ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 آبان 1395     |     کد : 108574

بهبود معيشت مردم، رشد اقتصاد و افزايش اشتغال 3 هدف بزرگ دولت

بهبود معيشت مردم، رشد اقتصادي و افزايش اشتغال سه هدف بزرگ دولت است كه در اين راه اعتبارات كلاني به كار گرفته شده است.


بهبود معيشت مردم، رشد اقتصادي و افزايش اشتغال سه هدف بزرگ دولت است كه در اين راه اعتبارات كلاني به كار گرفته شده است.

دكتر محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و رئيس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبري در بازديد از مؤسسه اطلاعات به سوالات خبرنگاران ما پاسخ داد.

وي اظهار داشت: برنامه دولت كه از ابتداي امسال با دو هدف بهبود وضع معيشت مردم در عرصه اقتصاد و تحكيم زيرساخت‌هاي رسيدن به رشد اقتصادي بود، با جديت همچنان ادامه داد.

نوبخت توضيح داد: هدف دولت براي بهبود معيشت مردم، عبور از موانع بزرگ در فرآيند توسعه با رفع تحريم‌ها بود. تحريم‌هاي ظالمانه، كاهش درآمد نفت كشور را هدف قرار داده بود آن هم صادرات نفت تا سطح يك ميليون بشكه در روز كاهش يافته بود و در ادامه هم فصل به فصل بايد صادرات نفت كاهش مي‌يافت تا به صفر برسد.

اما ملت ايران با توجه به اعتقاد و اصالت خود كه در برابر هر فشاري مقاومت مي‌كرد، هر چند زحمت‌هايي بايد متحمل مي‌شد اما اين مردم بهبود معيشت را فداي آرمان‌هايش كرد و با ايستادگي در برابر تحريم‌ها، مقاومت و پايداري انقلابي خود را به جهانيان و زورگويان نشان داد و دولت را براي شكستن تحريم‌ها ياري كرد.

وي يادآور شد: پس از شكستن تحريم‌ها طبق آخرين گزارش ميزان صادرات نفت ايران به 5/2 ميليون بشكه در روز افزايش يافته و همراه با آن ميزان توليد نفت كشور هم بالا رفته است.

سخنگوي دولت اضافه كرد: در اين ميان فضايي تازه براي سرمايه‌گذاري‌هاي بلند مدت فراهم شده و طبق تازه‌ترين آماري كه از سازمان سرمايه‌گذاري خارجي ايران دريافت كرده‌ام از 27 دي پارسال تا امروز كه كمتر از يك سال مي‌شود حدود11 ميليارد و 200 ميليون دلار سرمايه خارجي جذب شده ضمن آنكه اين ميزان، مبلغ 8 ميليارد و400ميليون دلار مربوط به هشت ماهه امسال است كه براي72 طرح جذب شده و نشان مي‌دهد تقريباً هرماه يك ميليارد دلار جذب مي‌شود كه رقم قابل توجهي است.

وي درباره برنامه‌هاي دولت براي بهبود معيشت مردم گفت: از ابتدا دغدغه دولت اين بوده كه با تورم و ركود به عنوان دو مانع بهبود معيشت مردم مقابله كند، به همين دليل تمامي سياست‌هاي پولي و مالي در اين رابطه به‌كار گرفته شد.

معاون رئيس جمهوري افزود: سرافرازم كه بگويم دولت از اين طريق توانست رشد اقتصادي منفي 7/3 درصدي در دوره قبل را به مثبت 4/4درصد و نرخ تورم بالاي 40درصد را به زير 8درصد تغيير دهد، هر چند هيچ كدام از اين‌ها با ضرورت‌هاي كشور و انتظارات مردم قابل مقايسه نيست و بايد بتوانيم رشد اقتصادي را به بالاي 8درصد برسانيم چرا كه مردم انتظار دارند به سطح رفاه بالاتري دست يابند.

دكتر نوبخت افزود: در نشست اخير صندوق بين‌المللي پول كه وزير اقتصاد كشورمان حضور داشت تمامي سخنرانان تاكيد كردند كه اُفت قيمت نفت باعث كاهش درآمد كشورهايشان شده و مشكلاتي برايشان داشته است اما ايران توانست در شرايط تحريم‌ها و كاهش درآمدهايش با ثبات‌ترين اقتصاد را داشته باشد.

وي با اشاره به برنامه رشد اقتصادي كشور گفت: دولت براي امسال دو هدف عمده و بزرگ دارد كه رشد اقتصادي و افزايش اشتغال است كه آنها را در قالب برنامه ميان مدت و در چارچوب اقتصاد مقاومتي ، طوري پيش مي‌برد كه منجر به رونق توليد ملي شود.

رئيس سازمان برنامه‌ و بودجه افزود: براي رونق توليد ملي هم از دو مسير در حال دنبال كردن برنامه‌ها هستيم تا باعث رشد اقتصادي و افزايش اشتغال شود. يك گام مهم در اين‌ راه كه انتظار داريم همه مردم هم فعاليت ما را رصد كنند، اعطاي تسهيلات به واحدهاي راكد و نيمه راكد است كه از ابتداي امسال اين كار را با شناسايي7500 واحد توليدي آغاز كرديم تا 16 هزار ميليارد تومان تسهيلات به آنها داده شود تا خط توليد آنها فعال شود.

وي گفت: طبق آخرين گزارش در تاريخ24 آبان امسال تعداد 16 هزار و 199 واحد توليدي مبلغ 11097 ميليارد تومان تسهيلات دريافت كرده‌اند كه شامل دو گروه مي‌شوند. يك گروه از مسير فرآيند رونق در ستاد تسهيلات استانداري‌ها بوده كه شامل 8733 واحد معرفي شده با تسهيلات5611 ميليارد تومان است و يك گروه هم واحدهايي هستندكه از طريق مراجعه مستقيم به بانك‌ها تسهيلات گرفته‌اند كه اين تعداد 8326 واحد توليدي با رقم5486 هزار ميليارد تومان مي‌شود.

دكتر نوبخت مرحله دوم رسيدن به رشد اقتصادي و افزايش اشتغال را اختصاص اعتبارات به طرحهاي عمراني در دست اجراي دولت بيان كرد و افزود: آخرين گزارش به تاريخ 24 آ‌بان امسال مبلغ 19 هزار و 755 ميليارد تومان اعتبار به صورت اسناد خزانه و اوراق مشاركت و پول نقد به اين طرح‌ها اختصاص يافته و هدف دولت در مجموع تزريق37 هزار ميليارد تومان اعتبارات به اين طرح‌ها است.

وي اضافه كرد: در كل كشور2047 طرح عمراني ناتمام داريم كه اگر چه ديگر برخي از آنها توجيه اقتصادي و اجتماعي ندارند، اما در سفرهاي استاني بخش كارشناسي ما به بررسي آن دسته از طرح‌هاي نيمه تمام داراي اولويت براي اتمام آنها مي‌پردازند كه تاكنون 1000 ميليارد تومان طرح از اين نوع شناسايي شده‌اند.

به گفته معاون رئيس جمهوري، آثار انجام اين سرمايه‌گذاري‌ها در طرح‌هاي توليدي و عمراني تا چهارماه آينده نمايان خواهد شد.

وي گفت: برنامه دولت اين است كه در دهه مباركه فجر امسال و حداكثر تا پايان امسال، اكثر اين طرح‌ها افتتاح شده و در خدمت اقتصاد قرار بگيرند.

دكتر نوبخت همچنين درباره عملكرد دولت به كاهش آلودگي هوا گفت: يكي از برنامه‌هاي دولت، خروج تاكسي‌هاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل است كه شامل خروج90 هزار دستگاه تاكسي از چرخه فعاليت است، در اين رابطه تا روز23 آبان تعداد 31223 دستگاه تاكسي فرسوده از رده خارج شده و به جاي آنها تاكسي نوتحويل شده است.

اين رقم تا هفته قبل حدود 29 هزار دستگاه بود كه نشان از توجه دولت براي اجراي نوسازي تاكسي‌ها دارد.

وي به اصلاح قانون بودجه امسال اشاره كرد و گفت: با حمايت مجلس شوراي اسلامي در شهريور امسال اصلاحيه‌اي در بودجه صورت گرفت كه براساس آن در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه امنيت غذايي و توليدات كشاورزي استراتژيك بخشي از آن است، دولت اجازه تامين اعتبار خريد گندم را كسب كرد.

به گفته نامبرده، امسال 5/11 ميليون تن گندم در كشور توليد شد كه بايد دولت بابت خريد تضميني آن 7/14 هزار ميليارد تومان پرداخت مي‌كرد.

در سال 92 فقط چهار ميليون تن گندم توليد شد كه براي خريد آن 3 هزار ميليارد تومان پرداخت شده بود كه در مقايسه با رقم 7/14 هزار ميليارد تومان امسال رقم بسياري كمي است.

وي افزود: براي اينكه گند مكاران بابت فروش گندم به دولت متضرر نشوند، اصلاحيه‌اي تقديم مجلس شد كه با مساعدت نمايندگان فهيم مردم، دولت اجازه پيدا كرد تامين اعتبار فوق را از محل بازار سرمايه و با تسهيلات 22درصدي انجام دهد.

همچنين دولت اجازه پيدا كرد براي پاداش بازنشستگي مبلغ 5 هزار ميليارد تومان و براي بيمه سلامت هم مبلغ 8 هزار ميليارد تومان تسهيلات 22درصدي از بازار سرمايه بگيرد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه اضافه كرد: تامين اعتبار بيمه سلامت در دو مرحله صورت مي‌گيرد كه يك مرحله آن به مبلغ 4 هزار ميليارد تومان را همين روزها پرداخت مي‌كنيم. وي همچنين به مقايسه ارقام بودجه دولت در سال‌هاي 92 تا 95 پرداخت و گفت: در سال 92 رقم اصلاح شده منابع عمومي قانون بودجه مبلغ 2104382 ميليارد ريال بود كه در سال93 به رقم 2111659 ميليارد ريال، در سال94 به رقم 2200368 ميليارد ريال و در سال 95 هم به رقم 2943938 ميليارد ريال رسيد. اما منابع عمومي بودجه براساس عملكرد كه در سال92 معادل1476774 ميليارد ريال بود، در سال 93 با رشد 9/19 درصدي به 1771430 ميليارد ريال، در سال 94 با افزايش 9/13 درصدي به رقم 2017078 ميليارد ريال و در سال 95 هم با افزايش 9/17 درصدي به رقم 2378 هزار ميليارد ريال خواهد رسيد.

دكتر نوبخت افزود: در سال92 حدود 2/86درصد منابع عمومي بودجه تحقق پيدا كرد، اين ميزان در سال 93 به 9/83 درصد در سال94 به حدود 7/91 درصد رسيد و پيش‌بيني مي‌شود امسال هم به 8/80 درصد برسد.

وي درباره لايحه بودجه سال1396 كل كشور گفت: لايحه بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه تقديم دولت شده است كه از جلسه بعدي دولت، بندها و تبصره‌هاي آن بررسي شده و پس از تصويب نهايي، در مهلت قانوني طي ماه آينده تقديم مجلس خواهد شد.

سخنگوي دولت افزود: در اين لايحه درباره ميزان پاداش عيدي امسال كاركنان دولت هم تصميم‌گيري خواهد شد.

وي در پاسخ به اين سوال كه تصميم دولت درباره يكسان‌سازي نرخ ارز چه خواهد بود گفت: دولت هم اعتقادي به چند نرخي بودن ارز ندارد و تلاش خواهيم كرد تا قيمت يكسان ارز كه به نفع اقتصاد است تعيين شود.

دكتر نوبخت در پايان از صاحب‌نظران عرصه اقتصاد دعوت كرد تا نظرات و پيشنهادات خود را براي اجراي هر چه بهتر برنامه‌هاي اقتصادي دولت ارائه دهند و دولت از اين نظرات استقبال مي‌كند.

بازديد دكتر نوبخت از موسسه اطلاعات

گفتني است دكتر محمدباقر نوبخت پيش از‌ ظهر ديروز در يك بازديد سه ساعته از مؤسسه اطلاعات و شركت ايرانچاپ از نزديك با فعاليت اين مؤسسه آشنا شد.

در اين بازديد دكتر نوبخت مؤسسه اطلاعات را از اركان اصلي مطبوعات كشور دانست كه با سياست اعتدالي تلاش مي‌كند تا درست‌ترين و دقيق‌ترين اخبار و تحليل‌ها را با حفظ بي‌طرفي منتشر كند.

در اين بازديد همچنين سرپرست مؤسسه اطلاعات گزارشي از تاريخچه و روند احداث ساختمان و نصب تجهيزات جديد اين مؤسسه در سال‌هاي دهه هفتاد و به روز رساني مستمر ماشين‌آلات و فناوري‌ها را ارائه داد.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 آبان 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode