ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 بهمن 1395     |     کد : 110808

سلام بر شهیدان، درود بر ملت قدرشناس ایران

در تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان، علیرغم سرماى هوا و روز کارى، حضور مردم بسیار چشمگیر و تحسین‌برانگیز بود. مردم از هر قشر و سن و گروه و گرایشی در مصلی تهران و خیابان‌های مسیر تشییع و در بهشت زهرا(س) حضور یافته بودند.

در تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان، علیرغم سرماى هوا و روز کارى، حضور مردم بسیار چشمگیر و تحسین‌برانگیز بود. مردم از هر قشر و سن و گروه و گرایشی در مصلی تهران و خیابان‌های مسیر تشییع و در بهشت زهرا(س) حضور یافته بودند.

با دیدن چنین جمعتی، در چنین روز سرد زمستانی، چاره‌ای جز فرود آوردن سرتعظیم در مقابل آن فداران و این قدرشناسان باقی نمی‌ماند.
لذا، صادقانه و صمیمانه باید گفت «سلام بر شهیدان، درود بر ملت قدرشناس ایران»
با پایانِ فرآیندِ تشخیصِ هویتِ شهدای جانباخته حادثه پلاسکو؛ صبح دیروز پیکرهای شهدای این حادثه در مراسمی درخور نام و تلاشِ این مردانِ بزرگ؛ از مصلای تهران به سمت بهشت زهرا(س) تشییع شدند.
دیروز مردان و زنانی که هریک به‌نوعی در راه دفاع از میهن به شهادت رسیده‌اند؛ چه آنان که به دست عوامل تروریست آمریکا  به شهدات رسیدند و چه آنان که در مرزهای کشور و چه آنان که در فاجعه منا و چه آنان که در مسیر دفاع از حرم‌های‌ مقدس آل الله(ع)… شربت شهادت نویشدند، همه و همه مهیای پذیرائی از مهمانانی تازه از راه رسیده بودند تا وعده‌ الهی در دیدار با نیکان را به آنان بشارت بدهند.
دیروز اگرچه تهران سراسر غم و اندوه بود اما در ملکوت اعلی جشنی عظیم بر‌پا بود.
* به همین مناسبت مفسّر بزرگ قرآن، آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر  دیروز خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو گفت: این شهدای آتشنشانی همه ما را داغدار کردند، افسوس می‌خوریم و گریه هم می‌کنیم، اما این طور نیست که اینها چیزی را از دست داده باشند و چیزی نگرفته باشند! ما نمی‌دانیم آنها چقدر لذت بردند از فرشتگانی که در آنجا به استقبال آنها رفته‌اند، این بخشی که در سوره مبارکه یس است که شهید می‌گوید: ای کاش شما اینجا بودید و می‌دیدید اینجا چه خبر است و فرشتگان با ما چه کردند.
«یا لَیْتَ قَوْمی‏ یَعْلَمُونَ ٭ بِما غَفَرَ لی‏ رَبِّی وَ جَعَلَنی‏ مِنَ الْمُکْرَمینَ». الآن اگر کسی صدای این شهدای آتشنشان را بشنود می‌بیند که می‌گویند: «ای کاش بودید و می‌دیدید اینجا ملائکه با ما چه کردند!»
٭  آری‌؛ بهنام میرزاخانی، علی امینی، فریدون علی‌تبار، علی مستوفی، حسین حسین‌زاده، محمد آقایی‌قادرلو، حسین سلطانی، رضا نظری، مجتبی کوهی، امیرحسین داداشی، محسن روحانی،  رضا شفیعی‌اینچه، ناصر مهرورز، محسن قدیانی، علیرضا سفی‌زاده و حامد هوائی دیروز بر دوش پایتخت‌نشینانی که قهرمانی و رشادت مبارزانِ آتش را از یاد نخواهند برد؛ به خانه‌ی ابدی هدایت شده و به میهمانی دیگر شهدای ایران بزرگ اسلامی رفتند.
٭ پلیس راهنمائی و رانندگی تهران برای برگزاری هرچه بهتر  این مراسم محدودیت‌های ترافیکی تدارک دیده بود.
در زمان برگزاری مراسم تشییع محدودیت تردد در خیابان  قنبرزاده از بزرگراه رسالت به سمت جنوب و خیابان شهید بهشتی از تقاطع سهروردی به سمت مصلی وجود داشت. تردد در خیابان قنبرزاده از بزرگراه رسالت و همچنین خیابان شهید بهشتی از تقاطع سهروردی به سمت مصلی امام خمینی(ره) نیز ممنوع بود. همچنین پارکینگ‌های اطراف مصلی امام خمینی(ره) آماده پذیرش تشییع‌کنندگان شهدای آتش‌نشان بود و اعلام شد مردم از تردد غیرضروری در حین مراسم تشییع خودداری و حتی‌المقدور برای تردد در خیابان‌های حاشیه‌‌ای مصلی امام خمینی(ره) از وسائل نقلیه عمومی استفاده کنند.
مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان رأس ساعت ۸:۳۰ دقیقه با خوانه شددن نماز توسط آیت‌الله امامی کاشانی بر پیکر ۱۶ شهید آغاز شد.
از دقایق اولیه صبح دیروز؛ مصلی تهران آماده تشییع پیکر شهدا شد و جمعیت زیادی در آن حضور یافتند. خطوط ۱ و ۳ مترو از صبح دیروز به دلیل حضور تهرانی‌هائی که از مسیرهای مختلف به سمت مصلی در حرکت بودند؛ بسیار شلوغ شده بود.


همچنین شرکت واحد اتوبوس‌رانی تعداد زیادی از اتوبوس‌های خود را برای جابجائی رایگان مسافران و شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع اختصاص داده بود.
نیروهای امنیتی، آتش‌نشانی و پلیس نیز در محل حضور داشتند و تا رسیدن به صحن مصلی نیز دو گیت بازرسی قرار داده شده بود.

* اختلال در روند حرکت‌ قطارهای تهران
با حضور گسترده جمعیت در مراسم تشییع و استفاده جمعیت از خطوط مترو؛ صبح دیروز برای مدت کوتاهی در روند کار متروی تهران اختلال به وجود آمد. درحالی که بنابر اعلام قبلی ساعت ۸ و نیم آغاز مراسم تشییع شهدای پیکر آتش‌نشان اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که از این مراسم استقبال شود؛ اما قطارهای متروی تهران از ساعت ۷ صبح دچار کندی حرکت شدند. به طوری که هر قطار در ابتدای ساعات اولیه حداقل با ۲ دقیقه تأخیر به ایستگاه می‌رسید و به‌طور محسوسی از تعداد قطارها کاسته شده بود. همین امر سبب ایجاد درگیری‌های پراکنده‌ای در ایستگاه‌های مختلف متروی تهران شده است.
با وجود اینکه قرار بود مراسم رأسِ ساعت ۸ و نیم صبح آغاز شود اما به علت ورود جمعیت به شبستان اصلی مصلی خواندن نماز بر پیکر شهدای آتش‌نشان با حدود نیم ساعت تأخیر آغاز شد.
سرانجام در ساعت ۰۸:۵۷ مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان با تلاوت قرآن کریم توسط استاد قصری‌زاده و اقامه نماز بر پیکر آنها توسط آیت‌اللّه امامی کاشی آغاز شد. همچنین پیام مقام معظم رهبری در مراسم بار دیگر قرائت شد.

*حضور برخی از چهره‌های سیاسی و هنری در مراسم
اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور), محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری (دادستان کل کشور)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی (وزیر کشور)، مصطفی پورمحمدی (وزیر دادگستری)، علی لاریجانی (رئیس مجلس)، آملی لاریجانی (رئیس قوه قضائیه)، محسن هاشمی (فرزند آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی) و جمعی از شخصیت‌های سیاسی در مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان حضور یافتند.
در بین هنرمندان نیز تاکنون حضور مهناز افشار (بازیگر سینما)، علیرضا شجاع‌نوری (بازیگر و نویسنده) و مهدی مسعودشاهی (از مدیران سینمائی) و اصغر همت (بازیگر و مدیرعامل خانه‌تئاتر) در مراسم رسانه‌ای شده است.
مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان علاوه بر شخصیت‌های سیاسی؛ نظامی؛ فرهنگی و هنری و نیز خیل کثیری از مردم تهران؛ با همراهی آتش‌نشانانی که در حادثه ساختمان پلاسکو دچار جراحت شده‌اند، برگزار شد. حضور آتش‌نشانانی که با دست و پای شکسته در مراسم حاضر شده بودند تا با قهرمانان ملی این سرزمین وداع کنند؛ موجب بی‌تابی تعدادی از هموطنانمان شد بود. جمعیت همچنین با دیدن هر آتش‌نشانی او را در آغوش گرفته و با او ابراز همدردی می‌کردند.

* نوحه‌سرائی محمدرضا طاهری
مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان با روضه‌خوانی محمدرضا طاهری و قرائت دعای فرج ادامه یافت. این درحالی‌ست که خانواده‌های شهدای حاضر در مراسم به شدت بی‌تابی کرده و فرزندان و برادران و پدران از دست‌رفته خود را صدا می‌زنند. جمعیت متأثر نیز در عزای عزیزان از دست رفته آنها با خانواده‌های شهید همراهی می‌کردند.
در ادامه مراسم اسم شهدا در سالن قرائت شد و با ذکر هر نام جمعیت حاضر صلوات فرستاده و فریاد “اللّه‌اکبر” سرمی‌دادند.

* اشک‌های آیت اللّه امامی‌کاشانی برای شهیدان آتش‌نشان
پس از قرائت نماز بر پیکر شهدای آتش‌نشان که توسط آیت‌اللّه امامی کاشانی و درحالیکه این روحانی در حین نماز برای شهدا با تأثر فراوان گریه می‌کرد؛ حاج امیرعباسی برای حاضران مداحی کرد و در ادامه تشییع پیکرها آغاز شد.
تابوت‌های حامل پیکر آتش‌نشانان از ضلع شرقی مصلی و شبستان به بیرون منتقل شد و جمعیت نیز “یاحسین” و “یازهرا” گویان در پی آنها به راه افتادند. در این هنگام مارش عزا نیز نواخته شد.

* حرکت کند ماشین‌های حامل پیکر
حضور فراوان جمعیت در اطراف مصلی به گونه‌ای بود که خیابان مفتح تا در مصلی آکنده از جمعیت بود و باعث کندی حرکت مشایعت‌کنندگان و ماشین‌های حامل پیکر شهدا شده بود.
مردم اتومبیل‌های حامل پیکر را در آغوش گرفته و در اطراف آنها حلقه زده‌اند.
پیکر  شهدای آتش‌نشان پس از تشییع تا میدان هفتم تیر، در ساعت 12:10 به آمبولانس‌های بهشت زهرا(س) منتقل شد تا طی مراسمی در جوار شهدای گمنام و منا آرام گیرند.
* حضور صدها نفر از مردم در جوار قبور شهدای آتش‌نشان
نفر از مردم قبل از رسیدن پیکر شهدا به بهشت زهرا(س) در جوار قبور شهدای آتش‌نشان در بهشت‌ زهرا‌(س) حضور یافته و در انتظار رسیدن پیکرهای قهرمانانِ کشورشان بودند.
خانه ابدى شهدای آتش‌نشان در مجاورت قطعه ۵٠ نیز براى پذیرفتن پیکر پاک این شهدا آماده شد بود‌ و درحالى‌که مراسم تشییع پیکر شهداى آتش‌نشان در مصلى امام خمینی(ره) درحال برگزارى‌ بود؛ صدها نفر از مردم در جوار قبور آماده شده، منتظر رسیدن پیکرهای شهداى آتش نشان بودند.
حضور مردم باتوجه به سرماى هوا و برگزارى این مراسم در روز کارى بسیار چشمگیر بود. مردم از هر قشر؛ سن؛ گروه و گرایشی در بهشت زهرا(س) حضور یافته بودند.

* ساعت ۱۳:۴۵
پیکرهای شهدا به بهشت زهرا(س) رسید
اطراف محل دفن شهدای آتش‌نشان گل های بسیاری وجود داشت. در فاصله میان مردم تا محل دفن شهدا راهروئی دورتا دور قبرها با داربست ایجاد شده بود که اقوام شهدا در آن منطقه قرار داشتند و مردم در پشت داربست‌های فلزی بودند.
بعد از پخش سرود ملی؛ سیدجواد هاشمی (مجری مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان) با خواندن ابیاتی از مقام شامخ این شهدا تقدیر کرد.
*  انجام فریضه نماز جماعت در محل انجام مراسم تدفین شهدا
تشییع کنندگان شهدای آتش نشان، فریضه نماز جماعت را در محل انجام مراسم تدفین شهدا به جا آوردند.
همچنین تشییع کنندگان شهدا پرچم های یا حسین (ع)و یا
قمر بنی هاشم را به اهتزاز  در آوردند.
* پیکر 13 تن از شهدا
 در قطعه 50 بهشت زهرا(س) آرام گرفتند
در ساعت 13:49  پیکر شهدای آتش نشان برای خاکسپاری وارد قطعه 50 بهشت زهرا(س) و پس از مداحی و نوحه سرائی در ساعت 14:20 پیکر 13 تن از شهدای پلاسکو در خاک آرام گرفتند و پیکر سه تن دیگر برای خاکسپاری به زادگاهشان (اراک، رضوانشهر گیلان و اسلامشهر) منتقل شد.


نوشته شده در   سه شنبه 12 بهمن 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode