ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 آذر 1395     |     کد : 109439

رئيس جمهوري: به همكاري با آژانس ادامه مي‌دهيم :پايداري برجام در گرو پايبندي همه طرف‌ها به تعهداتشان است

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ‌بايد به همه ابعاد وظايف خود در چارچوب پايداري برجام عمل کند...

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ‌بايد به همه ابعاد وظايف خود در چارچوب پايداري برجام عمل کند، تاکيد کرد: گزارش‌هاي آژانس بايد فني و بي‌طرفانه باشد و انتظار داريم اين نهاد بين‌المللي، درزمينه همکاري‌هاي فني، انتقال فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و تجارت هسته‌اي هم به وظيفه خود به خوبي عمل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني ديروز در ديدار «يوکيا آمانو» مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، گفت: ايران همواره به دنبال توسعه روابط مثبت و فني با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌بوده است و در آينده هم به همکاري‌هاي خود با اين نهاد بين‌المللي در چارچوب مقررات، ادامه خواهد داد.

روحاني پرونده هسته‌اي ايران را يکي از فعاليت‌هاي مهم و طولاني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌دانست و با اشاره به اين که اين پرونده در نهايت سال گذشته به نتيجه خوبي رسيد، افزود: حل و فصل پرونده هسته‌اي ايران، رفع ابهام‌سازي‌ها و بسته شدن پرونده پيچيده PMDتوسط آژانس‌، گامي‌مهم و اطمينان آفرين بود.

وي برجام را توافقي بزرگ و تجربه‌اي مثبت دانست که در سايه تلاش‌هاي طرفين مذاکره کننده حاصل شده است و افزود: برجام توانست از يکسو ثبات و همکاري بيشتري را براي منطقه به ارمغان آورد و از سوي ديگر تحريم‌هاي ظالمانه و نادرست عليه ملت ايران را برطرف کند.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي خاطر نشان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند و همچنين براساس اخلاق و معيارهاي ديني و فرهنگي، ما به تعهدات خود پايبند هستيم و آغازگر نقض آن تعهدات نخواهيم بود.

روحاني در عين حال پايداري برجام را در گرو پايبندي تمامي‌طرف‌ها به تعهداتشان دانست و تأکيد کرد: ايران تا زماني که طرف‌هاي مقابل به تعهدات خود در برجام پايبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

رئيس‌ جمهوري افزود: اقدامات اخير آمريکا به ويژه تمديد قانون «آيسا»، مغاير با برجام است.

وي تأکيد کرد: مسيري که آمريکا در قبال ايران در پيش گرفته است، موجب کاهش اعتماد جهاني نسبت به دولت آمريکا خواهد شد.

روحاني با اشاره به اين که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌بايد به وظايف خود در چارچوب پايداري برجام عمل کند، گفت: گزارش‌هاي آژانس بايد فني و بي‌طرفانه باشد و انتظار داريم، آژانس در زمينه همکاري‌هاي فني، کسب فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و تجارت هسته‌اي هم به وظيفه خود به خوبي عمل کند.

رئيس‌ جمهوري همچنين با بيان اين که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌يکي از نهادهاي مهم بين‌المللي براي اطمينان‌بخشي به مردم جهان در زمينه سلامت‌ زيست‌محيطي و کنترل تسليحات خطرناک اتمي‌است، اظهار اميدواري کرد ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌بتوانند همکاري‌هاي فني خوبي در زمينه توليد پيشران‌هاي هسته‌اي براي حمل و نقل دريايي با يکديگر داشته باشند.

مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌هم در اين ديدار با تأکيد بر اين که جمهوري اسلامي‌ايران از زمان اجراي برجام به تمامي‌تعهدات خود در اين توافق به خوبي عمل کرده است، گفت: برجام يک دستاورد بزرگ بود که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌با همه توان از اجراي ‌آن حمايت مي‌کند.

وي خاطر نشان کرد: پايبندي طرفين به اجراي تعهدات خود در برجام بسيار حائز اهميت است.

آمانو با اشاره به ضرورت گسترش همکاري‌هاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، افزود: اطمينان مي‌دهيم که در آينده آژانس به عنوان سازمان بي‌طرف و فني به کار خود ادامه خواهد داد.

صالحي: ناقض برجام نخواهيم بود

خبرديگراين که رئيس سازمان انرژي اتمي‌از انتقال گلايه‌هاي ايران در حوزه اجراي برجام به مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌خبر داد و تاكيد كرد: ايران ناقض برجام نخواهد بود ولي دست ما هم بسته نيست و هر اقدامي‌که مقتضي باشد، انجام خواهيم داد.

به گزارش خبرنگارمادکترعلي‌اکبر صالحي ديروز پس از ديدار و گفتگو با يوکيا آمانو مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در محل اين سازمان، در جمع خبرنگاران حضور يافت و در نشستي مشترك، گفت: اين چندمين بار است مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌به کشور ما آمده است كه در اين جلسه صحبت‌هاي خوب و مفصلي با هم داشتيم و درباره مسائل مربوط به همکاري ايران و آژانس با يکديگر صحبت و روابط و همکاري‌هايمان را تا به امروز مرور کرديم.

وي تاكيد کرد: خوشبختانه گزارش‌هاي آژانس از بعد از اجراي برجام تا کنون گزارش‌هايي بوده که در آن مطالب مربوط به التزام ايران به تعهداتش منعکس شده و اين نکته بسيار مهمي‌است که جمهوري اسلامي‌ايران هر آنچه را که وعده داده عمل کرده و اين مطلب در گزارش‌هاي آژانس منعکس شده است.

صالحي با بيان اين كه همچنين درباره آب سنگين، اورانيوم‌هاي غني شده و ذخاير آن با آمانو صحبت کرديم،افزود: درباره محتواي فرمان اخير رئيس جمهوري به سازمان انرژي اتمي‌و وزارت خارجه هم صحبت شد، به ويژه درباره پيشران‌ها صحبت‌هايي داشتيم که چگونه اين کار انجام مي‌شود و چه تعهداتي در قبال آن در چارچوب آژانس خواهيم داشت.

وي گفت: روابط ايران با آژانس انرژي اتمي‌بسيار خوب است. اصرار ما همواره بر اين است که آژانس به عنوان مرجع بي طرف عمل کند و نفوذ يا اعمال نفوذ کسي در گزارش‌هاي آژانس منعکس نشود كه تاکنون واقعا اين گونه بوده و آژانس بي طرفانه عمل کرده است و جا دارد من تشکر کنم.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌همچنين درباره حضور آمانو در تهران گفت: دو هفته قبل که براي شرکت در اجلاس امنيتي هسته‌اي در وين بودم، جلسه‌اي با آمانو داشتيم که اظهار داشت علاقه‌مند است به ايران بيايد‌.

معاون رئيس جمهوري با اشاره به گزارش‌هايي که تاکنون آژانس درباره برنامه هسته‌اي ايران منتشر کرده است، تاكيد کرد: گزارش‌هايي که تا کنون آژانس داده، مبني بر پايبندي ايران بوده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌در ادامه در پاسخ به سئوالي درباره دستور رئيس جمهوري براي تحقيق و توليد پيشران‌ها و طرح اين موضوع در ديدار با آمانو‌، گفت: درباره اين موضوع سه ماه فرصت داريم که آن را بررسي کنيم‌. اين مساله ساده‌اي نيست که بخواهيم امروز تصميم بگيريم و فردا عملياتي کنيم.

وي افزود: اين بحث بسيار مهم فني است، ولي به طور معمول غناي اين محرک‌ها از 5 درصد کمتر و تا 90 درصد هم هست و اين بسته به نوع محرک دارد که براي چه منظور و مدت زماني استفاده شود. مثلا تعويض سوخت را طولاني کنيد غنا بالا مي‌رود و اينها مطالب تخصصي و فني است که قطعا در چارچوب برجام و موافقتنامه‌هاي پادماني آنها را انجام خواهيم داد و خارج از آن کاري نخواهيم كرد.

صالحي تاكيد کرد: سه ماه زمان داريم بررسي‌هاي اوليه را در اين باره انجام دهيم و بعد نتيجه آن را در گزارشي خدمت رئيس جمهوري تقديم کنيم.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا مي‌توان اين اقدام ايران را متقابل با اقدام آمريکا تلقي کنيم گفت: پيشتر هم به رسانه‌ها گفته‌ام اگر مطلبي را مي‌گويم حتما دقيق مي‌گويم؛ ولي به هر حال دست ايران بسته نيست و پل‌هاي پشت سرش را خراب نکرده است. ما هر اقدامي‌که مقتضي باشد و مسئولان نظام تصميم بگيرند، براي عملياتي کردن آن آمادگي داريم. ما در شرايطي هستيم که طرف مقابل متوجه پيام ما شده است و مي‌داند پيام ما، جدي است.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به اين سئوال که آيا اقدام ما طرف مقابل را از اقدام نقض برجام خود منصرف مي‌کند وآ يا بازدارندگي لازم را دارد؟ گفت: طرف مقابل پيام ما را گرفته است و مطمئن باشيد آنچه مي‌گويم حسابشده و دقيق است.

معاون رئيس جمهوري همچنين درباره موضع آمانو درباره تصميم ايران براي طراحي و توليد پيشران هسته‌اي گفت: با آمانو مروري بر همه توافقاتي که تاکنون داشته‌ايم کرديم و نظرات خود را داديم و آنها هم نظرات خود را به ما گفتند و گله‌هاي خود را هم مطرح کرديم. رئيس سازمان انرژي اتمي‌افزود: يکي از گلايه‌هاي ما به آژانس اين بود در گزارش گفته شده است 100 کيلوگرم به 130 تن آب سنگين اضافه شده است.

ما گفتيم که در مقياس 130 هزار کيلو آيا 100 کيلو اصلا معنايي دارد؟.همچنين در برجام آمده است که ما توليد بيش از 130 تن را در معرض فروش براي خريدار بالقوه خارجي قرار دهيم. اين عين عبارت برجام است، بنابراين مي‌توانيم بيش از 130 تن داشته باشيم و آن را در معرض فروش قرار مي‌دهيم و اين را هم گفته‌ايم و اين مسائل ديگر حل شده است.

صالحي تاكيد کرد: تاکيد ما اين است که آژانس بايد واقعا بي‌طرفانه عمل کند و خوشبختانه در بعد فني‌، مطالبمان کاملا روشن است و اگر غرض سياسي در ميان نباشد‌، مشکل خاصي نخواهيم داشت.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌گفت: سفر آمانو سفر بسيار مهمي‌است؛ چرا که وي از زبان مقامات مختلف شرايط ايران را براي برپا نگه داشتن برجام خواهند شنيد.

وي افزود:‌ بارها اعلام کرده‌ايم و رهبر معظم انقلاب هم فرموده‌اند که ما به عهدي که بسته‌ايم وفادار خواهيم ماند و ناقض عهد نخواهيم بود، مگر اين که طرف مقابل اقدام به اين کار کند و هر کدام از اين مطالب هم پيام روشني دارد.

صالحي در پاسخ به اين سئوال که آيا هدف از سفر آمانو، آوردن پيامي‌از سوي آمريکا بود؟ گفت: خير؛ ما درباره پيشران‌ها به طور مفصل صحبت کرديم؛ اين که اگر براي مقاصد تجاري باشد به يک گونه و اگر براي مقاصد نظامي‌باشد به نحو ديگري است و چارچوب توافقنامه پادماني تعيين مي‌کند چه چارچوبي بايد باشد و ما قطعا در چارچوب آن شرايط عمل خواهيم کرد.

اظهارات آمانو

مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌ هم در اين نشست مشترك گفت: از روند اجراي برجام راضي هستيم و اميدواريم اين روند ادامه پيدا کند.همچنين ايران تاكنون به تعهدات خود پايبند بوده و اين مساله مهمي‌است.

آمانو درباره ديدار خود با صالحي هم گفت: دو طرف در اين ديدار درباره موضوعات مختلف چون آب سنگين، اورانيوم غني شده و ذخاير ايران‌،تحقيق و توسعه و محتواي فرمان دكتر روحاني درباره پيشران‌ها بحث و تبادل نظر کردند.

تبادل نظر آمانو با ظريف

يوکيا آمانو مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌بعد از ظهر يکشنبه با حضور در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظريف ديدار و در باره آخرين وضع توافق هسته اي و اجراي برجام گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش کانال اطلاع رساني مرکز ديپلماسي عمومي‌و رسانه اي وزارت امور خارجه، ظريف همچنين در ديدار قائم مقام وزير خارجه يونان، روابط دوجانبه را در مسير خوب و صحيح توصيف کرد و افزود: حسن نيت و اراده سياسي در دو طرف براي گسترش هر چه بيشتر روابط در همه زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي وجود دارد.‌

در ادامه اين ديدار کاتروگکالوس هم با تاکيد بر نقش و اهميت جمهوري اسلامي‌ايران‌،بر اراده يونان در گسترش و تعميق روابط دو جانبه تاکيد کرد.‌

رئيس جبهه عمل اسلامي‌لبنان به همراه جمعي از اعضاي اين تشکل هم با وزير امور خارجه ايران ديدار و گفتگو کردند.


نوشته شده در   دوشنبه 29 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode