ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 آذر 1395     |     کد : 109423

وقف های جالب سال

وقف بی‌شک زیباترین تجلی گاه نوع دوستی و انسانیت است و ایران اسلامی پیشرو در زمینه وقف‌ است، زیباترین و شاید جالب‌ترین وقف‌های تاریخ این سنت حسنه را نیز به خود اختصاص داده است.

وقف بی‌شک زیباترین تجلی گاه نوع دوستی و انسانیت است و ایران اسلامی پیشرو در زمینه وقف‌ است، زیباترین و شاید جالب‌ترین وقف‌های تاریخ این سنت حسنه را نیز به خود اختصاص داده است.
به گزارش اعتدال به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه،  امسال از 7 تا 16 آذرماه  به نام دهه وقف نامگذاری و برنامه های مختلفی برگزار  شد تا فرصتی برای یادآوری خدمات و برکات سنتی باشد که بی‌شک بی‌منت‌ترین جلوه ایثار و انفاق و زیباترین تجلی‌گاه حس نوع دوستی و انسانیت بوده اما پایان این دهه، آغازی تازه برای تلاش در مسیر احیای این سنت حسنه است.

*  بازنمائی، زیبائی‌های وقف، این سنت حسنه را
در جامعه جاری و ساری می‌کند.
آنچه بیش از هر چیز دیگری می‌تواند فرهنگ وقف را در جامعه جاری و ساری کند، بازنمایی زیبایی‌های وقف است که در کشور به وفور مشاهده می‌شود.
طرح اینکه وقف همیشه نباید به مدرسه و بیمارستان و مکتب خانه و آب انبار و .... خلاصه شود و وقف‌های کوچک و بزرگ بسیاری به عنوان وقف در توشه سفر پر پیچ و خم آخرت افراد گنجانده شده، می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته و افراد بسیاری را در مسیر این سنت حسنه قرار دهد.
یکی از جذابیت‌های وقف‌، ظرافت نیت واقفان است که دقت وباریکبینی  در برخی از آنها، ناخودآگاه انسان را به سمت این سنت حسنه سوق می‌دهد. ثبت بیش از 750 نوع نیت خیرخواهانه در وقف های ایران حاکی از ظرافت طبع و نوع دوستی عمیق و حس انسان دوستی ، ملت ایران ملهم از مکتب انسانیت ومعرفت اسلام  است.
در این گزارش بخشی از وقف های جالب و  یابا  نیت های جدید و مورد نیاز، ثبت شده در 9 ماهه سال 95 را مرور می‌کنیم:

*  وقف 8 واحد آپارتمان در سمنان
هشت واحد آپارتمان که در چهار طبقه و زمینی به مساحت 260 مترمربع احداث شده است، در شاهرود وقف شد.
متراژ مفید آپارتمان‌ها 800 مترمربع و هر واحد 100 مترمربع است؛ ارزش ریالی و کارشناسی این موقوفه، یک میلیارد و 200 میلیون تومان بوده و حاج محمدحسن حسین‌پور واقف خیر اندیش این موقوفه بوده است. محل موقوفه در شهر شاهرود- بلوار کارگر بوده و واقف، یک‌سوم اجاره‌های این موقوفه را برای برگزاری مراسم امامان معصوم (ع) ، یک‌سوم منافع این موقوفه را به فقرا و ایتام و یک‌سوم دیگر درآمد این موقوفه را صرف مدارس علمیه و طلاب حوزه علمیه شاهرود کرده است.

*  دو وقف جدید در خراسان شمالی با نیت بیماران سرطانی
2 وقف جدید در روستای گرمخان  از توابع شهرستان بجنورد با نیت امور خیریه با نیت، سوگواری واطعام عزاداران  حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) و  بیماران سرطانی به ثبت رسید.
 واقف خیر اندیش نورالله نامور ساکن بجنورد یک باب منزل مسکونی در روستای گرمخان از توابع بجنورد به متراژ 100 متر مربع به ارزش 100 میلیون ریال را با نیت ساخت هر نوع بنای خیریه عام المنفعه وقف کرد.
همچنین واقف خیراندیش  نورالله نامور یک قطعه زمین زراعی آبی به متراژ 4000 متر مربع در روستای گرمخان به ارزش تقریبی 600 میلیون ریال با نیت سوگواری و اطعام عزاداران حسینی(ع) و کمک به بیماران سرطانی بجنورد را وقف کرد.
  ارزش تقریبی این 2 موقو فه 70 میلیون ریال برآورد شده است.

*  وقف خانه 4 میلیاردی توسط یک زوج جوان
در آذربایجان غربی
شش دانگ یک  منزل مسکونی به متراژ 200 مترمربع در 2 طبقه توسط خانواده عبداللهی وقف شده است. ارزش ریالی این موقوفه توسط کارشناسان چهار میلیارد ریال برآورد شده است که با نیت کمک به بیماران سرطانی وقف شده است.

*   وقف 4 هکتار زمین جهت تدفین اموات در کرمان
واقفین گرانقدر «ناصر شریفی» و علی بر ور» در اقدامی خداپسندانه،42 هزار 300 متر مربع از اراضی ملکی خود را بصورت مشارکتی درقالب یک سنت حسنه ،وقف کردند.
واقفین با نظارت وتولیت خود اراضی فوق را جهت اختصاص مکانی برای دفن اموات در شهرستان جیرفت قرار داده اند.
 ارزش این وقف مبلغ 2 میلیارد ریال برآورد شده است.


نوشته شده در   دوشنبه 29 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode