ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 24 مهر 1395     |     کد : 107755

حضور باشكوه جهان تشيع در آئين‌هاي عزاداري سرور آزادگان عالم

شهر کربلا در تاسوعا و عاشوراي حسيني عليرغم تهديدات گستره گروه تروريستي داعش، ميزبان بيش...

شهر کربلا در تاسوعا و عاشوراي حسيني عليرغم تهديدات گستره گروه تروريستي داعش، ميزبان بيش از 6 ميليون زائر و دلباخته اباعبدالله الحسين بود و فريادهاي "يا حسين ياحسين" عاشقان سيد و سالار شهيدان در کربلاي معلي طنين انداز شد.در همين رابطه، منابع خبري اعلام کردند: شمار زائراني که براي حضور در مراسم تاسوعا و عاشورا از داخل و خارج عراق وارد کربلا شده اند، بيشتر از شمار زوار در سال گذشته بود .در همين حال، دولت عراق از اجراي طرحي براي برقراري امنيت در استان کربلا و راههاي منتهي به اين شهر با هدف محافظت از زوار خبر داد. نيروهاي داوطلب مردمي عراق نيز در برقراري امنيت زائران حسيني که براي مشارکت در مراسم روز عاشورا راهي کربلاي معلي بودند، مشارکت کردند.

عاشوراي حسيني در ديگر کشورها

همزمان با کربلاي معلي، مراسم عزاداري تاسوعا و عاشوراي حسيني در ديگر نقاط دنيا نيز برگزار شد. در همين راستا، شيعيان در سراسر جهان در تاسوعا و عاشوراي حسيني و شام غريبان با حضور در مساجد، تكايا و هيات‌هاي عزاداري ، محبت و عشق خود را نسبت به سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) و ياران باوفايش به نمايش گذاشتند.مراسم عزاداري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين‌(ع)

‌و تاسوعا و عاشوراي حسيني، همچون ديگر نقاط جهان امسال نيز با حضور شيعيان و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در «آتن»، پايتخت يونان برگزار شد.همچنين رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با همکاري مرکز بين المللي تبليغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ،اقدام به برگزاري مراسم سوگواري حضرت سيد الشهدا (ع) در دهه اول ماه محرم و تاسوعا و عاشوراي حسيني در کشور بلغارستان کرد .مراسم باشکوه عزاداري و سينه زني عاشوراي حسيني امسال نيز همانند سال گذشته در «منهتن» نيويورک برگزار شد و سراسر منطقه مملو از پرچم هاي عزاداري سياه و سرخ امام حسين (ع )بود .مراسم محرم امسال در استراليا نيزهمچون کشورهاي ديگر جهان با شکوه تمام برگزار شد. اين مراسم در شهرهاي «کانبرا»، «سيدني،» «ملبورن»، «بريزبين»، «آدلايد» و «پرت‌»

‌با حضور گسترده شيعيان از جمله ايرانيان، لبناني ها، عراقي ها، افغاني ها و ... در مساجد، حسينيه ها و سالن هاي اجتماعات برگزار شد. اقامتگاه سفير جمهوري اسلامي ايران در «بلگراد» صربستان نيز ميزبان سوگواراني بود که با عزاداري، نوحه خواني و سينه‌زني، دلاور مردي هاي عباس، علمدار دشت کربلا و برادر باوفاي سالار نينوا را گرامي داشتند و در رثاي شهيدان پاک سيرت حماسه عاشورا اشک ماتم ريختند.از طرفي، به مناسبت دهه محرم، شيعيان کشور«آلباني» به برپايي مراسم هاي ماتم و سوگواري به ياد سالار شهيدان کربلا ابا‌عبد‌الله‌الحسين (ع) و 72 تن از يارانش پرداختند.در همين حال، مراسم سوگواري سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) در اسپانيا و در شهرهاي مختلف اين کشور برگزار شد. از سوي ديگر، مراسم سوگواري ايام محرم همانند سالهاي گذشته با حضور علاقمندان به اهل بيت پيامبر و عزاداران حسيني در محل حسينيه «بيت الزهرا»

‌در پاريس برگزار شد. اين مراسم با حضور اعضاي سفارت ايران و ايرانيان مقيم و شيعياني از کشورهاي عراق و لبنان، در زاگرب کرواسي نيز برپا گرديد. در همين حال، هزاران تن از شيعيان و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت (ع) ‌روز عاشورا با تجمع و راهپيمايي و تشکيل دسته هاي سينه زني در خيابان هاي مرکزي شهر لندن، در سوگ شهداي کربلا عزاداري کردند. از طرفي، مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين‌(ع) ‌و تاسوعا و عاشوراي حسيني در شهرهاي «رم »، «ميلان» ، «آرتزو» و «تورينو» در کشور ايتاليا نيز برگزار شد.مسجد خاتم الانبياء مسکو نيز، همچون ساليان پيش ، در ايام عزاي حسيني ، شب هاي پرشوري را پشت سر گذاشت و شمار زيادي از شيعيان و ايرانيان مقيم مسکو ، در حالي که در عزاي سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين سوگوار و ماتم زده بودند ، از شب اول محرم با حضور پرشور خود در مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين در مسجد خاتم الانبياء ، ‌ياد و خاطره رشادت هاي آن امام همام و ياران مظلومش را گرامي داشتند .

همچنين مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش در شب هاي تاسوعا و عاشوراي حسيني و همچنين شب شام غريبان به همت وابستگي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران براي پاسداشت مکتب، انديشه و راه امام حسين (ع) با حضور اساتيد و دانشجويان ايراني درسرکنسولگري جمهوري اسلامي ايران در شهر"ارزروم" ترکيه به مدت سه روز برگزارشد.

از سويي، مجالس سخنراني و عزاداري و نوحه خواني با حضور ايرانيان مقيم چين از شب اول ماه محرم در نماز خانه سفارت جمهوري اسلامي ايران در «پكن» برگزار شد.همچنين باحمايت خانه فرهنگ «کويته»، مراسم تاسوعاي و عاشوراي حسيني و همچنين شام غريبان اباعبدالله با حضور «يحيوي» سرکنسول ايران و «سيد ابوالفضل حسيني» مسئول خانه فرهنگ در محل سرکنسولگري ايران در پاکستان برگزار شد.مراسم عزاداري امام حسين (ع) توسط پيروان أهل بيت(ع) در «داکار» و ديگر مناطق جمهوري «سنگال» و نهادهاي رسمي ايران در اين کشور نيز مانند رايزني فرهنگي، سفارت و دانشگاه المصطفي با شکوه فراوان و انسجام ويژه اي برگزار شد.

تحولات ميداني

در تحولات ميداني عراق نيز، سرتيپ ستاد «اسماعيل المحلاوي» فرمانده عمليات آزادسازي الانبار عراق، از آزادي کامل منطقه «جزيره هيت» در استان الانبار در غرب اين کشور خبر داد.المحلاوي گفت: علاوه بر يگان هوايي و توپخانه عراق، ائتلاف آمريکا موسوم به ائتلاف ضد داعش نيز در عمليات شرکت داشته است. به گفته اين فرمانده عراقي،‌عمليات آزادسازي مناطق و روستاهاي تابعه جزيرة هيت، بدون مقاومت عناصر داعش انجام شد و آنان از اين مناطق فرار کردند.از طرفي، در ادامه آزادسازي مناطق مختلف استان الانبار در غرب عراق از دست گروه تروريستي داعش، منطقه «جزيرة حديثه» نيز آزاد شد. در همين راستا، سرتيپ ستاد «احمد کليب» فرمانده تيپ هفتم به وبسايت «الفرات نيوز» عراق گفت: نيروهاي امنيتي جزيرة حديثه را بدون آنکه مقاومتي جدي از طرف گروهکهاي تروريستي صورت بگيرد، آزاد کردند.

در چنين شرايطي، منابع امنيتي عراق از کشته و زخمي شدن هشت نفر بر اثر انفجار انتحاري در منطقه «الطوبجي» در بغداد خبر دادند.از سويي، تروريست‌هاي داعش سعي داشتند يک پايگاه نظامي که «حيدرالعبادي»، نخست وزير عراق در آنجا حضور داشت را با سه خمپاره هدف قرار دهند اما موفق به پياده کردن طرح خود نشدند و 10 دقيقه پس از خروج العبادي از اين پايگاه، خمپاره‌ها به زمين اصابت کردند.در همين حال، وزارت دفاع اين کشور از آمادگي نيروهاي اين کشور براي اجراي عمليات آزادسازي مرکز استان نينوا از دست گروه تروريستي داعش خبر داد.

در همين رابطه، وزارت دفاع عراق، در بيانيه‌اي اعلام کرد، گروه‌هاي شرکت‌کننده در عمليات آزادسازي موصل، آمادگي خود را کامل کرده‌اند و همه مقدمات اجراي عمليات تکميل شده است.در چنين شرايطي، «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه اعلام کرد: ارتش کشورش همانند آنچه که در «جرابلس» انجام دادند، در عمليات آزادسازي «موصل» هم شرکت مي‌کنند و نياز به اجازه‌ نخست وزير عراق ندارند.از سوي ديگر، سفير ترکيه در عراق، در ادامه تنش ميان دو کشور درباره حضور نظاميان کشورش در شمال عراق، به وزارت خارجه فراخوانده شد و يادداشت اعتراضي شديداللحن بغداد را دريافت کرد.

در همين حال، يکي از نمايندگان اهل سنت پارلمان عراق پرده از توطئه نهفته در پس پافشاري ترکيه مبني بر مشارکت در عمليات آزادسازي موصل برداشت و اعلام کرد: حضور نيروهاي ترکيه نتيجه تفاهم آنکارا و رياض است.همچنين فراکسيون سازمان بدر عراق در پارلمان اين کشوربه ترکيه هشدار داد: يا نيروهايش را از عراق خارج کند و يا اينکه جنازه آن‌ها به ترکيه باز خواهند گشت.از طرفي، وزارت‌خارجه عراق در بيانيه‌اي به اظهارات اخير «عادل الجبير»، وزير خارجه عربستان براي عدم مشارکت حشدالشعبي در عمليات آزادسازي موصل واکنش نشان داد. در اين بيانيه آمده است: سخنان وزير خارجه سعودي ارزشي ندارد و حشد الشعبي فخر مردم عراق است و در پيروزي‌هاي دولت و مردم عراق عليه گروههاي داعش سهيم است.در همين حال، هيأت عالي حشد الشعبي عراق اعلام کرد: 15 هزار نيروي بومي و محلي استان نينوا در عمليات آزادسازي شهر موصل شرکت مي‌کنند. در چنين شرايطي، وزارت دفاع آمريکا از دولت‌هاي عراق و ترکيه خواست تا درباره حضور نظاميان ترک در پايگاه «بعشيقه» خويشتنداري و براي مبارزه با داعش همکاري کنند.


نوشته شده در   شنبه 24 مهر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode