ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 بهمن 1395     |     کد : 110548

پروژه «تصحیح مکانیزه چاپ‌ قرآن» کلید خورد

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن با مرکز توسعه و فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال عصر دیروز با حضور سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و مهدی قره‌شیخ‌لو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این سازمان برگزار شد.

مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن با مرکز توسعه و فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال عصر دیروز با حضور سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و مهدی قره‌شیخ‌لو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این سازمان برگزار شد.


*  شاهد بیشترین رسم‌الخط قرآن در ایران هستیم
موسویان بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه آغاز جدی در نشر الکترونیک قرآن بدون غلط می‌باشد،گفت: ناشرانی که در زمینه متون قرآنی فعال هستند از این به بعد بدون تشریفات قانونی می‌توانند ناشر دیجیتال قرآن شوند.
موسویان در این نشست با بیان اینکه امروز شاهد بیشترین رسم‌الخط قرآن در ایران هستیم، گفت: از جمله وظایف ملی سازمان دارالقرآن انتشار قرآن کریم بدون غلط در سطح کشور می‌باشد که این ماموریت به خوبی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه آنچه امروز یک ناشر دیجیتال برای شروع کار نیاز دارد یک متن بدون غلط می‌باشد، اظهار کرد: با توجه به این تفاهم‌نامه این امکان برای ناشران فراهم شده است که از امکانات موجود در سازمان دارالقرآن استفاده کند.
موسویان با بیان اینکه یکی از وظایف بسیار مهمی که بر عهده مرکز می‌باشد این است که برای ایجاد یک محتوای سالم و بدون نقص گام بردارد، تصریح کرد: زیرساخت‌های این امر نیز ایجاد شده و امضای این تفاهم‌نامه موجب می‌شود تا در فضای مجازی با متون قرآنی بدون غلط مواجه باشیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه آغاز جدی در نشر الکترونیک قرآن بدون غلط می‌باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه گرفتن مجوزهای چندرسانه‌ای به عهده مرکز است امروز ما یک سازمان متعهد در این زمینه داریم که با ارجاع متون به آن خیال‌مان راحت خواهد شد.
وی ادامه داد: در زمینه ایجاد تسهیلات برای ناشرانی که در زمینه متون قرآنی فعال هستند باید بگوییم که این ناشران از این به بعد بدون تشریفات قانونی می‌توانند ناشر دیجیتال قرآن شوند.
موسویان با بیان اینکه زیرساختی در این راستا در حال آماده‌سازی می‌باشد که به صورت رایگان به ناشران دیجیتال این امکان را بدهد، اظهار کرد: این امکان بدین صورت است که یک قرآن الکترونیکی می‌تواند در سه وسیله موبایل، تلویزیون هوشمند یا تبلت قابل نصب باشد.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به دیگر اقدامات مرکز با امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: شناسایی شرکت‌های فنی و مجازی و معرفی آنها به سازمان جهت ارایه مشاوره کارشناسی و مشارکت برای راه‌اندازی تصحیح مکانیزه قرآن کریم از جمله این اقدامات می‌باشد.
وی گفت: همچنین پروانه نشر دیجیتال به همه فعالان و مراکز علوم قرآنی از سوی مرکز اعطا خواهد شد و با ناشران متخلف در حوزه نشر دیجیتال متون قرآن کریم که مجوز لازم را ندارند، برخورد خواهیم کرد.
موسویان با اشاره به ارایه مشاوره فنی در حوزه تولید و نشر محتوای دیجیتال قرآن کریم در ترجمه و تفسیر گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم‌نامه شاهد همکاری و هم‌افزایی در طراحی و اجرای برنامه‌های مشترک قرآنی، راه‌اندازی فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های استانی، تولید محتوای قرآنی جهت ارایه در شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی جشنواره‌های موضوعی قرآنی و تدوین شیوه‌های آموزشی اشکالات مصطلح در متون قرآن باشیم.


رئیس سازمان دارالقرآن در نشست امضای تفاهم‌‌نامه همکاری با مرکز رسانه‌های دیجیتال گفت: در چند سال اخیر پروژه تصحیح مکانیزه چاپ‌های قرآن را در دستور کار قرار داده‌ایم، اما مرکز رسانه‌های دیجیتال با توجه به پتانسیلی که دارد، می‌تواند ما را در تحقق این پروژه یاری کند.
تفاهم‌نامه سند هم‌افزائی نشر دیجیتال و سازمان دارالقرآن الکریم و مرکز رسانه‌های دیجیتال عصر دیروز با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سازمان دارالقرآن به امضاء رسید.
قره‌شیخلو اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مشترک میان ما و مرکز، استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های مختلف برای انجام بهتر مأموریتها است.
هردو نهاد، راهکارهای مشترک را برای همکاری‌های مشترک تهیه و در قالب این سند آورده‌اند. هدف از تفاهم‌نامه این است که
هر دو دستگاه در انجام مأموریتها هم توفیقات بیشتری دست یابند و هم از ظرفیتهای یکدیگر بهره‌مند شوند تا در نهایت به جامعه مخاطبان خود کمک کنند.
وی افزود: سازمان دارالقرآن در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن، بیشتر فعالیت داشته و کمتر در حوزه نشر الکترونیک ورود داشته است، اما به دلیل آنکه در سال‌های اخیر نرم‌افزارهای قرآنی در کشور توسعه یافته‌اند و روز به روز در حال گسترش هستند و مخاطبان این حوزه افزایش یافته‌اند،
به همین دلیل به این حوزه ورود کرده‌ایم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: یکی از ایرادات وارده به نرم‌افزارهای قرآنی این بود که از متون قرآن استفاده شده و در این نرم‌افزارها از صحت و قوای لازم برخوردار نبود، به همین دلیل در اولین قدم قرار بر این شد تا نرم‌افزارهای قرآنی تولید شده دارای متون قرآنی، به سازمان دارالقرآن الکریم ارجاع داده شود تا در نهایت ما پس از بررسی، مجوزهای لازم را صادر کنیم.
وی بیان کرد: در سازمان دارالقرآن، تعدادی فایل‌ وجود دارد که می‌توانیم به صورت رایگان در اختیار ناشران دیجیتال قرار دهیم و البته تعامل دوطرفه است.
قره‌شیخلو اظهار کرد: سازمان دارالقرآن مدعی است که در نشر مکتوب، قرآنهای بدون غلط و اشتباه را مجوز می‌دهد و امیدواریم در حوزه نشر الکترونیک هم به این جایگاه دست یابیم.
وی یادآور شد: در چند سال اخیر، تصحیح مکانیزه قرآن را در دستور کار قرار داده‌ایم و البته پروژه‌ای عظیم است، اما مرکز رسانه‌های دیجیتال با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارد، می‌تواند ما را در تحقق این پروژه یاری کند. اگر این پروژه محقق شود ما زمان را به یک سوم کاهش خواهیم داد و شاهد سرعت در کار خواهیم بود.
رئیس سازمان دارالقرآن تصریح کرد: با امضای تفاهم‌نامه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه قرآن و فضای مجازی خواهیم بود و البته امیدواریم مراحل اجرائی این تفاهم‌نامه هم طی شود.

تفاهم نامه سند هم افزائی نشر دیجیتال در سازمان دارالقرآن کریم با هدف همگرائی و بستر‌سازی برای غنی سازی فرهنگ عمومی با آموزه‌های قرآنی در فضای مجازی امضاء شد.
با توجه به ضرورت استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تفاهم‌نامه سند هم‌افزائی نشر دیجیتال و سازمان دارالقرآن کریم میان مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و سازمان دارالقرآن وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی مورد توافق قرار گرفته است.
موضوع این سند همگرائی و هم افزائی در کلیه امور حاکمیتی مرتبط با حوزه فرهنگ قرآنی به منظور هدایت، حاکمیت، نظارت، ساماندهی بر تولید و توسعه نشر محتوا در فضای مجازی است.
از اهداف این سند می‌توان به هم افزائی در ترویج و گسترش و تعمیق فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی، همگرائی و بستر سازی برای غنی‌سازی فرهنگی عمومی با آموزه‌های قرآنی در فضای مجازی، هم‌افزائی در ساماندهی و نظارت بر چاپ و نشر متون قرآنی (خطوط و فونت‌های مختلف) در فضای مجازی و در قالب‌های گوناگون و نرم افزارها اشاره کرد.
بر اساس این سند مرکز رسانه‌های دیجیتال موظف به انجام فعالیت‌هائی است که می‌توان به اعطای پروانه نشر دیجیتال به کلیه فعالان و مراکز علوم قرآنی حقوقی و حقیقی معرفی شده از سوی سازمان، برخورد با ناشران متخلف در حوزه نشر دیجیتال متون قرآن کریم که بدون اخذ مجوز از معاونت نظارت بر چاپ ونشر قرآن کریم سازمان اقدام به نشر متون دیجیتال قرآن کریم می‌کنند، ارائه مشاوره فنی در حوزه تولید و نشر محتوای دیجیتال قرآن کریم به ویژه ترجمه و تفسیر، شناسائی شرکت‌های فنی و مجازی و معرفی آنها به سازمان جهت ارائه مشاوره کارشناسی و مشارکت برای راه‌اندازی تصحیح مکانیزه قرآن کریم، معرفی کلیه فعالان در عرصه چاپ و نشر قرآن‌های دیجیتال اعم از حقیقی و حقوقی به سازمان جهت بررسی و اخذ مجوز‌های لازم متون دیجیتال قرآن کریم و ارائه مشاوره فنی و کارشناسی تخصصی به سازمان در حوزه تولید و نشر محتوای دیجیتال و رفع اشکالات در فونت نرم افزارهای متون قرآنی اشاره کرد.
همچنین سازمان دارالقرآن کریم براساس این سند موظف است اقداماتی انجام دهد که می‌توان به معرفی کلیه فعالان اعم از حقیقی و حقوقی به مرکز جهت اخذ پروانه نشر دیجیتال، شناسائی پایگاه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت‌های فعال قرآنی و معرفی آنها به مرکز، ارائه خدمات مشاوره‌ای و کارشناسی تخصصی به مرکز در استاندارد سازی و رفع اشکالات در سایت نرم افزارهای متون قرآنی، ارائه مشاوره فکری و برنامه‌ای به منظور راه اندازی کانال بر روی نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی در حوزه قرآنی معرفی شده‌ از مرکز، تصحیح و نظارت تخصصی در متون دیجیتال قرآن ارسالی از سوی مرکز و صدور مجوز‌های لازم و ارائه فایل‌های خطوط و فونت‌های ترجمه‌های موجود در سازمان به صورت رایگان به شرکت‌ها و رسانه‌های دیجیتال جهت چاپ و نشر آنها در محیط مجازی با انعقاد قراردادهای مجزا اشاره کرد.
همچنین اقدامات مشترک این دو نهاد براساس سند مذکور شامل همکاری در تهیه و تبادل اطلاعات و گزارش‌های عمومی قابل نشر در بستر‌های نوین دیجیتال به منظور استفاده عموم، همکاری و مشارکت در طراحی و اجرای برنامه‌های مشترک برای ارتقای علوم و معارف قرآنی در جامعه و تولید محتوای قرآنی جهت ارائه در شبکه اجتماعی و چند اقدام دیگر اشاره کرد این تفاهم نامه به مدت 3 سال اجرائی خواهد بود.


نوشته شده در   سه شنبه 5 بهمن 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode