ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 آبان 1390     |     کد : 27317

هزاران كشته در زلزله مهيب شرق تركيه

مركز زمين‌شناسي آمريكا قدرت اين زلزله را 3/7 ريشتر و مركز آن را 20 كيلومتري شمال شهر...

مركز زمين‌شناسي آمريكا قدرت اين زلزله را 3/7 ريشتر و مركز آن را 20 كيلومتري شمال شهر «وان» اعلام كرد 
زمين لرزه شديدي به بزرگي 3/7ريشتر عصر ديروز استان وان در جنوب شرق تركيه در نزديكي مرز ايران را لرزاند بطوري كه لرزش آن در شمال غرب كشورمان در استان‌هاي آذربايجان غربي و شرقي احساس شد.

اين زمين لرزه در شهرستان‌هاي خوي و سلماس بيش از ساير نقاط استان آذربايجان غربي محسوس بود و با وقوع آن مردم اين دو شهر منازل خود را ترك كردند و به خيابان‌ها رفتند.

اين زمين لرزه كه بيش از 30 ثانيه به طول انجاميد، در شهر اروميه و روستاهاي اطراف نيز محسوس بود.‏

دراستان آذربايجان شرقي هم شهروندان شدت اين زلزله را احساس كردند. اين زلزله در تبريز و برخي شهرهاي آذربايجان شرقي موجب رعب و وحشت شهروندان شد. ‏

مرکز زمين شناسي آمريکا بزرگي اين زمين لرزه را 3/7 ريشتر و مركز آن را منطقه‌اي در 20کيلومتري شمال شرق وان ترکيه اعلام كرد. مرکز زمين‌شناسي «قنديلي» دانشگاه استانبول نيز از وقوع زمين‌لرزه شديدي با قدرت 3/7 ريشتر در منطقه کردنشين وان خبر داد.

طبق اين گزارش زلزله در عمق 5 کيلومتري از سطح زمين رخ داد و در مناطق مسکوني شهر وان، دياربکر، ارز روم خسارات سنگيني به بار آورد.

به علت شديد بودن زلزله، مقام‌هاي ترکيه در ساعات اوليه نتوانستند با مناطق ياد شده ارتباط تلفني برقرار کنند.

بر اثر اين زلزله شهرهاي کردنشين «بطليس»، «فئيرت»، «باتمان» و «ارز روم»، «بينگل» «آغري»، «موش» و دياربکر متحمّل خسارات سنگين مالي و جاني شده‌اند. ‏

خبرگزاري دولتي تركيه (آناتولي) از تخريب واحدهاي مسكوني در منطقه زلزله زده استان وان اين كشور خبر داد. اين زمين زلزله كه منطقه وسيعي از شرق تركيه را تكان داد، بنا بر اعلام آناتولي خانه‌هايي را با خاك يكسان كرد. رصدخانه قنديلي دانشگاه استانبول، مركز اين زمين لرزه را روستاي «تابانلي» در استان وان اعلام كرد.‏

بعد از زمين لرزه 2/7 ريشتري، دو زمين لرزه به بزرگي 3/5 و 9/4 ريشتري نيز شهر ارسيج و وان را لرزاند. شهرهاي «وان» و «ارسيج» از شهرهاي مرزي تركيه با ايران هستند.



گزارش خبرگزاري تركيه

خبرگزاري آناتولي شامگاه ديــروز اعــلام كرد، براثر اين زمين‌لرزه شديد، 45 ساختمان در مناطق مختلف استان وان از جمله «تابانلي و ارسيس» فرو ريخت كه برآوردهاي اوليه حكايت از آن دارد بيش از هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند.

«آتالاي» شهردار ارسيس در گفت‌وگو با خبرگزاري ضمن درخواست كمك اضطراري، گفت: هنگام راه رفتن در كنار ساختمان‌هاي تخريب شده، صداي كمك كودكان، زنان و مرداني كه زير آوار محبوس شده‌اند، كاملاً به گوش مي‌رسد و نجات يافتگان فقط با استفاده از بيلچه مي‌توانند به محبوس شدگان زير آوار كمك كنند كه در صورت ادامه اين روند، ادامه زندگي براي مجروحان غيرممكن خواهد بود.

وي ساختمان‌هاي فروريخته را شامل خوابگاه‌هاي دانشجويي، هتل‌ها و آپارتمان‌هاي مسكوني اعلام و تأكيد كرد: تا ساعت 8 ديشب (به وقت محلي) بيش از 50 مجروح كه حال چند تن از آنها وخيم بود، به مراكز درماني منتقل شدند.

همچنين در پي وقوع اين زلزله، فرودگاه وان به حالت تعطيلي در آمد و تمامي هواپيماها كه مقصدشان اين فرودگاه بود، به شهرهاي همسايه هدايت شدند.



آمادگي ايران براي كمك به تركيه

سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه در پي وقوع زلزله در شرق اين كشور، ضمن ابراز همدردي با آسيب ديدگان، آمادگي كشورمان را براي ارسال كمك‌هاي انسان دوستانه اعلام كرد. ‏

به گزارش ايرنا، بهمن حسين پور با ابراز همدردي با دولت و ملت تركيه و تسليت به خانواده‌هاي كشته شدگان اين زمين‌لرزه و آرزوي صبر براي آنان گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده ارسال هرگونه كمك انساندوستانه به كشور دوست و برادر تركيه است.‏



پيام تسليت وزير امور خارجه

آنكارا ـ علي اكبر صالحي وزير امور خارجه ايران در پي وقوع زلزله در شرق تركيه، ديشب در تماس تلفني با احمد داود اوغلو وزير امور خارجه اين كشور، ضمن ابراز همدردي با دولت و مردم تركيه، اين حادثه را به آنها تسليت گفت.

به گزارش ايرنا، صالحي در اين تماس تلفني با ابراز همدردي با بازماندگان كشته‌شدگان اين حادثه، آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي ارسال هرگونه كمك انسان دوستانه به تركيه اعلام كرد.



خسارت زلزله در چالدران

مدير ستاد مديريت بحران شهرستان چالدران با اعلام وقوع زلزله شديد در اين شهرستان گفت: براثر اين زمين لرزه تاكنون دو مصدوم در بيمارستان شهيد بهشتي اين شهرستان بستري شده و حدود 40 خانه مسكوني تا حدود 50 درصد تخريب شده است.

احمدرضا قلي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: اين زلزله تاكنون سه پس لرزه نيز به دنبال داشته است.

قلي‌پور همچنين با اشاره به تشكيل جلسه ستاد بحران با سازمان‌ها و ارگان‌هاي مربوطه بيان كرد: تمامي نيروهاي بسيج و هلال احمر و غيره اكنون در مناطق مختلف روستايي و شهري در حال برآورد خسارات و امدادرساني به آسيب‌ديدگان احتمالي هستند. 


نوشته شده در   سه شنبه 3 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode