ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 آذر 1395     |     کد : 109058

رئيس مجلس در همايش ملي سبك زندگي: فرهنگ را نمي‌توان حكومتي كرد

رئیس مجلس با بیان اینکه اگر حوزه فرهنگ مردمی شود به نفع کشور است، گفت: نمی توان فرهنگ را در قالب حکومت تعریف کرد؛ بلکه باید هدایت‌های نامرئی و نامحسوس در آن داشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه اگر حوزه فرهنگ مردمی شود به نفع کشور است، گفت: نمی توان فرهنگ را در قالب حکومت تعریف کرد؛ بلکه باید هدایت‌های نامرئی و نامحسوس در آن داشت.

به گزارش مهر، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در همایش ملی سبک زندگی که با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: با توجه به تحولات سریعی که امروز اتفاق می افتد، اگر جوهره سبک زندگی اسلامی را شناخته و به سوی آن حرکت کنیم، فرهنگ عمومی شاخ و برگ پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به تعاریف مختلف از فرهنگ عمومی افزود: فرهنگ جزء مفاهیم اعتقادی است و انسان برای نیازهای خود، متناسب با شرایط، مفاهیم اعتقادی را جعل می کند.

رئیس مجلس ادامه داد: تاریخ گذشته ایران و نوع رفتارهای اجتماعی ایرانیان در فرهنگ عمومی و رفتار شخصی نشان می دهد که یک ظرفیت در بین ایرانیان وجود دارد و می توان آن را به عنوان جوهره فرهنگ قلمداد کرد.لاریجانی گفت: در ادبیات دینی ما هم تواضع هست و هم شکوهمندی، کسی که توحید واقعی دارد، شکوهمند است و در برابر هیچ کس سر خم نمی کند، اما در برابر خدا متواضع است که این مسئله در فرهنگ شخصی و عمومی ایرانیان وجود دارد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه ایرانی‌ها روح تواضع اما شکوهمندی را دوست دارند و در حقیقت دارای روح شکوهمند اما نجیبانه هستند، افزود: مردم ایران دغدغه فلسطین را دارند و اگر در عراق یا عتبات بحران به وجود آید، نسبت به آن احساس وظیفه می کنند اما این ویژگی در بین سایر ملت‌ها وجود ندارد.لاریجانی ادامه داد: به همین دلیل است که در مسئله هسته ای، ملت یک فکر مبنایی داشتند، هر چقدر غرب فشار می آورد، ملت ما مصرتر شده و ایستادگی کردند.

وی عنوان کرد: باید در امر فرهنگ از مسیر درست آن وارد شویم. ممکن است تبلیغاتی صورت گیرد اما تاثیر نداشته باشد که البته این به خاطر مبارزه کردن با تبلیغات نیست، بلکه برای مسئله فرهنگ، از راه آن وارد نشده ایم.رئیس مجلس گفت: مردم پذیرفته اند که عزاداری حسینی بخشی از شکوهمندی فرهنگشان است. از این رو بدون تبلیغ در این ایام، در مساجد و هیات حضور پیدا می کنند.وی با اشاره به ضرورت مردمی شدن حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ هرچقدر مردمی شود، به نفع کشور است. نمی توان فرهنگ را در قالب حکومت تعریف کرد. بلکه باید هدایت‌های نامرئی و نامحسوس در آن داشت و اصل کار را به مردم سپرد.

رئیس مجلس گفت: امروز یک هوشیاری سیاسی در دنیا به وجود آمده است و این هوشیاری سیاسی برای فرهنگ مفید است. چرا که هر وقت فرهنگ ما عمومی شد، ما ترقی کردیم.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: وزارت ارشاد می تواند به اندازه کل ایران گسترش پیدا کند به شرط آنکه نظارت‌های نامحسوس داشته باشد؛ در فرهنگ با جدال و امر و نهی نمی توان کار کرد بلکه باید مسائل را به مردم واگذار نمود.

لاریجانی با اشاره به نظارت وزارت فرهنگ و انتشار کتاب عنوان کرد: این همه ناشر محترم و فهیم وجود دارد. اگر به آنها اعتماد شود، کار بهتر خواهد بود تا اینکه چند کارمند مسئولیت ممیزی داشته باشند.وی یادآور شد: اگر عرصه برای جوانان علاقه مند به کارهای فرهنگی باز شود، مهمترین خدمت به فرهنگ کشور خواهد بود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید در نظام بودجه ای کشور مسئله هزینه ای بودن حوزه فرهنگ سامان پیدا کند، گفت: اگر بتوانیم شرایط اقتصادی بهینه ای پیدا کنیم، حتماً فرهنگ در اولویت قرار خواهد داشت.

لاریجانی گفت: این اشکال نظام بودجه ریزی است که اگر این نظام ساماندهی شود، نیاز نیست ابتدا به خدم و حشم توجه شده و بعد به اصل ماجرا، بلکه اول به اصل ماجرا توجه می شود. سهم فرهنگ باید مثل حقوق و مزایا و نیز امور حیاتی در کشور در نظر گرفته شود.رئیس مجلس ادامه داد: در همین روزها که لایحه برنامه توسعه در حال بررسی در مجلس است، پیشنهادی دهید که بودجه فرهنگ به طور صددرصد تخصیص پیدا کند و در شرایط مختلف به آن تعرض نشود.

لاریجانی با اشاره به اینکه بخش فرهنگ، هویت ساز است، خاطرنشان کرد: کمتر ملاقاتی با رهبری داشتم که درباره فرهنگ سفارش نکرده باشند. ایشان نسبت به مقوله فرهنگ حساس هستند. باید به همین میزان در بخش‌های دیگر نیز حساسیت‌ها را تسری داد.

وزیر ارشاد :هم‌اندیشی‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی درهمه استان‌ها برگزار شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه همایش ملی سبک زندگی دستور داد تا هم اندیشی‌های سبک زندگی اسلامی- ایرانی در همه استان‌های کشور برگزار شود.

به گزارش مهر، آیین اختتامیه نخستین همایش ملی سبک زندگی عصر دوشنبه ۱۵آذر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و استاندار تهران و همچنین جمعی از مسئولان فرهنگی در هتل انقلاب در تهران برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری در سخنانی این همایش را لبیکی به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع سبک زندگی ایرانی- اسلامی و احترام به کلام ایشان که این مسئله را با عنوان موضوعی مهم در جامعه ایران مطرح کرده اند، توصیف و از دست اندرکاران برگزاری همایش یاد شده، قدردانی کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه از دبیر شورای فرهنگ عمومی خواست که این همایش را به صورت هم اندیشی‌های کاربردی و کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها هم برگزار کند و با اشاره به نقش مهم نهادها و ارگان‌هایی مانند صدا و سیما، روحانیت، دانشگاه، خانواده، نخبگان و اصحاب رسانه در اصلاح سبک زندگی مردم یادآور شد: با یک همایش به نام سبک زندگی، کار تمام نمی‌شود بلکه آغاز می شود و این همایش هم یک هم اندیشی برای آغاز یک حرکت جدی بود.

صالحی امیری با ابراز امیدواری نسبت به تدوین برنامه ای برای برگزاری هم اندیشی‌های استانی سبک زندگی تا یک هفته آینده تاکید کرد: همه استان‌ها باید همایش هم اندیشی سبک زندگی ایرانی- اسلامی را با هدف تحقق استراتژیک منویات مقام معظم رهبری در این زمینه، در دستور کار قرار دهند. حتی اگر در سطح شهرستان‌ها هم این ظرفیت وجود دارد، لازم است در این شهرستان‌ها هم این هم اندیشی‌ها برگزار شود.

در این آیین همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین شاه‌مرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در سخنانی برگزاری این همایش را دست مایه ای برای اقدامات و برنامه ریزی‌های آینده در حوزه سبک زندگی عنوان کرد.

دکتر حداد عادل : موضوع سبک زندگی تعارف‌بردار و تشریفاتی نیست

دکتر غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در همایش ملی سبک زندگی ، با بیان اینکه فرهنگ موضع اصلی دشمن برای آسیب به ایران است و بدون تعارف ما در جنگ هستیم، گفت: دشمنان به این نتیجه رسیده اند که برخورد نظامی با ایران کارساز نیست، آنها زمانی که حضور جمعیت ميلیونی مردم در هوای سرد أربعین را مشاهده کردند، متوجه شدند که جنگ نظامی با این ملت کار آسانی نیست، به همین جهت تغییر رویه دادند و سیاست خود را به سمت تهاجم فرهنگی و جنگ اقتصادی تغییر دادند.

حداد عادل افزود: ما بدون تغییر سبک زندگی نمی‌توانیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم و به نوعی بود و نبود ما به تغییر سبک زندگی مربوط است، چرا که نمی‌شود سبک زندگی ما به شیوه غربی‌ها باشد اما خواستار تحقق اقتصاد مقاومتی باشیم، این دو موضوع مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری هستند که دو روی یک سکه و مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مساله سبک زندگی یک تعارف و بحث تشریفاتی و حاشیه ای نیست، مطرح کرد: ما باید به خویشتن خویش بازگردیم و سبک زندگی خود را تغییر دهیم، اصول، رفتارها، روشهای زندگی ایرانیان باید تغییر کنند، متاسفانه بسیاری از ما سعادت را در زندگی به سبک غربی می دانیم.

حداد عادل در پایان چشم و هم‌چشمی، تنبلی و کم کاری، بی‌تدبیری که مربوط به مدیران است و فقدان بصیرت سیاسی را از دیگر مواردی دانست که باید به آنها در مسیر اصلاح سبک زندگی و تحقق اقتصاد مقاومتی توجه شود.

سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه نخستین همایش ملی سبک زندگی گفت: امروزه بحث مصادره هویتی به عنوان یک دغدغه جهانی مطرح است حتی در جهان پیشرفته و کشورهایی که از آنها با عنوان جهان اول یاد می‌شود. در دایره همان مرز و بوم هم این تقسیم بندی‌ها وجود دارد که مثلا جهان آمریکایی در حال غلبه بر جهان اروپایی است و در اروپا هم شهروندهای درجه اول و درجه دوم داریم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین نسبت به مخاطرات تکرار زبانی واژه سبک زندگی اسلامی – ایرانی در گفتار و نوشتار مسئولان و چهره‌های اثرگذار جامعه هشدار داد و افزود: باید بدانیم که تکرار زبانی این الفاظ کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه ممکن است آن را عقب بزند.

در پایان این همایش از فعالین نخستین دوره همایش ملی سبک زندگی با اهدای لوح و تندیس قدردانی شد.


نوشته شده در   سه شنبه 16 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode