ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 آبان 1395     |     کد : 108351

آموزش و پرورش كهنه بايد نوسازي شود

معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه سرمايه گذاري در آموزش و پرورش را نبايد هزينه‌هاي جاري تلقي كنيم چون هر پولي که اينجا هزينه مي شود به عنوان سرمايه کشور به حساب آمده و هيچ سرمايه اي بالاتر از تقويت منابع انساني نيست، گفت: مدرسه، خط تماس اصلي دولت با مردم است و توسعه همه جانبه در گرو ارتقا وضعيت آموزشي است.

معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينکه سرمايه گذاري در آموزش و پرورش را نبايد هزينه‌هاي جاري تلقي كنيم چون هر پولي که اينجا هزينه مي شود به عنوان سرمايه کشور به حساب آمده و هيچ سرمايه اي بالاتر از تقويت منابع انساني نيست، گفت: مدرسه، خط تماس اصلي دولت با مردم است و توسعه همه جانبه در گرو ارتقا وضعيت آموزشي است.

دكتر اسحاق جهانگيري در مراسم توديع و معارفه وزراي آموزش و پرورش در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان با اشاره به دشواري پذيرش مسئوليت در ماه‌هاي پاياني كار دولت عليرغم وجود محدوديت‌هاي مالي از سوي دكتر دانش آشتياني، گفت: امروز بخش وسيعي از نخبگان كشور يعني معلمان در آموزش و پرورش مستقر هستند. آموزش و پرورشي كه عليرغم مواجهه با انتظارات وسيع با محدوديت‌هايي مانند کهنگي نظام اجرايي و اداري و کمبود منابع مالي و اعتبارات مواجه است .

وي افزود: نيازمند نوسازي همه جانبه اي در نوع آموزش، مدارس، پرورش، نظام بودجه بندي كشور و نحوه تامين اعتبار براي آموزش و پرورش هستيم. هدف ما توسعه همه جانبه است که جز با توسعه منابع انساني و سرمايه اجتماعي محقق نمي شود.معاون اول رئيس جمهوري تصريح كرد: عليرغم محدوديت‌هاي مالي دولت بودجه آموزش و پرورش از سال 92 از مبلغ 14هزار ميليارد تومان در سال 95 به مبلغ 30 هزار ميليارد تومان رسيد.

وي با اشاره به اتهامات متوجه صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: اين صندوق با گذشت 20 سال از شروع کار امروز تبديل به يک بنگاه بزرگ اقتصادي شده است و در حال حاضر ، بانک، بيمه و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري دارد. از اينرو بر چنين مجموعه اقتصادي بايد تفكر اقتصادي سازمان‌يافته‌اي نيز حاكم باشد.

جهانگيري با تاكيد بر اينكه صندوق ذخيره فرهنگيان بايد سروسامان داده شود چون اين صندوق بيش از 900 هزار نفر عضو دارد، ادامه داد: ما از ابتداي دولت اعلام كرديم كه فسادي سيستمي در نظام شكل گرفته و مثل موريانه در همه سطوح کشور ورود پيدا کرده است. فرقي ندارد که مربوط به اين دولت يا دولت گذشته بوده باشد. هر کس با هر سليقه دچار فساد شود بايد با او برخورد کنيم ، متاسفانه از آسيب‌هاي کشور ما اين است که در مقابله با فساد ملاحظاتي صورت مي گيرد، در حالي که بايد مبارزه با فساد به يک عزم عمومي تبديل شود و با هر کس که مرتکب فساد شد برخورد شود.

معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به اينکه گاهي عده اي موضوعي را بزرگ مي کنند که بگويند دولت نمي خواهد با فساد مبارزه کند و اين آدرس غلط دادن است، افزود: کساني که تصورشان اين است با اين قبيل رفتارها با فساد مبارزه مي کنند بايد بدانند که اين رفتارها خيانت در راه مبارزه با فساد است. البته ما نيز معتقديم اگر فسادي بزرگ باشد بايد به همان اندازه گفته شود.

جهانگيري با اشاره به اينکه امروز معوقات بانکي در نظام بانکي بالغ بر 100 هزار ميليارد تومان است، تصريح کرد: اين معوقات شامل دو گروه مي شوند. اکثريت آنها فعالان اقتصادي هستند که به دليل شرايط اقتصادي کشور نتوانسته اند بدهي خود را پرداخت کنند و ما آنها را مفسد نمي‌دانيم بلکه به دنبال کمک به آنها براي عبور از اين مرحله هستيم، اما عده اي هستند که وقتي پول را گرفته‌اند وثيقه مناسب نگذاشته و با زدوبند اقدام کرده‌اند و مي دانستند که نمي خواهند آن را بازگردانند.

معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به اينکه يک فهرست 575 نفري از افرادي که از پرداخت معوقات خود سر باز زده اند در اختيار قوه قضائيه گذاشته ايم، گفت: در ستاد مبارزه با مفاسد نيز موضوع مطالبات معوق را پيگيري کرده و با همکاري قوه قضائيه برخوردهاي لازم صورت مي گيرد و تعدادي نيز دستگير شدند.

جهانگيري با بيان اينكه متاسفانه در بنگاه‌هاي زير مجموعه صندوق ذخيره فرهنگيان از جمله بانک سرمايه نيز تخلفاتي صورت گرفته است، تصريح کرد: صندوق ذخيره فرهنگيان 46 درصد از سهام بانک سرمايه را در اختيار دارد و در اين صندوق نيز هر دو گروه معوقات اتفاق افتاده است و مبلغ معوقات آن حدود 8 هزار ميليارد تومان است. وي افزود: به فرهنگيان عزيز اطمينان مي دهيم که موضوع معوقات صندوق ذخيره فرهنگيان را پيگيري خواهيم کرد و ترديد نداشته باشند که اراده قوي براي باز پس گرفتن اين معوقات وجود دارد.

سخنان دانش آشتياني

فخرالدين احمدي دانش‌آشتياني، وزير آموزش و پرورش هم با بيان اينكه مشكل بزرگ نظام آموزشي كشور، سيطره آموزش بر پرورش است، گفت: آموزش و پرورش دچار دردهاي مزمن است. نگاه انتقادي عليه همه چيز و همه كس در آموزش و پرورش حاکم است و ضروري است که يک تغيير نگاه و بينش ايجاد کنيم. وي افزود: مدرسه، محور تحول و توسعه است. بايد همه فکر و ذکر خود را به عنوان کانون اصلي تعليم و تربيت به مدارس ببريم. مهارت‌هاي زندگي بايد در مدرسه و در کلاس درس آموزش داده شود. بايد بستري را فراهم کنيم که اين مهارت‌ها شکل بگيرند. بايد از دوره ابتدايي اين کار را شروع کنيم.

وزير آموزش و پرورش کنکور را بلاي بزرگ سيستم آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: بازار سياه آموزش در اين قسمت فعال است و از اينکه مي بينم حتي در دبستان کتب کنکور توزيع مي شود، به شدت رنج مي برم زيرا فشار زيادي به دانش آموز و اولياء وارد مي‌کند. وي ادامه داد: بايد قدرت تفکر، حل مسئله، توان مقابله با مشکلات، صداقت و درستي در وجود کودکان شکل بگيرد. چرا بايد شاهد آسيب‌هاي اجتماعي در اين گروه سني باشيم؟ يک علت اين است که جوان و نوجوان ما به دليل آنكه چگونگي مقابله با ناملايمات زندگي را نياموخته است، به ناهنجاري‌هاي اجتماعي روي مي‌آورد.

علي اصغر فاني، وزير سابق آموزش و پرورش هم با اشاره به نابساماني‌هاي اين وزارتخانه در ابتداي شروع به كارش گفت: در سال 91 اجراي نظام 6.3.3 بسيار بد آغاز شد.تحول بايد از پايه اول شکل مي گرفت، اما به يکباره از پايه ششم شروع شد و عوارض آن هنوز ادامه دارد .

وي ادامه داد: اجراي اين نظام قريب به 40 هزار نيروي جديد نياز داشت و به فضاي جديد نياز داشتيم. به اين دليل ناچار شديم انبارها و نمازخانه‌ها را به کلاس درس تبديل کنيم. از سوي ديگر در محتوا اشکالاتي وجود داشت و هنوز پاسخي نگرفته‌ام كه کتب پايه ششم با چه هدفي تاليف شدند.فاني با اشاره به توزيع نامتوازن نيرو گفت: در مناطق محروم کمبود نيرو و در مناطق برخوردار تورم نيرو داشتيم. از سوي ديگر کسري بودجه 4000 ميليارد توماني وزارتخانه را با مشکل روبرو کرده بود و ما تلاش کرديم آنها را رفع کنيم.

وزير سابق آموزش و پرورش به تلاش براي ايجاد آرامش در اين وزارتخانه اشاره کرد و گفت: برقراري سياست امنيت فرهنگي به جاي فرهنگ امنيتي، سياستي بود که دنبال کرديم. خاطرمان هست با چماق‌هايي که در زيرزمين وزارتخانه بود در دولت قبل معلمان تجمع‌کننده را زدند و به چماق به دست‌ها در همان روز نهار دادند. وي افزود: وزارت آموزش و پرورش دستورپذير نيست و بايد با ديدگاه‌هاي کارشناسي اداره شود. ما هم سياست جلوگيري از شتاب زدگي را دنبال کرديم.

وي بر کاهش فاصله حقوق فرهنگيان با ساير کارکنان دولت تاکيد و اظهار داشت: توجه جدي به آسيب‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي از ديگر توصيه‌هاي من به وزير آموزش و پرورش است كه نيازمند پيگيري جدي است.


نوشته شده در   سه شنبه 18 آبان 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode