ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 آذر 1395     |     کد : 108695

حضور تاريخي بيش از 20 ميليون زائر حسيني دركربلا

کربلا بار ديگر شاهد حضور ميليون‌ها عاشقان سالار شهيدان بود. رئيس شوراي استان کربلاي عراق اعلام کرد: شمار زائران عراقي اربعين حسيني تاکنون دست کم 20 ميليون نفر برآورد شده اند که از اين شمار، 16 ميليون نفر عراقي و بيش از 4ميليون نفر نيز زائران کشورهاي عربي و خارجي هستند.

کربلا بار ديگر شاهد حضور ميليون‌ها عاشقان سالار شهيدان بود. رئيس شوراي استان کربلاي عراق اعلام کرد: شمار زائران عراقي اربعين حسيني تاکنون دست کم 20 ميليون نفر برآورد شده اند که از اين شمار، 16 ميليون نفر عراقي و بيش از 4ميليون نفر نيز زائران کشورهاي عربي و خارجي هستند.

در همين راستا، برخي منابع رسانه اي، از حضور خيل عظيم زائران اربعين که شمار آنان را 27 ميليون نفر برآورد کرده اند، خبر دادند . اين منابع افزودند: گوشه گوشه حرمين شريفين و بين‌الحرمين مملو از اقشار مختلف زائراني از سراسرجهان است و در کربلا و بين الحرمين اين روزها رنگ، و نژاد و قوم و ... معنا ندارد؛ همه آمده‌اند و فرياد «انا مظلوم حسين» سر مي‌دهند و در کربلا با آمدن ميليون‌ها زائر جاي سوزن انداختن نيست؛ شوق اهل بيت(ع) در همه جا دميده شده است و خيل مشتاقان اباعبدالله حسين، همچون موجي در اطراف حرمين شريفين به هرسو کشيده مي‌شوند.«يا حسين»، «يا ابوالفضل العباس» و «حيدر حيدر» اسم رمز محرم و صفر است که دلدادگان امام آزادگي آن را سر مي‌دهند و سينه‌زنان و مويه کننان گرداگرد بارگاهش مي‌چرخند.

در همين حال، منابع خبري اعلام کردند: گروه گروه هيات‌هاي مذهبي و دسته‌هاي عزاداري مردان و زنان از کشورهاي مختلف و از مسيرهاي تعيين شده ‌وارد صحن بارگاه اباعبدالله حسين مي‌شوند و با سينه‌زني و نوحه‌خواني به سمت بين‌الحرمين حرکت مي‌کنند و از آن سو به طرف بارگاه ابوالفضل العباس مي‌روند.اين منابع افزودند: اين سلسله حرکت دسته‌هاي عزاداري تا ساعت‌ها ادامه دارد؛ هر کشوري با آيين خاص خود، براي سالار شهيدان نوحه‌سرايي و سوگواري مي‌کند.

در چنين شرايطي، دسته‌هاي عزاداري از شهرها و مناطق مختلف ايران نيز در صحن حرمين شريفين در کنار ديگر عاشقان و دلدادگان اهل بيت(ع)، با نواي «سقاي حسين، سيد و سالار نيامد.. علمدار نيامد..» بر سر و سينه مي‌زنند و در هر گوشه از بارگاه حرمين شريفين، برخي پيران و جوان، سر در گريبان کرده و با دست‌هاي رو به آسمان، بر مظلوميت امامشان اشک مي‌ريزند.

برخي منابع محلي عراقي اعلام کردند: در شهر کربلا جاي سوزن انداختن نيست؛ تنها نگاه کردن به موج جمعيت زائران در کربلا، نفس را بند مي‌آورد و حجم جمعيت زائران اربعين حسيني طوري است که امکان تردد در نقاط مختلف در کربلا و در فاصله چند کيلومتري شهر، تردد با وسايل نقيله امکان‌پذير نيست.اين منابع افزودند: هم اکنون ميليون‌ها زائر در شهر کربلا حضور دارند و خيابان‌هاي اطراف بين الحرمين مملو از زائران و شيفتگان حسيني است تا جايي که رفت و آمد به سختي انجام مي‌شود به طوري که رسيدن به حرم ساعت‌ها طول مي‌کشد.

از سوي ديگر، تلاش زائران براي رسيدن به کربلا و شرکت در آيين بزرگ اربعين باعث شده است تا در ورودي شهر نجف ترافيک بسيار شديدي از خودروها بوجود بيايد وشمار زائران به حدي رسيده که حتي ميدان‌هاي سطح شهر نجف هم مملو از زائران شده است. در همين حال، مسير پياده‌روي 83 کيلومتري نجف تا کربلا، طليعه اي کوچک از جاذبه‌هاي بي‌انتهاي سيد و سالار شهيدان است که موج خروشان زائران را با شور و شوق وصف ناشدني به کربلاي معلي مي‌رساند. در چنين شرايطي، همزمان با ورود ميليوني زائران حسيني به کربلا ، ‌تدابير امنيتي شديدي در شهرهاي نجف و کربلا اتخاذ شده است.

در ميان موج جمعيت، زائراني از کشورهاي بحرين، سوريه، لبنان، آذربايجان، افغانستان و پاکستان ديده مي‌شود.همچنين گفته مي‌شود که تا کنون بيش از دو ميليون زائر ايراني وارد خاک عراق شده اند که بيشتر آنان خود را به شهر کربلا رسانده اند، و ضمن حضور در شهر کربلا به عشق کشور، تصاوير رهبر معظم انقلاب را در دستان خود گرفته اند.

در اين رابطه، مدير کل گذرگاه‌هاي ‌مرزي در وزارت کشور عراق، با اعلام ورود 2ميليون نفر از زائران ايراني به عراق، تاکيد کرد: مرز «زرباطيه»، «مهران»، همچنان فعال است و به کار خود ادامه مي‌دهد.سرلشکر «سامي‌السوداني» در بيانيه اي افزود: اين گذرگاه مرزي در استان «واسط» در شرق عراق، با تمامي‌توان خود، فعال است و نيروهايش در حال استقبال از زائران حسيني و توديع زائران خروجي از اين مرز هستند.وي همچنين هرگونه ادعا در خصوص بسته شدن گذرگاه مرزي زرباطيه به روي زائران امام حسين (ع) را تکذيب کرد.سرلشکر السوداني در عين حال گفت: ورود زائران خارجي اربعين حسيني فقط طبق ضوابط قانوني و اداري دولت عراق از جمله همراه داشتن رواديد قانوني ورود به داخل اراضي عراق ، انجام مي‌شود.

حضور «جهانگيري» در راهپيمايي اربعين

معاون اول رئيس جمهوري براي شرکت در راهپيمايي اربعين حسيني به عراق رفت.«اسحاق جهانگيري» در اين سفر ضمن شرکت در راهپيمايي بزرگ اربعين حسيني از نزديک در جريان برگزاري اين مراسم بزرگ عاشقان حسيني و چگونگي خدمات رساني به زائران قرار گرفت. وي در بخشي از مسير پياده‌روي نجف - کربلا حضور يافت و همگام با عاشقان اهل بيت عليهم السلام در اين راهپيمايي شرکت کرد. وي همچنين در اين سفر، مرقد مطهر حضرت علي (ع) در نجف اشرف را زيارت کرد. «مسعود سلطاني فر»، وزير ورزش و جوانان نيز جهانگيري را در سفر به نجف اشرف همراهي مي‌کند.

معاون اول رئيس جمهوري، همچنين پيش از اين سفر، در تماس تلفني با حيدر العبادي، نخست وزير عراق، از ميزباني کريمانه دولت و مردم اين کشور از زائران امام حسين(ع) تشکر کرد . جهانگيري در اين تماس تلفني، با تاکيد براين که رهبر معظم انقلاب اسلامي‌نيز عنايت ويژه اي به برگزاري راهپيمايي اربعين حسيني‌ دارند، بر ضرورت تلاش براي برگزاري هرچه باشکوه تر اين مراسم در اربعين امسال تاکيد کرد. وي همچنين با تاکيد بر اهميت موضوع امنيت در ايام اربعين حسيني اظهار داشت: دولت نيز با تمامي‌توان و امکانات براي برگزاري هرچه باشکوه تر اين مراسم کمک خواهد کرد.

در همين حال، مسئول هلال احمر عراق مستقر در «زرباطيه» اعلام کرد : از يک هفته پيش در اين مکان مستقر هستند که داراي حدود 70 چادر است و خدمات درماني سرپايي و اسکان را انجام مي‌دهند. «حسين مردان» گفت: در اين مدت بيش از هفت هزار زائر ايراني در اين چادرها اسکان داده شده اند. وي همچنين اظهار داشت: دست کم پنج هزار زائر ايراني خدمات درماني سرپايي دريافت کردند و 9 نفر هم به بيمارستان شهر «کوت» به دليل مشکلاتي مانند بيماري قلبي ، آسم و شکستگي منتقل شده اند.

آغاز بازگشت زائرين به کشور

درآستانه روز اربعين درحالي که جريان مستمر ورود زائران به عراق همچنان ادامه دارد، بسياري از زوار که در روزهاي قبل به کربلاي معلي مشرف شده بودند، با چشمي‌گريان آهنگ بازگشت کرده اند. به گزارش خبرنگاران اعزامي‌ايرنا به عراق، روند بازگشت زائران که از عصر روز جمعه بيشتر شده بود ، افزايش چشمگيري به خود گرفته است و جاده و موکب‌هاي ايراني و عراقي مسير نجف به کوت وکوت به زرباطيه، مملو از زائران در حال بازگشت به وطن است.در اين رابطه، منابع خبري اعلام کردند: مسير نجف – کوت – زرباطيه - مرز مهران همچنان به اصلي ترين مسير انتخابي زائران براي بازگشت تبديل شده است.

از طرفي، رئيس ستاد حمل و نقل اربعين حسيني گفت: بازگشت زائران حسيني از عصر روز جمعه آغاز شده است و ما اکنون شاهد موج اصلي بازگشت به ايران هستيم .«پيمان سنندجي» اظهار داشت: جابه جايي زوار تا پايان اين هفته ادامه خواهد يافت. وي همچنين به برنامه ريزي براي بازگشت زائران اربعين حسيني از مرز «زرباطيه» اشاره کرد و گفت: اين کار براي تردد آسان و با آرامش آنان انجام گرفته است.

رئيس ستاد حمل و نقل اربعين ادامه داد: زائران به منطقه «حله» يا «عمود 275 » منتقل شدند تا از آنجا کار برگشت آنان انجام شود. سنندجي ادامه داد: براي انتقال زوار از نجف به «سوملي» و «کوت» و سپس مرز «زرباطبه» برنامه ريزي‌هاي لازم انجام گرفته است. وي به راه اندازي سرويس‌هاي بهداشتي، اسکان و پذيرايي زائران در کمپ‌هاي اين مجموعه اشاره کرد و گفت: هرچند براي اسکان و سرويس بهداشتي اقداماتي انجام شده است اما روند اين کار بايد شتاب يابد. اين در حالي است که، دست کم 1000 دستگاه خودرو شامل 800 دستگاه اتوبوس و 200 دستگاه تريلر ،جابجايي مسافر در داخل عراق به مرز «زرباطيه» را انجام مي‌دهند .

در چنين شرايطي، نماينده سازمان حج و زيارت ايران در عراق گفت: تمامي‌زائران حسيني به هر صورتي که براي حضور درآيين اربعين راهي عراق شده اند، مي‌توانند در صورت دارا بودن بليط برگشت هواپيما با مراجعه به فرودگاه‌هاي تعيين شده به ايران بازگردند.«جواد دانشيار» افزود: اين تصميم بنا به ضرورت موجود انجام گرفته است و در ديگر ايام غير از اربعين، پروازها طبق روال انجام خواهند گرفت. به گفته وي، با توجه به برنامه ريزي‌هاي انجام گرفته، ارائه خدمات همچنان به زائران اربعين حسيني ادامه دارد و تاکنون مشکل خاصي رخ نداده و جو آرامي‌در تمامي‌مرزها حاکم است.

در همين حال، «فواد معصوم» رئيس‌جمهوري عراق در پيامي‌به مناسب فرا رسيدن اربعين حسيني، اين مناسبت را به مسلمانان و تمام بشريت تسليت گفت و تأکيد کرد: ارزش‌هاي گرانقدري که امام حسين (ع) در راه آنها شهيد شد، پيروز خواهد بود.

وي تصريح کرد : ملت عراق به فضل فداکاري‌‌هاي نيروهاي مسلح ،

‌مراسم اربعين امسال را پررنگ تر از سال‌هاي گذشته به جا آوردند.رئيس‌جمهوري عراق سپس گفت: نيروهاي مسلح با کمک جامعه بين‌المللي در آستانه آزادسازي موصل و تمامي‌اراضي عراق است و اين فقط به نفع ملت عراق نيست بلکه سود آن به تمامي‌ملت‌هاي منطقه و نيز کل جهان مي‌رسد.

حضور نيروهاي حشدالشعبي

گردان العباس (ع) وابسته به حشد الشعبي اعلام کرد: براي دومين سال، امنيت خروجي و ورودي شهر کربلا از سوي اين نيروها تأمين مي‌شود و 2900 نيرو در تمامي‌محورهاي کربلا از بغداد و الحله تا نجف اشرف حضور پيدا کرده‌اند. «شيخ ميثم الزيدي» فرمانده اين گردان گفت: در طول پنج روز گذشته تا کنون سه ميليون زائر مراسم اربعين از کشورهاي مختلف بازرسي بدني شده‌اند.در چنين شرايطي، يک منبع امنيتي عراقي اعلام کرد: شماري از زائران اربعين حسيني در بازگشت از کربلا معلي بر اثر انفجار مين جاده اي در شرق بغداد زخمي‌شدند.اين منبع امنيتي افزود: انفجار مين کاشته شده در حاشيه جاده اي در منطقه «المشتل» واقع در شرق بغداد باعث مجروح شدن شماري از زائران کربلا در مسير بازگشت از زيارت شد.

اربعين در ساير کشورها

همزمان با برگزاري مراسم بزرگ اربعين حسيني در عراق، مسلمانان ديگر کشورهاي جهان نيز با حضور گسترده خود ، اين مراسم را باشکوه برگزار کردند. در همين راستا، سوگواري اربعين با حضور شمار زيادي از مسلمانان کشورهاي مختلف به ويژه ايران، افغانستان، تاجيکستان و جمهوري آذربايجان در «مسکو» پايتخت روسيه زير پرچم حرم امام حسين (ع) اهدايي از کربلا برگزار شد.

در نخستين بخش از اين آئين که پس از نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد خاتم الانبيا (ص) سفارت جمهوري اسلامي‌ايران برگزار شد، پرچم حرم حضرت اباعبدالله حسين (ع)

‌ رونمايي و با آئين ويژه اي نصب شد.در اين رابطه،«مهدي انصاري قمي»، مدرس حوزه در تبيين قيام حضرت سيدالشهدا (ع)

و آسيب شناسي جامعه در صدر اسلام گفت: جهل يکي از بزرگ ترين دلايل بي توجهي به آموزه‌هاي اسلامي‌و اهل بيت بود که سبب شد بزرگترين جنايت تاريخ بشريت در کربلا رقم بخورد.در بخش ديگري از مراسم نيز، مداحان با وقايع خواني روز عاشورا و همچنين کاروانيان اسرا، ياد قيام سيدالشهدا (ع) و ياران آن حضرت را گرامي‌داشتند.

از سوي ديگر، مراسم اربعين در حسينيه شيعيان جمهوري آذربايجان مسکو نيز با حضور شمار زيادي از مسلمانان اين جمهوري و کشورهاي ديگر برگزار شد و سخنرانان با اشاره به گستردگي فرهنگ عاشورا و اربعين در جامعه اسلامي، بر اهميت پاسداشت از اين فرهنگ و انتقال آن به نسل جوان تاکيد کردند.

در چنين شرايطي، صدها نفر از ايرانيان مقيم «کوالالامپور»، پايتخت مالزي نيز با برگزاري آيين سوگواري اربعين حسيني براي سيدالشهدا و ياران باوفايش عزاداري کردند.در اين مراسم که در محل رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در اين شهر برگزار شد، شرکت کنندگان به ياد سرور و سالار شهيدان و ياران باوفايش اشک ماتم ريختند.

علاوه بر مسلمانان کشورهاي روسيه و مالزي، هزاران عاشق و دلباخته حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) در آستانه سالروز اربعين شهادت امام حسين(ع) در سراسر قاره آفريقا با برپايي مراسم نوحه خواني، سينه زني و روضه، فرياد يا حسين (ع) سردادند و بر مظلوميت سرور و سالار شهيدان و ياران باوفايش اشک ماتم ريختند.در اين رابطه، منابع خبري اعلام کردند: همزمان با فرارسيدن اربعين حسيني (ع)، شماري از شيعيان مقيم «ژوهانسبورگ»، بزرگترين شهر کشور آفريقاي جنوبي، نوحه سرايي کردند و فرياد «يا حسين»(ع) سردادند.

علاوه بر آفريقاي جنوبي، شيفتگان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در کشورهاي «اوگاندا»، «تانزانيا»، «کنيا»، «نيجريه»، «موزامبيک»، «تونس»، «ليبي»، «مصر»، «ساحل عاج»، «سومالي»، «سيرالئون» و «مغرب»، در روز اربعين شهادت حضرت اباعبدالله الحسين (ع) به نوحه خواني و مرثيه سرايي در رثاي شهادت امام سوم شيعيان پرداختند.در مراسم بزرگداشت اربعين در مراکز و مجامع اسلامي، مساجد و تکايا و هيات‌هاي مذهبي برخي کشورهاي آفريقايي، خطبا و مرثيه سرايان با بيان ابعاد گوناگون قيام باشکوه اباعبدالله الحسين(ع) بر ضرورت شناخت بيشتر حماسه تاريخي عاشورا و نيز الگوبرداري از معارف و حقايق اين حماسه انسان ساز، تاکيد مي‌ورزنند.

تحولات ميداني عمليات موصل

همزمان با حضور ميليوني زائران حسيني در عراق براي برگزاري مراسم اربعين، پيشروي نيروهاي عراقي در عمليات آزادسازي نينوا نيز همچنان ادامه دارد. در اين رابطه، و در محور غربي عمليات، نيروهاي حشدالشعبي در ادامه پيروزي‌هاي خود، با پيشروي به سمت «تلعفر»، در آستانه کسب يک موفقيت بزرگ قرار دارند. نيروهاي حشد الشعبي همچنين به نزديکي جاده اصلي که شهر تلعفر و «سنجار» را به هم وصل مي‌کند، رسيده‌اند.

اين جاده از شهر تلعفر به سمت مرزهاي سوريه تا شهر رقه امتداد دارد. همچنين منابع امنيتي اعلام کردند: تيپ دوم ارتش عراق و پليس فدرال نيزبه نزديکي مرکز شهر «تلعفر» در 55 کيلومتري غرب استان نينوا رسيده‌اند و تنها شش کيلومتر با مرکز شهر فاصله دارند. در همين حال، منابع امنيتي از فرارسرکردگان داعش همراه با خانواده‌هاي خود در مناطق مختلف اين شهر به سمت سوريه خبر دادند.

از سوي ديگر، تيپ هشتم نيروهاي حشد الشعبي توانست ضمن دفع حمله تروريست‌هاي داعش به پست‌هاي بازرسي خود در غرب منطقه «القياره»، چهار تروريست را به هلاکت برساند ودو خودروي حامل سلاح آنها را نيز منهدم کند.در همين حال، حزب‌الله عراق در بيانيه‌اي اعلام کرد: جلوي ورود يک فروند جنگنده ترکيه‌اي به اطراف شهر «تلعفر» در غرب موصل را گرفته است.

در چنين شرايطي، «سيد جاسم آل شبر»، فرمانده يگان خنثي سازي بمب در نيروهاي حشد الشعبي، هدف اصابت گلوله تک تيرانداز گروه تروريستي داعش قرار گرفت و کشته شد. از سويي، منابع امنيتي اعلام کردند: نيروهاي جديد حشد الشعبي راهي منطقه عملياتي تلعفر شدند تا بخش‌هاي حومه و روستاهاي اطراف فرودگاه تلعفر را که اواخر هفته گذشته آزاد کرده اند، پاکسازي کنند.

در محور شرقي عمليات نيز، سرلشکر «معن السعدي»، فرمانده تيپ طلايي دوم متعلق به يگان ضد تروريسم عراق گفت: نيروهاي عراقي با آزادسازي محله‌هاي مهم «عدن»، «البکر»، «کرکوکلي» و «الاربجيه» در شرق موصل، ضمن حفظ جان مردم، آماده حمله به مرکز اين شهر هستند. وي افزود: شمار زيادي از تروريست‌ها به مرکز شهر عقب نشيني کرده اند برخي از آنها نيز در داخل تونل‌هاي ورودي موصل مخفي شده اند.

از طرفي، «سامي‌العازري» يکي از فرماندهان ارشد نيروهاي ضد ترور عراق در خصوص پيشروي نيروهاي عراقي در موصل گفت: محله‌هاي «تحرير»، «محاربين»، «معلمين» و «علما» نيز از اشغال داعش آزاد شده اند.اين فرمانده عراقي افزود: شکست‌هاي متعدد داعش اين امکان را به نيروهاي عراقي مي‌دهد که به زودي خود را به مرکز شهر موصل برسانند.در چنين شرايطي، «ابوبکر البغدادي» همزمان با پيشروي ارتش عراق در شرق موصل با صدور دستوري از نيروهاي خود خواست هر کس را که در موصل مقابل نيروهايش قرار مي‌گيرند، مورد هدف قرار دهند.

در محور جنوبي عمليات نيز، «محمد البياتي» رئيس کميته امنيتي شوراي استان نينوا گفت: 200 تروريست مسلح به مواضع نيروهاي امنيتي در جنوب شهر موصل حمله کردند که اين نيروها موفق به هلاکت 40 تروريست و دستگيري 11 نفر از آنها شدند.البياتي افزود: تروريست‌هاي داعش پس از عبور از رود دجله با چندين قايق و ورود به روستاي «کنعوص» به سمت روستاي «الامام» در غرب منطقه «القياره» به نيروهاي پليس نينوا، حشد الشعبي و عشاير حمله کردند و با آنها درگير شدند.

وي ادامه داد: چند تروريست داعش با منفجر کردن خود، سه نفر از نيروهاي پليس از جمله سرهنگ «مجبل الجبوري»، فرمانده هنگ هشت پليس نينوا را کشتند.

از طرفي،فرمانده کل پليس فدرال عراق در بيانيه‌اي اعلام کرد: با آزادي 1850 کيلومتر مربع، تمامي‌محور جنوبي استان نينوا به کنترل نيروهاي عراقي درآمده است.سرلشگر «شاکر جودت» گفت: نيروهاي پليس فدرال آماده صدور دستور براي ورود به موصل و آزادي فرودگاه شهر و پايگاه نظامي‌«الغزلاني» هستند. در همين حال، منابع امنيتي محلي عراق از اعدام 12 نفر از جمله هفت نيروي قبيله اي سني پشتيبان دولت عراق به دست گروه تروريستي داعش در شهر «الشرقاط» در جنوب موصل خبر دادند.

همچنين يک منبع عراقي اعلام کرد: گروه تروريستي داعش هشت نفر ديگر را نيز در شهرستان «حويجه» واقع در جنوب غرب استان کرکوک اعدام کرده است.

در همين حال، منابع عراقي از کشف يک گور جمعي در روستاي «تل الذهب» در 10 کيلومتري جنوب موصل خبر دادند.در اين گور جمعي که پيشتر محل اعدام‌هاي جمعي گروه تروريستي داعش بوده، دستکم 40 جسد کشف شده است.از سوي ديگر، يک مقام امنيتي در عراق اعلام کرد: انفجار بمب در جاده منطقه «الشعله» در شمال غرب بغداد، باعث کشته شدن يک نفر و زخمي‌شدن 9 نفر ديگر شد.از طرفي، پليس عراق اعلام کرد: سه تن از نيروهاي امنيتي اين کشور حين خنثي کردن

‌بمب کار گذاشته شده در کاميوني در غرب بغداد کشته شدند.

تنش‌هاي بغداد – آنکارا

همزمان با تحولات ميداني عمليات آزادسازي موصل، سماجت آنکارا مبني بر مشارکت در عمليات ضد داعش و سنگ اندازي در آزادسازي «تلعفر» ، همچنان ادامه دارد .

در اين راستا، دولت ترکيه مجددا به عراق نسبت به ورود نيروهاي حشد شعبي به شهر تلعفر هشدار داد.در همين رابطه، «ابراهيم کالين»، سخنگوي رياست‌جمهوري ترکيه در يک کنفرانس مطبوعاتي گفت: حيدر العبادي، نخست وزير

‌عراق به آمريکا تعهد داده است که نيروهاي حشد شعبي وارد شهر تلعفر نشوند اما در حقيقت به نظر مي‌رسد اين نيروها وارد تلعفر شده‌اند. وي افزود: ما هرگز ساکت نخواهيم نشست و از طريق آمريکا به دولت عراق هشدار مي‌دهيم که بايد به تعهداتش پايبند باشد.

وي همچنين اعلام کرد: عناصر «پ.ک.ک» از هرج و مرج ايجاد شده در شهرستان «سنجار» عراق استفاده و در آنجا اعلام موجوديت کرده‌اند. کالين افزود: کشورش براي مقابله با قدرت‌گيري ‌پ.ک.ک در عراق، اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد. در چنين شرايطي، ترکيه 108 کاميون را که ادعا مي‌کند حاوي کمک‌هاي انساني براي مردم موصل است، به «اربيل» در منطقه اقليم کردستان عراق اعزام کرد.

در چنين شرايطي، کميته امدادرسانيِ دفتر آيت‌الله العظمي‌سيستاني، در مناطق آزادشده جنوب موصل چندين هزار سبد غذايي توزيع کرد. در اين رابطه، دفتر آيت‌الله العظمي‌سيستاني اعلام کرد: تاکنون 6000 سبد غذايي در ناحيه «حمام العليل» و 13 روستاي مجاور آن در جنوب موصل توزيع شده است و تلاش مي‌شود 10هزار سبد ديگر نيز در اين منطقه توزيع شود.

در همين حال، نماينده مرجعيت عاليقدر شيعيان عراق، ضمن تمجيد از دستاوردهاي نيروهاي عراقي در نبرد با گروه ترويستي داعش، خواستار ادامه اين نبرد تا تحقق کامل پيروزي شد. «عبدالمهدي کربلايي»، در خطبه‌هاي نماز در صحن حرم امام حسين (ع) در کربلا گفت: ما درود مي‌فرستيم به نيروهاي مسلح، نيروهاي پيشمرگه و داوطلب و نيروهاي عشاير که اين پيروزي‌ها را محقق ساختند و ما به آنها مي‌گوييم که شما افتخار ما هستيد.

در اين حال،سازمان ملل نسبت به نبود امکانات و تواناني لازم براي درمان آسيب ديدگان در شهر موصل عراق هشدار داد. در اين راستا،« ليز گراندي»، هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل در عراق گفت: شمار روز افزون غير نظاميان آسيب ديده در پي درگيري در شرق موصل، ميان نيروهاي عراقي و تروريست‌هاي داعش، بيش از توانايي دولت و سازمان‌هاي کمک رسان بين‌المللي براي تعامل با اين بحران است.


نوشته شده در   دوشنبه 1 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode