ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 آذر 1395     |     کد : 108981

واكنش ايران به نقض برجام در سناي آمريكا

سناي آمريكا با اكثريت مطلق، قانون تمديد تحريم‌هاي ايران براي يك دوره 10 ساله ديگر را تصويب كرد...

سناي آمريكا با اكثريت مطلق، قانون تمديد تحريم‌هاي ايران براي يك دوره 10 ساله ديگر را تصويب كرد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، وزارت خارجه و مسئولان ذيربط در حوزه انرژي هسته‌اي نسبت به تمدید تحریم‌هاي ايران‌‌(داماتو)در سنای آمریکا واكنش نشان دادند و بر لزوم پاسخگويي ايران در قبال اجراي اين قانون و نقض برجام، تاكيد كردند.

سنای آمریکا با اکثریت مطلق تمدید قانون داماتو را برای یک دوره ۱۰‌ساله دیگر تصویب کرد.

پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا تمدید قانون تحریم‌های ایران را با اکثریت آراء برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر به تصویب رسانده بود. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مجلس نمایندگان آمریکا قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف تمدید کرده بود. اعتبار این قانون که به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه موشکی ایران وضع شده و صنایع نفت و گاز، بانکی و نظامی‌ایران را هدف تحریم قرار داده است، تا پایان سال جاری میلادی بود.

در جلسه سنا، افرادی از جمله " باب منندز" در دفاع از تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران سخنرانی کردند و پس از آن، تمدید ۱۰ ساله این تحریم‌ها به رأی گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید. در این جلسه ۹۹ سناتور به تمدید این قانون رأی مثبت دادند و هیچ سناتوری با آن مخالفت نکرد.

کنگره اعلام کرده این طرح را به تصويب رسانده است تا به ایران اعلام کند که رئیس‌جمهوری آینده آمریکا توانایی آن را دارد که در صورت نقض برجام از سوی تهران، تحریم‌ها را به سرعت اعمال کند ؛ این در حالی است که مقامات ایران طی روزهای اخیر تأکید کرده‌اند که تصویب این طرح به معنای نقض برجام از سوی آمریکا است. پیش‌تر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود، در صورتی که مجلس سنا طرح تمدید تحریم‌های ایران را تصویب کند، انتظار می‌رود باراک اوباما هم با امضای این طرح آن را به قانون تبدیل كند.

واکنش‌ها

بنا بر اين گزارش‌، این اقدام سنای آمریکا، واکنش‌هایی را از سوی برخی مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌کشورمان در پی داشت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تصویب طرح تمدید تحریم‌های یک ‌جانبه آمریکا علیه کشورمان در سنای آن کشور اظهار داشت: مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام است. همان گونه که مکرر توسط مقامات عالیرتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر مداخله نکردن در روابط داخلی و بین‌المللی سایر کشورها است. بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل، دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود.

وي افزود: رئیس‌جمهوري ایالات متحده در برجام پذیرفته است که با استفاده از همه اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، مانند مصوبه اخیر کنگره، جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی‌ایران نشان داده است که به توافق‌هاي بین‌المللی خود پایبند است ولی برای همه شرایط پیش‌بینی‌های متناسب را به عمل آورده و آمادگی لازم برای پاسداری مؤثر، قوی و مدبرانه از حقوق مردم ایران در هر شرایطی را ایجاد کرده است.

قاسمی‌در پایان گفت: وزارت خارجه، رفتار دولت آمریکا را در این باره به طور دقیق رصد مي كند و گزارشی کامل به هیات نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم‌گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.

صالحی: پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی‌هم با تأکید بر این که تمدید تحریم‌های ایران نقض صریح برجام است، گفت: پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم، اما اکنون نمی‌خواهیم اعلام کنیم که چه کار خواهیم کرد.

وي در گفتگویی با خبرگزاری صدا و سیما درباره تمدید تحریم‌های ایران توسط آمریکا اظهار داشت: این قانون‌‌( ISAیا تحریم‌های 10 ساله) اکنون وجود دارد، اما رئیس‌جمهوري آمریکا آن را ملغی اثر کرده است و فعلا آثاری مترتب بر آن واقف نیست اما اگر دوباره عملیاتی و اجرایی شود، نقض صریح برجام است. وی درباره واکنش احتمالی ایران به اقدام آمریکایی‌ها گفت: جمهوری اسلامی‌ایران ضرورتی بر علنی کردن آن ‌‌(اقدامات متعاقب) مساله ندارد، ما پیش‌بینی‌های لازم را از قبل کرده‌ایم یعنی آمادگی خوبی داریم که بخواهیم واکنش نشان دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی‌تاكيد کرد: در هیأت نظارت بر اجرای برجام که رئیس‌جمهوري پس از سخنان رهبر معظم انقلاب آن را تشکیل داده بود، درباره این موضوع صحبت شد و اقدامات لازم مدنظر قرار گرفت و اعلام شد كه ما سیر تحول «ایسا» را رصد و متناسب با آن تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

صالحی در پایان تاکید کرد: این گونه نبوده است که ما در خلاء پیش برويم و عمل کرده باشیم چون پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم، اما فعلا نمی‌خواهیم اعلام کنیم که چه کار خواهیم کرد، چون که این موضوع را گذاشته‌ایم تا مسئولان نظام در زمان مقرر بنا به تشخیص به ما اعلام کنند و ما هم اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

ایران واکنش جدی نشان می‌دهد

همچنين محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان این که دولت آمریکا راهی جز وتو مصوبه سنا ندارد، افزود: جمهوری اسلامی‌ایران واکنش جدی به مصوبه تمدید

10 ساله تحریم‌ها نشان می‌دهد.

وي اظهار داشت: اقدام سنای آمریکا در تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی‌ایران اعتماد به این کشور را در نظام بین‌المللی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تبعات زیادی برای آمریکا در پی خواهد داشت. عارف تاكيد كرد: جمهوری اسلامی‌ایران ضمن پایبندی به تعهدات بین‌المللی مطمئناً واکنش جدی را در برابر این اقدام سنای آمریکا نشان خواهد داد و مانند گذشته راه خود را با توجه به منافع ملی ادامه می‌دهد.

نماينده مردم تهران در مجلس افزود: مسئولان سیاست خارجی ایران مانند گذشته باید با هوشیاری، اقدامات کشورهای مرتبط با برجام به ويژه دولت جدید آمریکا را که به نظر می‌رسد می‌خواهد هزینه نقض برجام را متوجه ایران کند، به دقت رصد و موضعگیری مناسب با توجه به منافع ملی ایران اتخاذ کنند.

رئیس فراکسیون امید مجلس در پایان به پايگاه اطلاع رساني جماران گفت: دولت ایالات متحده آمریکا باید بداند که اگر بخواهد در نظام بین‌الملل اعتماد به کشورش را زیر سئوال نبرد، راهی جز وتو مصوبه سنای آمریکا ندارد.

مجلس ابتکار عمل به خرج می‌دهد

همچنين سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی‌گفت: مجلس ایران تاکنون دو اقدام در مقابله با تمدید داماتو در مجلس نمایندگان آمریکا انجام داده است.

بهروز نعمتی با اشاره به تصویب تمدید 10 ساله قانون داماتو در مجلس سنای آمریکا اظهار داشت: یکی از اقدامات مجلس شورای اسلامی‌در مقابله با این اقدام، تهیه قطعنامه‌ای است که به امضای 220 نفر از نمایندگان رسیده و اقدام دیگر تهیه طرح دو فوریتی ممنوعیت استفاده از کالاهای آمریکایی است که به هیات رئیسه تقدیم می‌شود و این پاسخی به تصمیم مجلس آمریکا است. وی تاکید کرد: مجلس با استفاده از ابزار خود به سیاست‌های استکباری آمریکا پاسخ قاطع می‌دهد و قطعا نمایندگان به طرح دوفوریتی ممنوعیت خرید کالاهای آمریکایی رای مثبت خواهند داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان این که پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب، مجلس واکنش جدی و قاطعی به تصویب 10 ساله قانون داماتو نشان خواهد داد، افزود: آمریکا علاوه بر تمدید داماتو از فعالیت بوئینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن با ایران جلوگیری کرده است.

نعمتی در ادامه با بيان این که ایران نقض و اجرای برجام توسط آمریکایی‌ها را رصد می‌کند، تاكيد كرد: مجلس در برابر سیاست‌های ضد برجامی‌مجلس آمریکا ابتکار عمل به خرج می‌دهد و با استفاده از ابزار خود به سیاست‌های استکباری آمریکا پاسخ قاطع می‌دهد.

محمدرضا تابش، نايب رئیس فراکسیون امید مجلس هم از تهیه طرح دوفوریتی ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی در قبال مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر تمدید ١٠ ساله تحریم‌های ایران خبر داد و گفت: پیش‌نویس این طرح در کمتر از یک ساعت به امضای ۱۴۵ نفر از نمایندگان با گرایش‌های مختلف سیاسی خانه ملت رسیده است.وي افزود: با توجه به اقدام خصمانه ایالات متحده آمریکا یعنی تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های داماتو، یک طرح دو فوریتی درباره ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی در مجلس شورای اسلامی‌تهیه شده است.

تدوین طرح سه فوریتی برای از سرگیری فعالیت های هسته‌ای

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اقدام مجلس سنای آمریکا در تمدید تحریم ها علیه ایران را نقض برجام و زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی دانست و گفت: تدوین طرح سه فوریتی برای از سرگیری فعالیت های هسته ای به جهت اضطرار در مقابله با اقدام آمریکاست. اکبر رنجبر زاده عصر ديروز در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به تدوین این طرح در قالب یک ماده واحده و 5 تبصره اظهار داشت: مطرح شدن سه فوریتی بودن طرح به این معناست که بحث اضطرار پیش آمده است تا بتوانیم از مسیری حرکت کنیم که از خسارتی که تا به امروز بر ما وارد شده است، متناسب با اقدام علنی آمریکایی‌ها به ویژه مصوبه مجلس سنا، اقدام اساسی و اصولی انجام دهیم .


نوشته شده در   شنبه 13 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode