ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1395     |     کد : 106316

رئيس‌جمهوري: رويکرد دولت،تصميم‌گيري خردمندانه بر مبناي منافع ملي است‏

رئيس جمهوري در مراسم اختتاميه جشنواره شهيد رجايي، دستيابي به اهداف را در گرو پايبندي به راه شهيدان رجايي و باهنر دانست و با تاکيد بر اين که تا مردم را ولي نعمت خود ندانيم، موفق نخواهيم بود، افزود: رويکرد دولت تدبير و اميد، تصميم‌گيري دقيق و خردمندانه بر مبناي معيارهاي ديني، اخلاقي و منافع ملي است.

رئيس جمهوري در مراسم اختتاميه جشنواره شهيد رجايي، دستيابي به اهداف را در گرو پايبندي به راه شهيدان رجايي و باهنر دانست و با تاکيد بر اين که تا مردم را ولي نعمت خود ندانيم، موفق نخواهيم بود، افزود: رويکرد دولت تدبير و اميد، تصميم‌گيري دقيق و خردمندانه بر مبناي معيارهاي ديني، اخلاقي و منافع ملي است.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني با بيان اين که در دولت يازدهم همه تصميمات دولت در افکار عمومي‌و رسانه‌هاي همگاني به دقت مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، به موضوع مذاکرات هسته اي پرداخت و تاكيد كرد: در تاريخ ايران سابقه نداشته است که از نحوه سخن گفتن، قدم زدن، لبخند زدن تا کلمه کلمه تصميم‌گيري‌ها، متون و پيوست‌ها در مجامع عمومي، خطبه‌ها، دانشگاه‌ها، تريبون‌ها و رسانه‌ها، به اين ميزان مورد دقت واقع شده باشد. اين که تصميمات دولت تا اين حد مورد بحث عمومي‌و رسانه‌هاست، سنت حسنه‌اي است که بايد به ساير قوا و نهادها تعميم يابد. رئيس جمهوري اظهارداشت: مردم حق سخن گفتن، فکر کردن و اظهارنظر در هر کلام، سخن و تصميمي‌را در نظام دارند، اما همانگونه که مقام معظم رهبري تأکيد فرمودند، نقد بايد منصفانه و توأم با راه‌حل باشد.

دکتر روحاني با بيان اين که اگر احترام، ادب، اخلاق، نقد منصفانه و ارائه راه‌حل در جامعه حکمفرما شود، تصميمات دقيق‌تر اتخاذ مي‌کنيم، افزود: براي تصميم‌گيري و تصميم‌سازي دقيق‌تر و همچنين سازگاري با روح قوانين اساسي، سازمان برنامه و بودجه به عنوان بازوي رئيس‌ جمهوري در برنامه‌ريزي، اجرا و نظارت بر بودجه و همچنين سازمان اداري و استخدامي‌به عنوان بازوي ديگر در مسائل اداري و استخدامي‌تشکيل شد. رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که نظام اداري بايد محصول محور و نه ساعت محور باشد، تاكيد كرد: آيا پر کردن ساعت به معناي ارائه خدمت است، يا اين که محصول کار نشان مي‌دهد که آن عمل چقدر دقيق بوده است. دکتر روحاني با بيان اين که پيچيدگي‌هاي اداري بايد براي گشايش امور مردم رفع شود، افزود: اصلاح و تحول نظام اداري ماموريت سازمان اداري و استخدامي‌است.اين سيستم حجيم اداري و بروکراسي با پيچ و خم‌هاي اداري جلو سرعت را گرفته است و بايد کاري کنيم که مردم براي انجام امور اداري خود با مشکل مواجه نشوند.

رئيس‌ جمهوري اظهارداشت: مردم را در طبقات و ميزهاي ادارات سرگردان نکنيد؛ بايد در يک نقطه به کار مردم رسيدگي شود و بي ترديد با دولت الکترونيک بخش بزرگي از مشکلات حل و فصل شده است. وي بر ضرورت اجرايي و عملياتي شدن نقشه راه براي اصلاح نظام اداري و همچنين برنامه جامع اصلاح که پيشتر تصويب شده است، تأکيد کرد و افزود: با اجراي اين دو برنامه بايد به مرحله‌اي برسيم که مردم در نهايت احساس کنند تحول خوبي در نظام اداري به وجود آمده است.

رئيس‌ جمهوري مقررات‌زدايي، ادغام، کوچک‌سازي دستگاه‌هاي اداري و همچنين اصلاح برخي آيين‌نامه‌ها را از ديگر نکات در اصلاح نظام اداري برشمرد و اظهار داشت: رضايت مردم و مراجعه‌کننده معيار است. هر جا که مي‌توانيم بايد رقابت ايجاد کنيم و اگر رقابت وجود نداشته و اختصاص و انحصار جاي آن را گرفته باشد، مشکل به وجود خواهد آمد.

وي با بيان اين که دستگاه بي رقيب ناکارآمد مي‌شود و انحصار مشکل آفرين است، تاكيد كرد: بايد کاري کرد که يک فرد احساس نکند که سازماني منحصراً در اختيارش است و نبايد امضاي طلايي درست کنيم که اين فساد و مشکل‌آفرين است.

دکتر روحاني مبارزه با فساد را وظيفه بزرگ دولت دانست و گفت: دولت در برخورد با فساد به ريشه‌ها مي‌پردازد و در بحث حقوق‌هاي نامتعارف هم دولت به ريشه‌ها پرداخت تا با قانوني شفاف، مقام ذينفع نتواند تصميم‌گير باشد و دستگاه‌هاي نظارتي هم نظارت لازم را به عمل آورند.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اين که قبل از بگير و ببند، بايد مباني فساد را از بين برد، افزود: مشکل حقوق‌هايي که مطرح شده است‌، مشکل يک قوه يا دو قوه نيست‌، بلکه سراسري است و تا زماني که در کشور قوانين، مقررات، پرداخت‌ها و درآمدها شفاف نيست و همچنين بخش‌هاي خصولتي وجود دارد، فساد و مشکل هم وجود خواهد داشت‌، لذا ضروري است سيستم را از بنيان اصلاح کنيم.

رئيس‌ جمهوري با قدرداني از همه کارکنان و مديران صادق، مخلص و خدمتگزار، اظهارداشت: مشکلات در کشور به اکثريت برنمي‌گردد.

دکتر روحاني با بيان اين که اگر دولت کاري جز برجام يا طرح تحول سلامت نکرده بود، براي دستاورد سه ساله کافي بود، اظهار داشت: برجام به معناي اين است که قدرت سياسي ايران اسلامي‌را به رخ دنيا و قدرت‌هاي بزرگ کشانديم و اين که ديپلمات‌هاي کشور توانستند قطعنامه‌ها عليه ايران را لغو کنند كه براي تاريخ کشور کافي است.

رئيس‌ جمهوري گفت: بايد به ايستادگي ملت و کار مخلصانه ديپلمات‌هاي کشورمان افتخار کنيم‌. رفتار کودکانه‌، حزبي و جناحي عمل کردن ما را از وظايف اصلي منحرف نکند.

دکتر روحاني با تأکيد بر اين که کفران نعمت و ناديده گرفت تلاش خدمتگزاران موجب خسارت به مردم است، افزود: مگر مي‌شود انسان در برابر خدمت عده‌اي مخلص شکرگزار نباشد؟ امروز ديوارهاي تحريم ويران و شرايط بانکي و مالي سرمايه‌گذاري، صادرات و واردات کالا و خدمات سهل و آسانتر شده است. رئيس‌ جمهوري همچنين طرح تحول سلامت در طول سه سال گذشته را از اقدامات بسيار مهم و ارزشمند دولت تدبير و اميد برشمرد و گفت: اکنون مردم با هزينه کمتر، عزت و احترام بيشتر، زمان کوتاهتر و بدون زحمت‌، خدمات درماني و پزشکي دريافت مي‌کنند که اين کاري بسيار بزرگ است.

دکتر روحاني با بيان اين که هزينه‌هاي بر دوش بيمار طي اجراي طرح تحول سلامت از نزديک 36 تا 37 درصد به حدود 3 تا 6 درصد کاهش يافته است، افزود: در طول مدت اجراي اين طرح 16.3 ميليون نفر از مزاياي طرح تحول سلامت بهره بردند که اين به معناي همه خانوارهاي ايراني است.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به ثبات اقتصادي و همچنين آرامش بازار سهام، ارز، طلا و کالا، گفت: بايد قدردان آرامش کنوني در بخش اقتصادي و مالي کشور باشيم. در سه سال گذشته نرخ تورم ماه به ماه کاهش يافت و از 45 درصد به زير 8 درصد در نقطه به نقطه رسيديم که اين امر بزرگ در تاريخ کشور سابقه نداشته است. دکتر روحاني با اشاره به آمار رشد اقتصادي 4.4 درصدي در سه ماهه نخست امسال، افزود: ان‌شاء‌الله در سال 95 شاهد رونق اقتصادي در کشور خواهيم بود.

رئيس‌ جمهوري با طرح اين پرسش که عده‌اي با پول بيت المال به اميد ملت لطمه مي‌زنند، اين کاربه نفع چه کسي جز دشمن است؟ گفت: چرا عده‌اي با پول بيت المال و از طريق روزنامه و خبرگزاري به اميد مردم ضربه مي‌زنند؟ بايد واقعيات را به مردم گفت و رهبر معظم انقلاب هم در ديدار اخيرشان با اعضاي هيأت دولت در مسأله اعتماد و اميد به عنوان دو اصل مهم تأکيد کردند.

وي با بيان اين که کشور متعلق به همگان است و براي حزب و جناح خاصي نيست، افزود: آيا اين افتخار نيست که در کشاورزي به سمت خودکفايي حرکت کرده‌ايم و در انبارهاي کشور حدود 14 ميليون تن گندم، ذخيره وجود دارد.

رئيس‌ جمهوري تحول در راه‌ها، بنادر و عبور هواپيماها از آسمان ايران و همچنين اتصال راه‌آهن به منطقه را از کارهاي بزرگ و در حال انجام دولت تدبير و اميد برشمرد.

دکتر روحاني با بيان اين که دولت توانست طي چند ماه صادرات نفت و ميعانات گازي را به مقدار قبل از تحريم برساند، اظهار داشت: طي شش ماه از اجراي برجام تا خرداد توانستيم توليد نفت را از 2 ميليون و 700 هزار بشکه به 3 ميليون و 800 هزار بشکه برسانيم. از همه کارکنان دولت در سراسر کشور قدرداني مي‌کنيم و دست همه کارگران و کشاورزان را که در مزارع و کارخانه‌ها در مسير توليد و خدمت‌رساني به مردم تلاش مي‌کنند، مي‌بوسيم.

اختصاص وام‌مسکن با نرخ سود تک‌رقمي

دکتر روحاني در ادامه از اختصاص وام مسکن به مسکن اولي‌ها با نرخ سود تسهيلات تک رقمي‌خبر داد و گفت: دولت يازدهم به عنوان هديه در هفته دولت به مسکن اولي‌ها وام مسکن در بافت‌هاي فرسوده با رقم سود تسهيلات 8 درصد و بافت‌هاي غيرفرسوده با نرخ 9.5 درصد با بازپرداخت 12 ساله خواهد داد که اين قدم بزرگ براي خانه دار شدن جوانان است.

رئيس جمهوري در ابتداي سخنان خود هم با تأکيد بر اين که يافتن شخصيت‌هايي چون شهيدان رجايي و باهنر در تاريخ آسان نيست، اظهارداشت: ويژگي شاخص شهيدان رجايي و باهنر، دانش، اخلاص و فداکاري در خدمت به مردم بود. اگر الگوي همه مسئولان و کارمندان اين دو شهيد بزرگوار باشد، بي‌ترديد به نقطه مطلوب دست خواهيم يافت.

دکتر روحاني با بيان اين که رفتار و اخلاق کارمندان و مديران در برخورد با مراجعه کنندگان امري بسيار مهم است، افزود: بايد باور داشته باشيم که مردم مراجعه کننده، ولي‌نعمتان ما هستند و اگر به اين امر معتقد نباشيم نظام اداري درست نخواهد شد.

رئيس‌ جمهوري با تأکيد بر اين که بايد به مردم خدمت بي‌منت داشته باشيم، افزود: چه بسا آن مراجعه کننده در نزد پروردگار از همه ما جايگاه بالاتري داشته باشد و حتي اگر مورد مراجعه هم مربوط به بخش کاري ما نباشد، حداقل با کلام نرم با آن طرف صحبت و با اخلاق حسنه برخورد کنيم. هر مقدار تواضع و ادب در برابر مردم مراجعه‌کننده بيشتر شود در جامعه عزيزتر هستيم و در پيشگاه خداوند بزرگ داراي اجر و مزد بيشتري خواهيم بود.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که وابستگي به ارگان خاص به معناي آن نيست که بخش همسايه و رقيب را در مقام عمل تضعيف كنيم، اظهار داشت: تعصب بخشي نبايد موجب دوري از انصاف باشد.

دکتر روحاني با بيان اين که قبل از تصميم گيري نهايي عادلانه و منصفانه قضاوت ‌کنيم و بعد از قضاوت هم تسليم باشيم و اجرا کنيم، افزود: بايد اخوت، همفکري، همکاري، هم‌افزايي اقدامات به عنوان هدف واحد در دستگاه‌هاي مختلف در نظر گرفته شود، چرا که واگرايي مي‌تواند به مردم عادي و مراجعه‌کننده صدمه بزند.

رئيس‌ جمهوري با بيان اين که بايد همه دستگاه‌هاي دولت به مردم، جامعه، نظام و کشور خدمت کنند، تأکيد کرد: بايد در تصميم‌گيري، تصميم‌سازي و اجرا و نظارت به دقت و حساب شده عمل کنيم.

پيش از سخنان رئس جمهوري جمشيد انصاري، معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان امور اداري و استخدامي، استقرار حکمراني خوب را از اهداف نظام اداري دولت تدبير و اميد دانست و گفت: دولت اثربخش، کارا، متعهد به آرمان‌هاي نظام و خدمت رسان به مردم در دستور کار قرار گرفته است. منطقي کردن حجم دولت، چابک سازي، بهره گيري از فن‌هاي مديريتي، صيانت از حقوق مردم‌، ارتقا سلامت نظام اداري، توجه ويژه به کارکنان‌، توسعه دولت الکترونيک و فن آوري‌هاي نوين از جمله اهداف و برنامه‌هاي دولت بوده است. رئيس سازمان امور اداري و استخدامي‌با اشاره به روند تشکيل ستاد جشنواره شهيد رجايي و انتخاب کارمندان و دستگاه‌هاي نمونه گفت: اين مراسم

زمينه‌‌اي براي قدرشناسي از مجموعه کارکنان و مديران وظيفه شناس دولت است. دکتر روحاني در اين مراسم با اهداي لوح تقدير، از بنياد شهيد و امور ايثارگران به عنوان دستگاه برتر جشنواره شهيد رجايي تجليل و تقدير کرد.


نوشته شده در   سه شنبه 9 شهريور 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode