ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 مهر 1395     |     کد : 107633

توسعه همكاري‌هاي ايران و تايلند در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي

جمهوري اسلامي‌ايران و تايلند اعلام کردند که آماده‌اند فصل تازه‌اي را درروابط دو کشور بگشايند و يکديگر را در دستيابي به بازارهاي شرق آسيا و منطقه غرب و مرکزي آسيا و در نهايت اروپا، ياري دهند.

جمهوري اسلامي‌ايران و تايلند اعلام کردند که آماده‌اند فصل تازه‌اي را درروابط دو کشور بگشايند و يکديگر را در دستيابي به بازارهاي شرق آسيا و منطقه غرب و مرکزي آسيا و در نهايت اروپا، ياري دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي‌ايران ديروز و در نشست مشترک هيات‌هاي عاليرتبه ايران و تايلند در بانکوک، گفت: امروز اراده دو دولت، توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي‌است.

رئيس جمهوري خطاب به «پرايوت چان اوچا» نخست‌وزير تايلند اظهارداشت: تايلند مي‌تواند پلي براي ارتباطات اقتصادي ايران در منطقه شرق آسيا باشد و ايران هم با زيرساخت‌هاي مناسب در حوزه بنادر و کريدورهاي حمل‌ونقل ريلي ميان جنوب و شمال، همچنين به عنوان با ثبات‌ترين و امن‌ترين کشور منطقه و در قلب بازاري 400 ميليون‌نفري بهترين دروازه براي توسعه روابط تجاري شرق آسيا و تايلند با منطقه، آسياي‌ميانه، قفقاز و اروپا‌ست.

دکتر روحاني با اشاره به ضرورت بهره‌گيري از فرصت‌هاي برجام براي گسترش همکاري دو کشور، تصريح کرد: توسعه و تحکيم روابط دوجانبه ميان ايران و تايلند هم تامين‌کننده منافع دو ملت و هم مکمل همکاري‌هاي منطقه‌اي است.

رئيس جمهوري تقويت همکاري‌هاي بانکي ميان دو کشور را براي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي ضروري خواند و گفت: براي اجراي قراردادهاي جديد اقتصادي، گام‌هاي نخست را برداشته‌ايم و بايد خود را براي آغاز تجارت ترجيحي آماده کنيم.

دکترروحاني با تاکيد بر اين که هيچ مانعي در ايران براي توسعه روابط با تايلند وجود ندارد، افزود: به زودي و با اجراي توافق‌ها و پيشبرد طرح‌ها و برنامه‌هاي مشترک، مي‌توانيم ميزان مبادلات اقتصادي ميان تهران و بانکوک را به دو برابر سطح کنوني ارتقاء دهيم و ضروري است تلاش‌ها در اين زمينه متمرکز شود.

رئيس جمهوري، تسهيل در فعاليت بخش‌هاي خصوصي دو کشور را در توسعه و ارتقاي سطح همکاري‌هاي مشترک بسيار اثر‌گذار دانست و گفت: دو کشور مي‌توانند در بخش‌هاي مرتبط با نفت، گاز و پتروشيمي، شيلات، راهسازي، توليد قطعات خودرو، کشاورزي و مبادلات محصولات باغي و زراعي همکاري و سرمايه‌گذاري کنند.

روحاني با اشاره به برگزاري نشست روز شنبه فعالان بخش خصوصي دو کشور در بانکوک، تکرار اين جلسات را در توسعه و تعميق همکاري‌ها ارزشمند برشمرد و تاکيد کرد که دولت ايران از توسعه همکاري‌هاي بخش خصوصي دو کشورحمايت مي‌کند. رئيس جمهوري همچنين به برقراري مجدد پرواز ميان دو کشور اشاره کرد و گفت: توسعه ارتباطات ناوگان هوايي مي‌تواند به توسعه متوازن همکاري‌ها در حوزه گردشگري کمک کند. روحاني در ابتداي اين نشست هم با قدرداني از برنامه‌ريزي مناسب تايلند براي برگزاري دومين اجلاس سران مجمع گفتگوي ‏همکاري‌هاي آسيا، اظهار اميدواري کرد که اين اجلاس سرآغاز توسعه سريعتر روابط آسيا - آسيا باشد.

رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع تروريسم و خطرات آن براي جهان هم اشاره کرد و گفت: تروريسم، خشونت و افراطي‌گري معضلي جهاني و مبارزه با آن هم نيازمند همکاري همه کشورها ست.

دکتر روحاني تصريح کرد: در مبارزه با تروريسم بايد به ريشه‌هاي فکري و فرهنگي اين معضل توجه داشت و تلاش‌ها را بررفع اين ريشه‌ها متمرکز کرد.

«پرايوت چان اوچا» نخست وزير تايلند هم در اين ديدار با تاکيد بر اين‌که بايد صفحه جديدي در روابط دو کشور گشود، تصريح کرد: دولت تايلند براي توسعه و تعميق روابط با ايران عزم راسخ دارد.

وي با اشاره به شش دهه روابط ديپلماتيک تهران - بانکوک، ميزباني از رئيس جمهوري و هيات ايراني را افتخار بزرگي براي تايلند برشمرد و گفت: بايد ظرفيت‌هاي همکاري را هرچه سريعتر فعال کنيم. ما براي ارتقاي سطح روابط در همه حوزه‌ها کاملا آماده‌ايم و از مشارکت شرکت‌هاي ايراني در پيشبرد پروژه‌ها در تايلند استقبال و همزمان شرکت‌هاي تايلندي را به مشارکت در پروژه‌هاي ايران تشويق مي‌کنيم.

نخست‌وزير‌ تايلند گفت: ايران مي‌تواند پيوند دهنده تايلند با منطقه مرکزي و غرب آسيا و اروپا و تايلند هم مي‌تواند مرکزي براي پيوند ايران با شرق آسيا شود.

پرايوت چان اوچا همچنين بر ضرورت اجراي سريع و کامل همه توافق‌ها ميان دو کشور تاکيد کرد و افزود: روابط دوکشور بايد در حوزه‌هاي فرهنگي، آموزشي و علمي‌ همپا با حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي توسعه يابد.

وي با تقدير از تلاش‌ها و سياست‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ايران در تقويت صلح و ثبات، گفت: با رويکرد ايران درباره تروريسم کاملا موافقم. تروريسم مشکل جهاني است و بايد قبل از هر اقدامي ‌با ريشه‌هاي آن مبارزه کنيم.

دکتر روحاني شامگاه شنبه و در آخرين مرحله از سفر خود به منطقه آسياي جنوب شرقي و براي شرکت در دومين اجلاس سران مجمع گفتگوي ‏همکاري‌هاي آسيا (‌ACD)، وارد بانکوک شد.

ايران و چين از فرصت‌هاي پسا‌برجام بهره بگيرند

رئيس جمهوري در ديدارمعاون رئيس‌جمهوري چين هم با استقبال از روند گسترش همکاري‌هاي تهران - پکن، گفت که اجراي سريع و کامل توافق‌هاي في‌مابين، به تقويت و توسعه اين همکاري‌ها در چارچوب روابط راهبردي شتاب مي‌دهد.

روحاني‌‌، عصر ديروز در محل اقامت خود در ديدار «لي يوان چائو» گفت: روابط با چين همواره براي ايران داراي اهميت بسيار است و ما علاقه‌منديم دو کشور از فرصت‌هاي پسابرجام براي تحقق سريعتر روابط راهبردي بهره بگيرند.

رئيس جمهوري در ادامه بر ضرورت توسعه همکاري‌هاي بانکي ميان دو کشور تاکيد کرد و اظهار داشت: ايران از سرمايه‌گذاري چين درحوزه‌هاي نفت و گاز، حمل و نقل و فناوري در ايران استقبال مي‌کند و دو کشور مي‌توانند به همکاري‌هاي خود در بخش‌هاي علمي‌وفرهنگي عمق بيشتري ببخشند.

روحاني با اشاره به دعوت رئيس جمهوري چين ازوي براي شرکت درنشست آتي مجمع سران همکاري بين‌المللي براي احياي جاده ابريشم، گفت: مساله جاده ابريشم و احياي آن براي توسعه منطقه و همکاري‌هاي اقتصادي بسيارحائز اهميت است و ايران آمادگي دارد نقش تاريخي خود را در اين زمينه تکرار کند.

رئيس جمهوري همچنين با اشاره به اشتراک نظر دو کشور در بسياري از مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي اظهارداشت‌: چين مي‌تواند در بازگرداندن صلح و ثبات در منطقه و به‌ويژه کمک‌هاي انساندوستانه به مردم ستمديده منطقه از جمله يمن و سوريه نقش مهمي ‌ايفا کند.

در اين ديدار، دو طرف همچنين بر تنظيم جهتگيري همکاري‌ها با هدف تحقق برنامه جامع 25 ساله تاکيد کردند.

معاون رئيس جمهوري چين هم در اين ديدار با تاکيد بر اين که همکاري‌هاي تهران - پکن وارد فصل نويني شده است، اظهارداشت: چين از گسترش همکاري‌ها با ايران در همه حوزه‌ها استقبال مي‌کند.

و ي به سفر اخير رئيس جمهوري کشورش به تهران اشاره کرد و گفت: سطح روابط دو کشور در پي اين ديدار به سطح راهبردي ارتقاء يافته و توافق‌ها ميان دو کشور هم در حال اجر است.

لي اظهارداشت: دوره پسا‌برجام فرصت مناسبي را براي آغاز دور جديد روابط ايران و چين ايجاد کرده است، لذا آماده‌ايم روابط راهبردي را بيش‌ازپيش گسترش دهيم.

وي به ضرورت تقويت همکاري‌هاي اقتصادي و بانکي ميان دو کشور اشاره کرد و گفت: چين موسسات مالي را تشويق مي‌کند که با طرف‌هاي ايراني همکاري‌هاي خود را گسترش دهند.


نوشته شده در   دوشنبه 19 مهر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode