ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 آذر 1395     |     کد : 108845

وداع باشكوه مردم با يار ديرين انقلاب و رهبري

مراسم تشييع پيکر مطهر آيت‌الله‌العظمي‌عبدالکريم موسوي اردبيلي از مراجع عظام تقليد با حضور حضرات آيات عظام مکارم شيرازي و عبدالله جوادي آملي‌....

مراسم تشييع پيکر مطهر آيت‌الله‌العظمي‌عبدالکريم موسوي اردبيلي از مراجع عظام تقليد با حضور حضرات آيات عظام مکارم شيرازي و عبدالله جوادي آملي‌، دکترروحاني رئيس جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، علي لاريجاني رئيس مجلس‌‌، آيت‌الله سيد محمد سعيدي توليت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه‌( س)‌، اعرافي مدير حوزه‌هاي علميه سراسر کشور‌، اعضاي جامعه مدرسين و شوراي مديريت حوزه علميه قم، حاج سيد علي خميني يادگارگرامي‌امام راحل‌، مجيد انصاري معاون حقوقي رئيس جمهوري‌، وزراي اطلاعات‌، بهداشت و درمان‌، دادگستري‌، محسني اژه اي سخنگوي قوه قضاييه‌، امام جمعه و استاندار اردبيل‌، استاندارتهران‌، شيخ صلاح الدين از علماي بزرگ ترکيه‌، حجت‌الاسلام سيد جواد شهرستاني و ديگر مقامات و اقشار مختلف مردم از سراسر کشور در قم برگزار شد.

مشايعت کنندگان درحالي که تصاويري از مرحوم آيت‌الله‌العظمي‌ موسوي اردبيلي در دست داشتند و شعارهايي از جمله «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز مهدي صاحب زمان(عج) صاحب عزاست امروز»‌، «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز‌، مرجع تقليد ما پيش خداست امروز» سرمي‌دادند‌، پيکر مطهر اين يارديرين امام راحل را از بيت آن مرحوم تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تشييع کردند.

پيکر مطهر آيت‌الله‌العظمي‌ موسوي اردبيلي پس از اقامه نماز توسط آيت‌الله‌العظمي‌موسي شبيري زنجاني از مراجع عظام تقليد‌،در حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) به خاک سپرده شد.

گفته‌هاي رئيس جمهوري

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري روز جمعه در حاشيه مراسم تشييع و خاکسپاري آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي در گفتگو با خبرنگاران و در توصيف شخصيت اين عالم عاليقدر گفت: مرحوم آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي از مراجع عاليقدر و از شخصيت‌هاي بنام و موثر در انقلاب اسلامي‌بودند.

به گزارش ايسنا، رئيس جمهوري با بيان اينکه آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي از ياران نزديک امام راحل و مقام معظم رهبري بودند، ادامه داد: ايشان جزو چهره‌هاي مشهور و از علماي بزرگ تهران در دوران نهضت اسلامي‌بودند و در پيروزي انقلاب نقش بسيار تاثيرگذاري داشتند.

دکتر روحاني با اشاره به تلاش‌ها و خدمات ارزنده آيت‌الله موسوي اردبيلي در انقلاب اسلامي، خاطرنشان کرد: ايشان به عنوان يکي از اعضاي شوراي انقلاب و نيز نماينده مجلس خبرگان قانون اساسي و پس از آن به عنوان يکي از شخصيت‌هايي که در کنار شهيد آيت‌الله بهشتي قوه قضائيه اسلامي‌را سامان دادند، خدمات ارزنده اي را به کشور داشته اند.

رئيس جمهوري با اشاره به مجاهدت‌هاي آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي در زمينه تعليم و تربيت‌، اظهار داشت: ايشان در دانشگاه و حوزه از موسسين مراکز علمي‌دانشگاهي و حوزوي بوده و نقش بسيار تاثيرگذاري براي تربيت شاگردان بزرگ داشته اند.

دکتر روحاني فقدان اين عالم بزرگوار را ضايعه‌اي بزرگ براي حوزه‌هاي علميه، نظام جمهوري اسلامي‌، وفاداران به انقلاب و مقلدين و شاگردان ايشان و مردم استان اردبيل دانست و تاکيد کرد: اين عالم فقيد سالها در اردبيل براي تعليم و تربيت انسان‌هاي بزرگ در آن منطقه تلاش کردند.

رئيس جمهوري با بيان اين که "ايشان يک شخصيت بنام علمي‌و انقلابي و چهره‌اي تاثيرگذار در نظام جمهوري اسلامي‌ايران بودند"، گفت: ما از فقدان اين عالم عاليقدر بسيار متاثر هستيم و اميدواريم شاگردان و فرزندان ايشان بتوانند جاي خالي آن بزرگوار را پر کنند و راه امام، انقلاب و مقام معظم رهبري را به خوبي ادامه دهيم.

مراسم بزرگداشت از سوي

رهبر‌معظم انقلاب

بنابرگزارش رسيده‌، عصر ديروز پس از اقامه نماز مغرب و عشا با حضور گسترده علماو روحانيون و مردم شهيد پرورقم‌‌، مراسم بزرگداشت آيت‌الله‌العظمي‌موسوي‌ اردبيلي از سوي رهبر معظم انقلاب در مسجد اعظم قم برگزار شد.

همچنين علما، روحانيان، طلبه‌ها، دانشجويان، استادان حوزه و دانشگاه و برخي از مقلدان مرحوم آيت‌الله‌العظمي‌ موسوي اردبيلي پنجشنبه شب با پيکر مطهر ايشان در دفتر اين مرجع تقليد در قم وداع کردند.

در اين مراسم که بعد از تلاوت آياتي از قرآن کريم و دعاي پرفيض کميل آغاز شد، آيت ا‌لله موسي شبيري زنجاني از مراجع تقليد، ايت الله ابراهيم اميني عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، حاج سيد علي خميني نوه گرامي‌امام راحل، سيد جواد شهرستاني نماينده آيت‌الله‌العظمي‌ سيستاني در ايران و محمد ابراهيم جناتي از فقهاي حوزه علميه حضور داشتند.

استاندار و فرماندار قم، آيت‌الله سيد ابوالفضل ميرمحمدي عضو مجلس خبرگان رهبري، برخي مسئولان از استان اردبيل و ساير استان‌هاي کشوروتعدادي از استادان و دانشجويان دانشگاه مفيد قم هم در اين مراسم حضور داشتند.

آيت‌الله احمد جنتي رئيس مجلس خبرگان رهبري و فخرالدين دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش هم عصر پنجشنبه با حضور در دفتر آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي، ارتحال اين عالم فرزانه را به خانواده و اعضاي دفتر ايشان تسليت گفتند.

آيت‌الله العظمي حسين نوري همداني از مراجع تقليد، و برخي ديگر از شخصيت‌هاي حوزوي در دفتر اين مرجع فقيد تقليد حضور يافتند. حضرات آيات عظام جعفر سبحاني، علوي گرگاني وآيات محمدعلي گرامي، مرتضي مقتدايي نايب رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، محمد محمدي ري شهري توليت آستان حضرت عبدالعظيم حسني، علوي بروجردي و علي محقق داماد و حجت‌الاسلام والمسلمين ملکا رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، در دفتر آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي حاضر شده بودند.

پيام تسليت‌ها

تسليت آيت‌الله العظمي سيستاني

آيت الله‌العظمي‌سيستاني با ارسالي پيامي رحلت آيت‌الله‌العظمي موسوي اردبيلي را تسليت گفتند.

به گزارش ابنا، پيام آيت الله العظمي سيستاني به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

(انا لله و انا اليه راجعون)

جناب حجه الاسلام آقاي حاج سيد علي موسوي اردبيلي دامت تائيداته

السلام عليکم و رحمه الله و برکاته

خبر ارتحال والد معظم جناب آيت‌الله آقاي حاج سيد عبدالکريم موسوي اردبيلي طاب ثراه موجب تالم و تاسف گرديد.

به اين وسيله فقدان آن بزرگوار را به جنابعالي و ديگر افراد خاندان محترم و به عموم علاقه مندان آن مرحوم تسليت عرض مي‌نمايم.

از خداوند متعال براي آن فقيد سعيد علو درجات و براي بازماندگان صبر جميل و اجر جزيل مسالت دارم.

و لاحول و لاقوه الا بالله العلي‌العظيم

23 صفر 1438

مراسم ترحيم آيت الله موسوي اردبيلي

همچنين در پي رحلت فقيه و عالم بزرگوار آيت الله العظمي موسوي‌اردبيلي(ره)، مراسم ختم و بزرگداشتي از سوي حضرت آيت الله العظمي سيستاني ا مشب بعد از نماز مغرب و عشاء در دفترمعظم له در قم برگزار خواهد شد.

به گزارش جماران، دفتر آيت الله العظمي سيستاني در اطلاعيه اي اعلام کرد:

«اذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمه»

به مناسبت ارتحال مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي آقاي حاج سيد عبدالکريم موسوي اردبيلي مجلس ختمي روز شنبه مصادف با 26 صفر المظفر 1438 برابر با 6 آذر ماه 1395 پس از نماز مغرب و عشا از طرف حضرت آيت الله العظمي سيستاني(مدظله) در دفتر معظم له برقرار مي باشد.


شرکت آيات عظام، حجج اسلام، فضلاي کرام و عموم مومنين موجب تعظيم شعائر الهي و تجليل از مقام منيع علم و فضيلت خواهد بود.

دفتر آيت الله العظمي

سيستاني(مدظله)

آيت‌الله العظمي عبدالله جوادي آملي از مراجع تقليد در پيامي‌ارتحال آيت‌الله‌العظمي‌سيد عبدالکريم موسوي اردبيلي را تسليت گفتند.در اين پيام آمده است: ارتحال فقيه اهل‌بيت(ع) حضرت آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي را به حوزه‌هاي علميه، بيت معظم‌له، ارادتمندان بزرگوار استان اردبيل، شاگردان و مقلدان ايشان، تسليت عرض مي‌کنيم. علوّ درجات اين فقيد سعيد و صبر جميل و اجر جزيل بازماندگان و آقازادگان گرامي، به ويژه حجت‌الاسلام جناب آقاي حاج سيد علي موسوي اردبيلي را از ذات اقدس الهي مسالت مي‌نماييم.

آيت‌الله العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني از مراجع تقليد در پيام ‌تسليتي به مناسبت ارتحال آيت‌الله موسوي اردبيلي، نوشتند: آيت‌الله موسوي اردبيلي ساليان طولاني در ترويج معارف نوراني اهل‌بيت(ع) خدمات شاياني ارائه کرد.ارتحال عالم رباني، فقيه عالي مقام حضرت آيت‌الله آقاي حاج سيد عبد الکريم موسوي اردبيلي رضوان‌الله تعالي عليه، موجب تاسف و تاثر شد.آن فقيه بزرگوار، ساليان طولاني در اعلاي کلمه‌الله، ترويج و نشر معارف نوراني اهل‌البيت(ع)، تربيت فضلا و تاليف کتاب‌هاي ارزنده فقهي، خدمات شاياني نمود و مراکز علمي‌و ديني از آن بهره‌مند مي‌باشند. اينجانب اين ضايعه مولمه را به حضرات علماي اعلام، حوزه‌هاي علميه، و بيت مکرم و آقازادگان محترم، و دوستداران و مقلدان ايشان تسليت گفته، از خداوند متعال، علو درجات براي آن فقيد سعيد، و صبر و اجر براي بازماندگان محترم مسالت دارم.

در پيام تسليت آيت‌الله‌العظمي حسين المظاهري آمده است:

بسم ‌الله الرحمن الرحيم

«انا لله و انا اليه راجعون»

ضايعه ارتحال فقيه مجاهد و عالم عالي مقام حضرت آية‌الله آقاي حاج سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي «قدس سره» موجب تأسف و تأثر گرديد.

اين مرجع بزرگوار علاوه بر مراتب عاليه علمي، يكي از پيشتازان نهضت اسلامي و از زمره ياران صديق امام راحل عظيم‌الشان «اعلي الله مقامه الشريف» بودند و همواره يكي از شخصيت‌هاي مبرز انقلاب و نظام جمهوري اسلامي محسوب مي‌شدند. سعي مشكور اين عالم روشن بين در تاسيس مجامع علمي و دانشگاهي به منظور ارتقاء سطح علمي و معرفت ديني نسل جوان نيز از جمله آثار وجودي ايشان است.

فقدان اين فقيه گران‌قدر را به همه شاگردان و مقلدان و ارادتمندان ايشان و خصوصاً به بازماندگان و خاندان مكرم و آقازادگان محترمشان بالاخص به جناب مستطاب حجت‌الاسلام آقاي حاج سيد علي موسوي اردبيلي «دامت تاييداته»، صميمانه تسليت عرض مي‌كنم و صبر و اجر و سعادت آنان و علو درجات آن عالم رباني را از خداوند تعالي مسالت مي‌نمايم. والسلام عليه و عليهم و رحمه‌الله و بركاته.

حسين المظاهري

24/صفر المظفر/1438

4/آذر/1395

آيت‌الله العظمي نوري همداني هم در پيامي‌ضمن تسليت درگذشت آيت‌الله‌العظمي‌ موسوي اردبيلي، افزودند: معظم له عمر پربرکت خود را در تعليم و ترويج فرهنگ اهل‌بيت(ع) سپري کرد.

در پيام ايشان آمده است: خبر ارتحال عالم رباني و مجاهد و فقيه اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) حضرت آيت‌الله آقاي حاج سيد عبدالکريم موسوي اردبيلي موجب تاسف و تاثر عميق اينجانب شد.معظم له به عنوان يک فقيه مبرز و متخصص در علوم اسلامي‌به عرصه اجتماع قدم نهاد، از آن لحظه اي که انقلاب اسلامي‌به پرچمداري امام راحل(ره) آغاز شد، همواره در کنار بنيانگذار نظام اسلامي‌در همه صحنه‌هاي انقلاب و مبارزه و جهاد و قضا و در عرصه امامت جمعه و در اواخر عمر در حوزه علميه قم با تدريس و تربيت شاگردان متخصص خدمات بسيار ارزنده‌اي را به عالم اسلام و انقلاب ارائه نمود.

پيام تسليت مجمع روحانيون مبارز

بسمه تعالي

اذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمه لايسدها شئ

خبر ارتحال مرجع عاليقدر و عالم مجاهد حضرت آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي موجب تأسف و تألم گرديد، آن روحاني مبارز در طول عمر سراسر جهاد و اجتهاد خويش خدمات ارزنده‌اي در گسترش معارف قرآن و مکتب اهل‌بيت عليهم‌السلام و ايجاد مراکز حوزوي و دانشگاهي ارائه نمود.

همچنين نقش برجسته آن عالم عامل در نهضت اسلامي‌و همراهي با حضرت امام خميني‌(س) قبل و بعد از پيروزي انقلاب به ويژه تلاشهاي پر ثمر ايشان در کنار شهيد آيت‌الله دکتر بهشتي براي ايجاد و استقرار قوه قضائيه از آثار ارجمند و ماندگار ايشان است.

مجمع روحانيون مبارز اين ضايعه را به محضر حضرت بقيه‌الله الاعظم ارواحنافداه و حوزه‌هاي علميه، مراجع عظام تقليد، مقام معظم رهبري، بيت شريف آن مرحوم، و عموم ملت ايران تسليت عرض نموده از خداوند منان براي آن عالم فرزانه علو درجات و براي بازماندگان صبر و اجر جزيل مسئلت مي‌نمايد، و همراه خيل سوگواران در مراسم تشييع و مجالس بزرگداشت شرکت خواهد نمود.

مجمع روحانيون مبارز

آيت‌الله سيد محمود‌هاشمي‌شاهرودي نائب رئيس مجلس خبرگان رهبري هم در پيامي‌ ضمن تسليت درگذشت آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي، نوشت‌: مجاهدت‌هاي علمي ‌و عملي آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي برگ زريني در کارنامه اين مرجع تقليد است.

در اين پيام آمده است: با کمال تاثر و تاسف خبر رحلت عالم گرانقدر آيت‌الله آقاي حاج سيد عبد الکريم موسوي اردبيلي‌(ره) را دريافت نموديم. مجاهدت‌‌هاي علمي‌و عملي ايشان در سال‌هاي پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌و خصوصا تصدي دستگاه قضايي جمهوري اسلامي‌ايران و هدايت مراکز علمي‌و فرهنگي متعدد همچون کانون توحيد و مجموعه مفيد، برگ‌‌هاي زريني است که در کارنامه درخشان آن فقيه مجاهد به ثبت رسيده است.

مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه در پيامي‌ضمن تسليت ارتحال آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي، اعلام کرد: اين مرجع تقليد در دوران نهضت با شجاعتي مثال زدني همواره با حضور در صحنه‌ها و مناصب مختلف از اسلام، انقلاب، حوزه‌هاي علميه، ولايت فقيه و رهبر معظم انقلاب حمايتي خالصانه داشت.

استاندار قم در پيامي‌ضمن تسليت ارتحال آيت‌الله موسوي اردبيلي، گفت: اين مرجع تقليد عمري را با اخلاص و تقوا در مسير تبليغ دين و رسالت الهي و پشتيباني از نهضت حضرت امام خميني(ره) سپري کرد.

در اين پيام‌، آمده است: ارتحال مرجع عاليقدر و فقيه فرزانه حضرت آيت‌الله‌العظمي‌حاج شيخ عبدالکريم موسوي اردبيلي‌(ره) موجب تأسف و تألم گرديد.

آن عالم نستوه و انقلابي از چهره‌هاي تابناک اهل علم و فقاهت و مصداق حقيقي «العلماء حصون الرعيه» بودند که عمري را با اخلاص و تقوا در مسير تبليغ دين و رسالت الهي و پشتيباني از نهضت حضرت امام خميني(ره) سپري کردند و بدون شک فقدان ايشان ثلمه جبران ناپذيري براي مرجعيت، حوزه‌هاي علميه و جهان تشيع محسوب مي‌شود.

اينجانب اين ضايعه را به پيشگاه مقدس حضرت ولي عصر(عج)، مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، مراجع عظام و روحانيت معظم و شاگردان و مقلدين ايشان خصوصاً بيت مکرم آن بزرگوار تسليت عرض نموده اميدوارم خداوند متعال روح بلند و ملکوتي ايشان را مشمول رحمت واسعه خويش قرار دهد.

وزير علوم با صدور پيامي‌ درگذشت آيت‌الله‌العظمي‌ موسوي اردبيلي را تسليت گفت.

به گزارش فارس، در پيام دكتر محمد فرهادي آمده است:

« ضايعه اسف بار رحلت عالم رباني حضرت آيت‌ا..‌العظمي‌شيخ عبدالکريم موسوي اردبيلي‌(ره) موجب تأثر و تألم شد.

حضرت آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي‌(ره) عمر پربرکت خويش را در مسير اعتلاي دين و دانش و پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي، سپري کردند و ميراث ماندگاري را در سنگر حوزه و دانشگاه از خود به يادگار گذاشتند.

اينجانب ارتحال ملکوتي اين عالم رباني، فقيه و مرجع عاليقدر شيعيان را به بيت شريف ايشان، مراجع و علماي عظام و مردم خداجوي کشور تسليت گفته و از درگاه حضرت سبحان، علو درجات ايشان را مسئلت دارم، خداوند ايشان را با اولياء‌الله محشور بگرداند.»

وزير آموزش و پرورش در پي رحلت آيت‌الله‌العظمي موسوي اردبيلي، پيام تسليت صادر کرد.

در پيام فخرالدين احمدي دانش آشتياني آمده است: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ ءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَهِ: هرگاه عالمي‌بميرد رخنه‌اي جبران ناپذير در اسلام ايجاد مي‌شود».

با دريغ و افسوس فراوان عالم رباني، فقيه روشن ضمير و مرجع نستوه حضرت آيت‌الله آقاي حاج سيد عبدالکريم موسوي اردبيلي قدس الله نفسه الزکيه دعوت حق را لبيک گفته و در جوار رحمت ربوبي آرميد.

بدون ترديد فقدان اين فقيه ارزشمند و مرجع عاليقدر و پيشرو که از مهمترين دغدغه‌هاي دوران پر برکت زندگيشان اعتلاي نظام تعليم و تربيت، رعايت حقوق انسان‌ها و تکريم شأن آدميان بوده براي جامعه انساني و شيعيان آل‌الله به ويژه فرهنگيان فرهيخته، مصيبتي سنگين و ضايعه‌اي جبران ناپذير است.

تلاش آن بزرگوار و اهتمام ارادتمندان و پيروانش در راه اندازي مجموعه‌هاي آموزشي و دانشگاه مفيد نمونه‌اي از همت بي بديل ايشان در امر تعليم و تربيت بود.

اهتمام ارزشمند اين پارساي پرهيزگار مبني بر وحدت حوزه و دانشگاه‌، منشا برکات فراوان در تعامل اين دو نهاد مهم علمي‌و آموزشي و زمينه ساز حضور علمي‌بسياري از فقها و طلاب علميه در پرداختن به مسائل نوين و روز آمد بود.

اينجانب اين ضايعه بزرگ را به پيشگاه حضرت بقيه‌الله ارواحنا فداه‌، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام، حضرات علماي اعلام، شاگردان، ارادتمندان و بهره‌مندان از نَفَس گرم او به ويژه به خاندان مکرّم و بيت شريف ايشان تسليت عرض مي‌کنم و براي داغداران و علاقمندان به ايشان از خداوند متعال تسلي خاطر و براي روح مطهر آن بزرگوار، علوّ درجات را مسئلت دارم.

دکتر حميد ميرزاده، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي هم به نمايندگي از آيت‌الله‌هاشمي‌رفسنجاني رئيس، هيأت موسس و هيات امناي اين دانشگاه در مراسم تشييع آيت‌الله موسوي اردبيلي حضور يافت.

به گزارش روابط عمومي‌دانشگاه آزاد اسلامي، آيت‌الله موسوي اردبيلي يکي از موسسان اصلي دانشگاه آزاد اسلامي ‌بود.

علي طيب‌نيا وزير اقتصاد در پيامي‌درگذشت عالم مجاهد و فقيه پارسا حضرت آيت‌الله‌العظمي‌موسوي اردبيلي را به حوزه‌هاي علميه و به‌ويژه بيت ايشان تسليت گفت. از سوي ديگر، رئيس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوي دولت هم در پيامي‌درگذشت آيت‌الله موسوي اردبيلي را تسليت گفت.


نوشته شده در   شنبه 6 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode