ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 27 آذر 1390     |     کد : 29875

پايان 9 سال اشغال نظامي عراق

پايگاه ناصريه به عنوان آخرين پايگاه نظامي آمريكا تحويل مقامات عراقي شد .

 
پايگاه ناصريه به عنوان آخرين پايگاه نظامي آمريكا تحويل مقامات عراقي شد .
سرويس خارجي: دولت عراق اعلام كرد پايگاه «ناصريه» را به‌عنوان آخرين پايگاه نظامي آمريكا، تحويل گرفت و نظاميان آمريكايي باقي مانده تا پايان 2011، خاك عراق را ترك خواهند كرد.

عراق آخرين پايگاه را از نظاميان آمريكايي در شهر ناصريه در جنوب تحويل گرفت تا تعداد كل پايگاه‌هاي نظامي تحويل گرفته شده به 505 پايگاه برسد، اين گام در راستاي تكميل فرآيند عقب‌نشيني كامل نظاميان آمريكايي به موجب توافقنامه امنيتي امضا شده ميان بغداد و واشنگتن صورت گرفت.

در اين زمينه «حسين الاسدي»، نماينده نخست‌وزير عراق در امور تحويل پايگاه‌هاي نظامي گفت: عراق، پايگاه نظامي در ناصريه را تحويل گرفت كه آخرين پايگاهي است كه نظاميان آمريكايي به عراق تحويل داده‌اند. الاسدي خاطرنشان كرد نظاميان آمريكايي باقيمانده نيز پس از تحويل اين پايگاه، خاك عراق را ترك خواهند كرد. وي تصريح كرد: ملت عراق پس از عقب‌نشيني كامل، ديگر هيچ نظامي يا خودروي نظامي آمريكايي را در كشورشان نخواهند ديد. تحويل پايگاه نظامي الناصريه يك روز پس از جشن عقب‌نشيني نظاميان آمريكايي در بغداد با حضور لئون پانتا، وزير دفاع آمريكا انجام شد. پانتا گفت: ماموريت عراق پس از عقب‌نشيني آمريكا در پايان سال جاري، اداره امنيت خود به شكل واقعي است. وزير دفاع آمريكا در عين حال اذعان كرد نيروهاي عراقي اعم از ارتش و پليس قادر هستند هرگونه تهديدي از سوي القاعده را دفع كنند. از سويي، نيروهاي آمريكايي بعد از تهاجمي 9 ساله به عراق مراسم نمادين پرچم نيمه افراشته را در آستانه خروج كامل از اين كشور برگزار كردند. لئون پانتا كه براي شركت در مراسم پرچم نيمه افراشته نزديك فرودگاه بغداد به عراق رفته بود گفت: ماموريت عراق، بعد از خونريزي‌هاي فراوان پايان يافته است.

براساس اين گزارش، ژنرال «لويد آستين»، فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق، «جيمز جفري»، سفير اين كشور در بغداد، ژنرال «مارتين دمپسي»، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا و «جيمز ماتيس»، فرمانده نيروهاي مركزي اين كشور در اين مراسم حضور داشتند.

«بابكر شوكت‌خان زيباري»، رئيس ستاد مشترك ارتش عراق و ژنرال «محمد العسكري»، سخنگوي وزارت دفاع اين كشور، نيز در اين مراسم حاضر بودند. از طرفي، گزارش منابع نظامي و اطلاعاتي حاكي از اين است كه نيروهاي ويژه آمريكا خارج شده از عراق در مرزهاي شمالي كشور اردن و در مرز سوريه مستقر شده‌اند. سايت سوييسي «دبكا» نوشت: از اواخر روز پنجشنبه گذشته كاروان‌هاي نظامي، هلي‌كوپترها و هواپيماهاي ترابري، در حال انتقال نيروهاي آمريكايي از سراسر عراق به اردن هستند. اين در حالي است كه، وزير خارجه انگليس گفت: خروج نيروهاي آمريكايي از عراق، فصل مهمي از تاريخ معاصر اين كشور را مي‌بندد. ويليام هيگ در بيانيه‌اي افزود: ما ياد نظاميان كشته و مجروح شده انگليسي، آمريكايي و ساير كشورهاي عضو ائتلاف را در عراق گرامي مي‌داريم. چين نيز ضمن استقبال از خروج نظاميان آمريكايي از عراق، تاكيد كرد: ملت عراق بدون حضور بيگانگان مي‌توانند بر مشكلات پيروز شوند و ثبات و امنيت كشورشان را تامين كنند. «ليو وي مين»، سخنگوي وزارت خارجه چين در اين زمينه گفت: دولت چين از حق حاكميت، استقلال و تماميت ارضي عراق حمايت مي‌كند.

تظاهرات عليه منافقين

هزاران نفر از مردم عراق با برگزاري تظاهراتي در ميدان تحرير بغداد خواستار اخراج گروهك‌ تروريستي منافقين از اين كشور شدند.

هزاران نفر از مردم عراق با تجمع در ميدان التحرير با در دست گرفتن پلاكاردهايي خواستار اخراج منافقين از عراق شدند و از دولت اين كشور خواستند در برابر درخواست‌هاي جامعه بين‌الملل براي باقي اين گروهك در عراق كوتاه نيايد. تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي، تروريسم، منافقين و بعثي‌ها را محكوم كردند و درباره طرح‌هاي اين گروهك تروريستي براي كشتن مردم عراق و ايجاد اختلافات داخلي در اين كشور هشدار دادند. تظاهركنندگان با صدور بيانيه‌اي از دولت عراق خواستند در مساله اخراج منافقين، مانع از مداخله اتحاديه اروپا شود و جنايتكاراني كه دست آنها به خون مردم عراق آغشته است را محاكمه كند. در همين رابطه، نخست‌وزير عراق با رد درخواست سازمان ملل متحد درخصوص تمديد زمان در نظر گرفته شده براي خروج گروهك تروريستي منافقين از كشورش، تاكيد كرد كه زمان مشخص شده به هيچ‌وجه قابل تمديد نيست. نوري مالكي در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه با اعلام اين مطلب تصريح كرد كه تصميم بغداد براي بستن اردوگاه اشرف كه منافقين را در خود جاي داده است، تا پايان سال جاري ميلادي غيرقابل تغيير است.

تصرف استانداري

5000 نفر از ساكنان استان دياله با حمله به ساختمان شوراي استانداري اين استان، آن را تصرف، اما در نهايت با دخالت نيروهاي امنيتي ساختمان مذكور را ترك كردند. در پي تصميم برخي اعضاي شوراي استانداري دياله مبني بر اعلام استقلال اين استان چندين هزار نفر از ساكنان اين استان به شوراي استانداري دياله حمله كردند و آن را تحت كنترل خود گرفتند.

انفجارهاي تلعفر

انفجار دو خودروي بمب‌گذاري شده در 60 كيلومتري موصل دست كم 34 كشته و زخمي برجاي گذاشت.

يك منبع امنيتي عراقي اعلام كرد: به دنبال دو انفجار دو خودروي بمب‌گذاري شده در منطقه «تلعفر» واقع در 60 كيلومتري غرب موصل، دست‌كم سه تن كشته و 31 تن ديگر زخمي شدند. 



نوشته شده در   يکشنبه 27 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode