ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 آذر 1390     |     کد : 28837

چين و گام‌هاي نظامي آمريكا در شرق دور

اظهارات باراك اوباما در استراليا در خصوص حضور فزاينده نظامي آمريكا در آسيا و اقيانوس آرام، در پكن دال‌بر تلاش واشنگتن براي محاصره نظامي چين در اين منطقه ارزيابي شده است.

اظهارات باراك اوباما در استراليا در خصوص حضور فزاينده نظامي آمريكا در آسيا و اقيانوس آرام، در پكن دال‌بر تلاش واشنگتن براي محاصره نظامي چين در اين منطقه ارزيابي شده است.

اين اظهارات از همان ابتدا از سوي دولتمردان چين مورد انتقاد قرار گرفت و پكن تاكيد كرد كه آمريكا نبايد اين منطقه را وارد يك ورطه نظامي كند.

رسانه‌هاي گروهي چين ازجمله روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم، خبرگزاري «شين هوا» و «چاينا ارگ»، سايت اينترنتي رسمي اين كشور نيز گزارش‌هاي انتقادي عليه آمريكا منتشر كردند.

«شي اين هونگ »، رئيس مركز مطالعات آمريكا در دانشگاه خلق چين در اين باره مي‌گويد: توسعه نظامي آمريكا در منطقه گامي در جهت تحقق هدف محاصره و محدود كردن چين است.

«گلوبال تايمز»، روزنامه انگليسي زبان چاپ پكن نيزدر اين باره نوشته است: آمريكا اهداف جدي تري را دنبال مي‌كند، ازجمله اينكه چين را با اين تحركات محدود كند.

شي ادامه مي‌دهد: آمريكا پيشتر چندين پايگاه نظامي در كره جنوبي و ژاپن ايجاد كرده است.

وي افزود: به نظر مي‌رسد داشتن پايگاه‌هايي در استراليا، آمريكا را به درياي جنوبي چين، جايي كه واشنگتن به آن چشم دوخته، نزديك‌تر ‌كند.

خبرگزاري شين هوا در گزارشي آورده است كه اظهارات « اوباما » گامي تجاوزكارانه محسوب مي‌شود؛ گامي كه بسيار خطرناك است. رئيس‌جمهوري آمريكا به آسيا كمك نمي‌كند، بلكه در انديشه تامين منافع واشنگتن است. در گزارش خبرگزاري رسمي چين آمده است: آمريكا قبلا فقط طي جنگ جهاني دوم در استراليا حضور نظامي داشت. اين كشور اكنون راهبرد تازه نظامي را براي آسيا و اقيانوس آرام تنظيم كرده است ، از جمله اينكه از خيزش و ظهور چين جلوگيري كند.

«يو تيه جان»، استاد مطالعات بين‌الملل دانشگاه پكن مي‌گويد: در باطن آمريكا، نگراني از رشد سريع چين وجود دارد.

وي افزود: راهبرد آمريكا بازگشت به منطقه آسيا و اقيانوس آرام است. اين كشور تاثيرات و نفوذ بيشتري را در منطقه مي‌خواهد. در عين حال اقدامات واشنگتن، راهبردي تبليغاتي براي پيروزي اوباما در دور تازه انتخابات رياست جمهوري آمريكاست.

اوباما در سال 2009 ميلادي اعلام كرد كه اين كشور راهبرد بازگشت به آسيا را تنظيم كرده است. او حتي خود را اولين رئيس‌جمهوري آمريكا در منطقه اقيانوس آرام ناميده است. رئيس‌جمهوري آمريكا همزمان با اظهاراتي كه پكن را خشمگين كرده است در اجلاس سران آ.سه.آن در اندونزي كه ون «جيا بائو» نخست وزير چين نيز در آن حضور داشت، شركت كرد.

همزمان هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا نيز به فيليپين سفر كرد تا با مانيل روابط نظامي را نزديكتر كند، با اين هدف كه چين در درياي جنوبي در محاصره همسايگان و نظاميان آمريكايي قرار گيرد.

ارگان حزب حاكم چين در اين زمينه مي‌نويسد: وزير خارجه آمريكا به‌شدت بر حمايت نظامي اين كشور از فيليپين تاكيد كرد.

اين در حالي است كه چين و فيليپين در درياي جنوبي چين منازعاتي دارند و مانيل قبل از اين، رزمايش مشتركي هم با آمريكا در منطقه برگزار كرد. كلينتون همچنين در اجلاس سران «آ سه آن» در اندونزي، مساله درياي جنوبي چين را هم مطرح كرد.

«ليو وي مينگ»، سخنگوي وزارت خارجه چين در اين باره مي‌گويد: البته مساله درياي جنوبي چين در دستور كار « آ. سه.آن» نبود، چون اصولاً پكن نمي‌خواهد اين مساله مورد بحث قرار گيرد.

وي تاكيد كرد كه كشورهاي ديگر به هيچ وجه حق مداخله در اين مساله را ندارند، زيرا دخالت‌ها شرايط را پيچيده‌تر مي‌كند.

«شي اين‌هونگ»، از دانشگاه خلق پكن در اين باره گفت: بايد از اتفاقاتي كه تاكنون رخ داده، عبرت بگيريم. ما بايد در مورد رابط خود با كشورهايي كه در اين منطقه در دام آمريكا افتاده‌اند، تجديد نظر كنيم و بايد از نفوذ واشنگتن در منطقه جلوگيري شود.

اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود كه وزارت خارجه چين از رئيس‌جمهوري آمريكا و اظهارات وي در استراليا، مبني بر تقويت پايگاه‌هاي نظامي و حضور نظاميانش در منطقه اقيانوس آرام، انتقاد كرد.

تحليلگران چيني همچنين هشدار داده‌اند كه آمريكا در تلاش است تا درياي جنوبي را به جعبه‌اي تبديل كند كه چين را در درون خود محدود كرده است. روزنامه تايواني «تايپه تايمز» در اين باره مي‌نويسد: اولين گام توسعه نظامي آمريكا در منطقه، به آسياي جنوب شرقي مربوط خواهد شد، جايي كه نيروي دريايي و كشتي‌هاي آمريكايي و ناوشكن‌هاي اين كشور در سال 2012 ميلادي با استفاده از فضاي استرالياي شمالي در آن مستقر خواهند شد. همين مساله موجب شده است كه چين به‌شدت توسعه نظامي آمريكا در منطقه را مورد سوال قرار دهد و از تقويت روابط ميان نيروهاي مسلح اين كشور با برخي كشورهاي ديگر منطقه، ابراز نگراني كند.

چين درياي جنوبي را كه داراي منابع غني نفت و گاز است از آن خود مي‌داند و در اين راستا با كشورهايي نظير ويتنام، فيليپين، مالزي، برونيي و منطقه تايوان اختلافاتي دارد. تحليلگران چيني مي‌گويند كه آمريكا نيروهايش را از افغانستان و عراق خارج مي‌كند تا درهاي درياي جنوبي چين را به روي آنان بگشايد. درياي جنوبي چين يك مسير كشتيراني است كه ارزش تجاري سالانه آن به 5000 ميليارد دلار مي‌رسد و آمريكا با بحران مالي كه در آن گير افتاده، بشدت به آن چشم دوخته است.

آمريكا و استراليا در جريان سفر اوباما به توافق رسيدند كه 2500 نظامي و افسر و تفنگدار نيروي دريايي آمريكا تا سال 2016 ميلادي در بندر شمالي «داروين » استراليا مستقر شوند.



نوشته شده در   شنبه 5 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode