ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 بهمن 1395     |     کد : 110552

دستور رئیس‌جمهوری برای ایمن‌سازی ساختمان‌های آسیب‌پذیر تهران

رئیس‌جمهوری در جلسه هیات‌دولت‌ با تشکر از همه عواملی که در امدادرسانی حادثه ساختمان پلاسکو تلاش کردند، ‏اظهار داشت: آنچه به لحاظ عاطفی این موضوع را سنگین‌تر می‌کند...

رئیس‌جمهوری در جلسه هیات‌دولت‌ با تشکر از همه عواملی که در امدادرسانی حادثه ساختمان پلاسکو تلاش کردند، ‏اظهار داشت: آنچه به لحاظ عاطفی این موضوع را سنگین‌تر می‌کند، جان باختن آتش‌نشان‌های قهرمانی است که با بذل جان خود برای ‏دفاع از جان و مال مردم فداکاری کردند.‏
حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه که عصر یکشنبه برگزار شد، تسریع در اتمام مراحل آواربرداری، ‏خارج‌کردن اجساد و تجلیل شایسته از آن عزیزان و خانواده آنان را اولویت اول برشمرد و با توجه به مرکزیت تجاری این ‏منطقه، بر آماده‌کردن محیط برای شروع هر چه سریعتر کسب و کار تأکید کرد.‏
وی گروهی از وزرا و مسئولان را مأمور کرد تا ‌تصمیمات لازم را برای بازسازی فرصت شغلی برای اصناف و ‏کارگران شاغل در این ساختمان؛ از قبیل پوشش بیمه‌ای، تأمین سرمایه در گردش، بخشودگی مالیاتی و تأمین فضای مناسب برای ‏از سرگیری فعالیت‌های کسب و کار اتخاذ و اعلام‌ و مواردی که نیاز به تصویب هیات‌وزیران دارد، به جلسه روز ‏چهارشنبه دولت ارائه کنند.‏
رئیس‌جمهوری، به وزیر کشور ماموریت داد که ضمن‌ شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر در تهران نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای ‏ایمن‌سازی اقدام کند و همچنین اظهار داشت که به زودی کارگروهی تخصصی را برای تدوین گزارش ملی از دلایل و عوامل بروز ‏حادثه مأمور خواهد کرد.‏ دولت همچنین در این جلسه با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر انعقاد قرارداد تسهیلات مالی برای خرید دو میلیون تن سیمان به منظور اجرا و ‏تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی موافقت کرد.‏
هیات‌وزیران این تصمیم را با توجه به رکود موجود در بازار سیمان در کشور و رفع مشکل سیمان مازاد و تسریع در تکمیل ‏پروژه‌های عمرانی خود اتخاذ کرد.‏ در ادامه جلسه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گزارشی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه توسعه سواحل ‏مکران به هیات‌وزیران ارائه کرد.‏
از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه سواحل مکران، می‌توان به طرح‌های زیرساختی، جانمایی دستگاه‌های اجرایی ‏و طرح‌های توسعه‌ای در جاسک با رعایت الزامات فنی، آمایشی و زیست‌محیطی، بررسی و تصویب طرح‌ها شامل طرح ویژه ‏توسعه و عمران مکران (پهنه ‌بندی و جمعیت‌پذیری)، طرح جامع مطالعات زیست‌محیطی سواحل مکران، طرح جامع توسعه ‏کشاورزی و شیلات در سواحل مکران، طرح انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران، افزایش صد‌درصدی اعتبارات‌ ‏اختصاصی مکران در قانون بودجه سال ۹۵ و ابلاغ اعتبارات به طرح های اولویت‌دار، مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی ‏وداخلی برای حضور در سواحل مکران و اخذ مجوز احداث فرودگاه چابهار از سازمان هواپیمایی اشاره کرد.‏ هیات‌دولت دستورالعمل اجرایی مربوط به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موضوع ممنوعیت خرید، فروش، حمل و ‏نگهداری کالاهای قاچاق را به تصویب رساند.‏
چگونگی تعیین مصادیق کالاهای موضوع قاچاق ، ضابطه تشخیص تجاری بودن خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهای ‏موصوف، بیان ضوابط دولت برای حوزه ‏های چهارگانه خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای مشمول از جمله مواردی است ‏که در این دستورالعمل مشخص شده است.‏
شناسایی ساختمان‌های مشابه پلاسکو تا ۳ هفته آینده
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از برگزاری نخستین جلسه کمیته‌ ویژه بررسی حادثه پلاسکو با حضور وزرای اقتصاد و کشور خبر داد.
وی گفت: بر‌اساس تصمیم هیات دولت قرار شد کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصاد و وزیر کشور درباره حادثه پلاسکو تشکیل شود که صبح دیروز این کمیته تشکیل جلسه داد.
وزیر کشور با بیان این که عملیات اجرایی حادثه پلاسکو خوب پیش می‌رود، افزود: البته سرعت آن باید افزایش پیدا کند. در حوزه کمک‌رسانی به مردم و آسیب‌دیدگان در جلسه هیات‌دولت جلسه‌ای را در دولت داشتیم البته قبلا اقداماتی انجام شده و رئیس بنیاد مستضعفان هم اعلام کرده بود که دو ساله پاساژی را در محل پلاسکو می‌سازد که قرار است محل موقتی برای کاسبان در نظر گرفته شود. رحمانی فضلی تاکید کرد: لازم است به موضوع بیمه و خسارات‌ها و مالیات توجه شود. در جلسه هیات دولت گزارشی را در این حوزه‌ها ارائه دادیم و رئیس جمهوری دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور وزرای اقتصاد و وزیر کشور داد و قرار است این کمیسیون درباره ابعاد مختلف حادثه پلاسکو مانند بیمه، خسارت و موارد دیگر تصمیم‌گیری کند. وزیر کشور با بیان این که ریزش پلاسکو حادثه بزرگی است، اظهار داشت: دستور ویژه‌ای از طرف رئیس‌جمهوری برای پیگیری علل حادثه پلاسکو به من داده شد البته انجام این کار زمانبر است و جلسات مربوط به این موضوع را از همان روز برگزار کردیم و در این باره تقسیم کار و نقشه راه تهیه شده است که محور فعالیت‌های ما تقویت بعد پیشگیری است. وی تاکید کرد: یکی دیگر از دستورهای داده شده این است که حداکثر تا دو سه هفته آینده ساختمان‌هایی که وضعی مشابه پلاسکو دارند را شناسایی کنیم و دستورالعملی برای دفع خطرات احتمالی و تقویت شرایط ایمنی آنها داشته باشیم.
رحمانی فضلی در پاسخ به این سئوال که با توجه به رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آیا قرار است انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود، گفت: طبق قانون انتخابات مجلس خبرگان، نحوه، چگونگی و اجرای آن با خود خبرگان است و ما آمادگی لازم را برای برگزاری انتخابات داریم. اگر مجلس خبرگان در این باره تصمیم بگیرد می‌توانیم این انتخابات را ۲۹ اردیبهشت ماه سال آینده برپا کنیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا در برخی شهرها مانند تبریز با برگزار‌کنندگان تجمعاتی برای یادبود آتش‌نشانان شهید برخورد شده است و چنین تجمعاتی غیر‌قانونی است یا خیر؟ تاکید کرد: چنین تجمعاتی غیر قانونی نیست؛ البته برگزاری هر نوع تجمعی باید با مجوز باشد و لازم است مجوز چنین تجمعاتی صادر شود اما اگر قرار باشد در هر مکانی و در هر محلی تجمع شود این کار مشکلاتی را برای ارائه خدمات عمومی ترافیک به وجود می‌آورد و ممکن است مسائل انتظامی در پی داشته باشد.
وزیر کشور با بیان این که آمار دقیقی از جان باختگان پلاسکو ندارم اظهار داشت: خسارات وارد شده را کارشناسان بیمه باید برآورد کنند. شنبه جلسه‌ای با هیات امنای ساختمان پلاسکو برگزار شد و آنها دو گلایه داشتند‌. به گفته آنها نباید آنان مقصر آتش سوزی مطرح شوند چرا که به عنوان مستاجر در این ساختمان حضور داشتند و آنان هر کاری که به آنها گفته شده بود را انجام داده بودند.همچنین آقای سعیدی کیا (رئیس بنیاد مستضعفان) توضیح دادند هر مشکلی که از نظر حقوقی به بنیاد برگردد را می‌پذیریم و او قول اسکان موقت کاسبان پلاسکو را داده است.
وی تاکید کرد: مالکان پلاسکو بر جبران خسارت‌های خود تاکید کردند. همه این موارد را دولت پیگیری می‌کند و باید در حادثه پلاسکو به همه جوانب آن توجه و در جهت مدیریت آن به نحو احسن تلاش کنیم. رحمانی فضلی در پایان اظهار داشت: لازم است از وقوع حوادث مشابه پیشگیری کنیم. با این وجود ما باید در کشورمان در جهت افزایش ایمنی و رعایت استانداردها تلاش کنیم تا کمتر این اتفاقات بیفتد.
پلاسکو؛ نمونه کوچکی از فضای پرخطر کشور
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر این که حوادثی چون ریزش ساختمان پلاسکو باید درس‌آموخته‌ای برای مدیران باشد، تصریح کرد: فارغ از تمامی غم و اندوه حادثه پلاسکو؛ باید این واقعیت مهم این را پذیرفت که ما در یک فضای پرخطر زندگی می‌کنیم و پلاسکو نمونه بسیار کوچک آن است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در جلسه معارفه مصطفی محمدیون، دبیرکل جدید جمعیت هلال احمر، ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار آتش‌نشانان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو که عزیزان خود را برای نجات جان مردم از دست دادند، گفت: این حادثه نشان داد که ما نه فقط در آموزش مردم با مشکل روبه‌رو هستیم، بلکه تاب‌آوری در برابر حوادث هم در کشور پایین است و این پیام خوبی نیست. ضیائی ادامه داد: متاسفانه در مدیریت حوادث کشور، نه امکانات روزآمد وجود دارد و نه این که خود ما به عنوان مسئولان، نگاه حرفه‌ای به این موضوع داشته‌ایم؛ که نمونه بارز آن توجه نکردن به بودجه هلال‌احمر است.
وی با بیان این که دبیرکل جدید هلال احمر در خارج و داخل جمعیت سوابق متعدد اجرایی دارد، تاکید کرد: دبیرکلی جمعیت هلال‌احمر مسئولیت بسیار مهمی است، به عنوان معاون اول رئیس جمعیت هلال‌احمر، باید روابط بین صف و ستاد، داخل ستاد و استان‌ها را هماهنگ کند و با شناخت بسیار قوی و عملیاتی که آقای محمدیون از استان‌ها دارد، می‌توان به تجربیات ایشان در این زمینه اتکا کرد.
مصطفی محمدیون هم در این مراسم ضمن تقدیر از اعتماد رئیس جمعیت برای انتخاب وی به عنوان دبیرکل، اظهار داشت: تقریبا دو سال پیش در چنین جایگاهی به عنوان رئیس حوزه ریاست معرفی شدم و کار خود را در این حوزه با این هدف که چشم بینای رئیس و گوش شنوای کارکنان و مدیران هلال‌احمر باشم آغاز کردم و در این دو سال تمامی تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار بستم.
وی در ادامه تاکید کرد: امیدوارم در فاز دوم خدمت به عنوان دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، همگام با مسئولان و خانواده بزرگ این نهاد مردمی در تمامی فراز و نشیب‌ها، منعکس‌کننده مشکلات و هموار کننده راه خدمت‌رسانی هلال‌احمر به مردم جامعه باشم.


نوشته شده در   سه شنبه 5 بهمن 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode