ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 مرداد 1390     |     کد : 24258

شمارش معكوس سقوط قذافي

منابع خبري روسيه: يك هواپيما براي انتقال قذافي و خانواده‌اش به ونزوئلا آماده پرواز است ...

منابع خبري روسيه: يك هواپيما براي انتقال قذافي و خانواده‌اش به ونزوئلا آماده پرواز است 

منابع خبري روسيه از تصميم قذافي براي ترك ليبي در آينده نزديك خبر دادند.

به گزارش ايرنا، منابع روسي از جمله ريانووستي به نقل از مقام‌هاي فرماندهي نظامي ليبي اعلام كردند: قذافي بيمار است و بزودي زمام امور كشور را به دست «محمد الكمود» وزير دادگستري ليبي مي‌سپارد و در نهايت اين كشور را ترك مي‌كند.

اين منابع خاطرنشان كردند: قذافي حاضر است به شرط خروج نيروهاي ناتو ليبي را ترك كند.

ريانووستي به نقل از يك مقام فرودگاه طرابلس كه نامش فاش نشده است،‌ نوشت: در حال حاضر هواپيمايي براي انتقال قذافي و خانواده‌اش به ونزوئلا براي پرواز آماده است و توافق در اين زمينه در جريان مذاكرات نمايندگان رژيم قذافي و معترضان كه دوشنبه گذشته در جنوب تونس برگزار شد، بدست?آمد.

به گفته مقام مذكور، در آن مذاكرات نماينده‌اي از طرف دولت ونزوئلا هم حضور داشت.

برخي از منابع روسي از بيماري قذافي و نياز شديد وي به مداوا خبر داده و نوشتند: براي مذاكره درباره راههاي انتقال قذافي به كشوري ديگر، «بشير صالح» مشاور قذافي براي ديدار با نمايندگاني از انگليس و فرانسه عازم تونس شد.

اين در حالي است كه مصطفي عبدالجليل رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد: معمر قذافي تصميم ندارد به سادگي از قدرت كناره‌گيري كند و بيم استفاده از سپر انساني وجود دارد.

وي افزود: نيروهاي انقلابي و مخالف قذافي در مناطق كوهستاني غرب ليبي به سوي طرابلس در حال پيشروي هستند و اين بيم وجود دارد

كه درگيري‌ها در پايتخت بسيار شديد باشد و با توجه به شناختي كه از رفتار قذافي دارم يك كشتار واقعي رخ خواهد داد.

از سويي فرمانده ارشد ناتو در ليبي اعلام كرد: نيروهاي وابسته به قذافي ديگر قادر به انجام عمليات‌هاي نظامي مؤثر نيستند.

بوچارد تصريح كرد: از آنجا كه حملات هوايي نيروهاي ناتو به انقلابيون كمك كرده تا در درگيري‌ها موفقيت‌آميز عمل كنند و كنترل بسياري از مناطق را در اختيار گيرند، قذافي به وارد كردن نيرو از ساير كشورهاي آفريقايي اقدام كرده است.اين فرمانده ناتو خاطرنشان كرد: تقاضاي دولت ليبي براي حضور هرچه بيشتر نيروهاي خارجي در اين كشور، نشان‌دهنده اين حقيقت است كه نيروهاي قذافي تحت تأثير حملات ناتو و اقدام‌هاي انقلابيون به شدت تضعيف شده‌اند.



پيشروي انقلابيون

درگيري‌هاي سختي ميان انقلابيون ليبي و نيروهاي قذافي در مناطق مختلف اين كشور روي داد كه طي آن، انقلابيون دست به پيشروي در جبهه‌هاي مختلف جنگ براي رسيدن به طرابلس زدند.

انقلابيون كنترل منطقه العرقوب واقع در جنوب غربي شهر البريقه را در دست گرفتند تا با اين كار مانع رسيدن كمك به نيروهاي قذافي از سمت غرب اين كشور شوند.از سويي نيروهاي مخالف در ليبي كنترل پالايشگاه نفت شهر زاويه را در اختيار گرفتند و يك بزرگراه اصلي منتهي به طرابلس را نيز مسدود كردند.مخالفان قذافي همچنين موفق شدند مركز شهر زليتن در 150 كيلومتري شرق طرابلس را تسخير كنند.خبر ديگر اينكه سربازان آلماني در عمليات هوايي ناتو عليه ليبي حضور غيرمستقيم دارند.

دولت آلمان طبق خواست يكي از نمايندگان حزب سبز اين كشور كه يكي از احزاب مخالف است، اعلام كرد كه در حال حاضر 11 سرباز آلماني در مقر فرماندهي ناتو در ايتاليا و در عمليات ناتو عليه ليبي شركت دارند.



حزب جديد

بعد از گذشت نيم قرن در ليبي و حاكميت ديكتاتورهاي مستبد در اين كشور اولين حزب سياسي مستقل در بنغازي اعلام موجوديت كرد.

«ليبي جديد»‌ اسم اولين حزب موجود در اين كشور از 50 سال پيش تاكنون در شهر بنغازي واقع در شرق كشور به شمار مي‌آيد.فعالان و اعضاي اين حزب معتقدند رسالت و پيام حزب ليبي جديد اخلاص به خداوند، ميهن و رهايي يافتن از حكومت طاغوت است. آنها همچنين اعلام كردند بايد از ناداني و فتنه‌انگيزي ميان گروه‌ها و اقشار مختلف ملت ليبي جلوگيري كرد.

در تحولي ديگر نخستين محموله از كمك‌هاي انساندوستانه چين براي مردم ليبي از بندر تيانجين در شمال چين به مقصد ليبي ارسال شد.اين كمك‌ها به وزن 90 تن شامل برنج، روغن و دارو است.چين در نظر دارد تا پايان ماه مبارك رمضان، يك محموله ديگر از كمك‌هاي اضطراري خود را براي مردم جنگ‌زده ليبي ارسال كند.


نوشته شده در   يکشنبه 30 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode