ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 27 شهريور 1395     |     کد : 106854

انرژي هسته‌اي بايد زمينه همكاري كشورهاي منطقه شود

دكتر صالحي در سمپوزيوم سالانه انجمن جهاني هسته‌اي:

دكتر صالحي در سمپوزيوم سالانه انجمن جهاني هسته‌اي:
انرژي هسته‌اي بايد زمينه همكاري كشورهاي منطقه شود


سرويس سياسي – اجتماعي: رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در سخناني در نشست سالانه انجمن جهاني هسته اي در لندن، گفت : تهران آماده مشارکت و همکاري با کشورهاي منطقه در حوزه توسعه انرژي هسته اي است.

به گزارش ايرنا، علي اکبر صالحي ديروز در جريان اين نشست که حميد بعيدي نژاد سفير جديد ايران در لندن هم حضور داشت، با اشاره به علاقه مندي کشورهاي حوزه خليج فارس براي توسعه انرژي هسته اي، تاكيد کرد : تهران آماده مشارکت، همکاري و در دسترس قرار دادن تجارب خود به کشورهاي منطقه در اين حوزه است.

وي همچنين به روند افزايش همکاري هاي بين المللي سازمان انرژي اتمي پس از انعقاد توافق هسته اي برجام با کشورها و صاحبان صنايع هسته اي اشاره و از شرکت هاي علاقه مند به همکاري براي همکاري و مشارکت در پروژه هاي اين سازمان دعوت به عمل آورد.

صالحي همچنين با مروري بر اجراي برنامه هسته اي ايران، از هدفگذاري براي توليد 20هزار مگاوات برق هسته اي خبر داد و افزود: براي رسيدن به اين هدف علاوه بر نيروگاه موجود بوشهر، ايران طي چند روز گذشته قرارداد جديدي براي ساخت دو نيروگاه جديد در بوشهر با روسيه منعقد کرده است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در اين باره سرمايه گذاري بر روي نيروگاه هاي کوچک تا 100 مگاوات هم را به عنوان اولويت هاي کشور در دست اجرا دارد.

صالحي به مشارکت سازمان انرژي اتمي ايران در به کارگيري انرژي

هسته اي در توليد واکسن و دارو و همچنين در بهبود توليد محصولات کشاورزي و قراردادهايي که در اين باره ميان اين سازمان و وزارت بهداشت و ديگر سازمان هاي ذيربط منعقد شده است، اشاره کرد.

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان همچنين با تاکيد بر اهميت استفاده از انرژي پاک هسته اي در اهداف توسعه در کشورهاي جهان، همکاري هاي ايران و کشورهاي صنعتي هسته اي جهان به ويژه در دوره پسابرجام را تشريح کرد.

انجمن جهاني هسته اي سازمان بين المللي متشکل از مديران ارشد صنايع سازمان ها و شرکت هاي فعال در صنعت هسته اي در جهان 400 عضو دارد که عمده ترين نقش را در توليد و بهبود مستمر انرژي هسته اي براي کاربردهاي صلح آميز برعهده دارند.

طي سال هاي گذشته با تحريم هاي شوراي امنيت عليه برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران، مشارکت کشورمان در اين انجمن عملا به حالت تعليق در آمده بود.

ايران به دنبال لغو تحريم ها و محدوديت ها پس از توافق هسته اي ژنو و اجراي برجام، پس از سال ها در بالاترين سطح در سمپوزيوم سالانه انجمن جهاني هسته اي شرکت کرده است.

در نشست سه روزه تخصصي و سالانه سازمان بين المللي "انجمن جهاني هسته اي" که مقر آن در انگليس است، رئيسان و کارشناسان هسته اي از بخش هاي دولتي و خصوصي از بيش از 35 کشور جهان شرکت دارند.

براساس گزارش انجمن جهاني هسته اي، 85 درصد از شرکت کنندگان در اين نشست نمايندگان 240 شرکت فعال در حوزه هسته اي هستند.

ايران برجام را نقض نخواهد کرد

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در انديشکده شوراي اروپايي روابط خارجي در لندن، با تاکيد بر پايبندي تهران به تعهداتش در برجام ، گفت: توقع داريم که طرف مقابل هم هرچه سريعتر به تعهداتش در حوزه رفع تحريم ها عمل کند.

دکتر علي اکبر صالحي افزود: از زمان توافق هسته اي وين تاکنون، آژانس بين المللي انرژي هسته اي دو گزارش ارائه کرده که در آنها بر پايبندي ايران به توافق هسته اي اشاره شده است.

وي با بيان اين که دو طرف بايد به تعهداتشان عمل کنند، تاكيد کرد: در غير اين صورت شرايط به گونه اي خواهد بود که يک طرف به طور كامل به تعهداتش عمل و طرف ديگر به طور دائم بهانه تراشي مي کند.

صالحي اظهار داشت: از طرف مقابل توقع داريم هرچه سريعتر به تعهداتش براي تحريم ها جامه عمل بپوشاند.، هرچند بردباريم و بلافاصله نسبت به اهمال کاري هاي طرف مقابل واکنش نشان نمي دهيم. لذا اگر مسئولانه عمل کنيم، خصومت ها پايان داده مي شود و دنيا امن تر خواهد شد.

رئيس سازمان انرژي هسته اي کشورمان در بخش ديگري از اظهاراتش به سياست هاي ناکارآمد و ستيزجويانه واشنگتن در منطقه اشاره کرد و گفت: اين سياست ها سبب بروز ناامني و بي ثباتي در همسايگي ايران شده است.

وي تشديد تحريم ها عليه ايران را از ديگر سياست هاي غلط کاخ سفيد در گذشته برشمرد و گفت: با اين حال ايران به گونه اي مقتدرانه در مذاکرات هسته اي ظاهر و بر حصول توافق اصرار داشت. ايران با پايبندي به تعهداتش و بنا به توصيه هاي مقام معظم رهبري، برجام را نقض نخواهد کرد.

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان درباره احتمال نقض برجام از سوي رئيس جمهوري آتي آمريکا، گفت: برجام يک مساله شخصي نيست و رئيس جمهوري آينده آمريکا بايد طبق ضوابط و تعهدات بين المللي عمل کند.

وي با بيان اين که توافق هسته اي ژنو از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد به تصويب رسيده است، تاكيد کرد: چنانچه کاخ سفيد بخواهد مسير ديگري را در آينده طي کند، هزينه بر خواهد بود.صالحي در بخش ديگري از اظهاراتش، گفت: ايران با هيچ نظارت يا بازرسي جديدي علاوه بر بازرسي هاي مصرح در متن توافقنامه، موافقت نخواهد کرد.وي سپس به تبيين ديدگاه هاي مطرح شده درباره فوايد و آثار برجام پرداخت و گفت: فشار قابل توجهي بر‌روي مذاکره کنندگان وارد مي آيد ولي به هرحال کارهاي ما در جريان است. حساب شده گام برمي داريم و از روي احساسات واكنش نشان نمي دهيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سئوالي درباره مواضع رياض در قبال تهران، گفت: چند سال در عربستان زندگي کرده ام ولي در کمال احترام بايد بگويم که دولت جديد خردمندانه عمل نمي کند. اگر به جاي دولت عربستان بودم، با ايران مقابله نمي کردم و مسير تعامل را در پيش مي گرفتم.لذا آينده خوبي را براي آينده عربستان، چه در حوزه سياست خارجي و چه در حوزه مسائل داخلي اش متصور نيست.

رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان در پاسخ سئوال خبرنگاري درباره احتمال همکاري ايران با کره جنوبي در حوزه هسته اي گفت: ايران پيشنهادي را در اين باره دريافت نکرده است.

گفتگو با وزير دارايي انگليس

بنا به اين گزارش رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان كه براي شرکت در نشست سالانه سازمان بين المللي " انجمن جهاني هسته اي " به انگليس سفر كرده است، با فيليپ هاموند وزير دارايي انگليس درباره ضرورت رفع موانع بانکي با ايران گفتگو کرد.

صالحي در مصاحبه با ايرنا درباره جزئيات اين ديدار گفت: بعد از عملي شدن برجام گشايش هاي فراواني ايجاد شد و خيلي از بانک ها اكنون با ايران کار مي کنند. با اين حال بانک هاي بزرگ هنوز وارد ميدان نشده اند .در جريان ديدار با آقاي هاموند اين مساله مطرح شد و من احساس کردم که وي تلاش مي کند راه حل هايي براي رفع اين مشکل پيدا کند.

وي افزود: ما در اين باره به طور مفصل صحبت کرديم اما تا نتيجه قطعي و کاملي نگيريم نمي توانيم قطعا موضوع را مطرح کنيم، لذا اين طور مي‌توان گفت که کار رو به پيشرفت است و به جد موضوع دنبال مي شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان همچنين در بروکسل با " فدريکا موگريني" رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار و درباره روند اجراي برجام و مشکلات موجود به ويژه درباره مشکلات پولي و بانکي که به دنبال تحريم هاي آمريکا عليه ايران همچنان پس از اجراي برجام وجود دارد، گفتگو کردند.

رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا پس از اين ديدار گفت: طرف ايراني و اروپايي توافقنامه برجام را به طور کامل اجرا کردند. ما برجام را اجرا کرده‌ايم. هنوز مشکلات جزيي وجود دارد که هر دو طرف مي‌توانند بر آن غلبه کنند.

وي گفت: درباره مشکل بانکداري به طور خاص ما و شخص من بانک‌هاي اروپايي را به رفتن به ايران و مشارکت در طرح‌هاي توسعه تشويق مي‌کنيم. وقتي ديدم در شش ماه اخير مبادلات بازرگاني ايران و اتحاديه اروپا افزايشي باور نکردني يافته است، خيلي اميدوار شدم. ما به افزايش مبادلات خود در بخش بازرگاني و بخش‌هاي دانشگاهي، تحقيقاتي، علمي، فن‌آوري، فرهنگ و انرژي ادامه خواهيم داد.

موگريني افزود: چندين کانال براي همکاري ايران و اتحاديه اروپا گشوده‌ايم و به آرامي، اما پيوسته، کانال‌ها را مي‌گشاييم و همکاري را تحقق مي‌بخشيم.وي گفت که به نتيجه‌بخش بودن اين همکاري‌ها در نظام بانکي خوشبين است.

ديدار و گفتگو با کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا و همچنين وزير امور خارجه بلژيک از برنامه هاي ديگر سفر صالحي بود كه انجام شد.

بيانيه مشترک کشورهاي اتمي درهمين حال پنج کشور داراي سلاح اتمي به مناسبت هفتمين نشست مشترک خود در واشنگتن، بيانيه‌اي منتشر و در آن به مسائل مرتبط با جنبه صلح‌آميز انرژي اتمي و وظايف ديگر کشورها در اين باره و همچنين از پايبندي خودشان به تعهدات برجامي استقبال و بر آن تاكيد كردند.

در اين بيانيه به معاهده منع اشاعه اتمي (NPT) به عنوان مبنايي قابل قبول براي فعاليت‌هاي اتمي همه کشورها اشاره شده و آمده است که پنج کشور هسته‌اي هم به اين روند کمک خواهند کرد.کشورهاي داراي سلاح هسته‌اي همچنين از روند خلع سلاح هسته‌اي حمايت و اقدامات متضاد با اين روند را مايه نگراني توصيف کردند.

همچنين در بند 9 بيانيه پاياني نشست واشنگتن به مساله ايران اشاره شده و آمده است: آنها (پنج کشور اتمي) از پايبندي خود به برنامه جامع اقدام مشترک که مورد حمايت قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد است، استقبال مي كنند و آن را مورد تأکيد قرار مي‌دهند.

در ادامه بيانيه کشورهاي اتمي تاكيد شده است: اجراي موفق برجام اطمينان مي‌دهد که برنامه هسته‌اي ايران صرفاً صلح‌آميز است و به ايران اين امکان را مي‌دهد که کاملاً از حق خود براي استفاده از انرژي صلح‌آميز بر اساس مفاد NPTو الزامات مورد قبول ايران ذيل اين معاهده، بهره‌مند شود.

در انتهاي بخش ايراني بيانيه پنج کشور اتمي، بدون اشاره به مورد خاصي، اين کشورها از ايفاي نقش مستقل و مهم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در قبال ايران «قوياً» حمايت کردند.

وزراي خارجه 1+5 ديدار مي‌کنند

وزراي خارجه گروه 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين به علاوه آلمان) قصد دارند در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک در 22 سپتامبر (اول مهرماه) درباره برجام ديدار و گفتگو کنند.


نوشته شده در   شنبه 27 شهريور 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode