اين نظام است كه می‌تواند افكار مردم را مهندسی كند و جهت دهد و امروزه ‏نظام اسلامی اين توانايی را دارد كه كاري بكند تا به موضوعات قرآنی به چشم خبر نگريسته شود.‏
حجت‌الاسلام صابری گفت: متأسفانه آنقدر به قهرمانان قرآنی در كشور بی‌توجهی می‌شود كه احساس می‌شود مسئولان فرهنگی كشور هيچ ‏انگيزه‌ای برای كار فرهنگی ندارند. تا وقتی كه مسئولان فرهنگی انگيزه ندارند و به وظيفه خود به عنوان شغل نگاه می‌كنند، فضای ‏فرهنگی تغيير نمی‌كند.‏
وی ادامه داد: در مسائلی مانند عفاف و حجاب و اهميت به اقامه نماز، آمارهايی بر اساس پژوهش‌ها مشخص شده كه نگران‌كننده است و بايد ‏توجه كرد كه مسئولان فرهنگی و خود من به عنوان يك مدير مسئول روزنامه‌ قرآنی مقصر هستيم و كار ضعيف باعث عدم جذب اين ‏جوانان شده است.‏
مدير مسئول روزنامه اعتدال اضافه كرد: برای مهندسی كردن افكار مردم دو ابزار هنر و رسانه لازم است كه خوشبختانه بعد از پيروزی ‏انقلاب اسلامی اين دو ابزار در دست نظام اسلامی است. هر مسئول فرهنگی بايد در ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهكاری‌های جامعه مسئول ‏و پاسخگو باشد.‏
قهرمانان قرآنی ما نبايد مهجور باشند
وی خاطرنشان كرد: وقتی كه در يك خبر قرآنی، يك چهره و يا يك عنوان و موضوع مهمی بيان می‌شود، نظام اسلامی بايد از طريق ‏ابزارهای خود به دنبال اين سوژه باشند و آن را بيشتر در جامعه مطرح كنند تا ديگران نيز اين الگوی قرآنی را بشناسند تا قهرمانان قرآنی ‏ما مهجور نباشند.‏
حجت‌الاسلام صابری اظهار كرد: وقتی يك قهرمان ورزشی به كشور بر می‌گردد استقبالی از او می‌شود كه هرگز در مراسم استقبال از يك ‏قهرمان قرآنی كه موفق به كسب رتبه می‌شود، مشاهده نمی‌شود. برای عوض كردن فضا بايد يك قانونی تصويب شود كه با وجود هر ‏ناهنجاری در كشور، مسئولان فرهنگی بايد پاسخگو باشند.‏
ما تعظيم شعائر اسلامی را با كار فرهنگی اشتباه گرفته‌ايم
وی بيان كرد: هر مسئول فرهنگی در كنار اختيارات فراوان، بايد مسئول و پاسخگو نيز باشد. ما تعظيم شعائر اسلامی را با كار فرهنگی ‏اشتباه گرفته‌ايم. تعظيم شعائر مانند برپايی مراسم دينی و ايام مذهبی است كه كار خوبی هم هست ولی خود اين‌ها بايد ابزاری برای مهندسی ‏كردن افكار جامعه شود.‏
مدير مسئول روزنامه اعتدال تصريح كرد: از ظرفيت عظيم عاشورا و محرم بايد در جريان مهندسی افكار عمومی استفاده كرد و نبايد در ‏حد تعظيم شعائر متوقف شد. لازمه يك كار فرهنگی موفق اين است كه آماری از ميزان اهتمام مردم به فضائل دينی و اخلاقی وجود داشته ‏باشد تا بعد از انجام برنامه‌های فرهنگی، موفقيت اين برنامه‌ها ارزيابی شود.‏


نوشته شده در   دوشنبه 24 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode