ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 دي 1395     |     کد : 109833

روحانی: محور مذاکرات صلح باید حاکمیت دمشق بر سوریه باشد

رئیس‌ جمهوری دیروز در دیدار «ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه، با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می کند، تأکید کرد: باید مراقب بود تا در دوران آتش‌بس فرصتی برای تقویت تروریست‌ها به وجود نیاید.

رئیس‌ جمهوری دیروز در دیدار «ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه، با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می کند، تأکید کرد: باید مراقب بود تا در دوران آتش‌بس فرصتی برای تقویت تروریست‌ها به وجود نیاید.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با تبریک موفقیت‌ها و پیروزی‌های دولت، ‌ارتش و مردم مقاوم سوریه در مبارزه با تروریسم به ویژه در حلب،‌ گفت: پیروزی حلب این پیام را برای تروریست‌ها به همراه داشت که در راه غلطی که با جنایت و خونریزی انتخاب کرده‌اند، هرگز موفق نخواهند بود.
وی با بیان این که امروز پس از پیروزی حلب شرایط خوبی برای انجام اقدامات میدانی علیه تروریست‌ها و فعالیت های سیاسی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به سوریه فراهم شده است، اظهار امیدواری کرد اقدامات آینده برای حل بحران سوریه و مذاکرات صلح، منجر به حاکمیت دمشق بر کل سوریه، ایجاد امنیت برای مردم سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور شود.
روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در میدان مقاومت و عرصه‌های مختلف سیاسی همواره در کنار ملت سوریه بوده است و در آینده هم به این حمایت خود ادامه می دهد و مطمئن هستیم در نهایت ملت سوریه پیروز و موفق خواهد بود.
رئیس‌ جمهوری با تأکید بر این که محور مذاکرات صلح باید حاکمیت دمشق بر سوریه و بازگرداندن ثبات و امنیت پایدار به این کشور باشد، اظهار داشت: ایران، روسیه و سوریه با اتحاد و هماهنگی در اقدامات و برنامه‌ریزی‌های آینده می‌توانند در این راستا موفق باشند.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد: دستاورد اجلاس آینده در آستانه قزاقستان، رسیدن به راه‌حلی برای برقراری صلح پایدار در سوریه باشد.«ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه هم در این دیدار ضمن ابلاغ قدردانی و درود‌های «بشار اسد» رئیس‌ جمهوری این کشور به دولت و ملت ایران، گفت: هیچ شکی نداریم که حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران تأثیر بسزایی در تقویت روحیه مقاومت ملت سوریه در برابر تروریست‌ها داشته و خواهد داشت.وی با تقدیر از تلاش‌ها و حمایت‌های ایران و روسیه از دولت و ملت سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم، بر ضرورت هماهنگی و همکاری بیشتر سه کشور در این راستا تأکید کرد.ولید معلم، جمهوری اسلامی ایران را دارای نقش و جایگاهی با اهمیت در منطقه دانست و خواستار توسعه و تقویت مناسبات و حمایت‌های تهران از دمشق شد.
وزیر خارجه سوریه را در این دیدار “سرلشکر علی مملوک” رئیس نهاد امنیت ملی این کشور همراهی می کرد.
گفتگوی تلفنی روحانی و پوتین
روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه با استقبال از آتش بس در سوریه، تاکید کردند که مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره تداوم خواهد یافت.حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و “ولادیمیر پوتین” در این تماس تلفنی که شنبه شب انجام شد، درباره همکاری‌های ایران، روسیه و سوریه برای گفتگو میان دولت و مخالفان سوریه در آستانه؛ پایتخت قزاقستان، رایزنی کردند.روحانی در تماس تلفنی پوتین با وی، با تبریک سال نو میلادی به رئیس جمهوری و ملت روسیه گفت: ما از آتش بسی که در سایه همکاری ایران، روسیه و سوریه، در سوریه تحقق یافت، استقبال می کنیم و در عین حال همفکری و هماهنگی بیش از پیش کشورها قبل از نشست قزاقستان را ضروری می دانیم.
رئیس جمهوری، تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه را به مردم سوریه و به ویژه در شهرهایی که همچنان در محاصره تروریست‌ها هستند، ضروری خواند و گفت: بسیار مهم است که بعد از پیروزهای اخیر بتوانیم این آتش بس را حفاظت و حراست کنیم. روحانی، رایزنی فشرده میان وزارتخانه‌های خارجه دو کشور را در این عرصه موردتاکید قرار داد.ولادیمیر پوتین هم در این تماس تلفنی دستیابی به آتش بس را محصول همفکری و همکاری همه کشورهای خواهان صلح و آرامش در سوریه به ویژه ایران و روسیه ذکر کرد و گفت: وظیفه ما حفظ دستاوردهای موجود و در عین حال تداوم مبارزه مشترک علیه تروریسم بین الملل است.
رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر ضرورت رایزنی فشرده میان وزیران خارجه دو کشور پیش از مذاکرات گروه‌های سوریه ای در پایتخت قزاقستان، افزود: آماده همکاری با گروه‌هایی در سوریه هستیم که حاضرند در مسیر صلح آمیز گام بردارند و بی تردید اجازه نمی دهیم که
آتش بس شامل گروه‌های تروریستی مانند داعش، جبهه النصره و گروههای مشابه باشد.
مذاکرات وزرای خارجه ایران و سوریه
“ولید معلم” وزیر امور خارجه سوریه که در چارچوب رایزنی‌های مستمر مقامات دو کشور در راس یک هیات بلند پایه وارد تهران شد، ‌ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی‌هایی ‌کرد.
در این دیدار که دور سوم آن به صورت خصوصی برگزار شد، آخرین تحولات سوریه از جمله آتش بس پایدار، کمک‌های انسانی، مبارزه با گروه‌های تروریستی، ابتکارات سیاسی مطرح شده برای گفتگو و صلح در این کشور به تفصیل مورد تبادل نظر قرار گرفت.
سرلشکر علی مملوک مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری سوریه و ولید المعلم وزیر امور خارجه این کشور عصر دیروز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و هماهنگ کننده اقدامات سیاسی، امنیتی و دفاعی ایران با سوریه و روسیه هم دیدار و در باره تحولات مهم سوریه و روندهای استمرار مبارزه با گروه‌های تروریستی گفتگو کردند.
در این دیدار شمخانی با یادآوری تلاش‌های گسترده و فداکاری مردم، دولت و ارتش سوریه در طی سال‌های مبارزه با فتنه تروریسم در این کشور تاکید کرد: سوریه درجنگ جهانی تروریسم علیه این کشور پیروز شده است.
وی بازگشت گروه‌های مسلح به میز مذاکره و پذیرش شروط آتش بس دولت را حاصل دستاوردها و پیروزی‌های میدانی به ویژه آزادسازی شهر راهبردی حلب دانست و افزود:با توجه به سوابق بد عهدی و نقض آتش بس در گذشته از سوی این گروه‌ها تنها ضمانت پایبندی مسلحین به توافقات، حفظ اقتدار نظامی و تسلط بر تحرکات و فعالیت‌های ‌آنان است.


نوشته شده در   يکشنبه 12 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode