ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 مهر 1390     |     کد : 26701

تأكيد مجدد يك مرجع تقليد بر تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها

آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني در حضور رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم و رؤساي دانشكده‌هاي اين دانشگاه، بارديگر بر اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها تأكيد كرد.

آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني در ديدار رييس دانشگاه آزاد اسلامي قم عنوان كردند
آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني در حضور رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم و رؤساي دانشكده‌هاي اين دانشگاه، بارديگر بر اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها تأكيد كرد.
اين مرجع تقليد در اين ديدار با توجه به اهميت علم و معرفت از ديدگاه اسلام اظهار كرد: علم و معرفت در اسلام در درجه اول قرار دارند و از جايگاه والايي برخوردارند و در بسياري از آيات و روايات بر آن تأكيد فراوان شده است.
وي پيشرفت و ارتقاي سطح علمي جامعه را در سايه پيشرفت‌هاي معرفتي و معنوي مردم دانست و تصريح كرد: همه بايد براي ارتقاي سطح فرهنگ و معرفت جامعه تلاش كنيم، تا كشور ما در سطح بين‌المللي به خوبي بدرخشد و جايگاه واقعي خود را بيابد.
مرجع تقليد شيعيان تأكيد كرد: علم و معرفت در اسلام حرف اول را مي‌زند، حضرت رسول اكرم و اميرالمومنين (ع) در اين خصوص تأكيدات فراواني داشته‌اند؛ بنابراين ما بايد براي خودكفايي علمي تمام توان خود را به كار ببنديم و در اين خصوص از هيچ كوششي دريغ نورزيم.
وي افزود: در اسلام علم با ارزش و علماء جايگاه ويژه‌اي دارند، از اين رو بايد براي افزايش معرفت جامعه تلاش كنيم تا همه مردم در اين خصوص غني باشند.
آيت الله صافي با اشاره به اهداف و فلسفه تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: دانشگاه آزاد از همان ابتدا با هدف توسعه و گسترش فرهنگ اسلامي تأسيس شد و كساني همچون حضرت امام خميني(ره) بر رعايت فرهنگ اسلامي تأكيد داشتند كه اين دانشگاه بايد در بردارنده همه محاسن و به دور از معايب ساير دانشگاه‌ها باشد.
وي با تأكيد بر مباحث اخلاقي، رسيدن به قله‌هاي معنوي و انساني در كنار پيشرفت‌هاي علمي را از ديگر اهداف تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي برشمرد و افزود: كساني كه در دانشگاه درس مي‌خوانند پس از اتمام دوران تحصيلاتي خود، بايد افراد كاملي شده باشند و در حقيقت دانشگاه بايد به دنبال انسان‌سازي باشد؛ يعني كساني كه درپي كسب علم هستند، بايد اخلاق و معنويت را نيز مدنظر قرار دهند و آناني كه علم‌شان زياد مي‌شود متناسب با همان، اخلاق و تواضعشان نيز افزايش يابد.
وي تصريح كرد: كساني كه به دنبال علم‌آموزي هستند و دانشگاه مي‌روند بايد ارتباطشان با خدا بيشتر شود، نه اين كه از خدا دور شوند؛ زيرا دانشگاه آزاد اسلامي مي‌خواهد بگويد كه مي‌توان هم علوم متعارف را فراگرفت و هم اخلاق و معنويت داشت و جمع بين اين دو ممكن و حتي ضروري است. اگر علم و اخلاق توام نباشند، علم‌آموزي هيچ مفهومي ندارد.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه دانشگاه‌هاي ما هنوز به هدف اصلي اسلامي شدن نرسيده‌اند، ادامه داد: اگر به همه برنامه‌ها و اهدافي كه مؤسسان دانشگاه آزاد براي آن تعيين كرده بودند عمل مي‌شد، امروز نه تنها هيچ نقصي وجود نداشت بلكه اين دانشگاه خود الگويي براي ديگر دانشگاه‌ها مي‌شد.
وي در ادامه تأكيد كرد: دانشگاه هنوز نتوانسته است انتظارات جامعه‌ي اسلامي را به طور كامل تأمين كند و گلايه‌هايي هم در اين خصوص وجود دارد؛ ولي نمي‌گوييم در اين‌باره كوتاهي شده است؛ زيرا كه استادان مبرّز و پاكي در اين دانشگاه وجود دارند كه به دنبال خدمت هستند و مي‌خواهند دانشجويان را تربيت كنند.
اين مرجع تقليد با تأكيد بر نيازسنجي در جامعه و افزايش پذيرش با توجه به نياز جامعه، بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي را باعث سرخوردگي و يأس آنان و خانواده‌هايشان دانست و يادآور شد: بايد فارغ التحصيلان دانشگاه متناسب با نيازهاي روز جامعه پذيرش و تربيت شوند، نه اين كه هر از گاهي يك دانشكده ايجاد شود، اما متناسب با نياز مردم و جامعه نباشد.
آيت الله العظمي صافي با اشاره به طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها اين طرح را بسيار مهم برشمرد و گفت: اين مسأله بسيار مهم است و بايد اين طرح در دانشگاه‌ها دنبال شود. خوشبختانه وزير علوم به دنبال اجرايي كردن طرح تفكيك جنسيتي است، اما برخي مانع آن مي‌شوند.
وي با توجه به جايگاه شهر مقدس قم و وجود حوزه علميه در اين شهر، اظهاركرد: دانشگاه آزاد اسلامي قم بايد در خصوص اجرايي شدن طرح تفكيك جنسيتي به صورت كامل، پيشگام و به عنوان يك دانشگاه نمونه در كشور مطرح شود.
اين مرجع تقليد با اشاره به گستردگي دانشگاه آزاد اسلامي در تمامي شهرها و استان‌هاي كشور بر بومي‌گزيني دانشجويان تأكيد كرد و افزود: امروز بسياري از دانشجويان دختر براي تحصيل به شهرهاي مختلفي مي‌روند و اين كار سبب نگراني خانواده‌ها و بروز برخي مشكلات ديگر شده است. مسئولان بايد كاري كنند كه اين نواقص برطرف شود.
وي با انتقاد از پذيرش دانشجويان بدون تأمين خوابگاه براي آنان گفت: شنيده‌ام برخي دانشجويان در شهرهاي گوناگون خوابگاه ندارند، اگر دانشگاه نمي‌تواند امكانات فراهم كند پس چرا دانشجو پذيرش مي‌كند؟ دانشجويان امانت‌هاي الهي هستند و نمي‌توانيد احساس مسئوليت نكنيد و بگوييد كه به ما ارتباطي ندارد. شما مسئوليد و بايد پاسخگو باشيد.
آيت‌الله العظمي صافي با بررسي سير پيشرفت وگسترش دانشگاه آزاد اسلامي از بدو تأسيس تا به حال افزود: نبايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود كه كشور ما از جهتي پيشرفت كند، ولي از جهات ديگر عقب بماند؛ امكاناتي كه در دانشگاه آزاد وجود دارد نسبت به اوايل انقلاب بسيار قابل توجه است و مسئولان اين دانشگاه مي‌توانند براي پيشبرد كشور و جامعه گام‌هاي اساسي را بردارند.
وي ادامه داد: كساني كه مديريت دانشگاه آزاد را به عهده دارند بدانند كه مديريت اين دانشگاه كه تاكنون سه ميليون فارغ التحصيل داشته، كار بسيار سنگيني است. اگر بتوانيد در مسير صحيح دانشجويان را تربيت كنيد، خدمت بزرگي به جامعه و كشور اسلامي كرده‌ايد كه در پيشگاه الهي اجر بزرگي خواهيد داشت.
مرجع تقليد شيعيان با تأكيد فراوان بر رعايت نكات اخلاقي در دانشگاه‌ها، نقش تربيتي اساتيد بر دانشجويان را حائز اهميت دانست و اظهاركرد: اخلاق و منش اساتيد تأثير مستقيمي بر اخلاق و تربيت دانشجويان دارد و گاهاً‌ مشاهده شده است كه دانشجويان از لحاظ علمي در سطح يكساني هستند؛ ولي از نظر اخلاقي و تربيتي، تأثيرات اساتيد بر روي آنها مشخص است و دانشجويان استاد متعهد، شاخص هستند.
وي ادامه داد: امروز خوشبختانه موفقيت‌هاي علمي بسيار خوبي داشته‌ايم كه حاصل تلاش جوانان‌مان در عرصه‌هاي علمي و دانشگاهي است؛ ولي متأسفانه در برخي مسائل همچون اخلاقي كوتاهي داشته‌ايم كه بايد با همتي‌ همگاني بتوانيم از همه جهات پيشرفت داشته باشيم.
وي با اشاره به پسوند اسلامي در دانشگاه آزاد اسلامي گفت: دانشگاه آزاد اسلامي بايد وجهه‌ي اسلامي بودن خود را حفظ كند و بداند كه نام دانشگاه با پسوند اسلامي گره خورده است.
اين مرجع تقليد در پايان از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي قم تقدير و تشكر و براي موفقيت آنان دعا كرد.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام ايراندوست رييس دانشگاه آزاد اسلامي قم گزارشي از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين واحد دانشگاهي ارائه كرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 20 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode