ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 مرداد 1390     |     کد : 23713

رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان كشور: ارزيابي صحيح از شرايط كشور مستلزم نگاه واقع‌بينانه است

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر يکشنبه در ديدار رؤساي قواي مجريه، مقننه و قضاييه، رئيس مجلس خبرگان، اعضاي هيأت وزيران، نمايندگان مجلس، مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف، ائمه جمعه و نمايندگان...

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر يکشنبه در ديدار رؤساي قواي مجريه، مقننه و قضاييه، رئيس مجلس خبرگان، اعضاي هيأت وزيران، نمايندگان مجلس، مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف، ائمه جمعه و نمايندگان ولي فقيه در استان‌ها و فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح در سخنان بسيار مهمي با اشاره به شرايط بي‌سابقه منطقه و جهان، تحليل جامعي از شرايط کشور ارائه و تأکيد کردند: ارزيابي واقع بينانه از جايگاه نظام اسلامي بعد از گذشت 32 سال نشان مي‌دهد، کشور اکنون به دستاورد‌ها و پيشرفت‌هاي بزرگ و غيرقابل تصوري رسيده که اميدبخش و زمينه ساز براي ادامه حرکت شتابان به سمت قله‌‌ها هستند و در کنار آن‌ها نيز اولويت‌ها و فهرستي از کارهاي انجام نگرفته وجود دارند که بايد با همدلي، وحدت، کار و تلاش شبانه‌روزي، ايستادگي بر اصول و ارزش‌ها و با استفاده از اعتماد کم نظير مردم به نظام و اعتماد به نفس ملي بالا در ميان جوانان، از فرصت‌هاي موجود حداکثر استفاده را کرد و ايران اسلامي را به جايگاه شايسته خود در منطقه و جهان رساند.

رهبر معظم انقلاب، نگاه واقع‌بينانه در هرگونه ارزيابي شرايط کشور را مهم دانستند و افزودند: براي رسيدن به يک نگاه صحيح و واقعي از وضعيت کشور بايد شرايط فعلي منطقه و جهان را نيز در نظر گرفت زيرا بيداري اسلامي کنوني در منطقه و بحران اقتصادي عجيبي که گريبانگير غرب شده و همچنين رشد جريان‌هاي افراطي در غرب، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون بي‌سابقه است.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي خاطرنشان کردند: وجود چنين شرايط بي‌سابقه‌اي در منطقه و دنيا، فرصت‌هاي بزرگي را پيش روي نظام اسلامي قرار داده است که اگر ارزيابي واقع‌بينانه‌اي از شرايط کشور وجود نداشته باشد، ممکن است اين فرصت‌‌ها از دست بروند يا حتي تبديل به تهديد شوند.

ايشان ارزيابي صحيح از شرايط کشور را مستلزم نگاه واقع‌بينانه و پرهيز از يکسونگري دانستند و افزودند: در بررسي شرايط کشور، بايد هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را ديد و از نگاه منفي يا نگاه مثبت مطلق پرهيز کرد.

رهبر معظم انقلاب با اظهار گلايه‌مندي از نگاه منفي مطلق در ميان برخي مسئولان و نخبگان سياسي، نتيجه اجتماعي چنين نگرشي را نااميدي دانستند و خاطرنشان کردند: متأسفانه برخي مطبوعات نيز به دليل بعضي اغراض فقط تيتر منفي مي‌زنند که اين روش، کار غلطي است.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي تأکيد کردند: نگاه مثبت صرف نيز نادرست و موجب رضايت کاذب است.

ايشان نخبگان دانشگاهي و حوزوي و مسئولان را به مطالعه دقيق و بررسي کارشناسي فهرست نقاط قوت و ضعف فراخواندند و افزودند: نقاط مثبت، ظرفيت‌هاي کشور است و نقاط منفي، نشاندهنده اولويت‌ها است که با در نظر گرفتن هر دو فهرست، مي‌توان مسير صحيح حرکت به سوي پيشرفت و تعالي را شناخت.

رهبر معظم انقلاب سپس به برخي نقاط قوت کشور در شرايط کنوني اشاره و تأکيد کردند: اين نقاط روشن و مثبت محصول يک حرکت مستمر و بهم پيوسته نظام جمهوري اسلامي ايران در طول 32 سال گذشته است که البته فراز و نشيب‌هايي هم داشته است.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، توانايي غلبه بر تهديد‌ها را نقطه قوت درجه اول نظام خواندند و افزودند: نظام اسلامي، از ابتداي پيروزي انقلاب تاکنون با تهديدهاي مختلف و پيچيده سياسي، امنيتي، نظامي و اقتصادي قدرت‌هاي جهاني مواجه بوده اما توانسته است با تکيه بر مردم و توانايي‌هاي خود بر همه آن‌ها غلبه کند.

اعتماد ميان مردم و نظام، دومين نقطه قوت کشور بود که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره و تأکيد کردند: اعتمادي که اکنون مردم ايران به نظام اسلامي دارند در کمتر نظامي در دنيا وجود دارد.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، حضور بيش از 80 درصدي مردم در انتخابات دو سال قبل و حضور گسترده و پرشور مردم در دو راهپيمايي سالانه روز قدس و 22 بهمن را نمونه‌هاي عيني اعتماد مردم به نظام دانستند و خاطرنشان کردند: امسال نيز با وجود هواي گرم، دنيا عظمت مردم ايران را در ماه رمضان و در روز قدس خواهد ديد.

ايشان افزودند: برخي موارد خاص نيز همچون حرکت عجيب مردم در نهم دي سال 88، نمونه ديگري از احساس دلبستگي عميق مردم به نظام اسلامي است.

رهبر معظم انقلاب با اظهار تأسف از برخي سخنان و مطالب به ظاهر مصلحت جويانه که مدعي از دست رفتن اعتماد مردم به نظام هستند، خاطرنشان کردند: مردم نظام اسلامي را دوست دارند و از آن دفاع مي‌کنند.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، پيشرفت در شرايط تحريم را يکي ديگر از نقاط قوت کشور دانستند و افزودند: در سخت‌ترين تحريم‌‌ها و در شرايطي که دشمن از تحريم‌هاي فلج کننده سخن مي‌گويد، کشور در عرصه‌هاي مختلف از جمله علم و فناوري پيشرفت‌هاي شگرفي کرده است که دستاوردهاي هسته اي، فناوري زيستي، فناوري نانو، فناوري انرژي‌هاي نو، صنايع هوا - فضا، ساخت ابررايانه‌ها، سلولهاي بنيادي، شبيه‌سازي‌ها، راديو داروها، و نانو داروهاي ضدسرطان، نمونه‌هايي از پيشرفت در فناوري‌هايي است که در بعضي از موارد آن فقط چند کشور معدود صاحب آن‌ها هستند.

ايشان به پيشرفت در ايجاد زيرساخت‌‌ها و کارهاي عمراني نيز اشاره کردند و افزودند: پيشرفت در اعتماد به نفس ملي يکي ديگر از دستاوردهاي بزرگ کشور است، به گونه‌اي که اعتماد به نفس کنوني جوانان از اعتماد به نفس جوانان نسل اول و دوم انقلاب به مراتب بيشتر است.

ارتقاي جايگاه و اعتبار بين‌المللي ايران، يکي ديگر از نقاط مثبتي بود که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند و افزودند: نظام جمهوري اسلامي ايران امروز کشوري محترم، اثرگذار، و متنفذ و داراي عزت بين‌المللي است.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي اين عزت بين‌المللي را ناشي از پافشاري مردم و مسئولان براصول و ارزش‌ها و شعارهاي اصلي انقلاب دانستند و تأکيد کردند: عزت و اعتبار جمهوري اسلامي ايران، امروز بيش از هر زمان ديگري است.

ايشان افزودند: در مقابل، نفرت از آمريکا در منطقه و جهان، در حال افزايش است و آمريکا اکنون بي‌اعتبارترين و منفورترين کشور در منطقه و دنياي اسلام است.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: البته مردم اروپا هم اگر از علت واقعي مشکلات خود که تسلط آمريکا و رژيم صهيونيستي بر سياست‌هاي دولت‌هاي آن‌ها است، آگاه شوند، قطعاً روند کاهش محبوبيت آمريکا در اروپا هم بيشتر خواهد شد و اين اتفاق، در آينده نه چندان دور، خواهد افتاد.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي با اشاره به تلاش برخي افراد براي خدشه دار نشان دادن اعتبار بين‌المللي نظام جمهوري اسلامي افزودند: برخي مي‌خواهند بگويند چون نظام اسلامي بر مباني خود ايستادگي کرده، اعتبار بين‌المللي ايران تنزل يافته است، در حالي که در برخي دوران‌ها که متأسفانه مسئولان در مقابل غرب کوتاه مي‌آمدند، برخوردهاي آن‌ها تندتر و توهين‌آميزتر بود.

ايشان خاطرنشان کردند: در دوره‌اي مسئولان کشور حتي مناقب مسئولان آمريکايي را ذکر کردند، اما رئيس‌جمهور سبک سر آمريکا بلافاصله جمهوري اسلامي ايران را محور شرارت ناميد.

رهبر معظم انقلاب افزودند: در دوره‌اي ديگر، رابطه با يک دولت اروپايي به ظاهر خوب بود و آن دولت از ايران تجليل مي‌کرد، اما همان دولت اروپايي، در جريان داستان رستوران ميکونوس، تشکيل دادگاه داد و کشورهاي اروپايي سفراي خود را از تهران فراخواندند و به خيال خود خواستند سيلي سختي بزنند، اما از همين حسينيه پاسخ خود را با سيلي سخت‌تري دريافت کردند.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي تأکيد کردند: هرگاه نظام اسلامي در مقابل آمريکا و اروپا کوتاه آمده است، آن‌ها گستاخ‌تر شده‌اند و هر زمان که نظام بر شعار‌ها و مباني انقلاب پافشاري کرده، عزت جمهوري اسلامي بيشتر شده است.رهبر معظم انقلاب در ادامه، نااميدي دشمنان از منفعل کردن انقلاب اسلامي، ثبات کشور، الهام بخشي، الگوسازي، ضعيف شدن دشمنان، و تجربه متراکم قانونگذاري و اجرايي در کشور را از ديگر نقاط قوت نظام اسلامي برشمردند.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي بعد از تبيين نقاط قوت، به بيان نقاط ضعف کشور پرداختند و تأکيد کردند: اگر نقاط منفي ديده نشوند يقيناً ضربه خواهيم خورد.

ايشان افزودند: در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي ضعف‌ها، غفلت‌‌ها و کوتاهي‌هايي وجود داشته که در بيشتر موارد ناشي از عمل نکردن به وظيفه بوده است.

رهبر معظم انقلاب با يادآوري شکست مسلمانان در جنگ احد و علل و عوامل آن، افزودند: سرگرم شدن به منازعات و مشاجرات سياسي، روي آوردن به رفاه طلبي و زندگي اشرافي، غفلت از روحيه جهادي و ايثار، غفلت از تهاجم فرهنگي دشمن، غفلت از در کمين بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضاي رسانه‌اي کشور و کم‌توجهي نسبت به حفظ بيت‌المال از جمله نقاط ضعف هستند.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رفتار قبيله‌اي در ميدان سياست و اقتصاد را يکي ديگر از نقاط ضعف برشمردند و خاطرنشان کردند: در رفتار قبيله‌اي، تأييد يا تخطئه اقدامات افراد، براساس ماهيت عمل آن‌ها انجام نمي‌شود بلکه انتقاد يا تعريف از افراد به نحوه وابستگي آن‌ها به قبيله مورد نظر مرتبط است.

ايشان افزودند: اگرچه در عرصه اقتصادي اقدامات زيادي انجام شده اما هنوز مسأله اشتغال، تورم و فرهنگ کار حل نشده است.

رهبر معظم انقلاب فرهنگ عمومي مردم را يکي ديگر از زمينه‌هايي دانستند که بايد به آن توجه جدي‌تر شود.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي افزودند: بايد فضائلي همچون صبر، شکر، ذکر، احسان، مروت نسبت به ديگران، ميل به خدمت و پرهيز از آزار و اذيت همنوعان، روزبه‌روز در جامعه گسترش يابد.

ايشان مطرح نشدن صحيح مباني اعتقادي اسلام و انقلاب را يکي ديگر از نقاط ضعف برشمردند و در جمع‌بندي اين بحث تأکيد کردند: نقاط قوت، اميد‌ها را افزايش مي‌دهد و نقاط ضعف، نشان‌دهنده اولويت‌ها هستند، بنابراين، در هر ارزيابي از شرايط کشور بايد نقاط مثبت و منفي با يکديگر ديده شوند.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در ادامه به وضع منطقه هم اشاره و تأکيد کردند: شرايطي که اکنون در منطقه حاکم است، کاملاً برخلاف تصور و محاسبات آمريکا و صهيونيزم بين‌الملل پيش مي‌رود.

رهبر معظم انقلاب افزودند: قدرت‌هاي بين‌المللي قصد داشتند با تحريم اقتصادي، ايران را فلج کنند، اما اکنون خداوند به گونه‌اي مقدر کرده است که بحران اقتصادي گريبان خودشان را به شدت گرفته است.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي خاطرنشان کردند: آن‌ها فتنه سال 88 را براي زمين زدن نظام جمهوري اسلامي، تقويت يا تدارک کردند اما شرايط به گونه‌اي رقم خورد که اکنون نظام‌ها و دولت‌هاي وابسته به آمريکا در منطقه، يک به يک در حال زمين خوردن يا متزلزل شدن هستند.

ايشان افزودند: آمريکا و برخي قدرت‌هاي غربي براي محاصره ايران، به افغانستان و عراق حمله نظامي کردند اما اکنون در باتلاق اين دو کشور گرفتار شده و خود در محاصره قرار گرفته اند.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، بيداري اسلامي در منطقه را نيز حادثه‌اي فوق العاده مهم دانستند و تأکيد کردند: ابعاد آنچه که اکنون در مصر، تونس و يمن، در جريان است، قابل محاسبه نيست و ابعاد عظيم آن در آينده مشخص خواهد شد.

ايشان افزودند: قرار دادن نامبارکِ مصر در قفس و دادگاهي کردن او، يک حادثه پر معنا، عجيب و عميق است که بايد تنگ شدن عرصه بر رژيم صهيونيستي را نيز به آن اضافه کرد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به تلاش آمريکا و برخي قدرت‌ها براي کنترل اوضاع کشورهاي منطقه، خاطر نشان کردند: اين تلاش‌ها تاکنون به نتيجه نرسيده و به لطف خداوند به نتيجه هم نخواهد رسيد.

حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي با اظهار نگراني از اوضاع ليبي تأکيد کردند: سياست غرب در ليبي بسيار رذيلانه و موذيانه است زيرا آن‌ها تلاش دارند با سوء استفاده از قيام مردم، علاوه بر تسلط بر منابع نفت اين کشور، حضور خود را در ليبي تثبيت کنند و بر منطقه شمال آفريقا به ويژه مصر و تونس اشراف داشته باشند.

ايشان در بخش ديگري از سخنان خود ماه مبارک رمضان و روزه داري را هديه‌اي الهي و زمينه‌اي براي رسيدن به تقوا دانستند و با اشاره به فرازهايي از دعاي مکارم‌الاخلاق حضرت امام سجاد عليه السلام افزودند: گسترش عدالت در ابعاد مختلف، فروخوردن خشم و حرکت در مسير منطق و استدلال، پرهيز از دامن زدن به اختلافات، تلاش براي جذب افراد به جاي دفع آنها و بيان نقاط مثبت عملکرد افراد و اجتناب از اعلام عمومي نقاط منفي افراد، از جمله لوازم تقوا است.

در ابتداي اين ديدار، احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري گزارش مبسوطي از فعاليت‌هاي شش ساله دولت در بخش‌هاي عدالت گستري، ترويج مهرورزي و خدمتگزاري، و پيشرفت و آباداني کشور بيان کرد.

وي با تشکر از اقدامات دولت‌هاي گذشته، به همراهي نمايندگان مجلس و قوه قضائيه با دولت اشاره کرد و گفت: دولت در سخت‌ترين شرايط با حمايت مردم و رهبر معظم انقلاب به دستاوردهاي مهمي در بخش‌هاي مختلف رسيد، به گونه‌اي که در شش سال اخير جهش چند برابري در فعاليت‌هاي عمراني کشور بوجود آمده است.

احمدي‌نژاد با اشاره به 91 سفر استاني هيأت دولت و اتخاذ بيش از 20 هزار تصميم استاني گفت: 98 درصد از مصوبات اولين دور از سفر استاني، 77 درصد از تصميمات سفر استاني دور دوم و 49 درصد از مصوبات سفر استاني مرحله سوم اجرايي شده است.

رئيس‌جمهوري توجه ويژه به مناطق محروم را از جمله سياست‌هاي دولت برشمرد و با اشاره به اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي گفت: مجموع واگذاري‌ها از سال 70 تا 83 مجموعاً 2800 ميليارد تومان بود که از سال 84 تاکنون به 82 هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

رئيس‌جمهوري گفت: در بخش سرمايه گذاري خارجي هم با وجود رشد منفي سرمايه گذاري در جهان، ايران در دو سال اخير رشد 124 درصدي داشته و در زمينه رشد سرمايه گذاري نيز در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.

احمدي‌نژاد به اعطاي سهام عدالت به 39 ميليون نفر، اجراي قانون هدفمندي يارانه‌‌ها و افزايش حقوق کارکنان، بازنشستگان و مستمري‌بگيران، اشاره کرد و گفت: به استناد آمار، فاصله طبقاتي براساس شاخص ضريب جيني کاهش يافته است.

رئيس‌جمهوري ترويج مهرورزي و همبستگي ملي و توسعه فرهنگ خدمتگزاري را از ديگر اهداف دولت برشمرد و با اشاره به سرعت حرکت علمي در کشور افزود: در سال‌هاي اخير آمار دانشجويان دو برابر شده، تحصيلات تکميلي توسعه يافته و مقالات علمي هم از 12 هزار مقاله به بيش از 32 هزار مقاله افزايش يافته است.

احمدي‌نژاد به خدمات دولت در بخش بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت و مخابرات اشاره کرد و در مورد بخش نفت و گاز گفت: خودکفايي در توليد بنزين، گازرساني به شهر‌ها و نقاط محروم، توسعه فازهاي پارس جنوبي با اتکا به سرمايه و دانش بومي و کاهش مصرف بنزين، از جمله دستاوردهاي اين بخش است.

وي تأسيس صندوق توسعه ملي را از اقدامات مناسب برشمرد و گفت: اين صندوق اکنون 20 ميليارد دلار سرمايه دارد که تا پايان سال به 30 ميليارد دلار خواهد رسيد.

رئيس‌جمهوري به افزايش اعتبارات حوزه فرهنگي هم اشاره کرد و گفت: برنامه‌هاي فرهنگي دولت مسجد محور است و بودجه حوزه دين از 96 ميليارد تومان در سال 83 به بيش از دو هزار ميليارد تومان در سال 90 افزايش يافته است.

وي در پايان تأکيد کرد: مسير آينده کشور، رسيدن به سند چشم انداز 1404 و تبديل شدن به قدرت اول منطقه‌اي و جايگاه شايسته بين‌المللي است که روند شتابان کنوني زمينه‌ساز رسيدن به اين جايگاه والا است.در پايان اين ديدار، نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه ايشان افطار کردند. 


نوشته شده در   چهارشنبه 19 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode