ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 2 مهر 1395     |     کد : 107049

رقابت قرآنی بانوان، در بزرگترین مسابقات غیردولتی ایران پایان یافت

دهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه خواهران دارالقرآن امام علی(ع)، با پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی، به کار خود پایان داد.

اعتدال: دهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه خواهران دارالقرآن امام علی(ع)، با پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی، به کار خود پایان داد.
مراسم اختتامیه دهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه خواهران دارالقرآن امام علی(ع)، عصر دیروز (جمعه 2مهرماه 95)، با قرائت پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی و حضور حجت الاسلام و المسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران و شخصیت‌های برجسته قرآنی، در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه تهران) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی توسط مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) قرائت شد.

* آیت الله العظمی مکارم: در پرتو جمهوری اسلامی، توجه قرآن رونق گرفت
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با بیان این که قدرت خداوند در آیات قرآن متجلی است، گفتند: در پرتو نظام جمهوری اسلامی، توجه به قرآن در جامعه ایران، رونق بیشتری گرفت.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در پیامی به مراسم اختتامیه دهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه خواهران دارالقرآن امام علی(ع) که عصر دیروز (جمعه 2مهرماه 95) در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه تهران) برگزار شد، تأکید کردند:

* متن کامل پیام معظم‌له، به شرح ذیل است:
تشکیل این جلسه با شکوه و قرآنی را به همه شما عزیزان و همه دست اندرکاران صمیمانه تبریک می‌گویم و یقین دارم از جلساتی که خداوند متعال آن را دوست دارد و سبب خشنودی خاطر ولی عصر(ارواحنا فداه) می‌باشد، همین است و هر کار قرآنی دارای همین ویژگی‌هاست؛ مخصوصا کاری با وسعت برنامه این جلسه با شکوه که خواهران قرآنی از سراسر کشور در آن جمع هستند.
می‌دانیم بزرگترین معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن است و مهمترین سند حقانیت اسلام و برترین برنامه زندگی سعادت بخش انسان‌ها می‌باشد.
پیغمبر اکرم(ص)، در گفتار حکیمانه اش می‌فرماید: «علیکم بالقرآن فاتخذوه اماماً و قائداً، بر شما باد که چنگ به دامان قرآن بزنید و آن را پیشوا و رهبر خود قرار دهید».
امیر مؤمنان علی(ع) در یک کلام پرمعنا می‌فرماید: «ان الله سبحانه تجلی لهم فی کتابه من غیر ان یکونوا رأوه بما أراهم من قدرته؛ خداوند در قرآن مجید از طریق نشان دادن قدرتش تجلی فرموده، بی آن که مردم او را ببینند».
قدرت نمائی خداوند در قرآن، آن چنان است که هر زمان درباره آن دانشمندان غور و مطالعه کنند، به حقایق بیشتری می‌رسند. گذشت زمان هرگز آن را کهنه نمی کند و تلاوت آن همیشه لذت بخش و مطالعه و دقت در آن همیشه پر فایده و نورانی است.
قرآن شجره طیبه ای است که ریشه‌های آن در اعماق جهان اسلام فرو رفته و شاخه‌های آن بر فراز آسمان‌هاست. تمام جهان بشریت می‌توانند در سایه آن شجره طیبه قرار گیرند و از میوه‌های آن هر زمان بهره مند شوند.
حفظ قرآن، دل و جان را نورانی می‌کند و تلاوت آن، به انسان، نور و صفا می‌بخشد و آهنگ ترتیل آن روح را در آسمان معنویت به پرواز در می‌آورد و شادی می‌آفریند.
بسیار خوشوقتیم که در پرتو نظام جمهوری اسلامی، قرآن در جامعه ما رونق بسیار بیشتری گرفته و در هر گوشه حافظان و قاریان توانان و حافظان، مخصوصا در میان خواهران عزیز به چشم می‌خورد.
حضور قرآن در جامعه نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده ولی هنوز تا رسیدن به حد لازم راه بسیاری در پیش داریم.
اما نباید فراموش کرد که قرآن مجید قبل از همه این‌ها برنامه عمل است. امیر مؤمنان در آخرین وصایای خود فرمود: «الله الله فی القرآن لایسبقنکم بالعمل به غیرکم؛ مسلمانان! خدا را، خدا را، در باره قرآن به شما می‌گویم، مبادا، دیگران با عمل به قرآن، بر شما پیشی گیرند و شما تنها به ظاهر قرآن مشغول باشید».
امیدوارم تمام شما خواهران عزیز، این کلام امیر مؤمنان را آویزه گوش کنید و هر روز برنامه عملی خود را از قرآن بگیرید.
بحمدالله به وسیله بانی خیر، جوائز خوبی برا حافظان و قاریان و ترتیل خوانان در نظر گرفته شده ولی بالاتر از این جایزه‌ها، جوایز الهی است که در دنیا برکت به زندگی شما می‌بخشد و در قیامت به حاملان قرآن گفته می‌شود: «بخوانید و به درجات بالاتر و بالاتر عروج کنید». خداوند این توفیق را برای همه شما عزیزان مستدام بدارد.
بازهم از همه شما عزیزان و از دست اندرکاران به خاطر تشکیل این جلسات نورانی تشکر می‌کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
ناصر مکارم شیرازی

* شرکت 260 نفر از خواهران سایر کشورها در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
پس از قرائت پیام این مرجع تقلید، مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن امام علی(ع) گزارشی از روند برگزاری مسابقات ارائه کرد.
مرتضی نجفی قدسی، مدیر اجرائی دارالقرآن امام علی(ع)، در این مراسم اظهار داشت: با وجود این که امسال برای اولین بار، ثبت نام در مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) به صورت اینترنتی صورت می‌گرفت، 5 هزار و 200 نفر ثبت نام کردند.
وی افزود: همچنین هیچ گونه تبلیغات خاصی برای این مسابقات صورت نگرفت و برای مثال حتی یک دقیقه تبلیغ تلویزیونی نداشتیم و فقط به اطلاعیه سایت دارالقرآن امام علی(ع) و پیامک به شرکت کنندگان سال‌های قبل بسنده کردیم، اما با این وجود شاهد استقبال بالای 5 هزار نفری بانوان از این مسابقات بودیم که نشان از تمایل بسیار بالای خواهران کشور به قرآن کریم دارد.
دبیر اجرائی دارالقرآن امام علی(ع) تأکید کرد: در مسابقات سراسری قرآن کریم در کشور، تا کنون شاهد این حجم از استقبال شرکت کنندگان نبودیم که این امر حکایت از جایگاه دارالقرآن امام علی(ع) نزد قرآن پژوهان و علاقه مندان به قرآن در کشور دارد.
وی در خصوص جزئیات برگزاری این مسابقات، گفت: یک هفته زمان برگزاری مسابقات در نظر گرفته شد و در طول آن 10 گروه داوری، ارزیابی شرکت کنندگان را به عهده داشتند تا نفرات اول تا سوم هر رشته را مشخص کنند.
نجفی قدسی خاطرنشان کرد: تشکل‌های قرآنی بسیاری از شهرستان‌ها، نفرات برگزیده خود را برای شرکت در این مسابقات آماده و اعزام کردند که نمونه‌های شاخص آن استان قزوین بود.
وی با اشاره به تمجید مراجع تقلید از مسئولان دارالقرآن امام علی(ع) برای برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی با استقبال از این مسابقات، پیامی را برای آن صادر کردند که نشان از توجه مراجع عظام به مسابقات قرآنی دارد.
مدیر اجرائی دارالقرآن امام علی(ع) خاطرنشان کرد: دارالقرآن امام علی(ع) تلاش دارد تا با برگزاری این مسابقات، امکان رقابت برای همه علاقه مندان به قرآن در سراسر کشور را فراهم کند و هر کسی که توانائی شرکت در این مسابقات را در خود می‌بیند می‌تواند در آن شرکت کند.
وی افزود: ما حتی از شرکت کنندگان سایر کشورها نیز ممانعت نکرده و حتی از آن‌ها استقبال می‌کنیم که شرکت 260 نفر از خواهران سایر کشورها به ویژه افغانستان و پاکستان در این مسابقات، شاهد این مدعاست.
نجفی قدسی در پایان، گفت: نفرات اول تا سوم این مسابقات، مورد تشویق قرار خواهند گرفت تا در نتیجه شاهد توجه و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم.

* در ادامه این برنامه حنانه خلفی، حافظ خردسال قرآن کریم به قرائت قرآن کریم برای حاضران در مراسم پرداخت.
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران و مهدی قره شیخ لو رئیس دارالقرآن کریم کشور از دیگر برنامه این مراسم بود.

* حجت الاسلام و المسلمین صدیقی بیان کرد:  اعجاز  علمی قرآن کریم در  800 آیه
امام جمعه موقت تهران، با بیان این که قرآن جام جم حقیقی است و می‌توان جمال و قدرت خداوند را در آن مشاهد کرد، گفت: راه حل مشکلات دنیای پرتلاطم امروز، توجه به قرآن کریم است.
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی، در این مراسم طی سخنانی گفت: بسیاری از دشمنان اسلام از طریق شبکه‌های خود تلاش دارند بین جوانان و قرآن جدائی بیاندازند اما در همین شرایط می‌بینیم که بسیاری از جوانان ما زندگی خود را به نور قرآن روشن کرده اند که جای تبریک و تشکر دارد.
وی افزود: از برگزار کنندگان و بانیان این مسابقات عظیم قرآن کریم نیز تشکر کرده و صمیمانه به آنان تبریک می‌گویم چرا که ترویج فرهنگ قرآن و توجه به آن در جامعه، بسیار ضروری و از اهمیت بالائی برخوردار است.
امام جمعه موقت تهران، با بیان این که قرآن جام جم حقیقی است و می‌توان جمال و قدرت خدا را در آن مشاهده کرد، گفت: اگر کسی اهل مدیریت و سیاست است، بهترین و کارآمدترین سیاست و نحوه مدیریت در قرآن مطرح است؛ همچنین در قرآن حدود 800 آیه اعجاز علمی قرآن کریم است که نشان از جامعیت قرآن کریم دارد.
وی افزود: همچنین شیرین ترین حکایات و مطالب تاریخی در قرآن کریم وجود دارد که 200 نمونه بارز در این زمینه قابل ذکر است؛ به صورت کلی قرآن کتاب هدایت است و در تمام زمینه‌ها مطالب قابل عرضه ای دارد.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، در ادامه سخنان خود گفت: خداوند برای ارتباط هر چه بیشتر انسان‌ها با خودش، اذکار مختلفی را در قرآن کریم آورده است و این نشان می‌دهد که خداوند همواره همراه انسان‌هاست و راه ارتباط با خودش را در معرض انسان‌ها قرار داده است.
وی افزود: خداوندی که محافظ انسان‌ها و روزی دهنده انسان‌ها و مقلب القلوب است، دل‌ها را با هم مأنوس کرده و خداوند عشق و معرفت است.
رئیس بنیاد بین المللی غدیر، با بیان این که از مهمترین تأکیدات قرآن کریم، اقامه نماز است، گفت: نماز واقعی انسان را از گناهان مختلف باز می‌دارد.
وی خطاب به حافظان و قاریان قرآن کریم، گفت: قرآنی که با غفلت خوانده شود، فایده ای ندارد، و لذا ضروری است که همواره قرآن را با توجه و حضور قلب خواند و بدانیم که زمانی قرآن می‌خوانیم، یعنی خداوند در حال حرف زدن با انسان است.
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در ادامه سخنان خود با بیان این که جامعه امروز جامعه بیماری است، و مردم دنیا از انواع حق کشی‌ها و دروغ و ریا رنج می‌برند، تأکید کرد: قرآن کریم نسخه ای است که هم درد‌ها و هم درمان آنان را گفته است و از این رو باید گفت که نسخه نجات بخش دنیای پرتلاطم امروز است.
وی خاطرنشان کرد: راه عزت و قرب الهی، توسط قرآن کریم نشان داده شده و هر کس از این راه رفت، به سر منزل مقصود رسیده و به معنای واقعی به آرامش خواهد رسید؛ بر خلاف افراد مختلفی که شاید از انواع نعمات دنیائی برخوردار باشند اما آرامش نداشته باشند.
امام جمعه موقت تهران، در ادامه تصریح کرد: اگر امروز مدیران کشور در برخی مواقع به مشکلاتی برخورده و در حل مشکلات ناکام هستند، به خاطر عدم توجه کافی به قرآن است و قطعا با توجه کافی به قرآن، راه حل بسیاری از مشکلات پیدا خواهد شد.

* رئیس سازمان دارالقرآن کریم: بر سر سفره قرآن
مدیون شهدا هستیم
مهدی قره شیخ لو، رئیس دارالقرآن کریم کشور نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره هفته دفاع مقدس اظهار داشت: پهن شدن سفره قرآنی در کشور و استفاده از برکات آن در جامعه را مدیون شهدای هشت سال دفاع مقدس هستیم.
وی افزود: برای ارج نهادن بر مقام شامخ شهیدان و ادامه دادن راه پربرکت آنان، باید همواره در راه ترویج قرآن کریم گام برداریم.
مدیر دارالقرآن کریم کشور، با اشاره به شرکت بیش از 5 هزار نفر از بانوان در دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) گفت: حضور این تعداد از حافظان و قاریان قرآن، بسیار قابل توجه است و نشان از جا افتادن مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نزد قرآن پژوهان کشور دارد.
وی اضافه کرد: شرکت کنندگان در دهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم دارالقرآن امام علی(ع)، خواهرانی از سراسر کشور و در رده‌های مختلف سنی هستند.
قره شیخ لو در پایان سخنان خود، با بیان این که مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در سطح بسیار بالایی برگزار شد، گفت: حضور بیش از 5هزار شرکت کننده در مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی(ع) که آمار سه برابری شرکت کنندگان نسبت به سال قبل را نشان می دهد، نشان از مقبولیت این مسابقات در نزد حافظان و قاریان قرآن کشور دارد.

* تقدیر از برگزیدگان
پایان بخش این مراسم نیز، تقدیر از برگزیدگان دهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم دارالقرآن امام علی(ع) بود که از بین 5هزار 200 شرکت کننده برگزیده شده‌اند و هدایای نقدی برگزیدگان استان‌های تهران و البرز در این مراسم که بعد از صرف ناهار برگزار شد، تقدیم گردید و قرار شد هدایای نقدی برگزیدگان سایر استان‌ها به حساب‌های آنها واریز شود.


نوشته شده در   جمعه 2 مهر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode