ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 شهريور 1390     |     کد : 25196

بوروكراسي ناسالم، نخبگان را فراري داده است

ورود مغزها به كشور در سال‌هاي اخير به مراتب بيشتر از خروج آنها بوده است ولي به دليل نوع نظام بوروكراتيك كشور، استمرار حضور مغزها در ايران كم است.

معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با اطلاعات:
بوروكراسي ناسالم، نخبگان را فراري داده است 
ورود مغزها به كشور در سال‌هاي اخير به مراتب بيشتر از خروج آنها بوده است ولي به دليل نوع نظام بوروكراتيك كشور، استمرار حضور مغزها در ايران كم است. حسن قشقاوي، معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه در مصاحبه اختصاصي با اطلاعات با بيان اين مطلب در پاسخ به پرسشي درباره تمهيدات اداره كنسولي وزارت امور خارجه براي استفاده از تخصص و سرمايه ايرانيان مهاجر با تأكيد بر اين كه ايرانيان مهاجر از باسوادترين، بافرهنگ‌ترين، سازگارترين و ثروتمندترين اقوام مهاجر در كشورهاي جهان هستند، گفت: متأسفانه در داخل كشور يك تصور واقعي از ايرانيان مقيم خارج وجود ندارد.

وي افزود: مجموع رسانه‌هاي مكتوب و غيرمكتوب با گرايش‌هاي سياسي مختلف در تصويرسازي غيرواقعي از ايرانيان مقيم خارج نقش دارند.

معاون كنسولي وزارت امور خارجه با بيان اين كه به دليل وجود سه تا پنج درصد مخالفان جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور حقيقت وجودي 95درصد ديگر از ايرانيان مهاجر مكتوم باقي مانده است، تأكيد كرد: من با توجه به مطالعات ميداني و پژوهشي خود و تجربه چهار سال سفير بودن در سوئد با تسامح ميزان اپوزيسيون را پنج درصد اعلام كرده‌ام و اعتقاد دارم تعدادشان كمتر از اين مقدار است.

وي افزود: اما اين تعداد كم چون عموماً پناهنده سياسي هستند و از ظرفيت رسانه‌اي و خوان گسترده حمايتي كشورهاي غربي به صورت سخاوتمندانه‌اي برخوردارند، بلندگو و تريبون در اختيار دارند.

قشقاوي تصريح كرد: 95 درصد هموطنان مقيم ساير كشورهاي جهان به توسعه ملي علاقمند و از رشد و شكوفايي ايران بسيار خرسند هستند و اخبار پيروزي‌هاي علمي، هسته‌اي، عمراني، اقتصادي و تحركات فرهنگي ايران را با اشتياق دنبال مي‌كنند.

وي افزود: ايرانيان مقيم خارج از كشور به حاكميت سرزميني و حفظ تماميت ارضي ايران به شدت علاقمند و نسبت به نام خليج فارس و حاكميت ايران بر جزاير سه‌گانه به‌شدت حساس هستند و هيچ‌گونه تحقير ملي در رسانه‌هاي خارجي و تهديد ولو لفظي عليه منافع ملي را نمي‌پذيرند.

معاون كنسولي، امور مجلس و ايرانيان خارج از كشور، تأكيد كرد: اين واقعيت آشكار 95 درصد هموطنان در خارج است كه مايلند در توسعه، سازندگي، پيشرفت و تعالي سرزمين مادري خود مشاركت فعال داشته باشند.

وي ورود و حضور ايرانيان مقيم خارج در ايران و مشاركت‌جويي آنان را در سال‌هاي اخير بسيار بالا توصيف كرد و گفت: حضور و كاريابي اين هموطنان در ايران به سقف بلند نظام متصلب و سخت بوروكراتيك كشور برخورد مي‌كند كه باعث مي‌شود حضور آنها استمرار پيدا نكند، چرا كه مي‌بينند در سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي و علمي آن سهولتي كه در كشورهاي غربي وجود دارد، در ايران نيست، لذا كمتر جذب بازار سرمايه و دانش ايران مي‌شوند و بعضاً از كار در ايران پشيمان مي‌شوند.

قشقاوي به تصور غلط برخي مسئولان و رسانه‌ها از ايرانيان مهاجر اشاره كرد و گفت: برخي مسئولان فكر مي‌كنند اگر يك ايراني در غرب زندگي مي‌كند ممكن است ضرورتاً از زورگويي غرب عليه ما حمايت كند، در صورتي كه هرگز چنين نيست و هر اقدامي كه جمهوري اسلامي ايران در جهت عزت، كرامت خود مي‌كند و ايستادگي در مقابل استكبار جهاني، مورد حمايت قاطع هموطنان است و هر اقدامي كه بيانگر ضعف ما در مقابل قدرت‌هاي زورگوي غربي باشد، مورد تنفر 95 درصد ايرانيان خارج از كشور است.

معاون كنسولي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه هموطنان مهاجر بيشتر تمايل به سرمايه‌گذاري در چه بخش‌هايي دارند، گفت: طبعاً آنها علاقمند به سرمايه‌گذاري در حوزه‌هايي هستند كه موفق‌ترند.

وي با اشاره به نوع سرمايه‌گذاري‌هاي ايرانيان در كشورهاي مختلف، گفت: به عنوان مثال ايرانيان مقيم در كشورهاي شمال اروپا بيشتر در بخش خدمات، هتل‌داري، حمل و نقل و محيط‌زيست فعالند، در حالي كه ايرانيان مقيم در اروپاي مركزي و غربي در حوزه‌هاي علمي، پزشكي، مهندسي و فني صاحب تجربه و سرمايه هستند.

معاون كنسولي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره شمار دقيق ايرانيان مقيم خارج از كشور با بيان اين كه رقمي كه مطرح است چهار تا پنج ميليون نفر است، افزود: گاهي ارائه تسهيلات كنسولي زمينه‌هايي را فراهم مي‌كند كه تعداد بيشتري از هموطنان به نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور مراجعه كنند.

وي با بيان اين كه به همين دليل در تعيين تعداد ايرانيان خارج از كشور سردرگمي وجود دارد، گفت: من حدس مي‌زنم پنج تا شش ميليون ايراني در خارج از كشور زندگي مي‌كنند.

قشقاوي در پاسخ به پرسشي درباره كشورهايي كه ايران در آن كشورها فاقد سفارتخانه، كنسولگري يا دفتر نمايندگي است، گفت: حدود 126 كشور و سازمان بين‌المللي هستند كه ايران در آنها داراي نمايندگي در سطح سفير و كاردار يا سركنسولگري است كه تقريباً شامل همه كشورهاي مهم دنيا مي‌شود.

وي در اين زمينه افزود: حتي در برخي كشورها كه سفارت دائم نداريم، سفير ترددي داريم؛ مانند سنگاپور و برونئي.

وي تأكيد كرد: كشور مهمي وجود ندارد كه جمهوري اسلامي ايران در آنها نمايندگي مستقيم يا آكروديته نداشته باشد.

قشقاوي در پاسخ به اين پرسش كه آيا برنامه‌اي براي ارتقاي ارتباطات ديپلماتيك و كنسولي با كشورهايي كه فاقد نمايندگي هستيم، داريد، گفت: در قالب سركنسولگري‌ها برنامه‌هايي داريم. به عنوان مثال كنسولگري ايران در بندر باتومي گرجستان اخيراً افتتاح و سركنسول منصوب شده است.

افتتاح سركنسولگري در آلماتي قزاقستان هم در مراحل نهايي است و گشايش سركنسولگري در گوانگجو چين در مراحل مقدماتي قرار دارد.

معاون كنسولي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره تمهيدات براي سفر فرزندان مشمول ايرانيان خارج از كشور، با بيان اين كه فرزندان پسر ايرانيان خارج از كشور مي‌توانند سالانه دوبار به ايران سفر كنند بدون اين كه مشكلي از نظر سربازي براي آنها ايجاد شود، افزود: در شرايط خاص حتي بيش از دو بار هم مي‌توانند به ايران سفر كنند و اين مسأله با مذاكره با نظام وظيفه قابل حل است.

قشقاوي با اشاره به امكان خريد خدمت سربازي فرزندان خانواده‌هاي ايراني مقيم خارج، تأكيد كرد: هيچ مشكلي در اين باره وجود ندارد چه در قالب خريد خدمت و چه درباره اجازه ورود و خروج موقت. معاون كنسولي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي درباره تسهيلات و تخفيفات سفر دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از كشور با اشاره به امكان انتقال اين دانشجويان به ايران براي ادامه تحصيل، گفت: كميته انتقال در وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تشكيل شده و نماينده معاونت كنسولي هم از اداره دانشجويي اين معاونت در آن كميته حضور دارد و تمهيدات گسترده‌اي را براي انتقال دانشجويان به دانشگاه‌هاي داخل انديشيده‌اند.

به گفته وي ساير دانشجويان هم مي‌توانند در صورت مراجعه و تشكيل پرونده در نمايندگي‌هاي ايران علاوه بر استفاده از تخفيف بليت از ديگر خدمات كنسولي نظير صدور شناسنامه و كارت ملي با تخفيف و اولويت در صدور برخوردار شوند.

قشقاوي در پاسخ به پرسشي درباره شمار زندانيان ايراني در خارج از كشور و اقدامات معاونت كنسولي براي آزادي آنان، با بيان اين كه حدود سه هزار ايراني در سراسر جهان زنداني هستند، گفت: اتمام اصلي آنها عمدتاً در حوزه مواد مخدر، عبور غيرمجاز، قتل و جعل اسناد است.

وي با بيان اين كه بيشتر اين افراد در كشورهاي آسياي جنوب شرقي زنداني هستند گفت: به عنوان مثال فقط 460 ايراني در زندان‌هاي ژاپن هستند. در سال 89، 778 زنداني و در پنج ماه اول امسال 260 زنداني با پيگيري‌هاي معاونت كنسولي وزارت خارجه و نمايندگي‌هاي خارج از كشور آزاد شدند.

قشقاوي با بيان اين كه اكنون با 10 كشور جهان قرار داد انتقال محكومين داريم از جمله اين كشورها را سوريه، قطر، جمهوري آذربايجان، عراق و تركيه برشمرد و گفت: با 20 كشور اروپايي و آسيايي هم در حال مذاكره كنسولي براي عقد قرارداد انتقال محكومين يا استرداد مجرمين و يا معاضدت قضايي در امور مدني و كيفري هستيم.

وي خاطرنشان كرد: با ديگر كشورها هم تلاش مي‌كنيم به شكل موردي زندانيانمان را آزاد كنيم.

معاون كنسولي وزارت امور خارجه به ‌آزادي 16 ايراني ديگر كه با اتهام‌هاي واهي و با تله‌گذاري آمريكايي‌ها در كشورهاي مختلف زنداني و قابل استرداد بودند، اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال تاكنون از استرداد آقاي تاجيك، سفير سابق كشورمان در اردن به آمريكا جلوگيري كرده‌ايم و با اعتقاد به اين كه وي كاملاً بي‌گناه است، آرزوي رهايي ايشان را داريم.

وي به اقدامات نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي در خارج از كشور براي آگاهي از وضع زندانيان ايراني و آگاه كردن آنها نسبت به حقوقشان اشاره كرد و در مورد وضع خانم شهرزاد ميرقلي‌خان هم گفت: اعضاي خانواده خانم ميرقلي‌خان سوم شهريور به آمريكا رفتند و تاكنون دوبار با وي ديدار كردند.

وي تأكيد كرد: براي آزادي وي تلاش مي‌كنيم.

وي همچنين بر پيگيري‌هاي معاونت كنسولي وزارت امور خارجه براي آزادي عسگري، اردبيلي و افراسيابي كه دومي و سومي از گرجستان و آلمان به آمريكا مسترد شده‌اند، تأكيد كرد و گفت: اداره اجتماعي معاونت كنسولي وزارت خارجه كانون حضور خانواده‌هاي اين زندانيان است و ما پيگير وضع آنها هستيم.



نوشته شده در   دوشنبه 21 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode