ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 شهريور 1390     |     کد : 25246

نيروگاه اتمي بوشهر امروز پيش راه‌اندازي مي‌شود

وزير امور خارجه ايران از ارسال نامه جديدي از سوي دبير شوراي عالي امنيت ملي براي خانم كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مذاكره‌كننده ارشد گروه 1+5 خبر داد.

نامه جديد جليلي به اشتون
نيروگاه اتمي بوشهر امروز پيش راه‌اندازي مي‌شود

وزير امور خارجه ايران از ارسال نامه جديدي از سوي دبير شوراي عالي امنيت ملي براي خانم كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مذاكره‌كننده ارشد گروه 1+5 خبر داد.

به گزارش ايرنا دكتر علي اكبر صالحي بعد از ظهر ديروز و در نشست مشترك خبري با «سرگئي اشماتكو» وزير انرژي روسيه در پاسخ به سئوالي درباره مذاكرات ايران و جامعه جهاني با بيان اين مطلب تصريح كرد: چند روز پيش نامه‌اي از سوي آقاي جليلي براي خانم اشتون ارسال شد.به گفته وزير امور خارجه، در اين نامه اعلام شد كه جمهوري اسلامي ايران همواره و مانند سابق آماده گفت‌و‌گو حول نقاط مشترك به منظور ايجاد تفاهم دوجانبه است.

وزير انرژي روسيه هم نگراني‌هاي كشورهاي واقع در حوزه خليج فارس را در مورد ايمني نيروگاه اتمي بوشهر قابل درك خواند اما تاكيد كرد كه هيچ دليلي براي نگراني در مورد ايمني اين نيروگاه وجود ندارد. ‏

«سرگئي اشماتكو» در نشست مشترك خبري با وزير امور خارجه ايران در پاسخ به سئوال ايرنا مبني بر موضع اين كشور به عنوان پيمانكار نيروگاه بوشهر در‌باره ادعاي ايمن نبودن اين نيروگاه گفت: نيروگاه اتمي بوشهر با رعايت همه استانداردهاي بين المللي و تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي ساخته شده است.

وي با اشاره به آزمايش‌هاي مختلف انجام شده در مورد عملكرد نيروگاه بوشهر گفت: پروژه‌هاي اتمي به ويژه آن دسته كه تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي هستند بايد به تاييد اين نهاد برسد.

اشماتكو گفت: هيچ گونه انحرافي از استانداردهاي بين‌المللي در نيروگاه بوشهر رخ نداده و مسائل با شفافيت كامل و به صورت دقيق و با رعايت كارشناسي‌هاي بين المللي انجام شده است.

وي با بيان اين كه هيچ دليلي براي مخفي كردن خطرات احتمالي وجود ندارد، افزود: قرار است فردا (امروز) راه اندازي اين نيروگاه را جشن بگيريم و در آنجا پاسخ دقيق تري به مسائل مربوط به آن خواهيم داد.

وي با بيان اين كه بايد راه اندازي كامل اين نيروگاه همراه با استانداردهاي بين المللي باشد گفت: هر چقدر زمان براي ايمني اختصاص دهيم چيزي از دست نخواهيم داد و اين مساله به منفعت ملت ايران خواهد بود.



پيش راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر

مراسم پيش راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر با قدرت 40 درصد از توان يكهزار مگاواتي آن، امروز با حضور مقام‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران و جمهوري فدراتيو روسيه در محل اين نيروگاه برگزار مي‌شود. ‏

به گزارش ايرنا، به اين ترتيب، انتظار 35 ساله ملت ايران براي افتتاح اين نيروگاه و وصل شدن آن به شبكه برق سراسري كشور به پايان خواهد رسيد.

دكتر علي اكبر صالحي وزير امور خارجه، فريدون عباسي معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، «سرگئي اشماتكو» وزير انرژي و «سرگئي كرينكو» رئيس شركت دولتي روس اتم روسيه در اين مراسم حضور خواهند داشت.

مقام‌هاي روس در دو پرواز متفاوت وارد بوشهر خواهند شد، چرا كه «سرگئي اشماتكو» وزير انرژي روسيه ديروز براي شركت در نهمين اجلاس كميسيون مشترك جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه وارد تهران شده است و از اين رو از تهران عازم بوشهر خواهد شد.

كرينكو هم قرار است در پروازي مستقيم به استان ساحلي ايران در شمال خليج فارس وارد ‌شود. با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف سوخت‌گذاري و آزمايش‌هاي متعدد ايمني و توربين، برق اتمي نيروگاه بوشهر ساعت 23 و 29 دقيقه شنبه 12 شهريور گذشته با قدرت حدود 60 مگاوات به شبكه سراسري متصل شد و آزمايش‌هاي انجام شده حكايت دارد كه روند راه اندازي كامل نيروگاه سير طبيعي را طي مي‌كند. نيروگاه اتمي بـوشهر داراي 2 پست 230 و 400 كيلو ولت است و برق آن از طريق دو خط به پست چغادك و شبكه سراسري متصل مي‌شود.



توليد برق هسته‌اي

دكتر ‏محمد احمديان ـ پيمانكار ايراني پروژه ساخت و تكميل‎ ‎نيروگاه اتمي بوشهرهم درمصاحبه باايسنادر پاسخ به اين پرسش كه گام بعد از بهره‌برداري از نيروگاه اتمي بوشهر چه خواهد بود؟ گفت: با توجه به عوامل مختلف فني و اقتصادي و ويژگي‌هاي خاص هر كشور مشخص مي‌شود كه در سبد توليد برق هر كشور سهم هر يك از انواع فن‌آوري‌هاي توليد برق به چه ميزان است. ‌ ‏وي گفت: پي‌گيري ساخت نيروگاه‌هاي جديد هسته‌اي مبتني بر مسايل احساسي و سياسي نيست.



‏با روس‌ها ادامه مي دهيم

‏مديرعامل شركت توليد و توسعه انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه به چه شكل به سمت ساخت واحدهاي جديد نيروگاهي خواهيد رفت؟ با بيان اين كه بايد بين عوامل مختلف موثر در اين مساله تعادل ايجاد كرد، گفت: كشورهاي دنيا در برنامه هسته‌‌اي‌شان براي توليد برق مبنا را بر يك فن‌آوري خاص گذاشته‌اند تا با اشراف بر آن فن‌آوري هزينه‌هاي دوره ساخت را كاهش دهند و در دوره بهره‌برداري با اطمينان بيش‌تري اين كار را انجام دهند و هم مشكلاتي كه براي از كار انداختن رآكتور و نگهداري پسماندها وجود دارد را به حداقل برسانند. البته در اين زمينه چين استثناء است كه به دليل حجم بالاي رشد و توسعه‌اي كه دارد هم‌زمان چند فن‌آوري را دنبال مي‌كند.

‏احمديان ادامه داد: از اين جنبه به نفع ماست كه كار را با روس‌ها ادامه داده و فن‌آوري واحد يكم نيروگاه بوشهر را براي واحدهاي بعدي مبنا قرار دهيم؛ البته با لحاظ كردن اصلاحاتي كه درباره ايمني بيش‌تر رآكتورها بعد از حادثه فوكوشيما پي‌گيري مي‌شود.

‏معاون نيروگاهي سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه دنبال كردن تكنولوژي و فن‌آوري روسيه در ساخت نيروگاه‌هاي اتمي از جنبه‌هاي مختلف توجيه‌پذير است تصريح كرد: البته اگر بتوانيم در ساخت نيروگاه‌هاي جديد در كشور رقابتي را بين سازندگان نيروگاه‌هاي هسته‌‌اي در دنيا داشته باشيم به لحاظ كاهش هزينه، افزايش كيفيت كار و كوتاه شدن زمان ساخت آزادي عمل بيش‌تري خواهيم داشت.



‏نيروگاه‌هاي اتمي جديد

‏وي درباره مكان‌يابي واحدهاي جديد نيروگاه اتمي با اشاره به اين كه انتخاب مكان نيروگاه‌هاي اتمي از حساسيت بالايي برخوردار است و با توجه به عواملي از جمله زلزله، ‌جمعيت و دسترسي به منابع آب و نزديكي به شبكه‌هاي برق بايد دقت لازم صورت گيرد، افزود: خوشبختانه اين مرحله را سازمان انرژي اتمي به نتيجه رسانده و تا پايان مهرماه مشاور ساخت‌گاه‌هايي كه در آينده مي‌توانند تا 20 هزار مگاوات را براي كشور تامين كنند، مشخص مي‌كند. هم‌چنين اقدامات براي مطالعه تكميلي زمين‌شناسي در ساخت‌گاه‌ها و تملك آن‌ها و مراقبت‌هاي جمعيتي آغاز مي‌شود. اميدواريم مطالعه بر روي واحدهاي جديد هم به نتيجه برسد و بعد از تكميل و بهره‌برداري از واحد يكم نيروگاه بوشهر كار بر روي واحدهاي بعدي را شروع

كنيم.

‏مديرعامل شركت توليد و توسعه انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه تضمين مي‌كنيد فن‌آوري روس‌ها قابل اعتماد و سرمايه‌گذاري باشد؟ اظهار كرد: در ابتدا بايد صبر كنيم و ببينيم بعد از راه‌اندازي كامل نيروگاه بوشهر چه تحولي در تعاملات‌مان با دنيا رخ مي‌دهد. معتقديم پس از بهره‌برداري و راه‌اندازي نيروگاه بوشهر شرايط غربي‌ها تغيير خواهد كرد. دوم اين كه روس‌ها از كشورهاي مطرح در حوزه انرژي اتمي هستند و علاوه بر ايران در هند،‌ تركيه، چين و برخي كشورهاي اروپاي شرقي واحدهايي را براي ساخت و راه‌اندازي در دست اقدام دارند. رآكتورهاي روسيه پيشرفته است و اصلاحات خوبي را هم بر روي آن‌ها انجام داده‌اند. در بررسي‌هايي كه تا به حال بر روي تكنولوژي نيروگاهي روسيه داشتيم نشانه‌اي از نامناسب بودن اين فن‌آوري مشاهده نشده است.



‏نبود رقابت

‏احمديان خاطرنشان كرد: نبود رقابت، در هزينه و ساير جنبه‌هاي فني محدوديت‌هايي را براي ما ايجاد مي‌كند؛ البته اين شرايط مي‌توانست در صورتي هم كه صرفا فن‌آوري غربي را در اختيار مي‌گرفتيم وجود داشته باشد. بنابراين بايد صبر كنيم و ببينيم شرايط بين‌المللي به چه سمتي مي‌رود.

‏معاون نيروگاهي سازمان انرژي اتمي درباره آخرين وضعيت نيروگاه بومي دارخوين گفت: پروژه ساخت نيروگاه‌هاي بومي با قدرت متوسط با اين هدف كه اگر هيچ ‌كدام از مسيرهاي همكاري بين‌المللي با شرايط مطلوب براي ساخت نيروگاه‌هاي اتمي فراهم نشود با اتكا به توانمندي‌هاي داخل اين هدف به نتيجه برسد، دنبال مي‌شود، البته در يك زمان‌بندي طولاني‌تر.



‏تامين تجهيزات در كشور

‏وي افزود: طراحي مفهومي و پايه نيروگاه 360 مگاواتي دارخوين به اتمام رسيده است و همكاران ما وارد طراحي تفصيلي آن شده‌اند و هم‌زمان اقدامات براي تامين تجهيزات اصلي و ساخت آن‌ها در داخل كشور در دست انجام است و در اين‌باره مطالعه جامعي شروع شده كه نتيجه آن براي تصميم‌گيران در اين رابطه مفيد خواهد بود.

‏او درباره مكان‌يابي براي تعيين ساخت‌گاه نيروگاه‌هاي اتمي جديد در كشور با تاكيد بر اين‌كه اين اقدام توسط مشاور داخلي صورت مي‌گيرد، گفت: در زمان ساخت نيروگاه بوشهر پيش از انقلاب مطالعاتي به جهت مكان‌يابي صورت گرفته بود. با توجه به آن مطالعات كشور را به شش منطقه تقسيم كرديم و پنج شركت مهندسي مشاور كه از شركت‌هاي مطرح در حوزه‌هاي انرژي هستند اين مناطق را پوشش و مورد بررسي قرار دادند. حدود 35 منطقه در نهايت انتخاب شده است و در حال بررسي از سوي مشاور مادر است تا ترتيب اولويت اين مكان‌ها در كشور مشخص شود. با توجه به نقش تعيين‌كننده آب به عنوان خنك‌كننده رآكتورهاي اتمي، مناطق مورد نظر بيش‌تر در حاشيه دريا قرار دارند.



‏ساخت‌گاه‌هاي جديد

‏احمديان گفت: ساختگاه‌هاي جديد عمدتا در حاشيه سواحل جنوبي كشور هستند؛ اگرچه در نقاط ديگر كشور نيز گزينه‌هايي وجود دارد. براي ساخت واحد‌هاي دوم، سوم و چهارم به طور قطع بهترين گزينه‌ بوشهر است؛ چرا كه زيرساخت‌هاي عمومي شكل گرفته براي واحد يكم براي واحدهاي بعدي قابل استفاده خواهد بود. هم‌چنين بسياري از ملاحظاتي كه بايد براي شرايط اضطراري در نظر بگيريم براي واحد يكم نيروگاه بوشهر انجام شده است و واحدهاي بعدي بدون هزينه در اين بخش‌ها مي‌توانند دنبال شوند. البته تمركز بيش از حد توليد برق اتمي در يك نقطه هم مناسب نيست كه اين اصل هم رعايت خواهد شد.



بازديد ادواري

‏احمديان درباره چگونگي نظارت آژانس بر كار نيروگاه بوشهر پس از بهره‌برداري كامل از آن، گفت: در گذشته از سوي آژانس گروه‌هايي براي بازديد از نيروگاه‌هاي هسته‌‌اي كه وارد مرحله‌ بهره‌برداري مي‌شدند فرستاده مي‌شد و اين گروه‌ها آمادگي نيروگاه براي بهره‌برداري را بررسي مي‌كردند و پيشنهادات‌شان را براي بهبود كار مطرح مي‌كردند و اين بازديدها يكي از ابزارهاي مهم نظارت آژانس است. حدود يك ‌سال قبل آژانس با اتحاديه جهاني بهره‌برداران نيروگاه‌هاي اتمي با توجه به تخصصي بودن اين اتحاديه تفاهم كرد و بر اين اساس بازديدهاي اين اتحاديه مورد تاييد آژانس قرار گرفت و مي‌تواند جايگزين بازديد آژانس شود.

‏معاون نيروگاهي سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه قبلا ايران براي تشكيل كنسرسيوم توليد سوخت نيروگاه بوشهر به روسيه پيشنهاد داده بود اما مورد موافقت قرار نگرفت؟ گفت: تا الان تصميم جدي در رابطه با تشكيل كنسرسيوم مشترك ميان ايران و روسيه براي تامين سوخت سال‌هاي آينده نيروگاه بوشهر گرفته نشده است.



پذيرش كنوانسيون ايمني هسته‌اي

‏احمديان درباره تصميم ايران براي امضاي كنوانسيون ايمني هسته‌‌ا‌ي اظهار داشت: اين موضوع در دست بررسي است. متناسب با منافع ملي در اين رابطه هم تصميم‌گيري مي‌شود.

در عين حال پذيرش اين كنوانسيون مي‌تواند به اشكال مختلف باشد كه هر نوع آن محدوديت‌ها و فرصت‌هايي را براي ايران دارد كه بايد به طور دقيق مورد بررسي قرار گيرد. ‏او درباره تعداد نيروهاي روسي پس از بهره‌برداري كامل از نيروگاه بوشهر گفت: در حال حاضر تعداد زيادي از نيروهاي روسي در نيروگاه فعال هستند؛ چون فعاليت‌هاي مختلفي هم‌زمان در سايت بوشهر در جريان است. تا تحويل موقت واحد يكم نيروگاه، مسئوليت بهره‌برداري به عهده روس‌هاست و پس از آن به تدريج از تعداد آن‌ها كاسته خواهد شد.

‏وي ادامه داد: پيش‌بيني مي‌كنيم در سه سال پس از تحويل موقت واحد يكم، تعداد نيروهاي روسي بسيار محدود شود. در عين حال با توجه به ضرورت‌هاي فني و اقتصادي نياز است بخشي از كارشناسان غيرايراني را نگه داريم.



رقم تمام شده قرارداد تكميل

‏او با بيان اين‌كه به مصلحت نيست رقم دقيق قراردادساخت نيروگاه بوشهر با توجه به اين‌كه فرآيند مذاكره يا مناقصه براي واحدهاي بعدي نيروگاهي را پيش رو داريم گفته شود، تصريح كرد: البته در هيچ كجاي دنيا مرسوم نيست

كه رقم دقيق قراردادهاي‌شان

را اعلام كنند.

در عين حال پرداخت‌هايي در رابطه با قرارداد بين ايران و آلمان وجود دارد كه ارتباطي به روس‌ها ندارد. هرچند پيمانكار روس‌ نسبت به زماني كه بايد نيروگاه را تكميل مي‌كرد تاخيرهايي دارد، اما اين تاخيرها با ذهنيتي كه برخي دادند متناسب نيست.

پرداخت‌هايي كه به روسيه صورت گرفته است كاملاً هم مشخص است.

اگر ارزش ساختمان‌ها و تجهيزاتي كه از زمان آلمان‌ها باقي مانده و در اختيار روس‌ها قرار گرفته است به‌علاوه هزينه‌هايي كه خودمان انجام داديم را حساب كنيم، باز هزينه تمام شده واحد يكم نيروگاه از متوسط هزينه‌هايي

كه در دوره زماني مشابه براي نيروگاه‌هاي اتمي در دنيا شده است، كم‌تر است.

‏او افزود: البته طولاني شدن اين پروژه به لحاظ اقتصادي به ما لطمه زده است كه بخشي از آن به دليل تاكيد بر استفاده از تجهيزات و ساختمان‌هاي به جا مانده از طرح آلمان‌هاست.

‏معاون سازمان انرژي اتمي درباره اطمينان از زلزله‌خيز نبودن منطقه‌اي كه نيروگاه بوشهر در آن ساخته شده است گفت: محل مورد نظر به لحاظ انتخاب خوب بوده و محدوده زلزله در نظر گرفته شده در طراحي محتاطانه بوده است.

دستور كار نشست شوراي حكام

آخرين نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين‌المللي‎ ‎انرژي اتمي در سال 2011، امروز در وين آغاز به كار‎ ‎مي‌كند.‎

به گزارش ايسنا، در روز نخست اين نشست «يوكيا آمانو» مديركل آژانس ‏‎ ‎بيانيه‌اي‌ را قرائت مي‌كند.‎

مديركل آژانس 11 شهريور (2 سپتامبر) گزارش محرمانه‎ ‎

خود را درباره جمهوري اسلامي ايران و سوريه به طور غيررسمي در اختيار 35 عضو شوراي‏‎ ‎حكام قرار داد؛ اما اين گزارش در رسانه‌هاي مختلف

منتشر شد.‎

همچنين در دستور كار نشست اين دوره كه در روز‎ ‎نخست نشست در صورت توافق اعضا به تصويب مي‌رسد، ‌بررسي موضوعات زير مورد اشاره‎ ‎قرار گرفته است:‎

ـ اقداماتي براي تقويت همكاري بين‌المللي در‎ ‎زمينه هسته‌‌اي، راديواكتيو، حمل و نقل و ايمني زباله.‎

ـ مسائل مربوط به حادثه فوكوشيما دايچي.‎ ‎

ـ ايمني هسته‌‌اي از جمله اقداماتي براي محافظت در‎ ‎برابر تروريسم هسته‌اي و راديولوژيك: گزارش ايمني هسته‌اي 2011‏ .(GOV/51/2011‎ ‎)

ـ تقويت فعاليت‌هاي آژانس در زمينه‌ دانش، فن‌آوري‎ ‎و كاربردهاي هسته‌‌اي. ‎

ـ راستي‌آزمايي هسته‌‌اي از جمله استفاده از‏‎ ‎كاركنان دپارتمان پادمان‌ها به عنوان بازرسان آژانس (GOV/47/2011 ‎ و يادداشت به‎ ‎شوراي حكام مورخ 22 اوت 2011).‎ ‎

- به ‌كارگيري پادمان‌ها در كره شمالي

‎ (GOV/53/2011)‎ ‎.

ـ اجراي توافقنامه پادماني ان‌پي‌تي و ضوابط‎ ‎مربوطه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران‏‎ (GOV/54/2011) ‎و‎ ‎اجراي توافقنامه پادماني ان‌پي‌تي در سوريه. 



نوشته شده در   سه شنبه 22 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode