ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 دي 1395     |     کد : 109691

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اعزام مجدد حج با شرایط اعلامی امام خامنه‌ای

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارشکنی ها و مانع تراشی دولت سعودی برای عدم حضور حجاج ایرانی در مناسک حج ابراهیمی اشاره کرد و گفت: شرایط مجدد اعزام به حج همان شرایط تأکید شده از سوی رهبر معظم انقلاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارشکنی ها و مانع تراشی دولت سعودی برای عدم حضور حجاج ایرانی در مناسک حج ابراهیمی اشاره کرد و گفت: شرایط مجدد اعزام به حج همان شرایط تأکید شده از سوی رهبر معظم انقلاب است.

* برای بازگشایی مسیر حج نهایت تلاش را می کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حج را مجرای اتصال به جهان اسلام عنوان کرد و افزود: برای بازگشائی مسیر حج نهایت تلاش را بکار می بندیم.
به گزارش اعتدال به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری عصر دوشنبه در مراسم تکریم رؤسای قدیم و جدید سازمان حج و زیارت افزود: تلاش می کنیم تا زایران با کمترین هزینه و دغدغه به زیارت خانه خدا مشرف شوند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و بوِیژه فاجعه منا، حج را تجلی گاه وحدت در داخل و جهان اسلام توصیف کرد و گفت: حج نه تنها از لحاظ کارکرد فقهی شرعی بر انسانها واجب می شود بلکه کانون بزرگ انسان سازی نیز محسوب است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر بنا باشد در جامعه از بداخلاقی ها، انگ زنی ها، شایعه پراکنی، دروغ پردازی ها پرهیز شود پس لازم است موضوعات مهم زیارت، حج، عتبات عالیات، هدایت مردم به سمت اهل بیت(ع) را تقویت کنیم.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای بازگشایی مسیر حج، گفت که در تلاش است در این زمینه مذکراتی با کمک وزارت امور خارجه برای پیشبرد کار و هموارکردن مسیر اعزام حجاج فراهم کند.
به گفته صالحی امیری باید طرف مقابل - عربستان سعودی- شرایط مد نظر جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند چرا که این دولت همواره در تلاش برای بازگشایی مسیر حج است. وی تاکید کرد که اگر دشمن این مسیر را مسدود کند خار و ذلیل خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که حج صرفا یک عمل عبادی و سیاسی صرف نیست بلکه نقطه اتصال به جهان اسلام است و دشمن در صدد است این مجرای اتصال مسلمانان را مسدود کند.
صالحی امیری حج را به عنوان اصلی ترین کانون و محور انسان سازی عنوان کرد و گفت این گفتمان فرهنگی در یک کلام امام خمینی (ره) خلاصه می شود: < هدف ساخت انسان است و لاغیر.>
وی گفت: در حج انسانها بجای نگاه به زمین به آسمان نگاه می کنند. اگر حج استمرار پیدا کند انسانها دچار لغزش نخواهند شد و از طرفی زیست فرهنگی ادامه خواهد یافت.
وزیر به موضوع اعزام زائران به عتبات عالیات نیز اشاره کرد وگفت: سازمان حج و زیارت باید در موضوع عتبات استحکام بیشتری داشته و برای آن هدفگذاری کند.
صالحی امیری تاکید کرد که ساماندهی زیارت در موضوع عتبات یک ضرورت است از این رو وضعیت فعلی در شان نظام و مردم نیست باید تبدیل به عزت شود.

* مذاکره با وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای هموارسازی مسیر حج
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه به تلاشهای صورت گرفته برای بازگشایی مسیر اعزام حجاج اشاره کرد و گفت: در این باره مذاکراتی با وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای هموار کردن این مسیر آغاز کرده ادیم، از این رو کشور میزبان (عربستان) باید شرایط زائران جمهوری اسلامی ایران را مهیا و فراهم کند.

*  حج نماد زیست بوم فرهنگی در نظام اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حج نماد زیست فرهنگی در نظام اسلامی است و اگر بنا باشد از تخریب، تهمت و شایعه‌ پرهیز کنیم، تقویت حج و عتبات و هدایت مردم به سمت اهل بیت (ع) مسیر خوبی است.
صالحی امیری افزود: اگر حوزه فرهنگی ما دچار کم کارکردی شده نیاز است برای جبران آن تقویت حوزه فرهنگی دینی را در جامعه اجرائی کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حج روحانیت، نخبگان، ادبا،‌ شعرا و انسان‌ های فرهیخته گردهم می‌آیند و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند لذا می‌توانیم حج را بزرگ‌ترین کارخانه انسان ‌ساز تلقی کنیم.
صالحی امیری در ادامه به اهمیت موضوع زیارت اشاره کرد و گفت:‌ اکنون بیش از گذشته به زیارت نیاز داریم و تداوم این زیست فرهنگی نیازمند حرکت به سمت بیت‌الله است که انسان‌ها در آنجا با خدای خود عهد می‌بندند که از رذالت ها دور شوند.
وی خاطرنشان کرد:‌‌ آسیب‌های اجتماعی در ایران در ایام عاشورا، محرم و ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد، لذا باید از این ظرفیت استفاده بیشتری کنیم.
صالحی امیری تأکید کرد: تلاش می کنیم علاوه بر رسالت شرعی، مسئولیت خطیر فرهنگی خود را درمورد بازگشایی حج به ثمر برسانیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اگر دشمن متحجر در ادامه پیگیری ها هم مسیر حج را مسدود نگه دارد آن وقت است که در دنیای اسلام خوار و ذلیل خواهد شد.
صالحی امیری تاکید کرد: با توجه به حجم اعزام زائرین به عتبات بطور یقین این مسیر باید سازماندهی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه هفته گذشته خود با شورای عالی امنیت ملی برای سازمان‌دهی زیارت عتبات، اظهار داشت: سازمان ‌دهی عتبات عالیات امری ضروری و قطعی است، لذا اعزام زائرین به عتبات باید با کمترین هزینه و برداشت معنوی زیاد انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به سفر اخیرش به مرزهای مهران، چذابه و شلمچه و بازدید و گفت‌وگو با زائرین عتبات به عراق اشاره کرد و گفت: آنها از خدمات ارائه شده ابراز نارضایتی می‌کردند.
به گفته صالحی امیری این زائرین از حوادث رخ داده در عراق ناراحت بودند به همین دلیل در روزهای آتی موضوع بهبود خدمات در عتبات عالیات را در سطح عالی نظام دنبال خواهم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت اصرار زیادی در ابقای اوحدی در این سازمان داشت، گفت: شخص سعید اوحدی اصرار بر جا به ‌جایی داشت اما با حکم مشاوره جدید معاون اول رییس جمهوری برای وی، تفسیر دو شغله بودن را در خصوص او داشتند به همین دلیل تلاش کردیم در اسرع وقت تغییرات را در سازمان حج و زیارت اعمال کنیم تا مشکلی در روند فعالیت‌های آن به وجود نیاید.
صالحی امیری درباره ویژگی‌های فردی اوحدی هم گفت: اخلاق‌محوری و اقدامات جهادی در کارها همواره در دستور کار رئیس سابق حج و زیارت بود و او از تمامی ظرفیت‌های خود حین فعالیت‌های روزمره از این دو موضوع بهره‌مند می‌شد

* اعزام مجدد حج باید با شرایط اعلامی امام خامنه‌ای
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کارشکنی ها و مانع تراشی دولت سعودی برای عدم حضور حجاج ایرانی در مناسک حج ابراهیمی اشاره کرد و گفت:
 شرایط مجدد اعزام به حج همان شرایط تأکید شده از سوی رهبر معظم انقلاب است.
به گزارش اعتدال به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا صالحی امیری عصر دوشنبه در حاشیه مراسم تکریم و معارفه رئیس قدیم و سرپرست جدید سازمان حج و زیارت درجمع خبرنگاران با بیان اینکه از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در انجام فرآیند حج وجود ندارد، افزود: مسئله حج به سیاست های عالی نظام مربوط است از این رو شرایط جمهوری اسلامی ایران همان شرایطی است رهبر فرزانه انقلاب بر آنها تاکید داشته اند.

*   آمادگی برای اعزام به حج وجود دارد
عضو کابینه دولت یازدهم گفت: اگر دولت عربستان شرایط لازم را برای برگزاری فریضه حج مهیا کند، آمادگی لازم برای اعزام حاجیان را داریم.
به گفته صالحی امیری، اکنون منتظر تصمیم عربستان در این خصوص هستیم، اما از سوی ایران هیچ محدودیتی برای اعزام زائران وجود ندارد.

*  نیاز ساماندهی اعزام زائران به عتبات
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود برخی مشکلات در اعزام زائران به عتبات عالیات تاکید کرد: به دلیل عشق مردم و هجوم زائران به مرزها، بی نظمی هایی در مراسم اربعین ایجاد شد که لازم است سازماندهی شود.
صالحی امیری گفت: در سطح ملی باید تصمیم گیری در نهادهای ذیربط انجام شود و اکنون هماهنگی با همه سازمان هایی که به نحوی با اعزام زائران ارتباط دارند، در حال انجام است.
به گفته وی، مصمم هستیم تا زیارت زائران عتبات عالیات با حداکثر آسایش و حداقل مشقت انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصمیمات و اقدامات بعمل آمده و در دست اقدام، ابراز امیدواری کرد بزودی نتایج این تصمیم گیری ها مشاهده شود.

*   محور سیاستگذاری آزادبرهای عتبات عالیات سازمان حج باشد
صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اعزام زائران از سوی شرکت های خصوصی و آزادبرها، گفت: اینکه صرفا زیارت عتبات را به سازمان حج موکول کنیم، صحیح نیست، اما محوریت و سیاستگذاری حتما باید توسط سازمان حج و زیارت انجام شود.

*   استفاده از همه ظرفیت کارگزاران دولتی
و بخش خصوصی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید از ظرفیت همه کارگزاران و بخش خصوصی استفاده شود، ادامه داد: به این جمع بندی رسیدیم که سیاستگذاری به صورت متمرکز انجام شود، اما اجرای آن به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از همه ظرفیت ها و بخش خصوصی صورت گیرد تا مردم با کمترین دغدغه به زیارت عتبات بروند.
مراسم تکریم سعید اوحدی رئیس سابق سازمان حج و زیارت و معارفه حمید محمدی سرپرست این سازمان با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری در سازمان حج و زیارت برگزار شد

*   اوحدی: 6 ماه کابوس فجایع منا را در خواب می‌دیدم
رئیس سابق سازمان حج و زیارت گفت: تا 6 ماه بعد از فاجعه منا کابوس این فجایع را در خواب می‌دیدم و تدبیر و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به بنده و سازمان حج و زیارت باعث احیای مجدد من و خانواده حج و زیارت شد.
به گزارش آنا، سعید اوحدی، رئیس پیشین سازمان حج و زیارت در مراسم معارفه حمید محمدی، سرپرست جدید سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در فاجعه منا که سخت‌ترین فاجعه در تاریخ حج قلمداد می‌شود، دوم مهر سال 94 شاهد قربانی شدن هزاران زائر در سرزمین وحی بودیم که به دلیل بی کفایتی، بی لیاقتی و سوء تدبیر دولت سعودی به وقوع پیوست، فاجعه‌ای که هنوز هم تصور آن روزها برای خانواده حج و زیارت بسیار دشوار است.
وی افزود: ایران جزو بیش از ٥٧ کشور حاضر درحج و ٣٤ کشور شهید داده در این حج بود که اگر سیاست‌ها و بیانات مقام معظم رهبری نبود شاهد فاجعه بیشتری می‌بودیم. زیرا علی رغم اینکه تیم تفحص و ارزیابی ما 118 شهید را شناسایی کرده بودند اما اجازه انتقال حتی یک شهید را هم به کشور نداشتیم و نگران بودیم که مانند 18 کشور دیگر، پیکرها به صورت تعمدی از سوی عربستان دفن شوند و نگران بودیم که چه کسی می خواهد پاسخگوی خانواده ٤٦٥ شهید باشد.
اوحدی به قرائت قرآن از سوی فرزند یکی از شهدای فاجعه منا اشاره کرد و گفت: اینکه امروز فرزند شهید منا داوطلبانه می‌خواهد قاری قرآن باشد عظمتی است که رهبری راه آن را برای این خانواده‌ها باز کرد.
رئیس پیشین سازمان حج و زیارت یادآور شد: دولت سعودی با بهانه‌های واهی از جمله اینکه امکان انتقال پیکر شهدا وجود ندارد، تابوت نداریم و انتقال پیکر شهدا بار میکروبی دارد، از انتقال پیکر شهدا به کشور جلوگیری می‌کرد زیرا نگاه سعودی‌ها با تفکر وهابیت‌شان به بازگرداندن شهدا نبود.
وی به بیانات امام خامنه‌ای اشاره کرد و گفت: همان روز رهبری نهیب تاریخی زدند که «اگر کوچکترین اهانتی به پیکرها شود پاسخ می‌دهیم و پاسخ ما تند و شدید خواهد بود» که همین جمله ایشان و آینده نگری معظم له باعث شد سعودی‌ها به بازگرداندن پیکر شهدا رضایت دهند و حتی اگر صحبت‌های مقام معظم رهبری با خانواده حج و زیارت نبود این سازمان احیا نمی‌شد زیرا من شخصا تا 6 ماه کابوس فجایع منا را در خواب می‌دیدم. بنابراین مقام معظم رهبری ما را احیا کردند.
رئیس پیشین سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عامل دوم موفقیت سازمان حج و زیارت انسجامی است که امروز در مجموعه خانواده حج و زیارت وجود دارد، افزود: با محوریت نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت هر غیرممکنی در این سازمان به ممکن تبدیل شده است.
وی گفت: عامل سوم موفقیت سازمان حج و زیارت ظرفیت عظیم،‌ کارآمد، وفادار،‌ لایق،‌ متعهد و ولایتمدار منابع انسانی است که در خانواده حج و زیارت وجود دارد و در مجموع این سه عامل، باعث دستیابی به قله‌های هدفی بوده‌اند که در سازمان حج و زیارت تعریف شده بود.


نوشته شده در   سه شنبه 7 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode