ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 13 تير 1390     |     کد : 21761

رئيس مجلس:آمريكا در پرونده ترور رفيق‌حريري به اهداف خود نرسيد

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حكم دادگاه بين‌المللي عليه برخي نيروهاي حزب‌الله لبنان گفت: حكم يك «دادگاه سياسي بي‌آبرو» كه توسط آمريكائي‌ها هدايت مي‌شود، اهميتي ندارد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حكم دادگاه بين‌المللي عليه برخي نيروهاي حزب‌الله لبنان گفت: حكم يك «دادگاه سياسي بي‌آبرو» كه توسط آمريكائي‌ها هدايت مي‌شود، اهميتي ندارد.

به گزارش فارس، دكتر علي لاريجاني ديروز در نشست خبري در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در باكو با تأكيد بر اين كه در سفر به باكو مذاكرات بسيار خوبي با مقام‌هاي آذري داشتيم، موضوع بخش‌هايي از مذاكرات خود را پارلماني بيان كرد و گفت: ايران و جمهوري آذربايجان از تجربيات يكديگر در مسائلي چون قانونگذاري استفاده خواهند كرد. از طرفي پارلمان‌هاي دو كشور عضو بين‌المجالس اسلامي و آسيايي هستند و ما در اين‌گونه مجامع مي‌توانيم به يكديگر كمك كنيم.

رئيس مجلس با اشاره به تصميم رژيم صهيونيستي براي تخريب ديوارهاي بيت المقدس تأكيد كرد: اقدام‌هاي اخير رژيم صهيونيستي براي تخريب ديوارها و ايجاد فضاي سبز، مساله كوچكي نيست و همه مسلمانان بايد نسبت به آن حساس باشند.

لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگاري در مورد شكست مذاكرات سه‌جانبه جمهوري آذربايجان، روسيه و ارمنستان و امكان ميانجيگري ايران براي حل مناقشه قره‌باغ گفت: در اين زمينه موضوع را با مقام‌هاي آذري در ميان گذاشتيم، اما همواره از تماميت جمهوري آ‌ذربايجان در همه راه‌حل‌هاي مناقشه هم دفاع كرده‌ايم؛ باتوجه به شرايط امروز منطقه توصيه مي‌كنيم كه اين مساله با مذاكره حل و فصل شود. وي همچنين درباره موضوع رژيم حقوقي درياي خزر اظهار داشت: در زمينه درياي خزر مي‌توان به نتيجه رسيد، چرا كه اين دريا ظرفيت‌هاي مختلفي دارد و بايد همه مؤلفه‌هاي آن را به بحث گذاشت.

لاريجاني به خبرسازي‌هاي جديد رسانه‌هاي غربي و اقدام هاي اخير آمريكا براي مخدوش جلوه دادن فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان اشاره كرد و گفت: شايد اين اقدام‌ها به خاطر يك نوع عقب افتادگي‌‌ باشد كه

آمريكايي ها در حوادث منطقه‌اي پيدا كرده‌اند. نهضت‌هاي دموكراسي خواهي كه امروز در منطقه شكل گرفته‌اند حركات جديدي است و عقربه‌هاي ساعت اين نهضت‌ها سريع‌تر از واكنش آمريكايي‌ها مي‌گذرد.

وي افزود: برخي رفتارهاي متناقض آمريكايي‌ها نشان مي‌دهد كه آن‌ها دچار سرگيجه‌هاي سياسي شده‌اند.

آمريكايي‌ها مستمر اعلام مي‌كنند كه ما از دموكراسي دفاع مي‌كنيم، اما به برخي كشورها چراغ‌سبز داده‌اند كه به بحرين لشكركشي كنند.

لاريجاني همچنين خاطرنشان كرد: آمريكايي‌ها دنبال اين بودند كه با فشار، ايران را از دستيابي به فناوري هسته‌اي منصرف كنند، اما ما استقامت كرديم چرا كه دوره زورگويي آمريكا تمام شده است و بايد براي فناوري هسته‌اي يك نظام حقوقي حاكم باشد نه اين‌كه براي كشورها نظام حقوقي خاصي توسط قدرت‌ها اعمال شود.

معتقدم كه اگر ايران در برابر رفتارهاي آمريكا در عراق، افغانستان، لبنان و مسأله هسته‌اي مقاومت نمي‌كرد، دنيا دچار يك نوع ديكتاتوري بين‌المللي مي‌شد.

خبرنگاري از رئيس مجلس درباره مسائل سوريه سئوال كرد كه وي پاسخ داد: من همه كشورها را نام نبردم اما نهضت‌هاي منطقه‌اي در كشورهاي ديگر هم وجود دارد، ليكن بايد به يك نكته توجه كرد و آن اين‌كه آمريكا، رژيم صهيونيستي و چند كشور ديگر به دنبال ايجاد مسأله در داخل سوريه هستند و ما نبايد چشمان خود را در مورد شيطنت‌هاي آمريكا ببنديم.

لاريجاني ادامه داد: آمريكايي‌ها از مواضع سوريه در قبال صهيونيست‌ها و حمايت مقامات اين كشور از مقاومت اسلامي ناراحتند، ولي در عين حال بشاراسد هم دنبال اصلاحات است و ما هم توصيه مي‌كنيم كه اصلاحات را ادامه دهد. جمهوري اسلامي ايران از حركت‌هاي دموكراتيك منطقه حمايت مي‌كند و در كشورهايي چون يمن هم اگر آنها به اصلاحات تن مي‌دادند، وضع بهتر مي‌شد.

خبرنگاري از رئيس مجلس در باره متهم شدن حزب‌الله لبنان در پرونده ترور رفيق حريري پرسيد كه وي در اين رابطه تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از مدت‌ها قبل اطلاع داشت كه فرستاده آمريكا به لبنان تلاش دارد كه دولت نجيب ميقاتي شكل نگيرد. او قصد داشت كه شرايط را آشفته كند، اما با تيزهوشي رهبران سياسي لبنان از جمله سيدحسن نصرالله، ميقاتي و نبيه بري، فرستاده آمريكا نتوانست به اهداف خود برسد.

لاريجاني اتهام‌زني به حزب‌الله لبنان را در پرونده ترور رفيق حريري ابزاري براي اعمال فشار به مقاومت دانست و گفت: ملت لبنان به مسأله آگاهي دارند و اين‌گونه شيوه‌هاي آمريكايي و رشوه‌هاي آن‌ها در منطقه نمي‌تواند مشكلات ايالات متحده را حل كند.

وي همچنين به موضوع هسته‌اي ايران و مذاكره كشورمان با كشورهاي غربي اشاره كرد و اظهار داشت: آمريكايي‌ها به مذاكره هسته‌اي به چشم ابزاري نگاه مي‌كنند و تا وقتي كه اين‌گونه باشد مذاكرات شكل خوبي نخواهد داشت، اما ما از مذاكره با 1+5 در چارچوب منطق استقبال مي‌كنيم.



ديدار با نخست وزير جمهوري آذربايجان

خبر ديگر اين كه نخست‌‌وزير جمهوري آذربايجان سفر رئيس مجلس شوراي اسلامي را به باكو مثبت ارزيابي كرد و گفت: بدون شك اين سفر نتايج خوبي براي هر دو كشور در بر خواهد داشت.

رئيس مجلس هم در اين ديدار با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران همواره در تلاش بوده تا روابط خود را با جمهوري آذربايجان تقويت كند به مسأله قره باغ اشاره كرد و گفت: در اين زمينه كشور ما از تماميت ارضي جمهوري آذربايجان حمايت مي‌كند.


نوشته شده در   دوشنبه 13 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode