ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 آذر 1390     |     کد : 28970

برگزاري رزمايش بزرگ ولايت 90 در درياي عمان و اقيانوس هند

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: رزمايش ولايت 90 به‌زودي در آب‌هاي درياي عمان و شمال اقيانوس هند برگزار مي‌شود.

 فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: رزمايش ولايت 90 به‌زودي در آب‌هاي درياي عمان و شمال اقيانوس هند برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، امير دريادار دكتر حبيب‌الله سياري ديروز در آستانه هفتم آذر روز نيروي دريايي ارتش با اعلام اين خبر اضافه كرد: اين رزمايش نسبت به رزمايش‌هاي ديگر هم از نظر وسعت، تجهيزات، تاكتيك‌ها و تمرينات مناسب با تهديد‌ها متفاوت است. امير دريادار سياري با اعلام اين كه همزمان با روز نيروي دريايي سه فروند زير سطحي غدير به توان زير سطحي كشور اضافه مي‌شود، تاكيد كرد: به مرور زمان توان زير سطحي‌هاي ما افزايش خواهد يافت.

فرمانده نيروي دريايي ارتش ارتقاي توان موشكي ساحل به درياي كشور را از ديگر موفقيت‌هاي اين نيرو ذكر كرد و گفت: توان موشكي ساحل به درياي ايران افزايش قابل توجهي داشته است.

وي بهره‌برداري از شبيه ساز زيردريايي طارق را هم از اقدام‌هاي صنايع دريايي اين نيرو ذكر كرد و گفت: بنا به گفته كساني كه اين دوره‌ها را در خارج گذرانده‌اند اين شبيه‌ساز از مشابه خارجي آن بسيار مدرن‌تر و كارآمدتر است.



اعزام به آب‌هاي آزاد

فرمانده نيروي دريايي ارتش در مورد برنامه‌هاي اين نيرو براي اعزام به درياهاي آزاد گفت: امسال سفر به درياهاي آزاد را فراتر از سال‌هاي گذشته در برنامه‌ داريم و سفرهاي دريايي ناو گروه‌هاي ما فراتر از درياي مديترانه خواهد بود.

امير دريادار سياري در مورد ارتقاي توانمندي‌هاي جنگ الكترونيك در نيروي دريايي ارتش گفت: بر اثر ارتقاي توانمندي جنگ‌هاي الكترونيك در نيروي دريايي ارتش، مريگاني كه در خليج فارس، درياي عمان و اقيانوس هند عبور كند از طريق جنگال آن‌ها را شناسايي و نقطه دقيق حضور آن‌ها را رديابي مي‌كنيم.

فرمانده نيروي دريايي ارتش در مورد افزايش فعاليت‌ نيرو در آب‌هاي آزاد هم گفت:‌ از دوسال و نيم گذشته كه تدبير مقام معظم بر راهبردي بودن نيروي دريايي قرار گرفت، اين مسأله وظايف نيروي دريايي را سنگين‌تر كرد و خواست مقام معظم رهبري و فرمانده كل قوا اين بود كه نيروي دريايي بتواند ماموريت‌هاي خود را در آب‌ها عميق و دور از كشور به خوبي انجام دهد.

وي افزود:‌ بر اين اساس حوزه ماموريت نيروي دريايي ارتش اقيانوس هند و درياي مديترانه قرار گرفت و ما در اين مدت توانسته‌ايم به صورت مستمر در آب‌هاي بين‌المللي حضور داشته باشيم.

امير دريادار سياري با اعلام اين كه تاكنون ناوگروه‌هاي ايران 16 ماموريت در آب‌هاي آزاد انجام داده‌اند، گفت: مهمترين شاخص ناوگروه شانزدهم، حضور ناوشكن جماران در آن است كه اين امر براي جمهوري اسلامي ايران افتخاري بزرگ به شمار مي‌رود كه يك ناوشكن ساخت داخلي بتواند با موفقيت كامل در آب‌هاي آزاد ماموريت انجام دهد.



حفظ امنيت خطوط مواصلاتي

فرمانده نيروي دريايي ارتش به تامين امنيت خطوط مواصلاتي در درياها توسط اين نيرو اشاره كرد و گفت: يك زماني فقط دزدي دريايي در سومالي و خليج عدن انجام مي‌شد، اما امروز دزدي دريايي به شمال اقيانوس هند هم كشيده شده است و ما در تمامي اين مناطق حضور داريم و تاكنون 1300 فروند كشتي تجاري جمهوري اسلامي ايران در اين آب‌ها اسكورت شده‌اند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه واكنش ايران در قبال تهديد‌هاي خارجي چيست گفت: در آب‌هاي آزاد دنيا برابر مقررات بين‌المللي حضور داريم و اگر كسي ما را تهديد كند، قطعا به اين تهديدها پاسخ خواهيم داد.

امير دريادار سياري به عبور ناوگروه دوازدهم از كانال سوئز اشاره كرد و گفت: اين ناوگروه جمهوري اسلامي ايران براي اولين بار از كانال سوئز گذشت و وارد آب‌هاي درياي مديترانه شد و اين مسأله افزايش عمق استراتژيك جمهوري اسلامي را در آب‌هاي آزاد به دنبال داشته است.وي همچنين به واكنش بسيار خوب كشورهاي جهان به حضور موفقيت آميز ايران در آب‌هاي مديترانه اشاره كرد وگفت: براي اولين

بار زير سطحي‌هاي ايران به مدت 70 روز در درياي مديترانه ماموريت انجام دادند كه نشان از قدرت نيروي دريايي ارتش است.وي در پاسخ به اين پرسش كه برخي از منتقدين نيروي دريايي ارتش معتقدند كه اين نيرو توان حضور بلند مدت در آب‌هاي عميق و آزاد را ندارد، گفت: نيروي دريايي ارتش قابليت حضور بلند مدت در دريا را به صورت عملي نشان داده است و امروز ناوگروهاي ما سابقه بيش از 90 روز حضور در آب‌هاي آزاد را دارند و اين حضور به صورت هميشگي خواهد بود.

امير دريادار سياري در پاسخ به اين پرسش كه آيا جمهوري اسلامي قصد ساخت ناو هواپيما بر را دارد، گفت: ما توانايي ساخت ناوهواپيما بر را داريم، اما در شرايط فعلي نيازي به اين كار نيست.

وي در مورد تعداد برخوردهاي نيروي دريايي ارتش با دزدان دريايي گفت: برابر آمار، تاكنون 100 برخورد با دزدان دريايي داشته‌ايم كه در تمامي موارد نيروهاي دريايي ارتش موفق عمل كرده است.

امير دريادار سياري در مورد درخواست كمك كشتي‌هاي ساير كشورها از نيروي دريايي ارتش گفت: در اين مناطق تعداد زيادي از كشورها تحت نظر ناتو عمل مي‌كنند، اما برخي از كشورها مانند ايران، چين و روسيه به صورت مستقل فعاليت دارند و در ماموريت‌هاي خود به صورت مستمر به كشتي‌هايي كه در مسير هستند اعلام مي‌كنند كه اگر نياز به كمك دارند، اطلاع دهند.وي افزود: در مواردي كه كشتي‌هاي ديگر درخواست كمك كنند و ما نزديك به آنها باشيم، به آن‌ها كمك كرده و از دست دزدان دريايي نجات خواهيم داد كه تاكنون چند بار اين اتفاق افتاده است.



تامين امنيت توسط كشورهاي منطقه

امير دريادار سياري در پاسخ به اين پرسش كه بيداري اسلامي در منطقه و به‌خصوص در بحرين چه تأثيري بر روي ناوگان پنجم آمريكا در بحرين داشته است، گفت: از نظر جمهوري اسلامي ايران حضور ناوگان پنجم آمريكا از اول هم در بحرين غيرموجه بود چون از نظر ما كشورهاي منطقه با كمك يكديگر مي‌توانند امنيت منطقه را حفظ كنند و حضور آن‌ها نه فقط امنيت براي آن كشورها به دنبال ندارد بلكه حضور آن‌ها برهم زننده امنيت منطقه هم است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش در پاسخ به اين پرسش كه نظر شما درباره رزمايش برخي كشورهاي منطقه با آمريكا در درياهاي آزاد چيست گفت: انجام رزمايش كشورهاي منطقه با كشورهاي استكباري در درياهاي آزاد به اين كشورها كمكي نمي‌كند و موجب اقتدار آنان هم نمي‌شود.وي افزود: كشورهاي منطقه بايد روي پاي خود بايستند و بدانند كه از اين رزمايش‌ها آن‌ها بهره‌اي نمي‌برند و به امنيت آن‌ها كمكي نمي‌كند. و در مورد ايران هم اين رزمايش ها بيشتر شبيه به جنگ رواني است و تاثيري بر كشور ما ندارد.

دريادار سياري در پاسخ به اين پرسش كه آيا از سوي آمريكايي‌ها نامه رسمي براي ايجاد تلفن خط قرمز دريافت كرده است گفت: در اين مورد مسئولان كشور پاسخ داده‌اند كه ما اصولاً با حضور آن‌ها در منطقه مخالفيم و هيچ دليلي هم براي حضور آنان در منطقه وجود ندارد تا چه برسد به ايجاد خط تلفن قرمز.



گراميداشت روز نيروي دريايي

بنابرهمين گزارش امير دريادار سياري در ابتداي مصاحبه در سخناني به عمليات مرواريد در هفتم آذر سال 59 اشاره كرد و گفت: عمليات مرواريد كه 67 روز پس از جنگ تحميلي اتفاق افتاد، نتايج راهبردي زيادي براي جمهوري اسلامي ايران داشت.

وي افزود: در عمليات مرواريد دوسوم نيروي دريايي ارتش عراق نابود و يك سوم آن هم در ام‌القصر زنداني شد و تا آخر جنگ تحميلي آن‌ها نتوانستند از نيروي دريايي خود استفاده كنند.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اعلام اين كه نيروي دريايي ارتش عراق در آغاز جنگ از نظر تجهيزات همرديف ايران بود گفت: پيروزي در عمليات مرواريد بيانگر اراده و ايمان پرسنل شجاع نيروي دريايي ارتش ايران بود.

امير دريادار سياري با اعلام اين كه پس از عمليات مرواريد تسلط عراق بر سواحل و درياي خليج‌فارس كه يكي از اهداف مهم عراق درجنگ بود از بين رفت، افزود: دشمنان جهاني ايران پس از اين عمليات درصد بازسازي نيروي دريايي ارتش عراق آمدند، اما نيروي دريايي ارتش با قدرت و اقتدار تمام در تنگه هرمز جلو آن را گرفت و نگذاشت كه اين تجهيزات جديد به دست ارتش عراق برسد.وي با اعلام اين كه بعد از عمليات مرواريد به دليل اين كه راه مواصلاتي عراق از طريق دريا قطع شد و ديگر نمي‌توانست بيش از 6 ماه مقاومت كند، افزود: علت تداوم جنگ كمك كشورهاي استكباري و منطقه به عراق بود.امير دريادار سياري اضافه كرد: با عمليات مرواريد كشورهاي فرامنطقه‌اي هم متوجه قدرت نيروي دريايي كشورمان شدند، چون آن‌ها خيال مي‌كردند با رفتن مستشاران خارجي، نيروي دريايي ايران فلج خواهد شد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اعلام اين كه دشمنان فرامنطقه‌اي و منطقه‌اي ايران براي ناكام گذاشتن جمهوري اسلامي در تسلط بر خليج‌فارس و درياي عمان اقدام به فروش انواع هواپيماها، هلي‌كوپتر و موشك به عراق كردند، گفت: عراق با استفاده از اين امكانات در صدد برآمد از هوا با حمله به سكوهاي نفتي و كشتي‌هاي تجاري ما ضربه مهلك به اقتصاد كشور وارد كند.

امير دريادار سياري تاكيد كرد: اقدام مهم و بزرگ نيروي دريايي ارتش براي مقابله با اين توطئه دشمن اسكورت 10 هزار فروند كشتي تجاري بود و آن‌ها فقط توانستند 300 فروند كشتي را هدف قرار دهند كه از اين تعداد 250 فروند كشتي هم نجات يافت كه اين امر در جنگ‌هاي دريايي شبيه به معجزه است.


نوشته شده در   دوشنبه 7 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode