ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 دي 1395     |     کد : 110148

آیین بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حضور رهبر معظم انقلاب

مراسم ترحیم رفیق دیرین و همسنگر دوران مبارزات و همکار نزدیک دوران جمهوری اسلامی حضرت آیت الله ‌هاشمی رفسنجانی (رحمةالله‌علیه) رئیس فقید مجمع تشخیص...

مراسم ترحیم رفیق دیرین و همسنگر دوران مبارزات و همکار نزدیک دوران جمهوری اسلامی حضرت آیت الله ‌هاشمی رفسنجانی (رحمةالله‌علیه) رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه‌ امام خمینی (رحمه‌الله) با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد.
در این مراسم که اعضای خانواده و بستگان آقای هاشمی رفسنجانی، رؤسای قوای سه‌گانه، مسئولان کشوری و لشکری و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند، قاریان، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند و ذاکران اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به مداحی پرداختند.
در این مراسم، آیت‌الله موحدی کرمانی ، ایمان به خدا و ایستادگی در راه حق را مهمتر‌ین ویژگیِ رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و افزود: ملت قدرشناس ایران هرگز مبارزات آن یار دیرین امام و رهبری در مقابل طاغوت‌های زمان یعنی رژیم پهلوی و جبهه‌ استکبار و همچنین خدمات و مسئولیت‌های او را در مقاطع مختلفی مانند دفاع مقدس، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام از یاد نخواهند برد.
وی با اشاره به مصلحت مهم حفظ انسجام ملی و حساسیت آن یار صمیمی انقلاب بر حفاظت از مصالح نظام، افزود: در نظام اسلامی، فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری است و ایشان هم همواره تأکید داشت که در مقام عمل، همگی باید رهرو و مطیع رهبری باشیم.
در حاشیه مراسم
به گزارش ایسنا، در این مراسم علاوه بر شخصیت‌های سیاسی، نظامی و میهمانان بین‌المللی، جمعیت زیادی از مردم هم حاضر شده بودند تا ار تحال این عالم مجاهد را به رهبر معظم انقلاب و خانواده‌ داغدیده‌ آن «بزرگمرد» تسلیت بگویند .
روضه‌خوانی و قرائت قرآن از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه داشت.جمعیت زیادی حضور داشتند. ظرفیت داخل حسینیه پر شده بود. جمعی می‌آمدند، دعا می‌خواندند، فاتحه قرائت می‌کردند، می‌رفتند تا گروه دیگری از عزاداران که پشت درهای حسینیه امام خمینی(ره) منتظر بودند، بتوانند وارد شوند و این آمد و شد تا آخرین دقایق برگزاری مراسم برقرار بود. جمعی از تسلی‌دهندگان رهبری و خانواده‌ آقای هاشمی هم خارج از حسینیه در محل سرپوشیده‌ای که از طریق نمایشگر داخل حسینیه را نشان می‌داد، جمع شده بودند و با ذکرها و روضه‌ها همنوایی می‌کردند.
سه برا‌در داغدیده؛ محسن، مهدی و یاسر هاشمی ‌جلو در ورودی حسینیه خوشامدگوی میهمانان بودند. محمد هاشمی برادر «آیت الله» و حسین مرعشی هم کمی جلوتر به احترام همه آنها که آمدند، ایستاده بودند.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکترحسن روحانی، علی لاریجانی، آیت‌الله صادق لاریجانی، حجج ا لاسلام والمسلمین حسن و علی خمینی ،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری،سردار دهقان وزیر دفاع، سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ، سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و جمعی دیگر از فرماندهان نظامی و انتظامی، آیت‌الله جنتی، علی جنتی ، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین هاشمی استاندار تهران، ، ابوترابی فرد ، برخی از وزرای دولت یازدهم، عده‌ای از نمایندگان مجلس دهم و شوراهای شهر و روستا و … از جمله‌ حاضرین در این مجلس ترحیم بودند.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم ،
‌در ردیف میهمانان خارجی از جمله عمار حکیم، ابراهیم جعفری، عبدالله عبدالله، و … برخی سفرای کشورهای خارجی در کشورمان و دیگرانی که از کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی و اروپایی برای ادای احترام به فرمانده دوران جنگ تحمیلی به مجلس بزرگداشت آمده بودند ، نشسته بود‌.
پیام تسلیت آیت‌الله العظمی سیستا‌ نی
«آیت‌الله العظمی علی سیستانی» مرجع بزرگ شیعیان در عراق، در پیامی درگذشت آیت‌الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به خانواده ایشان تسلیت گفتند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم در پیام آیت‌الله العظمی سیستانی آمده است:
«دانشمند محترم جناب آقای محمد هاشمی زید عزه السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
خبر درگذشت اخوی مکرم جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی (طاب ثراه) موجب تألم و تأسف فراوان ما گردید.
اینجانب فقدان آن بزرگوار را به جناب‌عالی و دیگر افراد خاندان محترم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم علو درجات و برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسألت دارم.»
علی حسینی سیستانی ر۱۱ ربیع الثانی۱۴۳۸ هجری قمری
مراسم یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی
مراسم یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می شود.
در اطلاعیه ای که به این منظور صادر شده آمده است:
(انا لله و انا الیه راجعون)
«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء»
با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت یار دیرین امام، انقلاب و رهبری، مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی(ره) رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری که در قبل و بعد از انقلاب اسلامی در میدان های گوناگون، نقش سرنوشت سازی در تحکیم مبانی اسلام، ارکان نظام، ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب «مدظله العالی» ایفاء نموده و در مدیریت های
‌عالی نظام و در خدمت به مردم عزیز آثار ماندگاری از خود بجای گذاشت.
بدین وسیله به اطلاع می رساند مراسم بزرگداشت آن مجاهد نستوه امروز بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می شود.
شرکت علمای اعلام، طلاب و فضلای حوزه های علمیه و عموم مردم ولایتمدار، تعظیم شعائر و تجلیل از مقام شامخ آن روحانی مبارز خواهد بود.
دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه های علمیه
گفته های فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان همواره تلاش داشتند چهره‌ای واقعی از اسلام ارائه کنند و می‌گفتند نباید مسائلی که در اسلام نیست یا برخی از امور که مستحب ‌هستند را به صورت واجبات بیان کنیم.
به گزارش ایسنا، محسن هاشمی از فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی،دیروز در شبکه ۳ سیما با تشکر از حضور وصف‌ناپذیر مردم در مراسم تشییع پیکر پدرش ، افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره بر سه موضوع اسلام، انقلاب و اعتدال تاکید داشتند. تلاش ویژه‌ای برای اعتلای این سه موضوع داشتند و عامل تحقق این موضوع را وحدت می‌دانستند. به همین دلیل تاکید داشتیم که مراسم تشییع ایشان نباید عامل نقض وحدت شود و مردم هم مایه عجیبی در مراسم تشییع ایشان گذاشتند که متعجب شدیم . آنها با علاقه برای بدرقه یار امام، رهبری و مردم به صحنه آمدند.
محسن هاشمی در این برنامه که بارها بغضش اجازه صحبت کردن به او نداد، به نقش آیت الله هاشمی در پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت آن و علاقه وی به ایران، انقلاب اسلامی و وحدت مردم ایران اشاره کرد و گفت: ایشان همواره به این موضوع توجه داشتند که به انقلاب اسلامی صدمه ای وارد نشود.
فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی به فعالیت‌های پدرش بعد از مهاجرت به قم برای تحصیل در حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی به مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی مسائل اقتصادی و مدیریتی از همان زمان اهمیت وافری نشان می‌دادند. در هنگام ورود به قم در خانه‌ای زندگی می‌کردند که کنار منزل امام خمینی (ره) بود. با ایشان سریع آشنا شدند و اطلاعات این چنینی در مورد کشور را ایشان جمع آوری می کردند و در اختیار امام قرار می‌دادند.
در آن زمان خیلی از علما به داشتن رادیو در منزل حساسیت داشتند. حضرت امام(ره) به ایشان پولی می‌دهند تا رادیویی تهیه کنند و مطالبی که در رادیو گفته می‌شود را در اختیار ایشان قرار دهند. اکنون این رادیو در موزه رفسنجان قرار دارد. ایشان مطالبی را که از رادیو پخش می شد را گوش
می‌دادند و به اطلاع امام می رساندند.
وی با بیان این‌که «بعد از این‌که امام تبعید شدند، آیت الله
‌هاشمی رفسنجانی از طریق سفر به عراق یا نامه نگاری و ارسال پیام با ایشان در تماس بودند»، ادامه داد: زمانی که در تعقیب و گریز ساواک قرار داشتند یا برای سخنرانی دچار ممنوعیت بودند در کتابخانه‌ها حضور پیدا می‌کردند و تحقیقات می‌کردند. یکی از مردان اسوه برای ایشان امیرکبیر بود.
مطالعات زیادی در مورد ایشان در همان موقع انجام دادند و علاقه مند بودند که ببینند امیرکبیر در زمان قاجار چگونه برای اعتدال کشور تلاش و فکر می کردند. در ادامه نتایج تحقیقات و اسنادی که به دست آورده بودند را با عنوان کتاب امیرکبیر، قهرمان مبارزه با استعمار منتشر کردند.
هاشمی در ادامه سخنان خود در این برنامه تلویزیونی با بیان این‌که پدرشان از همان طلبگی و جوانی به مسائل اجتماعی و جهانی علاقه مند بودند ، خاطر نشان کرد: در دوره‌ای ایشان تحت تعقیب و گریز ساواک بودندو به روستای محل اقامتشان بهرمان پناه بردند و در آنجا مدتی پنهان بودند. در آن موقع کتابی در مورد مساله فلسطین و حقانیت مردم این منطقه به دستشان رسید که ترجمه کردند و در همان مقطع مورد استقبال زیادی قرار گرفت. چندین بار چاپ ویک نسخه آن برای مصدق ارسال شد. ایشان هم متنی را در مورد این کتاب نوشتند، سپس پولی را فرستادند تا کتاب بار دیگر چاپ و به مقدار زیادی توزیع شود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی مقدمه بسیار جامع و زیبایی را برای این کتاب نوشته بودند و وقتی که دستگیر شده بودند که یکی از دلایلش هم انتشار این کتاب بود، ساواک به او گفته بود که شما با خارجی ها ارتباط دارید وگرنه خودت نمی‌توانی چنین مقدمه‌ای را بنویسی که در همان مقطع ایشان بار دیگر همان مقدمه را نوشتند و ساواک متوجه شد ایشان خود این مقدمه را نوشتند.
فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که «پدرشان قبل از انقلاب در اکثر دانشگاه های ایران و همچنین حسینیه ارشاد سخنرانی کرده بودند»، در بخش دیگری از صحبت های خود به تاکید مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بر موضوع اعتدال اشاره کرد و افزود: به هر حال هر انقلابی می‌تواند دچار مشکلاتی شود، به نحوی که چهره اش مخدوش شود. آیت الله هاشمی همواره تلاش داشتند که انقلاب اسلامی دچار انحراف نشود، چهره واقعی اسلام خارج از تحریف ها و افراط ها نشان داده شود، به نحوی که مورد پذیرش جوانان قرار بگیرد. ایشان می گفتند مسائلی که در اسلام نیست و برخی از مستحبات را نباید به صورت واجبات مطرح کنیم. باید مطالب را به نحوی بگوییم تا جوانان بتوانند آن را درک کنند. نباید برای این که خودمان را موجه یا مسلمان دو آتشه جلوه دهیم، باعث شویم با برخی از حرکات مردم و جوانان از اسلام دور شوند.
هاشمی با بیان این‌که پدرم اعتدال را در تمام ابعاد از جمله زندگی خصوصی، اجتماعی، فرهنگی و… مورد توجه داشتند و با زهد فروشی مخالف بودند ، افزود: ایشان به صورت شفاف نگاه و دیدگاهشان و همچنین زندگیشان را نوشته‌اند. مردم هم روز سه شنبه سنگ تمام گذاشتند و مقام معظم رهبری هم ما را شرمنده کردند.
فرزند ارشد مرحوم هاشمی رفسنجانی ایجاد دانشگاه آزاد و گسترش آن را از ثمرات فعالیت‌های رئیس جمهوری پد‌رش بیان کرد و گفت: امروز هم بعد از نماز مغرب و عشاء مراسمی از سوی حوزه علمیه قم، علمای قم و استانداری در قم برگزار می‌شود.
وی همچنین با بیان این‌که در شهرستان رفسنجان هم مراسمی بعد از ظهر جمعه برگزار خواهد شد، ادامه داد:
بعد از ظهر شنبه هم در کرمان مراسمی برای بزرگداشت ایشان برگزار خواهد شد و در روستای بهرمان، روستای محل تولد ایشان اواخر هفته آینده مراسمی برگزار خواهد شد.
هاشمی سپس به علاقه پدرش به روستای زادگاهش اشاره و تصریح کرد: ایشان به این روستا خیلی علاقه مند بودند، خودشان را روستایی می‌دانستند و به جوانان می‌گفتند که من از روستا آمدم. معتقد بودند کسانی که بی امکان هستند با دل و جان بیشتری کار می کنند. به فقرا علاقه‌مند بودند.
وی با بیان این‌که در چند روز اخیر در اسناد ایشان گشتیم تا وصیتنامه جدیدی از ایشان پیدا کنیم، ولی هنوز موفق به این امر نشده‌ایم، در حالی که گریه می‌کرد، ادامه داد: فوت ایشان ناگهانی بود و ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول کشید که ما بی‌پدر شدیم. من در مسیر بازگشت از دانشگاه آزاد به سمت منزل بودم که اطلاع دادند حال ایشان خوب نیست. حدود ۱۵ دقیقه طول کشید که خود را به بیمارستان شهدای تجریش رساندم و هنگامی که در بیمارستان حضور پیدا کردم، ایشان دیگر نبض نداشت.
فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که ایشان در سال ۷۹ به دلیل مشکل قلبی قرار بود آنژیو شوند و در همان مقطع وصیتنامه ای نوشتند و در اختیار من قرار دادند، ادامه داد: ایشان در این وصیتنامه تاکید کردند :” بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چیزی بر دارایی‌هایی که قبل از انقلاب داشتم افزوده نشده است و مخارج خانه را از طریق فروش آن اموال و از حقوق و مزایایی که بابت مسئولیت‌هایم داشتم، تامین کردم.”
هاشمی با بیان این‌که ایشان از جهات مختلف مظلوم واقع شدند، از جمله در مورد مطالبی که در ارتباط با اشرافیگری و ثروت زیاد مطرح می‌شد، ادامه داد: برخی فکر می کردند که ایشان دارای ثروت افسانه ای هستند، در حالی که این گونه نیست و دارایی هایشان بسیار کم است.
وی با اشاره به تصویری که از اتاق کار پدرش در شبکه های
‌اجتماعی پخش شده است، افزود: ایشان در جماران و در منزلی در همسایگی امام (ره) زندگی می کردند.
در مقطعی که امام به جماران رفتند، صاحبان منزلی که در کنار محل سکونت ایشان بود به دلیل رفت و آمدها و مسائل امنیتی دچار مشکلاتی شده بودند، امام فرمودند که این خانه به قیمت خوب از صاحبخانه خریداری شود تا صاحب پیشین آن بتواند منزل مناسبی را در جای دیگری تهیه کند. بعد از آن که منزل مورد اشاره خریداری شد، امام فرمودند که آقای هاشمی بیاید و اینجا زندگی کند و ایشان از همان زمان تا اکنون در آن منزل استیجاری زندگی می کردند.
وصیت نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی، توسط خانواده ایشان گشوده شد. به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در وصیتنامه‌اش پسر ارشد خود – محسن – را به عنوان وصی خود تعیین و وصایای شرعی خود را مکتوب کرده بودند.
دلنوشته‌ همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
همسرمرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دلنوشته‌ای کوتاه این جملات را نوشت:
«به عادت هر روز صبح بشقابی برایش روی میز صبحانه گذاشتم. نگاهش کردم. آشیخ اکبر آقا چهره‌اش امروز از همیشه نورانی‌تر بود.
ناگهان این بیت شعر را بی‌اختیار زمزمه کردم:
مست بگذشتی و از خلوتیان ملکوت
به تماشای تو آشوب قیامت برخاست
آسوده بخواب مرد بزرگوار…»
قدردانی مجمع تشخیص مصلحت نظام از مردم
رئیس دفتر و روابط عمومی دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی از مردم وفادار ایران تشکر و قدردانی کرد.
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
“یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی” (سوره مبارکه فجر آیات شریفه ۲۷ تا ۳۰)
آنچه که عصر روز یکشنبه (۱۹ دی ماه) در بیمارستان شهدای تجریش و همان شب و فردا تا نیمه های شب از حضور معنادار گروه گروه مردم فهیم و وقت شناس ایران عزیز، از شیعه و سنی و حتی پیروان اقلیت های دینی برای وداع با پیکر شادروان آیت الله هاشمی رفسنجانی، آن هم در حسینیه جماران اتفاق افتاد، حکایت از محبوبیت قلبی آن اسوه ی صبر و مروج اسلام ناب محمدی داشت که از نخستین ساعات صبح امروز(سه شنبه) در خیابان های تهران به اوج بی نظیر خود رسید و میلیون ها زن و مرد عزادار، خطیب جمعه سال‌های گذشته را بر دست‌های خویش از دانشگاه تهران تا بارگاه ملکوتی امام راحل بردند که یک بار دیگر آن ندای ماندگار را در تاریخ و جغرافیای ایران و جهان زمزمه کنند که «هاشمی زنده است تا نهضت زنده است» به عنوان رئیس دفتر و روابط عمومی دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام که با ادبیات گفتاری و نوشتاری آیت الله هاشمی رفسنجانی آشناییم، با اطمینان می‌گوییم که آنچه امروز در گام های استوار ، اما محزون رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی و همه مسئولین نظام و به ویژه مردم عزیزی که از سراسر ایران، برای وداع با مبارز نستوه، عضو شورای انقلاب ، فرمانده ۸ سال دفاع مقدس، رئیس مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اتفاق افتاد، تعبیری روشن از همدلی و مهربانی بود که آیت الله هاشمی رفسنجانی براساس فرهنگ اعتدالی قرآن در سیاست داخلی و خارجی منادی آن بودند.
اگر چه تهران و همه ایران، روز سه شنبه با آه و اشک، آیت الله هاشمی رفسنجانی را تا آرامش ابدی در بارگاه ملکوتی پیر و مراد خویش و در کنار شهدای عزیز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بهشت زهرا ، بدرقه کرد، اما ۸۲ سال عمر با برکت و خدمت به خدا و خلق و بیش از ۳۰ سال مبارزه و تحمل زندان ها و شکنجه ها و حدود ۴۰ سال مسئولیت پذیری، در کنار آثار ارزشمند به خصوص فرهنگ قرآن و تفسیر راهنما و تعابیری که از حضرت امام راحل و حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره ایشان است، نامش را بر تارک تاریخ ایران، مکتب اهل بیت (ع) و اسلام عزیز برای همیشه جاودان کرده است. با تسلیت مجدد این مصیبت به حضرت حجت (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام، آزادیخواهان، صلح جویان، مسلمانان و شیعیان جهان، مردم عزیز ایران، مسئولان کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، حوزه های علمیه، دانشگاهیان، ایثارگران و خانواده های معظم شهدا، به خصوص اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و به ویژه خاندان و خانواده هاشمی رفسنجانی، وظیفه انسانی، اسلامی و اداری خویش می‌ دانیم که از همگان تشکر و قدردانی نماییم و امیدواریم شاهد همدلی دینی و همکاری و همراهی ملی مردم برای سربلندی دین مبین اسلام و نظام اسلامی و پیشرفت و توسعه کشور عزیزمان ایران باشیم که از آرزوهای همیشگی آن عزیز سفر کرده بود.
تجلیل آیت‌الله‌‌العظمی صانعی از آیت‌الله‌ ‌هاشمی رفسنجانی
آیت‌الله العظمی صانعی، آیت الله ‌هاشمی رفسنجانی را یک انسان بی نظیر یا کم نظیر در قرن اخیر دانستند و اظهار داشتند: امام در حد مرجعیت بی نظیر یا کم نظیر بود و ایشان (آیت الله هاشمی) هم در حد شاگرد امام کم نظیر یا بی نظیر بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی انسانی جامع، متقی و متدین و سخت علاقه مند به امام و اسلام بود. اصولا خانواده ایشان مذهبی هستند؛ من یادم هست و در زمان حیاتشان به ایشان هم گفتم وقتی که پدرشان فوت کرد و او را به قم آوردند برای نماز پدر ایشان، اولین باری بود که ما دیدیم امام نماز میت خواند و این امتیازی است که ایشان در کنار صدها امتیاز دیگر دارد و ملت هم خوب قدردانی کردند؛ به این ملت باید دعا کرد. آن وقت که در حوزه بودند به صراحت لهجه معروف بودند یعنی پای درس اشکال می کردند که دیگران و امثال ما این حالت را نداشتیم ولی ایشان از آن وقت این حالت را داشت و کتاب هایی تألیف کردند که به نفع اسلام بود. ایشان بی نظیر یا کم نظیر در صد سال اخیر و در قرن خودش بود؛ همانند بی نظیری و کم نظیری امام.
قدردانی دکتر روحانی ازحضور مردم در آیین وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
رئیس جمهوری در پیامی با قدردانی از حضور آگاهانه و قدرشناسانه مردم شریف و هوشمند ایران در تشییع و تجلیل از آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که این حضور، صفحه پرشکوه دیگری در تاریخ پرافتخار ایران رقم زد و وحدت استوار ملی را در برابر چشم جهانیان به نمایش گذاشت. متن پیام حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مردم شریف و هوشمند ایران
حضور آگاهانه و قدرشناسانه شما در تشییع و تجلیل آیت الله هاشمی رفسنجانی خدمتگزار فداکار مردم و انقلاب و یار وفادار امام و رهبری، صفحه پرشکوه دیگری در تاریخ پرافتخار ایران را رقم زد و وحدت استوار ملی را در برابر چشم جهانیان به نمایش گذاشت.
زبان از سپاسگزاری این حضور و حمایت، قاصر است و تنها تلاش پیگیرتر دولت را در خدمت به مردم و جدیت بیشتر در پیمودن راه اعتدال و پرهیز از افراط -که گوهر اندیشه و عمل آن مجاهد در راه حق بود – قدردانی عملی از حماسه حضورتان می داند.
حسن روحانیر رئیس جمهوری اسلامی ایران
بیاییم به جای دیوار پل بسازیم
رئیس جمهوری در پیامی توییتری با اشاره به بدرقه باشکوه پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی، خواستار استفاده از این فضا برای ایجاد دوستی و وحدت ملی شد.
به گزارش ایرنا، در توئیت رئیس جمهوری به مناسبت وداع میلیونی مردم و مسئولان نظام با آیت الله هاشمی یار دیرین امام و رهبری آمده است: امروز برای وداع با آن مرد تاریخ ساز همه آمده بودند، بیاییم از این فضا برای دوستی، آشتی و وحدت ملی استفاده کنیم. به جای دیوار، پل بسازیم.
پیام تسلیت اردوغان
رئیس‌جمهوری ترکیه با ارسال پیامی به دکتر حسن روحانی، درگذشت رئیس‌جمهوری پیشین کشورمان را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
به گزارش ایسنا، متن پیام تسلیت رئیس‌جمهوری ترکیه به شرح زیر است:
جناب اقای دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
رئیس جمهور و برادر عزیز ؛
از درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی چهارمین رئیس جمهور و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران عمیقا متاسف گردیدم. از درگاه الهی برای آن مرحوم که همواره از وی به عنوان دولتمردی محترم وعالم ” که در توسعه روابط و همکاری میان ایران و ترکیه سهم بسزایی داشتند” یاد خواهم کرد ، رحمت مسالت نموده و از سوی خود و ملت ترکیه به جنابعالی و ملت دوست و برادر ایران و در راس آن به خانواده و بستگان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گوییم .
رجب طیب اردوغان
ریاست جمهوری ترکیه
پیام تسلیت رئیس اقلیم کردستان عراق
آقای مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، با صدور پیامی، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به مردم ایران و خانواده‌ ایشان تسلیت گفت.
به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ،وی با بیان این جمله که «در این لحظات پرتأثر مراتب حزن و اندوه خود را به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ابراز می‌نمایم»، به اقدامات ایشان در زمان هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به پاس عنایت‌ها و کمک‌هایشان به پناهجویان کرد عراق و رزمندگان بارزانی علیه صدام در زمان جنگ تحمیلی، مردم کردستان همیشه یادشان را گرامی می‌دارند.
بارزانی در بخش پایانی پیام خود، خطاب به خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: برای شما در این مصیبت بزرگ صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم.


نوشته شده در   پنجشنبه 23 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode