ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 21 آبان 1390     |     کد : 28158

واكنش ايران به گزارش مغرضانه آمانو

دكتر احمدي نژاد: ملت ايران سرسوزني از راهي كه در پيش گرفته است عقب نمي‌نشيند ...

دكتر احمدي نژاد: ملت ايران سرسوزني از راهي كه در پيش گرفته است عقب نمي‌نشيند.

سران سه قوه در واكنش به گزارش هسته‌اي آمانو درباره ايران، آن را غيرواقعي، مغرضانه و ناشي از نفوذ اطلاعاتي آمريكا، اروپا و رژيم صهيونيستي دانستند. در اين ارتباط دكتر احمدي‌نژاد در جمع مردم شهركرد با بيان اين كه ملت ايران سرِ‌سوزني از راهي كه در پيش گرفته است عقب نمي‌نشيند، خطاب به آمانو اعلام كرد: چرا حيثيت آژانس را خرج دولت آمريكا مي‌كنيد؟

دكتر لاريجاني رئيس مجلس هم گزارش آژانس را سياسي و سناريويي سرهم‌بندي شده و ناشي از شيطنت صهيونيستها خواند.آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه نيز گزارش آمانو را يكطرفه قلمداد كرد.

اظهارات سلطانيه

علي‌اصغر سلطانيه، سفير و نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در واكنش به گزارش جديد آمانو با تاكيد بر اين‌كه مديركل آژانس برخلاف اساسنامه اين نهاد بين‌المللي عمل كرده است تصريح كرد:

آمانو عواقب اشتباه تاريخي‌اش را خواهد ديد.

وي كه ساعتي پس از انتشار گزارش جديد مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ايران با ايرانا گفت‌‌گو مي‌كرد، افزود: مديركل برخلاف اساسنامه اقدام كرده و با مسموم كردن فضاي همكاري، زمينه تقابل ميان اعضا و دبيرخانه را فراهم آورده است و مسئوليت كامل عواقب چنين اشتباه تاريخي فقط متوجه اوست.

وي گزارش آژانس را غير متوازن، غيرحرفه‌اي و سياسي خواند و گفت: به رغم هشدار كشورهاي جنبش عدم تعهد، چين و روسيه به آمانو، او بر نظر شخصي خود اصرار ورزيد و مطالب مربوط به ادعاهاي كذب اندك كشورها از جمله آمريكا را در ضميمه گزارش خود منتشر كرد.

اگرچه اين مطالب چيز جديدي نيست و در طول چندسال گذشته بويژه در قالب مطالعات ادعايي مطرح شده و ايران در 117 صفحه به طور مستند بر رد آنها تاكيد كرده است، ليكن نفس انتشار ادعاها عليه يك كشور آن هم در گزارش عمومي، بر خلاف اصل حفاظت اطلاعات كشورها استوار است.

سلطانيه ادامه داد: از طرف ديگر امروز مشخص شد كه آمانو قبل از انتشار گزارش، مدارك مربوط به مطالعات ادعايي را در اختيار پنج كشور داراي سلاح هسته‌اي عضو شوراي امنيت سازمان ملل قرار داده است كه اين امر تخلف از روح اساسنامه آژانس محسوب مي‌شود و بايد با همه كشورها به طور برابر برخورد شود بر اين اساس مديركل برخلاف اساسنامه اقدام كرده و با مسموم كردن فضاي همكاري، زمينه تقابل ميان اعضا و دبيرخانه آژانس را فراهم آورده است و مسئوليت كامل عواقب چنين اشتباه تاريخي فقط متوجه اوست.

وي تاكيد كرد: ايران به عنوان كشوري مسئول ضمن آنكه به هيچ وجه نسبت به حقوق حقه خود مصالحه نخواهد كرد و كماكان به تعهدات خود مطابق ان.پي‌.تي عمل مي‌كند، اما در عين حال اين اشتباه تاريخي مديركل را با همفكري و همكاري ديگر كشورها بدون جواب نخواهد گذاشت.

سفير و نماينده دائم ايران در آژانس تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد از آژانس به صورت ابزاري استفاده شود و اين نهاد بين‌المللي به عنوان زير مجموعه اي از شوراي امنيت در آيد و بي‌ترديد كشورهاي عدم تعهد، روسيه و چين اين برخورد ناشايست مديركل را بي‌جواب نخواهند گذاشت.

اعتراض جنبش عدم تعهد

اعضاي جنبش عدم تعهد(نم)هم به گزارش جديد يوكيا آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعتراض كردند.

به گزارش ايرنا از وين در نشست فوق‌العاده اعضاي جنبش عدم تعهد، سفراي تروييكاي عدم تعهد موظف شدند كه اعتراض خود را به گزارش جديد در ملاقات با مديركل آژانس مطرح كنند.

وزارت امور خارجه روسيه هم با صدور يك بيانيه و در واكنشي تند به گزارش آژانس انرژي هسته‌اي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز كشورمان تاكيدكرد كه اين گزارش به عامل افزايش تشنجات پيرامون مسائل هسته‌اي ايران تبديل شده و اين موضوع موجب دلسردي است.

در اين بيانيه اضافه شده است: جاي بسي تاسف است كه گزارش آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي قبل از انتشار و توزيع ميان كشورهاي عضو به محملي براي اراجيف بافي، رواج شايعات و تحريف‌هاي سياسي توسط كساني تبديل شد كه با اتكاي به آن به جنجال رسانه‌اي دست زده‌اند.

بيانيه وزارت خارجه روسيه حاكي است: با توجه به درز اطلاعات سري گزارش آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي قبل از انتشار آن، حال اين سوال پيش مي‌آيد كه دبيرخانه آژانس تا چه حد در تامين شرايط فعاليت محرمانه به عنوان اصل كليدي فعاليت اين نهاد بين‌المللي موفق بوده است؟

در اين بيانيه آمده است: افشاي مضمون گزارش آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي و علني شدن آن در شرايطي كه فرصت‌هاي جديدي براي حل

و فصل ديپلماتيك پرونده هسته‌اي ايران با گروه 1 + 5 به وجود آمده است، ما را در مورد اقدامات آژانس دچار شك و ترديد مي‌كند.

به طور قطع روسيه نمي‌تواند از خط كساني در مقوله پرونده هسته‌اي ايران حمايت كند كه در مسير عقيم گذاشتن آگاهانه روند حل و فصل سياسي مربوط به اين موضوع، گام بر مي‌دارند.

بيانيه تصريح كرد: در گزارش آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي هيچ موضوع جديد يا سندي كه واقعيات مربوط به اين موضوع را تغيير دهد، وجود ندارد و اين نشان از عدم صلاحيت بعضي از دست‌اندركاران تاليف و تفاسير مربوط به اين موضوع دارد.

افشاگري در مورد گزارش آمانو

رسانه‌هاي اسرائيلي از ارتباط دستگاه‌هاي اطلاعاتي صهيونيستي، آمريكا و غرب در تهيه گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پرده برداشتند.

به گزارش فارس، گزارش‌هاي رسانه‌اي صهيونيستي حاكي از آن است كه سازمان‌هاي جاسوسي اسرائيل نقش مهمي در تهيه گزارش جانبدارانه انرژي اتمي در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران داشته‌اند.

روزنامه «جروزالم پست» ساعاتي قبل از انتشار گزارش سياسي آژانس در زمينه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نوشت كه علاوه بر سازمان‌هاي جاسوسي اسرائيل، آمريكا و اروپا هم در تهيه اين گزارش عليه ايران دست داشته‌اند.

روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست» هم تاكيد كرد: مطالب ارائه شده در گزارش آمانو بيش از هر چيز متكي بر اسناد ارائه شده توسط سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا، انگليس و اسرائيل است.

همچنين روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز پس از آنكه نوشت آمريكا بازرسان آژانس را تحت فشار قرار داده است تا بخشي از اطلاعات محرمانه هسته‌اي ايران را براي جلب حمايت بين‌المللي از تشديد تحريم‌ها منتشر سازند، گزارش داد كه غرب تلاش دارد با تحريم‌هاي خود، تهران را زير فشار قرار دهد، اما مي‌ترسد ايران بخواهد با توقف توليد نفت خود، موجب افزايش قيمت جهاني نفت شود.

گزارش مغرضانه آمانو

«يوكيا آمانو» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در آخرين گزارش خود در سال 2011 درباره ايران مدعي شد كه «آژانس قادر نيست اطمينان موثق درباره فقدان مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران را فراهم و جمع‌بندي كند كه مواد هسته‌اي در ايران براي مقاصد صلح‌آميز است».

به گزارش ايسنا وي گزارش خود را شب سه‌شنبه به همراه يك ضميمه 12 صفحه‌اي منتشر كرد.

مديركل آژانس در ضميمه 12 صفحه‌اي الحاق شده به گزارش خود، مطالبي را درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ارائه كرده است.

در بخش خلاصه گزارش آمده است:

ـ در حالي كه آژانس به راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌اي اعلام شده در تاسيسات هسته‌اي و در مكان‌هايي خارج از اين تاسيسات كه اين مواد به‌طور معمول در آنجا استفاده مي‌شوند ادامه مي‌دهد، از آنجا كه ايران همكاري لازم را به عمل نمي‌آورد و از جمله پروتكل الحاقي را اجرا نمي‌كند، آژانس قادر نيست اطمينان موثق درباره فقدان مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده را فراهم و جمع‌بندي كند كه مواد هسته‌اي در ايران براي مقاصد صلح‌آميز است.

ـ آژانس در باره ابعاد نظامي احتمالي برنامه‌ هسته‌اي ايران، نگراني‌هاي جدي دارد. بعد از ارزيابي دقيق و موشكافانه اطلاعات وسيعي كه در اختيارش است، آژانس دريافت كه اين اطلاعات، در مجموع معتبر هستند. اين اطلاعات حاكي از آن است كه ايران فعاليت‌هايي را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاري هسته‌اي انجام شده است. اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد كه پيش از پايان سال 2003، اين فعاليت‌ها تحت يك برنامه تنظيمي انجام شده و برخي از اين فعاليت‌ها ممكن است همچنان ادامه داشته باشند.

ـ نظر به نگراني‌هايي كه در سطور فوق شناسايي شد، از ايران خواسته مي‌شود به منظور فراهم كردن توضيحات روشنگرانه نسبت به ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي خود كه در ضميمه گزارش مورد شناسايي قرار گرفتند، بدون تعلل و به‌طور محتوايي وارد گفت‌وگو و همكاري با آژانس شود.

ـ آژانس مشغول كار با ايران به‌منظور حل و فصل ناهمخواني موجود در راستي آزمايي موجودي فيزيكي آزمايشگاه تحقيقاتي چند منظوره «جابربن حيان» است.

ـ به منظور ايجاد اعتماد بين‌المللي به ماهيت صرفاً صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران، مديركل از ايران مي‌خواهد همان‌گونه كه در قطعنامه‌هاي ‌الزام‌آور شوراي حكام و شوراي امنيت خواسته شده است، براي اجراي كامل موافقتنامه پادمان و ساير تعهداتش از جمله اجراي مفاد پروتكل الحاقي، اجراي كد اصلاحي، 1/3 ترتيبات فرعي موافقتنامه پادمان‌هايش، تعليق فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي و تعليق فعاليت‌هاي مرتبط با آب سنگين گام بردارد و همان‌گونه كه اشاره شد، به نگراني‌هاي جدي آژانس در مورد ابعاد نظامي احتمالي برنامه هسته‌اي بپردازد.

آمانو همچنين اعلام كرد كه ايران تعدادي شبيه‌سازي رايانه‌اي آزمايش‌هاي هيدروديناميك انجام داده كه مربوط به ساخت سلاح هسته‌اي است. همچنين در اين بخش گفته شده است، آژانس عكس‌هاي ماهواره‌اي از يك محفظه فلزي بزرگ در اختيار دارد كه براي آزمايش سلاح هسته‌اي در تاسيسات پارچين مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

اين بندها در گزارش آمانو، محصول فعاليت‌هاي فردي به نام فردريك كلود مسئول بخش عكس‌هاي ماهواره‌اي در آژانس و مشاور آمانو است.

كلود چند سال پيش همراه اولي هاينونن معاون وقت امور پادمان آژانس با همين عكس‌ها به تهران آمد و درخواست بازديد از پارچين را مطرح كرد كه به بازرسان آژانس اجازه داده شد از هر نقطه مجموعه كه مي‌خواهند بازديد و نمونه‌گيري كنند.

در نتيجه اين بازديدها، معلوم شد مخازن مورد ادعاي كلود براي ساخت بمب توالت‌هاي فلزي در پارچين بوده و نمونه‌گيري‌ها وجود هيچ فعاليت هسته‌اي را در اين منطقه نشان نداد و به همين دليل، آژانس پرونده پارچين را مختومه اعلام كرد.

*ساير تحولات

آمريكا مي‌گويد كه براي بررسي گزارش جديد ديده بان هسته‌اي سازمان ملل در مورد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به زمان نياز دارد و از هرگونه اظهارنظر فوري در مورد محتواي گزارش خودداري مي‌كند

* وزارت امور خارجه چين در پي انتشار گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارتباط با برنامه هسته‌اي ايران، خواستار راه حل صلح‌آميز در اين زمينه شد.

هونگ لي سخنگوي وزارت امور خارجه چين اظهار داشت: پكن سرگرم مطالعه گزارش آژانس در ارتباط با برنامه هسته‌اي ايران است.

وي در همين حال از ايران خواستار نشان دادن انعطاف و خلوص نيت در اين ارتباط شد و افزود: ما حامي راه حل صلح‌آميز در مورد برنامه هسته‌اي ايران هستيم.

* وزارت خارجه فرانسه بار ديگر خواستار ارجاع موضوع هسته‌اي ايران به شوراي امنيت شد . به گزارش مهر به نقل از العربيه، وزارت خارجه فرانسه ادعاكرد: اكنون زمان آن رسيده است تا پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل منتقل شود و در اين‌باره هيچ مانع ديگري وجود ندارد.

اين اظهارات از سوي وزارت خارجه فرانسه در واكنش به آخرين گزارش آمانو منتشر شد.

* نشريه آمريكايي «فارين پاليسي»با اعلام اين كه ترسناك اين است كه حمله هم بشود اما ايران متوقف نشود، افزود: هيچ‌كس نمي‌تواند ايران را متوقف كند. ايران كشور مسلمان و قدرتمندي است كه در زدن ضربات كشنده به آمريكا هرگز ترديد نخواهد كرد.

* علي باقري معاون سياست خارجي و امور بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي ايران با «سرگئي لاوروف»، وزير امور خارجه روسيه در مسكو ديدار كرد و طرفين در مورد برنامه هسته‌اي ايران به مذاكره و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش ايرنا، دوطرف در اين ديدار كه ديروز انجام گرفت، درباره گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و برنامه هسته‌اي صلح‌آميز كشورمان تبادل‌نظر كردند.

وزير امور خارجه روسيه در اين ديدار، بر پايبندي كشورش به حل و فصل مسائل مناطق خاورميانه و شمال آفريقا از راه‌هاي مسالمت‌آميز و گفت‌وگو و بدون مداخله خارجي تأكيد كرد.

دوطرف در اين ديدار همچنين با تشريح اهميت روابط ايران و روسيه، بر لزوم تلاش دوجانبه براي توسعه همكاري‌ها در عرصه‌هاي مختلف تأكيد كردند.

باقري همچنين با «نيكلاي پاتروشف» دبير شوراي امنيت فدرال روسيه، ديدار كرد و با وي در مورد مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌اي و جهاني گفت‌وگو كرد.

* دانشجويان دانشگاه الزيتونه تونس با اعتراض شديد به گزارش اخير مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، با تأكيد بر اين‌كه غرب نمي‌تواند مانع پيشرفت ايران شود، گفتند كه اين گزارش تأمين‌كننده منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي و از نظر ملت‌هاي مسلمان و عرب بي‌ارزش است.

دانشجويان تونسي در گفتگو با خبرنگاران اعزامي ايرنا به تونس، با هشدار به يوكيا آمانو درخصوص سوءاستفاده از جايگاه خود در جهت تأمين منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي، تأكيد كردند كه آمريكا با تنش‌زايي عليه ايران نمي‌تواند افكار عمومي جهان را از وضع بحراني خود، سرنگوني ديكتاتورهاي عرب مورد حمايت غرب و بيش از 200 كلاهك هسته‌اي رژيم صهيونيستي كه منطقه و جهان را با خطر جدي مواجه كرده است، منحرف كند.



نوشته شده در   شنبه 21 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode